Gå til innhold
Arkivverket

PM , feilmelding


Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Når jeg får melding om en PM via E-mail så står det at jeg kan se denne personlige samtalen ved å følge lenka nedenfor. Nesten hver, muligens hver, eneste gang jeg prøver den lenka går det galt: Beklager det oppsto en feil (#10226) Du har ikke tillatelse til å bruke meldingssystemet. Du er ikke logget inn.

 

Men fakta er at jeg er medlem og er innlogget på DA hele tiden. Hva så?

Jeg er så lei av den meldinga. Kan dere ikke la være å ta med den lenka siden den ikke virker. Ihvertfall inntil den er i orden.

 

Jeg har prøvet å bruke feilmeldinga som står samme sted, men det virker ikke. Jeg bruker ikke Outlook express. Kan det være årsaken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du klikker på lenken og får denne feilmeldingen - ser du da navnet ditt i øverst til høyre eller står det Logg inn der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er allerede logget inn på Nye DA. Er PM et eget program som også krever innlogging eller hva? Om så er, må jeg da også bli medlem der?

 

Jeg skulle ønske jeg skjønte dette da alt er så mye enklere da. Jeg er innlogget på Nye DA, sitter og besvarer innlegg, ser i kirkebøker o.l., og mottar så e-post om PM. Åpner den, og prøver lenka som da jo ikke virker. Jeg er fremdeles pålogget og inne på NDA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer av og til underlege og uforklarlege ting både på DA og andre stadar, ikkje minst med slike lenker. Eg ville ikkje brukt krefter på dette, men heller gått direkte til den private meldinga via DA si side og det grøne talet ved namnet ditt som viser om du har ulesne PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aase sitt forslag er et godt forslag.

 

Du kan være logget inn på Nye DA - der 1910-tellingen ligger og ikke være logget inn på debattene. Det er to ulike system, men samme brukernavn og passord. Ettersom du ser Logg inn og ikke navnet ditt er jeg rimelig sikker på at du ikke er logget inn i debattforumet og jeg vil anbefale deg å gjøre det og se hva som skjer.

 

I noen tilfeller åpnes lenker i en e-post i en annen nettleser enn den du bruker til vanlig. Så selv om du er logget inn i debattforumene i Firefox, vil ikke det få noe betydning hvis lenkene i en e-post åpnes i Internet Explorer, f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde kanskje at dere var interessert i at man meldte fra om rare uforklarlige ting som skjer på NDA, for evt. å få ordnet opp i de tingene som ikke fungerer som det skal. I det gamle DA var de interessert i tilbakemeldinger når ting ikke virka som de skulle, og sammen kunne man da prøve å lokalisere feilen slik at feilen kunne bli rettet opp.

 

Aases forslag er greit nok det, og jeg har jo også vært nødt til å gjøre det. Men den måten synes jeg er å stikke hodet i sanda, og for meg er ikke det en god løsning på et problem. Hvorfor sende en lenke som er ubrukbar. Det er veldig irriterende, og den tar bare opp plass i e-posten min. Det burde vel være greit å prøve og finne ut om feilen ligger hos meg eller hos dere.

 

Hos meg kan jo muligheten for at dette skjer være at jeg bruker Hotmail som bruker IE. Det har jeg vært borti før, men da får jeg også samtidig beskjed om det.

 

Så da er spørsmålet: Hvorfor virker det problemfritt når Arkivverket sender melding om nytt innlegg i et tema jeg følger? Er ikke Arkivverket og PM-meldingene fra samme nettside/sted?

 

Jeg har nå logget meg på PM meldingene, og det virker. Men jeg synes det er veldig snålt at når jeg er pålogget NDA alikevel i tillegg må logge meg på disse PM-meldingene også. Har de ikke samme "sjef".

 

Jeg liker ikke å bli tvunget til å gjøre noe jeg ikke forstår.

Så da blir resultatet, hva gjør jeg for å stoppe at disse meldingene blir sendt til meg, uten at Arkivverket også går med i dragsuget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er så absolutt interessert i å vite om ting som ikke virker slik de skal, men som sagt i dette tilfellet tror jeg det ikke er noe galt med systemet vårt.

 

Hvis du ikke ønsker PM kan du slå dette av hvis du klikker på nedoverpilen under navnet ditt øverst til høyre og går inn i Kontrollpanel. Under Innstillinger velger du Varselsinnstillinger. Hak av i boksen for "Skru av personlige meldinger"

 

Jeg er usikker på forskjellen mellom e-post om nye innlegg og varsel om personlig melding. Der må jeg teste litt først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av forskjellene mellom meldinger om nye innlegg i temaer og PM er jo at sistnevnte krever pålogging for og lese, mens det er fullt ut mulig og lese temaer uten og være innlogget (selv om man ikke har tilgang til enkelte funksjoner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg støttar det som er sagt om at dette ikkje kan vere så mykje å bruke tid og krefter på. Det er sikkert mogeleg å sende ut lenker som inneheld brukarnamn og passord, slik at ein vert logga på automatisk når ein klikkar på lenka. Spørsmålet er om det er hensiktsmessig å sende brukarnamn og passord ope i kvar einaste e-post om PM.

 

Eg meiner skilnaden mellom PM og e-post er at ein må inn på forumet for å lese ein PM, medan e-posten går direkte i "kassen". Å blokkere for PM, men ha ope for e-post skulle difor vere ei god løysing på problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En velger selv hvordan en skal varsles om en ny PM.

 

Valgene er har, er å få beskjed om PM på e-post, PM, internt varsel eller SMS. Dette stilles inn i Kontrollpanel / Innstillinger / Varselsinnstillinger, hvor det nederst på siden er avkryssingsbokser for personlige meldinger. Om en synes det er overflødig å få beskjed på e-post om at det er kommet en PM, kan en ta vekk krysset i denne boksen og la det bare stå kryss på internt varsel.

 

Dette har ingenting å gjøre med om en har åpent for å motta PM eller e-post eller ikke.

 

Det er nok av sikkerhetshensyn at en må inn på forumet for å lese de personlige meldingene, men da har jo Berit et poeng ved at lenken som finnes i eposten blir overflødig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til moderator.

 

Hvordan logger jeg meg av PM igjen?

 

For det først så er jeg ikke ute etter å lage syndebukk av DA. Jeg er bare interessert i fakta, og så langt som mulig ha kontroll over mitt og det jeg holder på med. Er feilen min, og i de fleste tilfellene så er den det, så er jeg bare glad for å få melding om det slik at jeg kan få rettet den opp.

 

Å forstå helt ut hva jeg driver med her eller hvordan ting virker i NDA er litt vanskelig i enkelte tilfeller da det ikke finnes kjøreregler som gjelder for alle eller en norsk brukerinstruksjon.

Det har lenge vært snakk om at den skal komme, men jeg har ikke sett noe til den. Kanskje har jeg gått glipp av den, og om det er slik så håper jeg noen kan fortelle meg hvor den er.

 

Nå har jeg omtrentlig fjerna alt ang. varsler i innstillingene. Jeg har bare igjen interne varsler, uansett hva det er. Så da får jeg håpe at alt virker som jeg håper.

 

Ang. valget med å skru av personlige meldinger. Om jeg velger det vil jeg ikke motta eller kunne sende PM, og det er å gå for langt.

 

Ikke glem at det finnes folk som ikke bruker PC i daglig arbeid, og dermed ikke er inne i "dataspråket" og alle finesser som finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.