Gå til innhold
Arkivverket

Skjøller Pedersen i Eidsberg, Østfold - når døde han?


Marius Hellerud
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

"Skjøller-slekten" i Eidsberg har tidligere vært omtalt, jeg tror både her i (det gamle) forumet og hos DIS. Jeg lenker ikke opp disse debattene da disse så vidt jeg kan se ikke besvarer det jeg nå lurer på. Mitt spørsmål har nemlig ikke med familiens opphav å gjøre, men kort og godt: Vet noen når Skjøller Pedersen døde?

 

Helge Frøyset skriver i "Bygdebok for Eidsberg og Mysen. Gårdshistorie. Bind IV" fra 1994 under Vesle Huseby om familie på side 381 samt under Sneisrud på side 471. Sistnevnte sted heter det at Skjøller Pedersen var født ca. 1699 og døde 1775. Dette er ikke riktig. Jeg har tittet på grunnlagsmaterialet hans på Folkenborg museum. Der er begravelsesdatoen spesifisert til fastelavnssøndag. MEN en titt i kirkeboken for Eidsberg viser at det var konen til Skjøller Pedersen - Maren (Mari) Haagensdatter - som ble gravlagt denne dagen, 76 år gammel. Se dødsfall nr. 22/1775 i Eidsberg, Ministerialbok nr. I 4 (1759-1788), Døde og begravede 1775, side 163.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7488&idx_id=7488&uid=ny&idx_side=-158

 

Så vidt jeg kan forstå er det ingen som til nå har skrevet noe om når og hvor Skjøller selv døde. Kirkebøkene for Eidsberg er til dels svært tungleste i perioder på 1700-tallet, og siste kjente opplysning (for meg) om at Skjøller Pedersen levde blir et guttebarn han og Maren får i 1740, men som dør to dager gammelt og gravlegges den 9. juli. Se andre begravelse nedenfra i høyre spalte på venstresiden her: Eidsberg, Ministerialbok nr. I 2 (1731-1741), Kronologisk liste 1740, side 164-165.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7486&idx_id=7486&uid=ny&idx_side=-87 Presten må surre noe veldig med datoene her, om jeg da ikke leser ham helt galt. Slik jeg tolker innføringene påstår han at 4. søndag etter treenighet dette året var den 9. juli (mens den 5. søndagen etter treenighet ser ut til å ha falt på den 10. juli om man titter lenger ned på siden?!). Olav Heskestad opplyser at 4. søndag etter treenighet 1740 var den 10. juli og den 5. søndagen da naturligvis den 17. juli. Frøyset har tolket guttens navn som "Lars", men sammenlikner man med navnet "Lars" på et dåpsbarns far et par linjer lenger opp på siden, kan jeg ikke fatte og begripe at den lille gutten kan hete det. Noen som har synspunkter på dette?

 

Fra denne lille digresjonen; tilbake til Skjøller selv. Det er MANGE år å lete etter dødsfallet hans på, men siden jeg vet det er mange slektsforskere der ute som stammer fra dette ekteparet lurte jeg på om noen som alt har brukt tid på å forsøke finne Skjøller Pedersen død. Opplysninger om dette ville i så fall mottas med stor takk!

 

Vennlig hilsen fra

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.