Gå til innhold
Arkivverket

Jens Christian Holm


Per Holte Rosenkilde
 Del

Recommended Posts

Søndag døpes mitt seneste barnebarn. I anetreet hennes er en ane jeg ikke har klart å plassere.

 

Jeg har foreløbig bare to 'observasjoner' av Jens Christian. I 1801 er han oppført som kontorbetjent for sorenskriveren i Moss, Owe Hiort, og han er da 33 år gammel. Begge er da ugifte og losjerer i Kongens gate 10 i Moss. Nest gang jeg har truffet på ham er tre år senere, og da er han avansert til fullmektig. Men omstendighetene er ikke like gode. Han er nemlig utlagt som barnefar til det uekte barnet til en av helge Støtviks døtre. Andre steder har heg ikke funnet ham, heller ikke i Rentekammerets norske bestallinger. Det lukter derfor litt av at han kan ha fortsatt karriæren i Danmark.

 

Jeg skulle gjerne gitt datterdatteren min litt flere aner, og håper noen i dette forumet vet litt mer om Jens Christian.

 

Mvh

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Oddbjørn Johannessen

    7

  • Grete Singstad

    39

  • Leif Salicath

    5

  • Per Holte Rosenkilde

    22

Jeg vet bare om en Jens Christian Holm, født 1744 på Hovinsholm. Han døde barnløs på Sakslund i Stange. Slekta kalte seg delvis von Holm. Det er altså ikke denne det dreier seg om, men en kan jo tenke seg at han kan ha gitt navnet til en uekte sønn?? Dette er jo selvfølgelig en ren spekulasjon. Det var bare navnelikheten jeg reagerte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner en Jens Christian Holm død i Moss 2.12.1845. Alder 79, født rundt 1766

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Moss, Ministerialbok nr. I 7 (1845-1851), Døde og begravede 1845-1846, side 160.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=399&idx_id=399&uid=ny&idx_side=-145

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060322020559.jpg

 

En Jens Holm døpes 16.5.1766 i Moss, foreldre Christian Coch og Ellen Halvorsdtr

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Moss, Ministerialbok nr. I 2 (1753-1779), Fødte og døpte 1766, side 70-71.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7512&idx_id=7512&uid=ny&idx_side=-36

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061023050569.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner en Jens Christian Holm død i Moss 2.12.1845. Alder 79, født rundt 1766

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Moss, Ministerialbok nr. I 7 (1845-1851), Døde og begravede 1845-1846, side 160.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=399&idx_id=399&uid=ny&idx_side=-145

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060322020559.jpg

 

En Jens Holm døpes 16.5.1766 i Moss, foreldre Christian Coch og Ellen Halvorsdtr

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Moss, Ministerialbok nr. I 2 (1753-1779), Fødte og døpte 1766, side 70-71.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7512&idx_id=7512&uid=ny&idx_side=-36

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061023050569.jpg

 

Jens Christian Holm er i oktober 1843 på Hospitalet i Moss. I 1843 bor han i Storgaten østre side nr. 12a. Han er da 77år, pensonist og sengeliggende.

På samme tid er det en kjøpmann Svend Holm ca 1767 - 1830. Han får fire sønner med navnet Jens Christian Holm. Den sisste er født 13-12-1822.

Kan muligens være samme familie.

Mvh Knut Thorvaldsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Andreas Holm og Sidsel Maria Andersdatter Lindbergs barn som jeg har funnet døpt i Halden:

 

Helene Catrina, døpt 9. mai 1767

 

Jens, døpt 3. mars 1769

 

Helena Martina, døpt 23. feb. 1771

 

Anders Martin, døpt 11. mars 1772

 

 

Siden Jens, f. 1769 mangler mellomnavnet Christian blir det bare spekulasjoner om navnet er glemt ført - og om dette kan være rett mann. Holm er jo også et ganske vanlig etternavn.

 

Aldersmessig passer denne Jens, siden Jens Christian Holm er ført som 33 år i 1801. At han er ført som 79 år i 1845 kan være en for høy alder - siden folk ved sin død ofte ble oppgitt å være eldre enn det de faktisk var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle som bidro mens jeg feiret. Her er mye som kan bearbeides videre.

 

Det kan godt være 'min' Jens Christian som døde i Moss i 1845. Jeg vil nå sjekke om det finnes noe skifte etter ham. Det finnes ikke hos sorenskriveren i Moss. Skiftene hos byfogden i Moss er ikke indekserte, så der trenger jeg lengre tid for å lete meg frem.

