Gå til innhold
Arkivverket

Hieronymus Heydecker og Maren Rødder


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Hei Marianne.

 

Tusen takk for din store innsats i tråden. Du har virkelig jobbet veldig iherdig og brakt inn mye interessant stoff. Desuten er det bra å bli korrigerert når en har feil (jfr. Karen/Maren). Jeg er veldig glad for alt som kommer frem - også det mere perifere både fordi det gir mere data rundt familien og selvfølgelig også fordi det bl.a. bidrar til å holde tråden oppe. Det uekte barn var helt ukjent, men er bra å få lagt inn i registeret.

 

mvh

Leif

 

Ps. Som eksempel på mere perifere forbindelser i denne slekten, kan nevnes at nesten alle fadderne til Abraham 1794-1852 er å finne i andre av mine anelinjer. En av disse Madam Thorne, er vel i slekt Abrahams første hustru Barbro, som da kanskje ikke stammer fra Vestby, men fra Drammen hvor det finnes flere kjøpmenn Thorne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Marianne.

 

Tusen takk for din store innsats i tråden. Du har virkelig jobbet veldig iherdig og brakt inn mye interessant stoff. Desuten er det bra å bli korrigerert når en har feil (jfr. Karen/Maren). Jeg er veldig glad for alt som kommer frem - også det mere perifere både fordi det gir mere data rundt familien og selvfølgelig også fordi det bl.a. bidrar til å holde tråden oppe. Det uekte barn var helt ukjent, men er bra å få lagt inn i registeret.

 

mvh

Leif

 

Ps. Som eksempel på mere perifere forbindelser i denne slekten, kan nevnes at nesten alle fadderne til Abraham 1794-1852 er å finne i andre av mine anelinjer. En av disse Madam Thorne, er vel i slekt Abrahams første hustru Barbro, som da kanskje ikke stammer fra Vestby, men fra Drammen hvor det finnes flere kjøpmenn Thorne.

 

Så bra da. :) Da er vi jo fornøyde begge to. Jeg nølte nemlig litt over å 'blande meg inn' her, men så syntes jeg at jeg bare måtte få avklaret dette. Det finnes jo så mange veier til disse personene, og jeg kom jo inn via helt andre familier enn dem du forsker på.

 

Ha en riktig fin dag fortsatt!

 

Hilsen Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Marianne.

 

En skal aldri gi opp. Her er nok Lovise Benjamine funnet.

 

Se lenke dvs hennes datter Lagerta Jacobine. Moren henter da Benjamine Lovise Jacobsen. Se og FS lenke.

 

I ft1865 finner vi dem igjen, dvs. morens navn er ikke med, men at hun er født i Drøbak og det er nok for meg.

 

mvh

Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Marianne.

 

En skal aldri gi opp. Her er nok Lovise Benjamine funnet.

 

Se lenke dvs hennes datter Lagerta Jacobine. Moren henter da Benjamine Lovise Jacobsen. Se og FS lenke.

 

I ft1865 finner vi dem igjen, dvs. morens navn er ikke med, men at hun er født i Drøbak og det er nok for meg.

 

mvh

Leif

Hei igjen!

 

Jeg har denne familien nedover til vår tid. Lagerta hadde i alle fall 6 søsken. Det var via Christian Møller jeg fant dem vi allerede har drøftet. Jeg hadde imidlertid gitt opp å gå videre bakover i tid. Hieronymus :) var derfor ukjent for meg.

 

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Conrektor Peder Rødder ble gravlagt i Vår Frelsers kirke 1. feb. 1754, 35 år gammel.

Han ble gift med Maren Paulsdatter Hammer 13. sept. 1748 i Grue, Hedmark, hvor hennes far var sogneprest.

 

Har funnet følgende barn i Christiania:

Karen, døpt 6. feb. 1750.

Paul, døpt 17. feb. 1751, gravlagt 16. mai 1753.

Paul Bredo, døpt 27. mars 1752.

Paul, døpt 23. mai 1753.

 

Om Paul Bredo, f. 1752 og Paul, f. 1753 levde opp vet jeg ikke.

Tar for ordens skyld med at Paul Bredo ble gravlagt 22. des. 1752. Mao var det bare Karen som vokste opp. Hun ble gift med Hans Gundelach. Da er det ikke denne greina som kan oppklare hvem Hieronymus Heydeckers hustru Maren Rødder var.

