Gå til innhold
Arkivverket

Dåp i Stryn


Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

Ja, men her er en god kandidat, i 1701 på Orenæs Clemmed Zachariassen 5 aar, på Årnes bruk nr 1, Zacharias Clemmedsen 48 aar i 1701 gm Steine Abrahamsdatter, men hvor sønnen Clemmed ble brukar har jeg ikke funnet enda, kanskje noen andre har han i sin database. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et skifte på Nessie 6/6-1744 etter Stener Zakkaridtr Nesi, Sal Clemed Knudsen Aarenes, hans gjenlevende 4 barn 1 søn og 3 døtre. I mange tilfeller finner jeg folk som er oppgitt som brukar på en gard, men er ikke nemnd av Aaland. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert, Rune, då kan eg kanskje få teke oppvasken i kveld likevel.

 

Her er skifte på Davik etter ei Marte Klemetsdtr Årnes frå Stryn i 1817 - det kan kanskje vere ei av dei gjenlevande tre døtrene; men ho har dessverre ikkje den minste ting etter seg, så arvingar blir ikkje nemnde.

 

Litt oppklaring for dei som eventuelt heng med: Steine Sakariasdtr som det er skifte etter på Nesje i 1744 er frå Årnes, og syster til mellom andre Klemet Sakariasson, ikkje Knutson som det står i skiftet, Årnes. Han skal ha 1 son og 3 døtre etter seg; Steine Klemetsdtr gift med Elling Andersson er sannsynlegvis ei av dei, men beviset manglar -

 

Har laga eit eige tema for denne greina.

Endret av Aase R Sæther - Sandane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan hjelpe meg med alt som står om dåpen, slik det står?

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11506&idx_id=11506&uid=ny&idx_side=-41

 

Jeg prøver å finnet ut hvilken gård mormor til barnet kom fra. Kanskje kan fadderne gi meg et hint. Hvis ikke noen av dere vet da? det er Eli Jakobsdotter g.m. Absalon Larsen Ytre-Eide som er mormor til barnet.

 

Det gjelder fremdeles Kari, døpt 18 feb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens tips: Legg ut det du sjølv greier å lese av oppføringa, då er det straks meir freistande for andre å hjelpe; lettare å putte inn / korrigere enkeltord enn å skrive heile innførsler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 Febr – Kari, P. Elling Anderss. Werner [som jeg forstår er feil] og Helge Absolonsd [en eller annen bokstav], Absolon Clements Werner, Iver Iverss Ytterejde, Anne Lassed (?): Aarem, Martha Kristine Larsd, Bei(?)er, Anne Absolonsd Ytterejde

 

 

Dette er ikke særlig holdbart, det er derfor jeg spør. Føler meg veldig usikker når jeg tolker skrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 Febr Kari, P. Elling Anderss. Werner (Wesnæs) og Helge Absolonsd (T - forkorting for Test(es), dvs fadrar), Absolon Clements Werner (Wesnæs), Iver Iverss Ytterejde, Anne Lassesd Aarem, Martha Kristine Larsd, Becher??, Anne Absolonsd Ytterejde

 

Dette greidde du då riktig bra!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da, ikke så ille... Har jo sett verre skrift. Men hvem kunne man forvente som fadder? Foreldres søsken? Og har rekkefølgen noen betydning? Er det slik at det var uvanlig med eldre faddere pga. at de hadde et slags ansvar hvis foreldrene falt fra? I nyere dåper jeg har sett på har jeg vel også sett besteforeldre, men det var kanskje ikke så vanlig på denne tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte slekt som er fadrar, men like gjerne grannar. Fadrar kan vere peikepinnar, men særleg i eldste tida tykkjer eg det ofte er lite å hente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Aase er jo god til å lese skifter, her er et som nevner Eli Jacobsdatter gm Absalon Ytreeide, Villum Larsen Sølvberg 1758-1762 10b 13, kanskje du kan tyde dette bedre enn jeg. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,Jeg har skrevet av det jeg trenger i skifte så der er ingen link, jeg tror iflg skiftet at hun er fra Lien(Lid) i Innvik, men vi for se om Aase tolker det på samme måte. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Elling Anderss. Werner....

...Absolon Clements Werner...

...Martha Kristine Larsd, Bei(?)er...

 

Her leser jeg Wernæs (istf. Werner) og Becher (istf. Bei(?)er) - om det skulle ha noen betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi for se om Aase tolker det på samme måte. Rune

Eg skal legge opplysningane inn i basen min og kome tilbake med ei oversikt. Skifte utan livsarvingar er "livretten" min..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her leser jeg Wernæs (istf. Werner) og Becher (istf. Bei(?)er) - om det skulle ha noen betydning.

 

Tror nok Aase har rett i at det skal være Wesnes, da de hadde tilknytning til gården Visnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok Aase har rett i at det skal være Wesnes, da de hadde tilknytning til gården Visnes.

 

Beklager innblandingen. Ulempen ved slike milelange "tydetråder" er jo at man fort kan overse hva som er tolket før. Skal holde meg unna slike lange tråder for fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Eli Jakobsdtr Ytreeide er dotter til Jakob Larsson Lien, fødd Løken. Det er Jakob sin bror Vilhelm som er arvelatar.

 

Skal holde meg unna slike lange tråder for fremtiden.

Gjer endeleg ikkje det, Else! Lokalkunnskapen gjer at ein les det ein meiner det kan stå, og det er av og til feil - om det ikkje var det denne gongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aase! Hvordan fant du ut det?! Det er jo et fantastisk gjennombrudd!! :D Hadde denne mannen noen kone? En navngitt en altså? Jeg vil gjerne vite hvor dere fant det? Er det et skifte eller noe som ligger på nettet? Jeg har prøvd å se på de linkene du la ut tidligere, men det var vanskelig å se noe annet enn navna jeg allerede visste. Dette kommer Diane til å bli glad for. Vi var begge ganske fortvila da jeg fant ut det om kirkebrannen.

 

Else! Er selvsagt glad for all hjelp! Det er lett å overse ting i lange tråder. Nå er det heller ikke slik at det som står først nødvendigvis er riktig. Men i dette tilfellet visste jeg også fra før at de hadde tilknytning til Visnes, men JEG så ikke at det sto der likevel... Aase er jo veldig god på Sogn og Fjordane, og lokalkunnskap er viktig. Jeg merker jeg blir dobbelt så klønete når jeg skal se på trønderslekta mi, jeg har virkelig ikke "koll på" lokalgeografien, og da blir det så mye lettere å overse ting og gjøre feil!

 

*får løpe til Aaland og se om det er mer der!*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.