Gå til innhold
Arkivverket

Lesjaskog


Kai M Kveum
 Del

Recommended Posts

Har fått tilsendt en kopi av Ziegler-slekten utarbeidet av Ulrik H.G. Ziegler, Høn i mars 1958, hvor det bl.a. står:

Vi vet for øvrig at kong Christian IV (1588-1648), som førte flere kriger, Kalmarkrigen 1611-13, Hannibalfeiden 1644-45 og tok del i Tredveårskrigen 1618-48, alltid var i pengemangel og derfor kastet sine øyne på bergverksdriften i Norge som en utvei til å skaffe penger. Ikke stort bedre var det med de andre kongene etter ham. Derav kommer i årene utover denne invasjon til Norge av fremmede bergverksfolk, mest fra Tyskland, bl.a. til Lesjaverk.

 

En del av deres etterkommere er blitt i Lesja og blandet seg med befolkningen der og tatt gårdsnavnene. Det er vel nå bare Thøringene som har bevart det opprinnelige navnet.

 

Det fremmede islett i bygda gjorde seg nok som naturlig er mest gjeldende der hvor grubene ligger og hvor smeltingen av jernet foregikk, på Lesjaskogen, et forhold som antropologene bl.a. ved skallemåling for lengst har konstantert.

 

Er det noen som kjenner til skallemålingene og hvor de finnes?

 

Jeg har farsslekten fra Lesjaskog og en mulig forbindelse til Ziegler gjennom Teodor Georg Ziegler, f.1720 som kan ha hatt datteren Marie Teodorsdtr, f.1754 med Margrethe Andersdtr Fallei, f.1733.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått tilsendt en kopi av Ziegler-slekten utarbeidet av Ulrik H.G. Ziegler, Høn i mars 1958, hvor det bl.a. står:

Vi vet for øvrig at kong Christian IV (1588-1648), som førte flere kriger, Kalmarkrigen 1611-13, Hannibalfeiden 1644-45 og tok del i Tredveårskrigen 1618-48, alltid var i pengemangel og derfor kastet sine øyne på bergverksdriften i Norge som en utvei til å skaffe penger. Ikke stort bedre var det med de andre kongene etter ham. Derav kommer i årene utover denne invasjon til Norge av fremmede bergverksfolk, mest fra Tyskland, bl.a. til Lesjaverk.

 

En del av deres etterkommere er blitt i Lesja og blandet seg med befolkningen der og tatt gårdsnavnene. Det er vel nå bare Thøringene som har bevart det opprinnelige navnet.

 

Det fremmede islett i bygda gjorde seg nok som naturlig er mest gjeldende der hvor grubene ligger og hvor smeltingen av jernet foregikk, på Lesjaskogen, et forhold som antropologene bl.a. ved skallemåling for lengst har konstantert.

 

Er det noen som kjenner til skallemålingene og hvor de finnes?

 

Jeg har farsslekten fra Lesjaskog og en mulig forbindelse til Ziegler gjennom Teodor Georg Ziegler, f.1720 som kan ha hatt datteren Marie Teodorsdtr, f.1754 med Margrethe Andersdtr Fallei, f.1733.

 

 

Skallemålinger var noe de drev med i gamle dager for å bevise både det ene og det andre om det norske folks opprinnelse, og også egenskaper.

Det går ikke an å påvise f.eks. tyske aner med skallemålinger,da alle typer "skallemål" er å finne i hele Norge.

Folk fra Lesjaskog,Bjorli,Lesjaverk og resten av landsdelen også har blanda seg mye på 300 år.Romsdalen er også "stappfull" av etterkommere fra

utvandra lesjinger.

Lesjaskog har neppe noe mer "fremmed islett" enn andre bygder i Norge. Det er nå min mening.

 

http://www.gd.no/kultur/article5084960.ece

 

http://www.gd.no/kultur/article5084995.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henviste Kai til Google om langskaller. Der står en del om skallemåleforsking fra gamledager, som du sier, 1890 og utover.

Jeg har en aversjon av å bruke trykke på lenker. Ofte hoppes det tilbake til startsiden når jeg er ferdig med en henvisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Jeg har tilskrevet Antroposofisk Institutt for om mulig å få en kopi av skallemålingen på Lesja.

Det er jo artig å lese en slik rapport selv om den ikke er relevant nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.