 

Jeg tror ikke at den Jens Holm Coch som ble døpt 1766 er min mann, men han er ikke mindre interessant av den grunn. Jens Coch bor i 1801 på Støtvik, og det er skjellig grunn til mistanke om at han representerer linken mellom Jens Christian Holm og Karen Helgesdatter Støtvik. Jeg aner foreløbig ikke hvordan forbindelsen mellom familiene Holm og Coch er. En rask litteratursøk viser at også en Mauritz Coch i 1747 fikk en sønn Jens Holm Coch i Moss. Kombinasjonen av navnene Holm og Coch gir meg vage assosiasjoner over fjorden, i retning Brevik og Risør, men det kan godt være feilspor.

 

Også sersjanten i Halden er en god mulighet. Siden sersjanten giftet seg igjen, er det mulighetene for at det ble satt opp testamente etter første kona hans store. Men Halden er Halden, og mulighetene for at testamentet er bevart er ikke like store. Da er det nok større muligheter for å finne et testamente ettersersjanten selv.

 

Hjertelig takk til alle hjelpere.

 

Mvh

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært spennende å finne forbindelsen mellom Holm og Koch (Coch). Den Mauritz Coch som i 1747 fikk en sønn Jens Holm Coch i Moss, er kanskje far til tollskriver Christopher Koch? Hans eldste sønn het Maurits.

 

Tollskriver Christopher Koch druknet sammen med Jens Kierulf i 1767, gravlagt 23. april i Moss.

 

Skiftet i 1767 etter Christopher Koch viser tre barn med Ellen Halvorsdatter:

Margrete Kirstine Koch 4 år

Maurits Koch 3 år

Jens Holm Koch 1 år.

 

Barna ble konfirmert i Rygge:

Jomfrue Margrethe Christina Koch i 1777, 15 år

Maurits Koch i 1778, 14 år

Jens Christophersen Koch i 1781, 16 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge skiftet fra 1767 ble Peder Kierulf, Erich Veisler (Veister?) og Nicolay Lang oppnevnt som verger. Peder Kierulf er vel den samme som Peder Pedersen Kierulf, som 11. mars 1757 ble gift med Berthe Mouritsdatter Koch (Coch) i Moss, og hun er vel helst søster til Christopher Koch?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en liten krok ved siden av blindtarmen ligger det et lite organ som anatomene ennå ikke har oppdaget, men som er veldig viktig likevel - mageføleren. Den har jobbet litt hos meg i natt.

 

For det første reagerte den på det som storehjernen ikke hadde tatt inn signifikansen av, at Jens Christian Holm var ført som pensjonist i 1843. Det er noen pensjonsreformer siden, og det var bare et fåtall som hadde pensjonsordninger. Dette styrker mulighetene for at det var samme Jens Christian som var skriverdreng i 1801 og døde i 1845.

 

For det andre påstår den at det må være signifikant at både Maurits og Christopher Coch hadde sønner de døpte for Jens Holm Coch. En Jens Holm må ha hatt en patriarkrolle i den familien. Aldersforskjellen mellom de to eksemplarene av Jens Holm Coch (f. 1740 og f. 1767) og det faktum at Christopher døper en sønn Mauritz tyder på at Christopher var sønn av Mauritz, som Grete antyder. Men jeg vil ikke helt utelukke at de kan ha vært brødre, Christopher vært noen år yngre og giftet seg senere. Dersom de var brødre, er den mest nærliggende (men langt fra eneste) muligheten at Jens Holm var morfar til Mauritz og Christopher. Andreas Holm kan i en slik sammenheng være en onkel eller fetter til brødrene, men vi mangler jo ethvert belegg for at det virkelig var tilfelle foreløbig.

 

For det tredje synes magefølelsen min at jeg var en dust i går. Jeg ga opp da jeg ikke fant Coch hos Lassen uten å sjekke Koch, enda jeg vet hvor mye han alfabetiserte på uttale.

 

 

En beskjemmet Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en liten krok ved siden av blindtarmen ligger det et lite organ som anatomene ennå ikke har oppdaget, men som er veldig viktig likevel - mageføleren. Den har jobbet litt hos meg i natt.

