Gå til innhold
Arkivverket

Turnersken Helga Bråthen


Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Dette her ligger garantert på kanten av det vi kan skrive inn, men siden personen jeg søker familien til er død, mener jeg å kunne skrive det inn. De står jo på nettet alikevel disse opplysningene. Hvis noen kjenner til denne familien, så gi et pip, så kan jeg sende mailadressen, slik at eventuelle opplysninger kan gå utenom stedet her.

 

Helga Andersen Braathen, født 5. mars 1953 i Drammen. Død 11. oktober 1982 samme sted av spisevegring. Hun var en meget lovende turnerske og var bl.a. med i OL. Kjenner noen til familien. Jeg spør fordi jeg har alltid fått høre at dette er en etterkommer av en bror av min oldefar fra Krødsherad.

 

Einar Olsen, født 25. september 1879. Døpt 19. oktober 1879 av foreldre Hmd. Ole Olsen Slevikbraaten og Jørund Østensdatter. Gift 15. april 1914 i Krødsherad med Lina Ellingsdatter Hagen, født 1885. (Datter til Elling Kolbjørnsen Hagen u/Bjertnes.) Han var tømmerfløter. De kom til Geithus på Modum. De kalte seg Braathen. De hadde iallefall to/tre sønner og minst en sønnesønn som jeg har hørt om. Jeg har en del bilder av disse. Det er akkurat utenfor folketellingene og jeg finner dem ikke i DIS gravstedsregister. Jeg prøver iallefall. Kanskje noen vet noe, men da tar vi det på mail.

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helga Bråthens far var Rikard Bråthen, god langsrennsløper før krigen. Rikard far var Ole A. Bråthen, som kom fra Krødsherad. Ole A. Bråthen var ordfører i Modum fra ca. 1932 til 1945, med unntak av krigsårene, da han var avsatt av okkupasjonsmakten.

Helgas mor var søster av Gunnar Andersen, som ble verdensmester i skihopp i Holmenkollen i 1930. Så Helga hadde noe å ligne på.

Selv var jeg tremening og nabo til Helga i Gethus. Kontakt meg gjerne på e-postadresse ediesen@bbroadaprk.no.

Erling Diesen

 

Korrekt e-postadresse er selvsagt ediesen@broadpark.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.