Gå til innhold
Arkivverket
Grete Singstad

Eksaminasjonsprotokoll 1723, Hadeland, Toten og Valdres

Recommended Posts

Grete Singstad

Trenger hjelp til å lese hva som står skrevet under Biri prestegård i eksaminasjonsprotokollen fra 1723, hvor sogneprest Engebret er oppsitter. Fordi skriften er så liten legger jeg ved et forstørret bilde.

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Hadeland, Toten og Valdres, Matrikkel (RA/EA-4070/N/Nb/Nbf/L0104), 1723-1723, oppb: Riksarkivet.

post-232-0-13936700-1317500833_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Hunskaar (Arkivverket)

Trenger hjelp til å lese hva som står skrevet under Biri prestegård i eksaminasjonsprotokollen fra 1723, hvor sogneprest Engebret er oppsitter. Fordi skriften er så liten legger jeg ved et forstørret bilde.

"Med underliggende Engesletter kaldet Ødeiorde, samt Baabergs Eckeren og Koldsveen."

"Bliver efter deris Mayts [majestets] allernaadigste Instruxces 6te Post Matriculeret Med Reservation for Skatte frihed efter allerhøyst bemte [bemeldte] instruxces 5te Art: hvor efter og de gaml: fulte Privilegier bliver ubetagen."

Dette skal forstås på bakgrunn av at prestegårdene tidligere ikke hadde vært skyldsatte - det hadde ikke vært nødvendig, fordi eier og bruker var identisk (prestebord/prest), og fordi prestegårdene var skattefrie. I 1723 skulle de matrikuleres og skyldsettes, men skattefriheten skulle altså bestå. Nå kom 1723-matrikkelen ikke lenger enn til skrivebordet, og fra Jarlsberg grevskap kjenner jeg til at prestegårdene der ikke ble skyldsatt før i 1751.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grete Singstad

Tusen takk, dette var flott. Takk også for interessante tilleggsopplysninger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gunnar Sigdestad

Eg trur kanskje der står Eckrene, som er gammal bestemt form fleirtal for åker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Hunskaar (Arkivverket)

Eg trur kanskje der står Eckrene, som er gammal bestemt form fleirtal for åker.

Det er mulig du har rett, Gunnar. Det er i alle fall med sikkerhet snakk om ordet "ekre" i bestemt form, enten entall eller flertall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive