Gå til innhold
Arkivverket
Nilsestuen

hjem for vanskapte i Bergen

Recommended Posts

Nilsestuen

Hei, fantes det et hjem for vanskapte i Bergen perioden 1900-1910?

Det skal være en alenemor med vanskapt sønn f.1889 som ble fulgt av lensmannen i Hol over fjellet til Bergen i det tidsrommet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Yngve Nedrebø

I Norge kom det en egen "abnormskolelov" 8. juni 1881. Den gav skoleplikt for flere grupper som var definert som "abnorme", blant annet blinde, døve og "åndssvake". I Bergen var det skole/hjem for døve og på Eikelund hadde Jakob Sæthre (1854-1921) drevet sitt institutt for "åndssvake" barn.

Noe eget hjem for "vanskapte" barn i Bergen kjenner jeg ikke til, men får vi oppgitt et navn, kan vi søke i materialet vårt for å se om vi finner vedkommende. Det er mulig det var Eikelund de siktet til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nilsestuen

I Norge kom det en egen "abnormskolelov" 8. juni 1881. Den gav skoleplikt for flere grupper som var definert som "abnorme", blant annet blinde, døve og "åndssvake". I Bergen var det skole/hjem for døve og på Eikelund hadde Jakob Sæthre (1854-1921) drevet sitt institutt for "åndssvake" barn.

Noe eget hjem for "vanskapte" barn i Bergen kjenner jeg ikke til, men får vi oppgitt et navn, kan vi søke i materialet vårt for å se om vi finner vedkommende. Det er mulig det var Eikelund de siktet til.

Hei, ja nå er vi på vei her :-)

Gutten het Olavus Olsen Juvo f.1.10.1889 i Hol, Hallingdal. Mor Ingebjørg Olsdatter Juvo

MVH Aud Sissel

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Yngve Nedrebø

Jeg ser at han i 1900-tellingen står som "aa" = "åndssvak". Jeg finner ham ikke i 1910-tellingen. Eikelund lå i Birkeland sokn. Jeg finner ikke dødsfallet hans registrert der. Jeg skal se nærmere i arkivet fra Eikelund om jeg kan finne ham der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive