Gå til innhold
Arkivverket

Verdens eldste europeer "fyller" 20 år


Karin Moen  Oslo
 Del

Recommended Posts

Ettersom isbreene minker skal en vel ikke se bort fra at det i fremtiden dukker opp en og annen fra norske breer også?

 

Ellers er vel Øtzi for bare ungdommen å regne i forhold til Søgnekvinnen fra Norge, men det var vel ikke noe komplett funn, og ble vel heller ikke funnet på fastlandet så hun kan kanskje være kommet sjøveien fra andre steder i Europa?

 

http://no.wikipedia.org/wiki/S%C3%B8gnekvinnen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I artikkelen på WP om Søgnekvinnen står bl.a.:

 

"Kosten har i all hovedsak vært basert på mat fra havet; fisk, skjell, krabber, sel, hval m.m."

 

Jeg skulle gjerne ha sett hvordan man er kommet fram til denne kosten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom isbreene minker skal en vel ikke se bort fra at det i fremtiden dukker opp en og annen fra norske breer også?

 

 

Nå synes jeg ikke du skal være ubeskjeden, Oddløkken - fortell oss hva du fant innunder iskanten for noen uker siden under reinsjakten oppe i Folldals-fjellene! Jeg leste nok om deg i Arbeidets Rett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg ikke du skal være ubeskjeden, Oddløkken - fortell oss hva du fant innunder iskanten for noen uker siden under reinsjakten oppe i Folldals-fjellene! Jeg leste nok om deg i Arbeidets Rett!

 

Du har lest AR Thore:-)!

 

Ja det tyder på at det har vært aktivitet i innlandet og fjellene, snublet over en jern-pilspiss under reinsjakta i høst, men er senere kjent med at det er ikke så uvanlige funn.

Skal få analysert tidsepoken!

 

Pil og bue ble vel brukt helt fram til det kom kuler og krutt på 15-1600-tallet?

 

Nå er det vel lenge siden iskanten forsvant i dette området, kanskje 10000 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.