Gå til innhold
Arkivverket

[LØST] Tre ulike navn i tre ulike mantall i 1664


Per T.
 Del

Recommended Posts

Jeg har sjekket prestens og fogdens manntall i 1664 og ser at det opereres med tre ulike navn på Anders. I dette bildet ser man hva som står i de to ulike fogdens manntall: post-73-0-34106000-1316814230_thumb.jpg

 

Jeg leser Anders Christens 64 [år] i øverste linje til venstre, men hva står i øverste linje til høyre?

 

(i prestens manntall 1666 står bare Anders uten slektsnavn eller patrionym)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste del av etternavnet synes og være "stens" i begge tilfellene. Men første bokstaven i etternavnet til høyre er helt ulik "Chri" i navnet øverst til venstre. Jeg trodde i utgangspunktet at det kanskje kunne være "Xstens", men det ser ikke ut til og passe heller. Synes det ligner "a", "o" eller "æ" jeg... Kort sagt; jeg aner ikke - men jeg er selv nyskjerrig nå på hvordan ekspertene her inne tolker dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser navnet i gjengivelsen til høyre "ostens.", som vel skulle indikere Østensen. Man kan vel ha mistanke om att den ene listen er en avskrift av den andre, og at det kan være snakk om en ren avskriftsfeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til begge.

 

Det verserer altså 4 ulike navn i manntallene 1664-1666 (hvis vi tar med at det i 1666 kun er bruk fornavn). Det brukes et FEMTE navn på denne personen i bygdeboka: Anders Sørensen (selv om det i realiteten er snakk om tre ulike patrionymikon).

 

På venstre side er utdrag fra det daterte fogdemanntallet, 22/5-1664. På høyre side udatert fogdemanntall, sannsynligvis en avskrift som Nedrebø nevner. Jeg mener fremdeles at det står Christens på venstre side og er enig med Nedrebø om at det på høyre side stå Ostens.

 

Kan noen bekrefte/avkrefte dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener fremdeles at det står Christens på venstre side og er enig med Nedrebø om at det på høyre side stå Ostens.

 

Enig. En bitteliten strek over o'en i navnet til høyre, gjør at man kan lese dette som østenss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.