Gå til innhold
Arkivverket

Kart over slektshistoriske ressurser vi kan besøke kommer på Google Maps


wangensteen.net
 Del

Recommended Posts

Kenneth Jahren Mathisen har tatt iniativet til å lage et kart med oversikt over slektshistoriske ressurser i Norge. Jeg har sagt meg villig til å bidra, og kartet vil også bli publisert på wangensteen.net etterhvert.

 

Poenget er å skape en visuell fremstilling av kildene i håp om at det vil bidra til mer bevissthet rundt kildene som omgir oss.

Dessuten tenker vi at kartet kan bli et godt hjelpemiddel.

 

Men vi trenger hjelp!

 

Jeg vil gjerne at dere kommer med tips til hva dere mener bør markeres på kartet av ressurser, navn og adresse. Gjerne en lenke fra Google Maps Vi vil da plotte inn dette slik at kartet blir så fullstendig som mulig. Helt komplett blir det nok aldri

 

Kartet finner dere her (det foreløpige)

 

 

Mvh

Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott initiativ - dette tror jeg blir veldig bra! En visuell fremstilling av kildene vil gjøre det enklere å orientere seg blant alle kildene som finnes i de enkelte områder.

 

Mitt første bidrag er Hadeland Folkemuseum, som er en del av Randsfjordmuseene. Hadeland Folkemuseum har arkivmateriale fra Hadeland, det vil si kirkesognene Lunner, Jevnaker, Gran, Brandbu og Tingelstad.

 

Det finnes mange lokale og private nettsider med mye spennende slektshistorisk stoff, er tanken at disse skal med også?

 

Eks: Gjøvik og Toten Slektshistorielag, Gamle Gjerpen, Holla- og Lundeslekt, Hemneslekt - Og for ikke å snakke om din egen side: Wangensteen.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange lokale og private nettsider med mye spennende slektshistorisk stoff, er tanken at disse skal med også?

 

Eks: Gjøvik og Toten Slektshistorielag, Gamle Gjerpen, Holla- og Lundeslekt, Hemneslekt - Og for ikke å snakke om din egen side: Wangensteen.net

 

Ja det finnes mange flotte ressurser, men det vi tenker i første omgang er steder som fysisk kan besøkes. Da blir det betjente arkiver, biblioteker, museer osv. Jeg mener jeg en gang har sett at DIS har en oversikt over genealogiske ressurser, mens dette blir da bare kun et visuelt kart med relevante opplysninger om ressursene. Jeg mener dette kan være til nytte for mange da man også kan få veibeskrivelse, kjøre(gå)-anvisninger og avstand til stedet man vil besøke

 

Mvh

Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er flott. :) Det dere har satt dere som mål er med andre ord og katalogisere alle fysiske steder der man kan finne slektshistoriske kilder? Dette gjelder da samtlige statsarkiver, alle lokalarkiver, de aller fleste biblioteker, de fleste kirker og kirkegårder, og museer med slektshistoriske samlinger. Hva med steder der slektshistoriske kilder kan kjøpes? Det er jo noen bokhandlere som selger mye slektshistorisk materiale (blant annet mange antikvariater). Dessuten er det mange kommuner som selger bygdebøker og annet lokalhistorisk materiale. Har dere tenkt og ta med slikt også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er flott. :) Det dere har satt dere som mål er med andre ord og katalogisere alle fysiske steder der man kan finne slektshistoriske kilder? Dette gjelder da samtlige statsarkiver, alle lokalarkiver, de aller fleste biblioteker, de fleste kirker og kirkegårder, og museer med slektshistoriske samlinger. Hva med steder der slektshistoriske kilder kan kjøpes? Det er jo noen bokhandlere som selger mye slektshistorisk materiale (blant annet mange antikvariater). Dessuten er det mange kommuner som selger bygdebøker og annet lokalhistorisk materiale. Har dere tenkt og ta med slikt også?

 

Hei Ken

 

Antikvariater, bokhandlere, fysiske utsalgssteder for feks bygdebøker vil også få plass håper vi. Det avhenger av hvor mange som blir med på dugnaden her, og hvor mye tid vi kan sette av til registreringen. Kirker derimot tror jeg ikke vi klarer å registrere. De er sjelden betjente her i Norge :rolleyes:

 

Mvh

Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tiltak, men kan jeg få komme med et ønske (det samme som gjelder for debattene). Kan dere, foruten stedsnavnet, ta med fylkesnavnet på kartet. Det blir litt enklere om man med en gang vet hvilket fylke stedet ligger i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tiltak, men kan jeg få komme med et ønske (det samme som gjelder for debattene). Kan dere, foruten stedsnavnet, ta med fylkesnavnet på kartet. Det blir litt enklere om man med en gang vet hvilket fylke stedet ligger i.

 

Hei

 

Jeg er litt usikker på hva du mener nå Berit.

Hvis du zoomer inn på dette kartet så vil du se fylkesgrensene som stiplede linjer, men jeg ser at i "rullegardinen" til venstre så kommer stedene "hulter til bulter". Dette skal vi se på etterhvert.

 

Men vi tenker oss at man i første rekke bruker kartet, zoomer inn til ønsket distrikt, og dermed finner ressursene.

 

Mvh

Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mjøsmuseet:

 

"Mjøsmuseets arkiver er en del av Opplandsarkivet.

Opplandsarkivet avdeling Mjøsmuseet har deponier på Eiktunet i Gjøvik kommune og i Dokumentasjonssenteret i Kapp Melkefabrikk på Østre Toten. Arkivet har som ansvar å samle inn, bevare og formidle privatarkiv fra Gjøvik, Vestre Toten og Østre Toten kommuner. Museet var en av initiativtakerne til opprettelsen av Opplandsarkivet i 1981."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førde bibliotek/fylkesbiblioteket i Sogn og Fjordane: Lokalhistorieavdeling med m.a. bygdebøker frå Sogn og Fjordane og alle lokalavisene på mikrofilm. Ligg i Førdehuset.

 

Bergen folkebibliotek i Strømgaten 6. Har lokalhistorisk avdeling med bygdebøker frå heile landet, Bergens Tidende og Bergensavisen på mikrofilm, adressebøker, lokalhistorisk litteratur osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Tore og Torbjørn.

 

Kartet er oppdatert, men jeg kan ikke takke hele tiden. Da blir det mye mas på denne tråden, men vi skal forsøke å oppdatere kartet en gang i døgnet (unntatt i helgene)

 

Mvh

Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viser til innlegg 4 - Horten: Finner bare LHS på kartet - hvor ble det av Marinemuseet?

 

Jo begge museene er der, men du må zoome veldig

 

Mvh

Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stedene som plottes inn vil også fortløpende bli lagt til i en POI base. Målet er da å lage en fil til navigasjonsenheter slik at slektsgranskere kan ta med seg kartet i bilen og kjøre rett på.

 

 

 

mvh

 

Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Riksarkivet også bør komme med på "nålen" ved Sognsvann i Oslo. Det er ikke bare Statsarkivet i Oslo som har kilder som er relevante for slektsforskere. Eksempler på nyttige kilder i RA er den lange serien med fogderegnskaper, som fortsatt må lånes i original, som innehoder f.eks. skoskatten 1711 og ekstraskattemanntallene fra 1760-70-årene; og militære ruller fra midten av 1600-tallet og fremover. Spesielt rullene over ungt mannskap fra 1693-1700 er meget nyttige. Også rullene må lånes i original.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.