 

Kan ta med at Peder Rødders hustru, Maren Paulsdatter Hammer, datter av Christine Holst og sogneprest Paul Hammer, er nevnt i et skifte som er transkribert i innlegg 7 i debatten: Niels Wisløff (c1678-1753) og hans to hustruer; Regina Marie Celius og Christiane Riis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Conrectoren dør altså i 1754 og "min" Maren Rødder skal være født i 1772.

 

Hans far, sogneprest i Vestby, Poul Petersen Rødder hadde mange barn, men det er rimeligvis bare sønner som fører Røddernavnet videre:

 

Paul Rødder f. 1720 gifter seg i 1751 med Anne Cathrine Pipgras i Kjøbenhavn og er neppe far til Maren.

Johan Wilhelm Rødder f. 1725 - sogneprest i Enebakk gift med Alhed Marie Hoff f. 1732 får flere barn mellom 1750 og ca 1757 og kunne vært far til Maren, men jeg finner henne ikke i kb for Enebakk. Johan Wilhelm dør i 1773.

Morten Rødder f. 1727 - skipskaptein gifter seg medHelena Catharina Dumentius i 1759 i Kr.sand, men han dør i 1762.

James Rødder f. 1730 - sogneprest i Stokke får mange barn mellom 1773 og utover. Bl.a. Karen døpt 17. jan. 1774 i Stokke. Han ble gift 25. mar. 1773 så Marens fødselsår passer ikke helt inn, men 1772 kan jo være feil.

 

James passer best inn, og jeg ser av håndskriften i kb for Stokke at har har vært der også før ekteskapet. Evt. "ukjente barn" burde altså vært døpt i Stokke, men foreløpig har jeg ikke funnet Maren. Datoen 1772 kan jo være ganske så feil.

 

Vielsen med Hieronymus skjedde i Drammen og Stokke er jo ikke langt unna.

 

En Morten Rødder (bror av Poul Peterson Rødder) var sorenskriver i Stavanger. Jeg kjenner ikke hans barn, men han dør i 1761.

 

Endelig tilbake i slektsleddet foran, har vi Poul Povelsen Rødder 1663-1721 i Christiania. Jeg kjenner heller ikke hans barn og har ikke funnet noen ektefelle.

 

Nå har jeg også oppdaget et det finnes et sted i Hurum/Røyken som heter Røtter, men finner ingen aktuelle Maren med slik tilknytning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Leif.

 

Det er ikke lett dette her, men desto mer spennende å finne ut av!

 

Det er mange å velge i mellom - så her må man bare ta for seg én etter én. Og det kan godt være et kvinneledd som har ført navnet Rødder videre til Maren.

 

Av de du nevner over, er jo noen av dem født såpass tidlig at det kan være en generasjon i mellom dem og din Maren. Det var derfor jeg ville utelukke at en sønn av conrektor Morten Rødder kunne være far til Maren.

Jeg vet ikke hvor godt utredet de du nevner er (f.eks Poul f. 1720) - tenker da i forhold til om de har vært gift før. Men dette bør jo i så fall stå ved ny ekteskapsinngåelse. I tillegg bør jo barna av disse du nevner sjekkes opp - kan jo ikke utelukke at en som er født tidlig på 1750-tallet kan være far eller mor til Maren.

 

 

Sorenskriver Morten Rødder og Poul Povelsen Rødder bør i alle fall gås etter i sømmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorenskriver Morten Petersen Rødder 1682-1761 hadde såvidt jeg finner, bare 2 barn.

 

1. Sersjant Morten Mortensen Rødder ca 1735-1803 gift 1766 i Vikedal med Elizabeth Nyrup Olsen Berven 1743-. De hadde 7 barn, men ingen Maren.

 

2. Karen Sybille Mortensdatter Rødder gift med sorenskriver i Ryfylke, Georg Daniel Barth 1725-.

 

En pussighet sees i kb for Vikedal og setter meg egentlig på et annet spor, se lenke. En Karen Sybella Rødder blir døpt 1. des. 1776. Foreldrene er ikke Rødder, men jeg gjenkjenner morens døpenavn Barth (se 2. ovenfor).

 

Poul Povelsen Røddere 1663-1721 var stadsmusikant og bla. organist i Bragernes kirke, men skal ha vært ugift og ikke ha noen barn.

