Gå til innhold
Arkivverket
Jonas Jonsson

Finne arvinger i Oslo 1881

Recommended Posts

Jonas Jonsson

Sigrid Olsdatter Rasmussen døde 9.3.1881 på Kroghstøtten sykehus og ble gravlagt 17.3.1881 i Jakob menighet (Oslo fylke, Jacob, Ministerialbok nr. 7 (1880-1905), Døde og gravlagde 1881, side 34.) Innført i dødsfallsprotokoll 11.3.1881 (Oslo fylke, Oslo skifterett, Dødsfallsprotokoll A 11 , 1880-1882, oppb: Statsarkivet i Oslo, s. 41), der det står at hun bodde i Fjerdingen 14 og at hun ble begravet for sykehusets regning.

Hvordan finner jeg ut om hun hadde arvinger? Ble det holdt skifte eller notert arvinger for så fattige folk? Jeg har prøvd å lete litt i de skifteprotokollene som ligger ute, men med 8 protokoller og ingen registere blir det vanskelig. Hvilket arkiv må jeg gå til?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jon Sandven

Da hun ble begravet på sykehusets regning var det sannsynligvis intet til skifte. I slike tilfeller var det ikke uvanlig at arvinger ikke ble listet opp.

Når dødsfallsprotokollen ikke oppgir noen andre opplysninger, vil det ikke være andre dokumenter vedrørende dødsfallet i skifterettens arkiv.

Du kan eventuelt søke i Folketellingen 1875 for å se hvem hun bodde sammen med, eller høre med Oslo byarkiv om det finnes opplysninger i kommunalt arkivmateriale.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.