Gå til innhold
Arkivverket
Trond Hafredal

Sogneprest Peder Jonsson Bruun

Recommended Posts

Trond Hafredal

Peder Jonsson Bruun Født i Ålborg i 1667,sogneprest i Seljord død 1735,er det noen som kan hjelpe med og finne foreldrene i Danmark? Mvh Trond

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Trond Hafredal

Peder Jonsson Bruun Født i Ålborg i 1667,sogneprest i Seljord død 1735,er det noen som kan hjelpe med og finne foreldrene i Danmark? Mvh Trond

Det var er en vanskelig nøtt,har prøvd et forum i Danmark uten hell.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Berit Knudsen

Jeg har sjekket den danske prestehistoria uten å finne noen Bruun i Ålborg. Vi vet jo ikke om faren til Peder var prest, og Peder var jo prest i Norge.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grete Singstad

Jeg har også sjekket. :)

Har opplevd før at prester i Norge hadde fedre eller brødre som var prester i Danmark, men jeg fant ingen Jon eller Jonson under Bruun i registeret.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Trond Hafredal

Jeg har også sjekket. :)

Har opplevd før at prester i Norge hadde fedre eller brødre som var prester i Danmark, men jeg fant ingen Jon eller Jonson under Bruun i registeret.

Jeg tror faren var borger av Ålborg.Trond

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dag Aage Løkke

Har opplevd før at prester i Norge hadde fedre eller brødre som var prester i Danmark.

Det var nok ikke så helt uvanlig. Norske prester ble jo utdannet i Danmark før vi fikk vårt eget universitet i Christiania i 1811. Da hendte det nok også at enkelte av dem fikk prestestilling i Danmark, særlig hvis de hadde funnet seg en dansk kone mens de studerte. Det var også mange danske prester som fikk jobb i Norge. Vi var jo i union med Danmark den gang, og prestene ble utnevnt av den dansk-norske kongen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anita Holck

Det fantes flere prester Bruun/Brunow i Ålborg amt (Wiberg har Brunow see Bruun):

Wiberg har under Ferslev, Fleskum, Ålborg fra 25/1-1668 Johan el. Hans Jacobsen Brunow, prost 1693, død 18/9-1700, gift Ingeborg Jacobsdatter f. ca. 1655, begravet Ålborg 23/6-1710

- problemet er at det står at de ikke hadde barn.

Nå kan jo Johan Brunow ha vært gift tidligere i og med at Peder Jonsen Bruun skulle være født i 1667 og da var Ingeborg Jacobsdatter 12 år gammel.

Johan Brunow ble etterfulgt i Ferslev 1700 av en Peder Urbansen Bruun(1675-1737). Han var bror av en Jacob Urbansen Bruun (1679-1708), sp. Tømmerby, Thisted og de var sønner av Urban Pedersen Bruun (1647-1695), sp. Tømmerby, Thisted som igjen var sønn av Peder Nielsen Bruun, kjøpmann i Ålborg gift med Anna Johanne Urbansdatter Brunow.

Anita

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive