Gå til innhold
Arkivverket
Kristin S. Aasen

Bergen.Lars Johnsen Folkestad, f. ca. 1784

Recommended Posts

Kristin S. Aasen

Hei.

En ane av meg Lars Johnsen Folkestad, født ca. 1784 (32 år i 1816), landsoldat, giftet seg med Elen Maria Gullachsdatter (26 år) i Domkirken,Bergen 29/9-1816.

Finner ikke i kirkebøker hvor han kom fra.Det siste info (i kirkebok) flere år etter vielse er at han rømte.Vet ikke hvor han ble av.

Er det noen som kan finne hvor han kom fra?Det er flere Folkestad gårder.Kanskje er det noen som kan finne årsaken til at han rømte?

Mvh.

Kristin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arnfinn Kjelland

Vel, det er i alle fall døypt ein Lars Jonss. 6.1.1783 med foreldra Alet og Jon på Folkestad i Volda iflg. Busetnadssoga for Volda bd 2 (utg. 2006) s. 136. Det står ikkje meir om han der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristin S. Aasen

Hei Arnfinn Kjelland.

Takk for at du svarte på mitt spørsmål.Beklager sent svar.Har vært mye på reise.

Jeg har prøvd å finne familien i 1801-tellingen for Volda.Finner ikke noen kvinne som heter Alet, men en som heter Mette.Kanskje en feiltolkning som ligger i avskriften?

Legger en lenke til tellingen jeg har funnet kandidater til.

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=109&filnamn=f1801&gardpostnr=43919&personpostnr=646787&merk=646787#ovre

Alder på Lars stemmer ikke heller, men tellinger inneholdt feil aldersgjengivelser flere steder.

Er det noen som kan finne familien i folketelling hvis jeg ikke har funnet rett familie?

Er det noen som vet skjebnen til Lars, min ane?Og hvorfor han rømte?

Mvh.

Kristin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.