Gå til innhold
Arkivverket

Matros Niels Halvorsen død i Sogndal 20.08 1851, bosatt i Røyken


Anne Gro Ek
 Del

Recommended Posts

Matros Niels Halvorsen døde i Sogndal 2308.1851 og ble begravet 23.08. Dødsfallet ble etter det jeg kan lese i kirkebok for Røyken anmeldt av sogneprest Aal. Bortsett fra da han giftet seg og fikk barn er dette det jeg vet om Niels Halvorsen. All annen jakt på ham har vært nytteløs - selv med storartet hjelp fra Brukerforumet.

 

Jeg kan ikke finne at han er registrert død i Sogndal, men lurer likevel på om det kan finnes noen opplysninger rundt hans død i Sogn og Fjordane. Hvis det f eks hadde vært notert hvor han kom fra hadde det vært alle tiders!

 

Mvh

Anne Gro Ek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skal være født i Drøbak i 1806, og han døde i Sokndal ("Soggendal i Christiansand stift"), se vedlagte lenke:

 

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Sokndal i Sokndal, Ministerialbok nr. A 8.2 (1842-1857), Døde og begravede 1851, side 343.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1662&idx_id=1662&uid=ny&idx_side=-98

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051214020492.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fristende å tro at det er gutten Niels som er døpt 12. januar 1806 i Ås prestegjeld, hjemmehørende i Drøbak, og sønn av Halvor Larsen og Karen Larsdatter:

 

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Ås, Ministerialbok nr. I 2 (1778-1813), Fødte og døpte 1806, side 339-340.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7548&idx_id=7548&uid=ny&idx_side=-162

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061026030352.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et gjennombrudd - og det på en søndag!

 

Takk til Yngve Nedrebø - du svikter visst aldrismile.gif

 

Jeg ser at det står noen merknader ved dødsfallet. Dessverre skjønner jeg ikke alt som står der. Er det noen her som kan hjelpe meg å lese det eller skal jeg legge det inn under Tydeforum?

 

Er enig at det er fristende å gå for denne Niels du fant i Drøbak. Han er faktisk lett så grundig etter at det er nesten merkelig at det skulle være enda en kandidat til som passer akkurat.

 

Enda en gang. takk! Dette var virkelig moro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så vidt jeg kan se bare en Niels Halvorsen blant de døpte i Ås/Drøbak i 1806, og derfor rimeligvis rett mann. Beviset er å finne i Innrulleringssjefens ekstrarulle, se nedenfor:

 

”Røgen Præstegjeld. Efter forevist Sø-Extra-Rulle født i Drøbak 1806. – I Røgen opholdt han sig paa en Plads under Gaarden Maurberg.”

 

”Han farede som matros med Jagten Hvidebjørn fra Slæbene.Han blev syg undervejs, og døde. Han kjendte sig allerede syg førend han begav sig ud paa denne Reis. Hans sidste Sygdom var Blodstyrtning, som fulgte efter Koldfeber.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk enda en gang!

 

Dette er riktig - han bodde på en plass under Morberg og når du sier at det bare var én NIels Halvorsen i 1806 holder det for megsmile.gif

 

Takk også for "oversettelsen" - det var veldig moro å få denne på plass. Og slike merknader er jo ikke hverdagskost!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.