Gå til innhold
Arkivverket

Sigurd Bonde fra Gulsvik


Hege Dåpan
 Del

Recommended Posts

Hei.

Sigurd Bonde var fra Gulsvik. Jeg finner mye ymse om denne personen, hva er riktig?

Hvem var han gift med? Det antydes hos noen at det kan være 2 ekteskap?!

Hvor mange barn fikk han?

I bygdeboka for Flå s.89, står det at han var guft med Unna Vebjørnsdtr og hadde 2 barn; Guttorm og Torgunn.

 

Er det noen som "kan" om denne Bonde-slekta?

 

Takknemlig for all hjelp, alt som kan kaste lys over denne gamle "Gulsvik-slekta"

 

Mvh Hege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok Terje Østros behandling av Gulsvik-ætten i Gards- og slektshistorie for Flå i Hallingdal, bd. II, 2003 som er forskningsstatus.

 

Det er imidlertid noe uenighet om Unna Vebjørnsdatter var mor til Sigurds barn. Tore H. Vigerust, i "Gulsvik-ætten fra Flå i Hallingdal i senmiddelalderen" i "Gjallarhorn" nr. 19/1997, mener at hun ikke var det, mens Østro ikke synes å ta stilling til det. Jeg har derfor for min del valgt å føre henne opp med spørsmålstegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forresten legge til Sigurd Vingers oversettelse og tolkning av D.N. III nr. 936, 7/2 1482 i Hallingdal, foretatt på Digitalarkivets gamle forum 12/8 2003:

 

Brevtekst (fra den trykte utgaven av DN): Allom mannom thøm som thetta breff se eder høra konnocth gørom wi Thorleff Ellefson och Sevath Halvorde son och Thord Eivindson med thetta varth opna breff adh wj varom ner hørdom ok saagom a handerband thera i Golffz wiik thysdagen nest effter thet adh ervedh var efftir Sivrd bondhe j Golffz wiik ath the hølla handom saman aff ena halva Vnna Webiørn dotther en a adhra halva Ketil Halvorzson och Germwnd Halvordson ok Biørn Halvordz son j fulla vmbod fføre alla the som a konna thala jthem gava tha fornemda bobrøder Vnna Webiørn dotther qwittha och ledoga ffore alle the arffskiffthe som the haffde thil hopa haftte badhe ffore løøsst och ffassthe ok fvlla avra ffore thakit ath alla thera arffskiffthe som the hava thil hoppa haffthe och thil yitther mera sannidh her wm hengiom wj war incigle ffore thetta breff som giorth war j Halliiggadal thorsdagen nesst effther kyndelz messa daghe anno domini mcdlxxxii.

 

Oversettelse v/Sigurd Vinger: Til alle mennesker som ser eller hører dette brevet kunngjør vi Torleiv Eilevson og Sevat Halvordson og Tord Eivindson med dette åpne brevet vårt at vi var nærværende og hørte og så på håndsrekningen (dvs. forliket) deres på Gulsvik tirsdagen nest etter at "ervedh" (dvs. arveølet/gravølet) fant sted etter Sjugurd Bonde på Gulsvik, at de holdt hendene sammen, fra den ene siden Unna Vebjørnsdotter, og fra den andre siden Kjetil Halvordson og Gjermund Halvordson og Bjørn Halvordson, i fullt ombud for alle de som kunne ha noe å påtale (kreve). Da erklærte de førnevnte *bo-brødrene at Unna Vebjørnsdotter var kvitt og fri for all arvedeling som de hadde hatt til sammen, både for løst og fast, og at fullt oppgjør i penger for "thakit" (løsøret, evt. kausjonen) har funnet sted til deres alles arveskifte som de har hatt sammen. Og til ytterligere sikkerhet om dette henger vi våre segl ved dette brevet, som ble gjort i Hallingdal torsdagen nest etter kyndelsmessedagen i det herrens år 1482.

Kommentar/tolkning: Håndsrekningen, som fant sted mindre enn ei uke etter gravølet etter Sjugurd, innebærer ei kvittering til Unna fra "bobrødrene" for at et tidligere arveskiftebo er oppgjort. I dette arveskifteboet hadde de alle vært medarvinger, det vil si både de tre nevnte bobrødrene og den juridiske personen som Unna nå representerer, nemlig dødsboet etter hennes mann Sjugurd, som med stor sannsynlighet har vært den fjerde av bobrødrene. "Bobrødre" tolkes da slik det er naturlig å gjøre det: Brødre som har hatt del i ett og samme bo. Sannsynligvis gjelder det dødsboet etter felles foreldre. Språklig sammenlignbare betegnelser er ordsammensetninger som "stervboenke" og "stervbosønn". Disse tilhører vanlig fagterminologi i gamle skifter. Håndsrekningen innebærer ingen forpliktelser for Unna på vegne av Sjugurds dødsbo, men er en ensidig innrømmelse fra de tre bobrødrenes side om forhold som etter alt å dømme er ordnet opp i mens Sjugurd enda levde. Derfor er det ingen grunn til å nevne barn eller verger i denne sammenhengen, og følgelig er det ikke noe i veien for at Sjugurd og Unna kan ha hatt livsarvinger. Etter de andre kildene å dømme har de hatt det (...).

 

Vigerust og Østro har antatt at Sigurd kunne være sønn av en Bjørn Helgeson, siden både Helge og Bjørn er navn som senere går igjen i etterslekten til Sigurd Bonde. Hvis Vingers tolkning er riktig, er Sigurd i stedet sønn av en Halvor. Dette er ikke et navn som nevnes spesielt i etterslekten, men det er på den annen side heller ikke navnene Unna og Vebjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar.

 

Jeg må innrømme at jeg ikke blir helt klok på denne mannen, men så er det jo lenge siden også.

Det vil altså si at han var selv en av 4 brødre, og Unna var hans enke......

 

Noen har nevnt en sønn til av Sigurd; Nub. Kan man stole på gamle kilder? Hvor mange barn hadde han egentlig?

 

Hege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil altså si at han var selv en av 4 brødre, og Unna var hans enke......

 

Det er én tolkning av kildene, men det er altså ikke enighet om denne tolkningen.

 

Noen har nevnt en sønn til av Sigurd; Nub. Kan man stole på gamle kilder? Hvor mange barn hadde han egentlig?

 

Du må skille mellom kilder og litteratur. Som regel vil man stole på kildene, men særlig når to eller flere kilder inneholder motstridende opplysninger, må de vurderes opp mot hverandre. Av slektslitteratur finnes det mye bra, men også mye dårlig.

 

Østros bygdebok og Vigerusts artikkel, nevnt i et tidligere innlegg her, representerer den nyeste forskninga og er det du burde forholde deg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Til Hege. Nå har ikke jeg tilgang til bøkene av Terje Østro, men i "Hallingslekter" av Botolf Baklien står disse som barn av Sigurd Bjørnsen Gulsvik(Sigurd Bonde):

1)Guttorm Sigurdson Bonde født i 1450-årene, og død i 1542. Han hadde barna:Helge født ca 1484(visstnok min forfar), Torgeir som levde i 1548 og Fredrik som

levde i 1528

2)Torgunn Sigurdsdatter Bonde som fikk gods etter sin far i Roppe, med datter Helge NN

3)Erling Sigurdson Bonde, som fikk gården Trommald etter sin far og bodde der 1499

 

Forøvrig så har jeg navn på kun en bror av Sigurd Bjørnsen(Sigurd Bonde), som var Hallvard Bjørnson Gulsvik gift med NN Østensdatter. De hadde barna Bjørn

(visstnok min forfar), Kittil og Gjermund som levde i 1502(som kanskje bodde på Stave eller øvre Sundre i Ål. I såfall kan han også være en av mine aner).

 

Når det gjelder Unn Vebjørnsdatter så har jeg registrert henne som andre kone til Sigurd Bonde, men valgt å skrive ukjent mor til barne til Sigurd. Hvis jeg skulle

få sikre bevis for at hun var deres mor, er det jo en enkel sak å forandre på det i slektsprogrammet.

 

Hvis Terje Østro eller andre som kan presentere nyere forskning, er jeg åpen for korrektsjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg. Terje Østro kjennes det to barn kjennes etter Sigurd:

 

1) Guttorm Bonde Sigurdsson i Gulsvik, nevnt 1510-20, d. før 1520.

 

2) Torgunn Sigurdsdtr. nevnt 1510-20, g.m. Erlend, trolig bonde på Søre Gaptjern.

 

Han nevner ikke Erling Trommald som en sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var lenken slettet mellom Sigurd og Erling Trommald, og Erlend lagt til som ektemann til Torgunn. Nevner Terje Østro noe om at Torgunn hadde en datter Helge? Var

Erlend far til henne? Vet ikke hvor jeg har denne datteren fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var lenken slettet mellom Sigurd og Erling Trommald, og Erlend lagt til som ektemann til Torgunn. Nevner Terje Østro noe om at Torgunn hadde en datter Helge? Var

Erlend far til henne? Vet ikke hvor jeg har denne datteren fra.

 

Jeg tror ikke det er så enkelt som at Erlend (Trommald) er lagt som kona til Torgunn Sigurdsdotter.

 

Under Trommald skriver Østro i bd. 1 av gårdshistorien på s. 90f. bl.a. om "Sywrdh oppa Biørknes" som i 1480 vitnet om "Thrommaller och Medhbøn". Syver på Bjørknes var født og hadde bodd i Hallingdal i femti eller seksti år, men etter formuleringen i brevet bodde han ikke der nå.

 

Så, etter litt reflekson om gårder ved navn Bjertnes og Bjørke, nevnes Erlend/Ellen Syversen, nevnt i et brev av 1499. Det gjøres ingen kobling mot Syver på Bjørknes eller Syver/Sigurd Gulsvik. Noen kone er heller ikke nevnt.

 

Under Gulsvik på s. 89 i bd. 2 nevner Østro at Torgunn levde omkr. 1520, at hun med Erlend hadde en sønn Helge Erlendsen, nevnt 1520, og en datter som var gift med en Ola, og de hadde tre sønner: Helge Olsen, Viggjer Olssen (søre Gaptjern) og Ola Olssen (nok Grimsgard, han ble en gang nevnt som Ola Bonde).

 

"Etter Ola Viggjersen Gaptjern i 1634 hadde Sjugurd bare disse to barna" (altså Guttorm og Torgunn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.