 

Det er to Rødder i Bergen i aktuell alder som far til Maren, men de passer ikke inn (gift litt for sent mm.).

 

Jeg begynner å tro at Maren Rødder enten har navnet fra sin mor eller at det er noen som har tatt Røddernavnet og gitt det til sitt barn. Et annet spor som jeg har nevnt tidligere er at hun ved en av sine barns dåp kalles Maren Michelsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også litt av et sammentreff at det er en Maren Michelsdatter som er født samme år som Maren Rødder - 1772, se lenke. Jeg finner ikke at Maren Michelsdatter blir viet samme sted frem til 1814 og heller ikke i noe annet register slik som ft1801, gravlagte mm.

 

Kan dette være samme person ? Her er hennes dåp lenke.

 

En meget luftig teori: Maren Michelsdatter har hatt stilling i huset til Karen Rødder og kjøpmann Christian Franck i Bragernes og presten har "gitt" henne navnet Rødder pga dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Poul Povelsen Røddere 1663-1721 var stadsmusikant og bla. organist i Bragernes kirke, men skal ha vært ugift og ikke ha noen barn.

 

Han var nok gift og hadde i det minste et barn, Peter, døpt 28.03.1705. (Se introduserte som bekrefter at foreldrene var gift). Men jeg har ikke lett etter vielsen eller andre barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var nok gift og hadde i det minste et barn, Peter, døpt 28.03.1705. (Se introduserte som bekrefter at foreldrene var gift). Men jeg har ikke lett etter vielsen eller andre barn.

Takk for det, Geir.

Jeg forstod at du siktet til Bragernes for Oslo Domkirke har ingen kb over introduserte. Jeg fant introduserte den 14.mai.1705.

 

Ganske smart å se gjennom de introduserte. Mye lettere enn å starte med dåp. Jeg fant raskt introdusert den 26.nov.1707 som var Maria Lisbeth døpt 15.okt.1707.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Tillater meg å vitalisere denne gamle tråden, med følgende spørsmål til innlegg #24:

* Finner ikke Baltzer Jacobsen sitt dødsfall i 1814. Ei heller noe giftemål med Abelone Nicoline Olsdatter før dette. En annen komplikasjon er at hun er født i 1797 (døpt 26/11-1797). Kan vel knappest rekke å gifte seg før fyllte 17 år og så bli enke på kort tid? Finner ikke at hun er konfirmert, men hun er fosterbarn i FT 1801 (beregnet født 1798).

 

Så gjelder det Hieronymus Heydecker:

* Han er oppgitt død 1805. Noen som kan verifisere dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hieronymus Johan Heidecker døpt 20.jan.1769 i Oslo Domkirke ble gravl. 24.apr.1805 i Bragernes jfr. "Gravlagte i Bragernes prestegjeld 1782-1814" (transkribert). 

 

Hei Geir.  Jeg har 14, nemlig Adel Sophie, Hieronymus Johan, Daniel, Nicolay, Johan Jacob, Berendt, Berendt, Christiana, Bernt, Abraham, Barbra Christine, Helene Maria Concordia, Florentina og Isach.  (Vigerust hadde 10 i Borgere i Christiania.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for Dorothea.  Jeg beklager, jeg har ikke dobbeltsjekket notatet om Vigerust.  Det kan som du antyder umulig være 10 borgere og jeg tok det for gitt av det var 10 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Poul Povelsen Røddere 1663-1721 var stadsmusikant og bla. organist i Bragernes kirke, men skal ha vært ugift og ikke ha noen barn.

 

 

 

Han fikk vel i alle fall 2 barn i Bragernes, Peter (døpt 28.03.1705) og Maria Lisbeth (døpt 15.10.1707). Jeg har ikke finlest hele Bragernes så det kan godt være flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer. Jeg har også funnet dem og sønnen Peter ble begr. 5.apr.1705. 

 

Har du hustruen til organisten?  Han begr. i Christiania så skifte var kanskje der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må gi meg for ikveld, men skal lese denne og dn gamle tråden (som jeg husker, jeg "kjenner" disse menneskene) og se om jeg har noe å bidra med. Eneste problem er at slike tråder spriker i alle retninger etter en side eller to, og det nok er ikke til å unngå......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en sønn av Poul Povelsen Rødder, nemlig Anders døpt 16 apr. 1711 i Bragernes http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8449&idx_id=8449&uid=ny&idx_side=-94  Organistens hustru introduseres 21.mai.1711.

 

Han begraver også et barn 10.mar.1718 i Bragernes http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8449&idx_id=8449&uid=ny&idx_side=-199, men han begraves i Christiania i 1721.  Altså kan han ha bodd i Christiania de 3 siste årene han levde.

 

Jeg ser ellers at navnet Pharo går igjen blandt fadderne.  Var hustruen en Pharo? (Pharo er relativt sjeldent navn blandt faddere i Bragernes på den tiden).  For sønnen Peter: Lars Pharo og Johanne Pedersdatter Pharo og for Anders: Lars Pharo.  Denne Lars må være Lars Pedersen Pharo 1667-1739 født i Vestby og død i Strømsø. Johanne er vel søster av ham.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Vestby hadde vi vel sogneprest Jens Pharo som forgjenger til Paul Rødder, så her er i hvert fall en relasjon.

 

Mvh Jarleif Nordheim

Vestby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Conrectoren dør altså i 1754 og "min" Maren Rødder skal være født i 1772.

 

Hans far, sogneprest i Vestby, Poul Petersen Rødder hadde mange barn, men det er rimeligvis bare sønner som fører Røddernavnet videre:

 

Paul Rødder f. 1720 gifter seg i 1751 med Anne Cathrine Pipgras i Kjøbenhavn og er neppe far til Maren.

Johan Wilhelm Rødder f. 1725 - sogneprest i Enebakk gift med Alhed Marie Hoff f. 1732 får flere barn mellom 1750 og ca 1757 og kunne vært far til Maren, men jeg finner henne ikke i kb for Enebakk. Johan Wilhelm dør i 1773.

Morten Rødder f. 1727 - skipskaptein gifter seg medHelena Catharina Dumentius i 1759 i Kr.sand, men han dør i 1762.

James Rødder f. 1730 - sogneprest i Stokke får mange barn mellom 1773 og utover. Bl.a. Karen døpt 17. jan. 1774 i Stokke. Han ble gift 25. mar. 1773 så Marens fødselsår passer ikke helt inn, men 1772 kan jo være feil.

 

James passer best inn, og jeg ser av håndskriften i kb for Stokke at har har vært der også før ekteskapet. Evt. "ukjente barn" burde altså vært døpt i Stokke, men foreløpig har jeg ikke funnet Maren. Datoen 1772 kan jo være ganske så feil.

 

Vielsen med Hieronymus skjedde i Drammen og Stokke er jo ikke langt unna.

 

En Morten Rødder (bror av Poul Peterson Rødder) var sorenskriver i Stavanger. Jeg kjenner ikke hans barn, men han dør i 1761.

 

Endelig tilbake i slektsleddet foran, har vi Poul Povelsen Rødder 1663-1721 i Christiania. Jeg kjenner heller ikke hans barn og har ikke funnet noen ektefelle.

 

Nå har jeg også oppdaget et det finnes et sted i Hurum/Røyken som heter Røtter, men finner ingen aktuelle Maren med slik tilknytning.

 

Leif,

 

Jeg har vært litt på etterskudd i denne debatten, men er også interessert i Rødder-slekten.  Jeg har registrert at presten Poul Rødder og Karen Theiste hadde 14 barn, hvorav 5 sønner vokste opp.  Det er imidlertid en i tillegg som volder meg litt bry fordi han kan fremstå som en 6. oppvoksne sønn ved navn Mogens Rødder, i så fall oppkalt etter sin morfar, Mogens Johansen Theiste, sogneprest i Fet.  Kilden til at denne personen skal ha levet, er et brev datert 11.7.1765 fra Jacob Leuch til skifteretten i Christiania i forbindelse med skiftet etter kjøpmann Niels Theiste (har gjort en transkripsjon på 19kb i Word, men får den ubegripelige beskjed om at jeg ikke har tillatelse til å laste opp denne filtypen) hvor Jacob Leuch avlegger vitneutsagn over de han mener kan være arveberettiget.  Om Mogens Rødder sier han altså at han er klokker i Vestby.  Jeg har ikke funnet noen Mogens Rødder i andre kilder, og lurer på om den aldrende Jacob Leuch surrer litt med navn og slekt og mener en av to Mogens Theiste født hhv 1723 og 1726.  Hvis Jacob Leuch har rett, kan Mogens Rødder ha vært gift og hatt familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.