Magefølelsen er en merkelig sak, som ofte viser å ha noe for seg. Og takk for dine ærlige ord om å føle seg dust - den følelsen tror jeg vi alle føler en gang i blant, og det er befriende når vi tør å innrømme det (selv om din forglemmelse ikke var så ille da :) )

 

 

Jeg har funnet flere barn av Maurits Christophersen Coch:

 

 


  •  
  • Mouritz Christophersen og Diana Dinisdatters sønn, Christopher døpt i Moss 13. april 1737 (Dinesdatter er vel en feilskriving for Helgesdatter)
     
  • Mouritz Christophersen og Diana Helgesdatters datter, Berthe døpt i Moss 23. april 1739
     
  • Mouritz Christophersen og Diana Helgesdatters datter, Karen døpt i Moss 28. mars 1740
     
  • Mouritz Coch og Diana Helgesdatters datter, Helena døpt i Moss 21. des. 1742
     
     
  • Mouritz Christophersen Coch og Susanna Philipsdatter Hofgaards sønn, Philip døpt i Moss 24. mai 1746
     
  • Mouritz Coch og Susanna Hofgaards sønn, Jens Holm døpt I Moss 30. des. 1747
     
  • Mouritz Cochs og Susanna Philipsdatters sønn, Halvor døpt i Moss 15. april 1749
     
  • Mouritz Coch og Susanna Hofgaards sønn, Halvor døpt i Moss 4. jan. 1751
     
     

 

Jeg har lett etter barn t.o.m. 1752, så det kan godt være flere.

 

---------

 

I tillegg til Mauritz Coch, finner vi Iver Coch og Halvor Coch som har barn til dåp i Moss på samme tid som Mauritz, så disse kan godt være brødre. I ekstraskatten 1743 finner vi dem på samme side: Ekstraskatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til Mauritz Coch, finner vi Iver Coch og Halvor Coch som har barn til dåp i Moss på samme tid som Mauritz, så disse kan godt være brødre. I ekstraskatten 1743 finner vi dem på samme side: Ekstraskatt

Christopher Mouritsen Coch og Christopher Halvorsen Coch ble begge konfirmert i Moss 1752, men de er ikke fettere (i alle fall er ikke fedrene helbrødre).

Christopher Halvorsen Coch ble døpt 19. jan. 1736 - og hans far heter Halvor Joensen Coch.

 

Og så kom jeg på at jeg har sett Iver Coch med patronymet Ingebretsen, men nå klarer jeg ikke å finne tilbake til akkurat den kilden. Mao er ikke Iver en bror av Maurits heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det andre påstår den at det må være signifikant at både Maurits og Christopher Coch hadde sønner de døpte for Jens Holm Coch. En Jens Holm må ha hatt en patriarkrolle i den familien.

 

I Fredrikstad ved ekstraskatten 1711 finner vi tolleren Jens Holm, og dette er vel "patriarken", tenker jeg.

 

 

RENTEKAMMERETS NORSKE BESTALLINGER 1660-1814 avslører følgende:

 

Holm:

- Jens Jensen, kontrolør ved Fredrikstads toldsted i Frederik Michelsens sted, som har avstaat denne tjeneste og den ham desuten bevillede sukcession paa tolders bestilling s.steds, 13 nov. 1703.

- Jens Jensen, best. av 13 nov. 1703 som tolder ved Fredrikstads toldsted konf. 1 mars 1731 og 19 mai 1747.

 

På vigerust.net - Fredrikstad bys borgerskap og strandsittere på 1720-tallet - står følgende: "Herr Jens Holm, også kun kalt toller Holm, toller 1722-29, har sin viss lønn av Kongen og nyter skriverpenger etter Tollordinansen, kongelig betjent 1722; lignet 1729 til rd 8-0."

 

--------

 

Tar også med at det i 1801-tellingen for Fredrikstad finnes en premierløitnant Jens Jacob Holm, 30 år. I "Fredrikstads bys borgerskap og strandsittere på 1720-tallet" er en Jacob Holm - så Jens Jacob er kanskje en etterkommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver meg på en lenke til Sollieds skifteavskrifter ang Holm-familie :http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=1178&storleik=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lært mangelen på forskjell mellom C og K har jeg tatt en runde med Lassen, og jeg tror jeg har registrert alfa-Jens Holm. Han het Jens Pedersen Holm, og var res. kap. i Idd og Enningdalen frem til han 1679 ble sogneprest i Skedsmo. I den stillingen satt han til han døde i 1699. Som alle Niels Dorphs kapellaner ble han belønnet med en av døtrene hans, i dette tilfellet Sara Petronelle. Hun ble etter tur gift med de to neste sogneprestene i Skedsmo, nr. tre sa nei takk, og hun døde som enke i Christiania i 1737. En sønn het trolig Peder.

 

Tolleren i Fredrikstad sjekket jeg ikke mot bestallingene, men mot norske tollere. Til sammen danner de en bra skisse. Holm,Jens Jensen, kontrollør i Fredrikstad og suksederende toller samme steds 13. nov 1703, ansatt toller 3. juni 1707, bekreftet 1. mars 1731 og 19. mai 1747. Død 20. februar 1748 i sitt 69. år.

