Gå til innhold
Arkivverket
Torodd Kinn

Kyrkjebok for Kinn sokn, døypte etter 1885

Recommended Posts

Torodd Kinn

I januar 2010 etterspurde eg skanning av ministerialbok med døypte i Kinn sokn i Kinn prestegjeld etter 1885 (fordi klokkarboka av ukjend grunn er svært mangelfull).

Yngve Nedrebø svarte: "Vi har fått avlevert kirkebøker fra Florø og Kinn sokn opp til rundt 1915. Materialet kan vi legge ut når vi har fått på plass nummereringen av de gjenstående bøkene."

Eg veit ikkje kva dette med nummerering går ut på, men konstaterer at den nemnde ministerialboka framleis ikkje er blitt tilgjengeleg.

Er det håp om at ho kjem snart?

(Eg vil nødig klage og kritisere, for Digitalarkivet er eit heilt fantastisk tilbod. Men eg kan ikkje dy meg for å nemne at eg synest det er litt merkeleg prioritering når såpass gamle bøker manglar, mens derimot f.eks. denne boka for Korskirken i Bergen er lagd ut -- med berre klausulerte sider!)

Vennleg helsing,

Torodd

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torbjørn Igelkjøn

Eg heng meg på denne tråden litt: Er det då framleis slik at Statsarkivet ikkje har kyrkjebøker f. eks. for Florø sokn etter 1915? Eg meiner å ha lese ein eller annan stad om ei eller fleire klokkarbøker som brann opp i 1939(?).

Er det forresten nokon av dykk som veit kor tid Florø sokn vart ein del av Kinn sokn?

Edit: Då eg skreiv dette tenkte eg litt feil, og såg for meg at Yngve N. på SAB kom til å svare her.

Mvh.

Torbjørn Igelkjøn

Endret av Torbjørn Igelkjøn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Hunskaar (Arkivverket)

I januar 2010 etterspurde eg skanning av ministerialbok med døypte i Kinn sokn i Kinn prestegjeld etter 1885 (fordi klokkarboka av ukjend grunn er svært mangelfull).

Yngve Nedrebø svarte: "Vi har fått avlevert kirkebøker fra Florø og Kinn sokn opp til rundt 1915. Materialet kan vi legge ut når vi har fått på plass nummereringen av de gjenstående bøkene."

Eg veit ikkje kva dette med nummerering går ut på, men konstaterer at den nemnde ministerialboka framleis ikkje er blitt tilgjengeleg.

Er det håp om at ho kjem snart?

(Eg vil nødig klage og kritisere, for Digitalarkivet er eit heilt fantastisk tilbod. Men eg kan ikkje dy meg for å nemne at eg synest det er litt merkeleg prioritering når såpass gamle bøker manglar, mens derimot f.eks. denne boka for Korskirken i Bergen er lagd ut -- med berre klausulerte sider!)

Skanninga foregår primært i Riksarkivet, der det er kamp om å komme med på lister over materiale prioritert for skanning. I 2011 har kirkebøker vært prioritert, og Riksarkivet har så langt i år skanna 217 kirkebøker for Statsarkivet i Bergen - 43 kirkebøker fra Bergen, 164 kirkebøker fra Hordaland for øvrig, og 10 fra Sogn og Fjordane (ingen fra Florø eller Kinn). Riksarkivet skanner i den rekkefølgen vi får bøkene fra Statsarkivet, som stort sett ser ut til å ta sogn for sogn. (De 10 fra Sogn og Fjordane ble forsert, fordi de fantes på mikrofilm, men likevel ikke var skanna.) Derfor den noe underlige prioriteringa rent kronologisk. Jeg regner med at Sogn og Fjordane er tungt representert ved neste forsendelse.

Etter skanning skal kirkebøkene indekseres før de (automatisk) publiseres, hvilket nødvendigvis fører til at det går noe tid fra skanning til publisering, avhengig av tilgjengelige indekseringsressurser.

Endret av Kristian Hunskaar (RA)
Tilleggsinformasjon

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.