Gå til innhold
Arkivverket

Med Beta til Hawaii

Kathe Røed
 Del

Recommended Posts

På 1.6.2019 den 17.59, Anna Sylvia Meisingset skrev:

Det foregår et arbeide på Maui, Hawaii, med å lage en informasjonstavle på stedet hvor barken Beta ankom med sukkerrørsarbeidere fra Norge i 1881. Det er tidligere satt opp et monument med en bronseplakett på stedet, men dette har vært utsatt for hærverk flere ganger, og er nå helt ødelagt. Informasjonstavlen som det nå arbeides med skal stå på et sikrere sted, hvor det fra før av står flere informasjonstavler, men det er fortsatt nær stedet for ilandstigningen. Jeg hjelper til på norsk side med å lete opp billedmateriale fra overfarten, og ber derfor om hjelp fra dere som er lesere/deltakere på dette forumet. Vi trenger bilder av/fra Drammen havn på 1880-tallet, bilder fra overfarten med Beta eller Musca (det andre skipet) fra 1880-1881 og bilder fra ankomsten til Maui/andre ilandstigningsplasser på Hawaii fra 1881. Det er ikke i denne omgang interesse for bilder av personer, uten at dette også viser skipsmiljøet eller situasjoner som kan være av interesse på informasjonstavlen. Dersom noen har bilder eller annen informasjon som de mener vil være av interesse, vennligst gi beskjed her. Bilder som skal sendes til Maui må skannes eller kopieres slik at de kan forstørres uten at kvaliteten forringes, men dette kan vi snakke om dersom noen har bilder som de mener kan være aktuelle. 

Det stemmer det. Onkelen min, Audun Davik, var primus motor for å få i stand minnestein nr. 2 for ca. 10 år sidan, og utanriksminister Knut Vollebekk var til stades ved avdukingsseremonien. Den siste minneplata forsvant for ca. 2-3 år sidan. Eg tok bilete av steinen no i februar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så interessant! Ja, da vet du jo akkurat hva dette dreier seg om. Vet du om din familie har bilder fra selve utvandringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 måneder senere...

Eg undrar meg storleg over at denne masseemigrasjonen hausten 1880 med om lag 800 passasjerar har sett så lite spor etter seg i utflyttinglistene i Drammens ulike prestegjeld. Skipslista for "Beta" er nokså summarisk og utan heimstad, men skipslista for "Musca" er ganske utførleg i så måte. Mange passasjerar kom frå andre stader enn Drammen, men her må likevel vera ei kraftig underrapportering i innførslene frå Drammen. Skulle tru at emigrantane måtte ha med seg presteattest før dei gav seg ut i det ukjende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider