Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Jonas Rasmussen ble født i Årdal i Sogn 1714 (døpt 10. juli). Faren var gruvearbeider Rasmus Amundsen (Aanundsen). Kona er bare kalt Anna. Jonas hadde trolig eldre søsken eller halvsøsken, men navnene på disse er ikke kjent. I 1718 omkom faren ved en ulykke, men Anna fikk en slags enkepensjon fra kopperverket der Rasmus hadde arbeidet og ble boende i Årdal til 1727. Da ble det slutt på pensjonen idet hun «haver begivet sig her fra stædet hen i landet til sine børn».

Nå vil jeg prøve å finne ut hvor denne Anna sal. Rasmus Amundsen reiste hen. Er det noen som har kjennskap til en Jonas Rasmussen som kan ha vært født i 1714 og som ellers kan passe?

Jeg ser at det er en Jonas Rasmussen i Bergen i perioden 1750-1780, men jeg har av forskjellige grunner ikke så stor tro på at dette er min mann. Opplysninger om hans opphav er likevel av interesse.

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/173151-jonas-rasmussen-f%C3%B8dt-1714/
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.