Gå til innhold
Arkivverket

Pantebøker, korleis finne fram?


Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

Eg prøver å gjere meg best muleg kjend med eigen gard og søkjer han fram her Men her er berre oppgjeve sidetal, ikkje kva bok eg skal leite i, og trykkjer eg på lenka Gå til pantebøkene kjem det opp ei oversikt, utan at eg veit kva protokoll eg skal oppsøkje. Er dette ein feil, eller er det noko eg ikkje har forstått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å finne fram i pantebøkene er en liten kunst... Databasen er et register til registeret til pantebøkene. Lenkene peker kun til overordnet område. Du må så snevre inn til Gloppen vha geografivalg i menyen til venstre. Da skal du stå igjen med 4 lenker til panteregistre. To av dem er tilleggsregistre, mens de to andre er selve registrene for hver sine perioder. Hvis du klikker deg inn i panteregisteret 1878-1936 skal du kunne gå til side 3 for å finne registerinformasjonen for Rysdalen. Legg merke til at det er innledende sider i panteregisteret og du må hoppe over disse til boken begynner på side 1 igjen. Har du gjort som beskrevet skal du ha kommet hit http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=12854&uid=ny&idx_side=-10

 

Her finner du oversikt over de ulike forretningene for gården og du kan bruke panteboknummer og folio for å finne fram til selve innførslen i panteboken. Da klikker du på den gule knappen oppe til venstre og leter fram rett pantebok, skriver inn foliotallet før du går til den panteboken. Hvis alt har fungert som det skal, kommer du på den korrekte siden i panteboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.