Gå til innhold
Arkivverket
Leif Salicath

Orm Loe, Eiker - se Geni

Recommended Posts

Leif Salicath

Jeg finner tilfeldig at det på Geni er lagt ut slektstre hvor jeg har treff på 1600-1700-tallet. Det interessante er videre at mye annet også faller på plass i Eikerområdet i nevnte slektstre. Nesten for godt til å være sant !

Se Lenke til Geni - Orm Halvorsen Loe's family tree.

Spørsmålet gjelder de eldre aner, f.eks. Orm Halvorsen Loe gift med Rønnaug Loe. Finnes det andre kilder som kan verifisere dataene ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Hunskaar (Arkivverket)

Jeg finner tilfeldig at det på Geni er lagt ut slektstre hvor jeg har treff på 1600-1700-tallet. Det interessante er videre at mye annet også faller på plass i Eikerområdet i nevnte slektstre. Nesten for godt til å være sant !

Se Lenke til Geni - Orm Halvorsen Loe's family tree.

Spørsmålet gjelder de eldre aner, f.eks. Orm Halvorsen Loe gift med Rønnaug Loe. Finnes det andre kilder som kan verifisere dataene ?

Standardverket om Lo-ætta er: Engedahl, Jan Fredrik Lysaker, (1955–) og Jens Petter Nielsen, (1963–): "Lo-slekten fra Eiker." Norsk Slektshistorisk Tidsskrift 36 (1997): 3-58.

Engedahl og Nielsen viser at det eldste kjente slektsleddet er den Orm som er nevnt på Fiskum i Eiker i 1514.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Leif Salicath

Tusen takk, Kristian.

Dette er nok også kildene til slektstavlen på Geni, men jeg skal forsøke å få lest originalene.

mvh

Leif

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Inger Eik

Jeg lånte engang boka til Haakon Johan Horne av en angivelig etterkommer av nevnte Orm, og han var skråsikker på at alt som stod i boka var korrekt. B)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aase R Sæther - Gloppen

Legg merke til årstalet på boka til Horne, i følgje Wikipedia: 1943. Ho er dermed utgitt i ein periode som er kjend for å ha produsert mange tvilsame slekts-konklusjonar. Det viktigaste var å få eit resultat, ikkje korleis du hadde fått det, for å seie det litt flåsete. Eg tek ikkje stilling til denne konkrete boka/forfattaren, men har høyrt sagt at somme laga seg nye anetavler på frihand for å t.d. få eliminert alt som kunne mistenkjast å vere jødisk blod - for å ta eit døme.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Leif Salicath

Jeg leser mye skepsis her og det bekrefter jo hva jeg antydet innledningsvis.

Men da flere "Loe" med ektefeller som nevnes dør "så sent" som på slutten av 1600-tallet, bør disse kunne sjekkes mot skifter (fra 1676) og mot kb (fra 1683). Deres forfedre forblir nok høyst usikre, ihvertfall hos meg.

Det jeg egentlig tenkte på da jeg startet tråden, var om det forelå noen oldtids-skrift / rettsaker eller likn. på området som kunne brukes.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Hunskaar (Arkivverket)

Det jeg egentlig tenkte på da jeg startet tråden, var om det forelå noen oldtids-skrift / rettsaker eller likn. på området som kunne brukes.

Engedahl og Nielsen redegjør for hvilket kildemateriale som finnes.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive