Gå til innhold
Arkivverket
Bjørn Piro

Ole Kristiansen Rotnes Eie f.ca. 1780-90. Bosted: Nes, Romerike.

Recommended Posts

Bjørn Piro

Ole Olsen (senere husmann på Vettal Eie i Ullensaker) var født i Nes, Romerike 28 juli 1823. Hans senere liv kjenner jeg. Foreldrene var

Ole Xiansen Rotnes og Marte Andersdatter. Når Ole Olsen (med bosted Åserud) konfirmeres i 1840 oppgis foreldrene ved de samme navnene: Ole Christiansen og Marte Andersdatter. Men noe mer vet jeg ikke om disse, hvor de kom fra, når de ble gift og når de døde. Jeg kan ikke finne foreldrene viet hverken i Nes eller Ullensaker. Mitt håp er at andre kanskje sitter med viten om nettopp dette ekteparet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gunn Huglen

Søkte litt i mormonerdatabasen etter et par Ole Kristiansen og Marte Andersdatter som gifter seg før 1823.

Finner dentte paret gift i Sør Odal:

http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=500219997650&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=

 

Tok så et foreldresøk på ektepar med samme navn og der fant jeg en rekke barn som kunne passe:

Anne Olsdatter f. 1818 Sør Odal

 

Amne Kristine Olsdatter f. 1821 , Nes

 

Ole Olsen f. 1823 Nes

 

Karen Andrea Olsdatter f. 1829 Nes

 

Anders Olsen f. 1834 Nes

 

Om det er samme foreldrepar som du leter etter, så kan de jo ha flyttet fra Sør-Odal til Nes ?

 

Kan se om jeg finner vielsen til paret i kirkebok, og 1. barn født samme sted i Sør Odal.

 

( dette er kun et forslag og jeg har ikke undersøkt nærmere)

 

Mvh. Gunn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

Her er vel vielsen til det paret som Gunn fant.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-117

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70603220364.jpg

 

Første barnet.Anne,døpt 29 nov 1818(uekte)

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-61

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70603220308.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gunn Huglen

Har sett etter en datter av Ole K. og Marte A. i kirkebøker for sør Odal. Her finner jeg datter Anne døpt 1818 , november.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603220693.jpg

 

Se nederst 2. s. Barnet er født 14 november og før foreldre giftet seg 5. jan 1819 . Det står i alle fall at moren er pige .

 

Kan se etter vielsen også.

 

Mvh. Gunn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gunn Huglen

Har sett etter en datter av Ole K. og Marte A. i kirkebøker for sør Odal. Her finner jeg datter Anne døpt 1818 , november.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603220693.jpg

 

Se nederst 2. s. Barnet er født 14 november og før foreldre giftet seg 5. jan 1819 . Det står i alle fall at moren er pige .

 

Kan se etter vielsen også.

 

Mvh. Gunn.

 

Da kom Anne-Mary meg i forkjøpet med vielsen :rolleyes:

 

Mvh. Gunn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Per Nermo

Jeg tror at 'eie' skal 'henge sammen' med

gårdsnavnet som står foran, for å angi at

det er snakk om en husmannsplass som

tilhører den aktuelle gården.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Da Anne f. 14/11-1818 ble konfirmert i 1832 bor hun på Folmo-eie og det gjør også Andreas, født 22/4-1834, når han ble konfirmert i Nes kirke 3. september 1848.

 

Fra Raumnes historielags avskrifter: http://aasvangen.lin...rkebok/1800.htm

 

I perioden 1830-1849 er det ikke andre av parets barn som kommer fram i konfirmasjonslistene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn Piro

Takket være innleggene her har jeg nå kommet meg et skritt videre. Så en hjertens takk til alle bidragsyterne. Nå vet jeg at Ole Christiansen og konen hans etter all sannsynlighet kom fra Sør-Odal siden de ble viet her 5 januar 1819. Etter alder å dømme var de født ca. 1791-92. Ved folketellingen for Strøm (Odal)i 1801 er det kun en Ole Christiansen som passer i alder, nemlig husmannssønnen Ole, 9 år gammel. Foreldrene var Christian Olsen, 55 år, husmann på gården Stormoen, og hustruen Anne Arnesdatter, 46 år. Men det er naturligvis for tidlig å si bastant at dette må ha vært foreldrene. Ennå mer komplisert blir det forøvrig å finne den riktige Marthe Andersdatter, all den tid det faktisk er 8 stykker ved det navnet i folketellingen for Strøm i 1801 (i alder vekslende fra 1- 12 år). Ingen av disse hadde gården Dalsrud som bosted. Ja, dette blir litt av en nøtt å knekke!

 

Jeg har også funnet frem til at ekteparet Ole Christiansen og Marte Andersdatter foruten å ha vært husmannsfolk på Rotnes Eie også i noen år bodde på Folmoe Eie. Da datteren Karen Andrea (f.1829) blir konfirmert i 1845, står Hunstad som bostedsadresse, men det står også "lægd på Drognes". Hvordan skal det tolkes? Var da foreldrene døde og datteren gikk på husgang som fattig og uforsørget?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn A Løkken

Takket være innleggene her har jeg nå kommet meg et skritt videre. Så en hjertens takk til alle bidragsyterne. Nå vet jeg at Ole Christiansen og konen hans etter all sannsynlighet kom fra Sør-Odal siden de ble viet her 5 januar 1819. Etter alder å dømme var de født ca. 1791-92. Ved folketellingen for Strøm (Odal)i 1801 er det kun en Ole Christiansen som passer i alder, nemlig husmannssønnen Ole, 9 år gammel. Foreldrene var Christian Olsen, 55 år, husmann på gården Stormoen, og hustruen Anne Arnesdatter, 46 år. Men det er naturligvis for tidlig å si bastant at dette må ha vært foreldrene. Ennå mer komplisert blir det forøvrig å finne den riktige Marthe Andersdatter, all den tid det faktisk er 8 stykker ved det navnet i folketellingen for Strøm i 1801 (i alder vekslende fra 1- 12 år). Ingen av disse hadde gården Dalsrud som bosted. Ja, dette blir litt av en nøtt å knekke!

 

Jeg har også funnet frem til at ekteparet Ole Christiansen og Marte Andersdatter foruten å ha vært husmannsfolk på Rotnes Eie også i noen år bodde på Folmoe Eie. Da datteren Karen Andrea (f.1829) blir konfirmert i 1845, står Hunstad som bostedsadresse, men det står også "lægd på Drognes". Hvordan skal det tolkes? Var da foreldrene døde og datteren gikk på husgang som fattig og uforsørget?

 

 

Her står det litt om legdsvesenet i " gamle dager " http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/171286-gamle-norske-bondekulturer-husmanns-skikker/page__st__120__gopid__1485948#entry1485948

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.