Gå til innhold
Arkivverket

Haagine Olsdatter på Bekkensten under Børter i Enebakk, Akershus

Marius Hellerud
 Del

Recommended Posts

På vegne av et medlem i slektsgruppa vår (som ikke bruker debattforum) har jeg lovet å publisere og følge opp denne etterlysningen:

Søker opphavet til min ane Haagine Olsdatter. Hun var født ca. 1778, men jeg har ikke klart å finne ut hvor.

Første spor etter Haagine er konfirmasjonen i Enebakk 1794. Hun bodde da på Børter. I 1798 giftet hun seg med Iver Kristensen (født ca. 1775, død 1819). Familien bosatte seg på plassen Bekkensten under Børter og får flere barn i årene som kommer. Den yngste var sønnen Iver Iversen (født 1819) som jeg stammer fra. Han ble født etter farens død på Schøyen i Enebakk (plassen Møllerstuen under Børter er også nevnt). Senere i livet kom han til Ersrud og Kreppa på Enebakkneset.

Har uten hell forsøkt å finne ut hvem som var Haagines foreldre. En Haagine født i Fet 1780 som datter av Ole Gundersen og Berthe Cristensdatter, en født i Trøgstad 1781 som datter av Ole Pedersen og Kari Hovelsdatter, og en født i Asker prestegjeld 1780 som datter av Ole Sørensen og Berthe Thoresdatter er alle sjekket ut av saken. De er alle å finne i 1801-tellingen sammen med én eller flere andre familiemedlemmer som gjør at de lett kan identifiseres som de nevnte tre.

Jeg har heller ikke klart å finne Haagine Olsdatters dødsfall i kirkebøkene for Enebakk fra 1819 frem til tidspunktet for folketellingen 1865, men det er jo lett hendt å overse noe også.

Dersom noen hadde opplysninger å komme med om Haagine Olsdatter ville jeg blitt svært glad!

Vennlig hilsen fra

Hanna og Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.