 

Lassen mente at en annen person var sønn av Jens Pedersen, nemlig sognepresten i Bragernes Jens Holm, gift med Mette Maria Mørch, f. 1711 i København. Han døde i 1752, og kona døde på Strømsø 7 6 1771. De hadde i alt 5 sønner og 3 døtre, hvorav 2 sønner og 2 døtre overlevde moren. Lassen har åpenbart funnet et skifte etter henne. Men de geistlige skiftene er ikke indekserte, og jeg har ikke sett gjennomdem ennå. En Christian Holm som døde ugift på Strømsø 6 5 1787 kan godt være en av sønnene. Jeg er ikke helt overbevist om at Lassen hadde rett, kronologisk passer det bedre å plassere tolleren mellom de to prestene.

 

Lassen omtaler også en "controllør" Holm som begraves i Fredrikstad 22 4 1774, 44 år gammel, oppført med fornavnet "controllør" (jeg tror det må være et psevdonum). Han har jeg ikke funnet blant tollerne, men det kan godt hende at han finnes i bestallingene. Han har jeg ikke klart finne noe forslag til plassering for.

 

Lassen nevner også to brødre Fredrik og Mathias Holm som begge gifter seg i Fredrikstad i 1756. Fredrik gifter seg med jomfru Petronelle Jensdatter Wielsgaard, og forloverne er Lorenz Koch og Jens Wielsgaard. Nok en indikasjon på forbindelse mellom familiene Koch og Holm. Han får to sønner, Jens i 1761 dør 1/2 år gammel, Fredrik Christian i 1763 vokser trolig opp (født etter farens død). Mathias gifter seg med jomfru Engel Scheen, og Fredrik er en av forloverne. Mathias var trolig geistlig, ett sted kaller Lassen ham Hr. Matthias Holm. Stemmer det, er han sporbar.

 

Jeg håper da ikke Jacob Holm skal inn i anerekken, da blir dåpsbarnets far og mor beslektet. Jacob var tremenning til min ane Christina Nilsdatter Glud. Men det virker ikke veldig sannsynlig. Fredrikstad byfogds skifteprotokoll 1759 - 1771 fol 89 inneholder noe jeg tror må være en gjenopptagelse av skiftet etter Jacob Holm. Jeg har ikke studert det i detalj, det er langt som et vondt år, men det ser ut som om han døde ugift.

 

Første Coch jeg har funnet i Østfold hos Lassen var også en prest. Carl Nielsen Coch var sogneprest i Rygge fra 1704 til 1724, og var gift med en Margrethe Nilsdatter. Før det var han res. kap. i Christiania. Lassen har registrert barna født der mellom 1683 og 1699 : Karen, Nils (ble sogneprest i Heddal), Just, Maren, Just, Just, Johanne, Johan og Margrethe. Jeg tviler litt på om han kan være far til Mauritz Christopher, hans sønn Christopher (med først kone Diana som Lassen gir slektsnavnet Rosenberg) ble født ca 1736. Det lar seg selvfølgelig kombinere med at Mauritz ble født i eller like etter 1704, jeg tviler litt mer på at Margrethe fikk barn i hele perioden fra 1683 til 1704. Hun må i så fall ha vært en del yngre enn mannen da de giftet seg. Alternativt kan en Iver Koch som døde i Moss i 1747 være en farskandidat.

 

Dette ble bare en fremdriftsrapport, fri for bastante konklusjoner. Men lenger er jeg ikke kommet ennå.

 

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk, dette skiftet var en perle. Jeg var ikke klar over denne samlingen.

 

Den har bare et lite drawback som sikkert skyldes at Sollied lagde den for eget bruk. Han angir folio, men ikke byfogd/sorenskriver og protokoll. Er det noen som har knekket den koden? (For andre som prøver å gå inn på i samlingen direkte, skiftet står på side 1775, ikke 1778)

 

Mvh

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første Coch jeg har funnet i Østfold hos Lassen var også en prest. Carl Nielsen Coch var sogneprest i Rygge fra 1704 til 1724, og var gift med en Margrethe Nilsdatter. Før det var han res. kap. i Christiania. Lassen har registrert barna født der mellom 1683 og 1699 : Karen, Nils (ble sogneprest i Heddal), Just, Maren, Just, Just, Johanne, Johan og Margrethe. Jeg tviler litt på om han kan være far til Mauritz Christopher, hans sønn Christopher (med først kone Diana som Lassen gir slektsnavnet Rosenberg) ble født ca 1736. Det lar seg selvfølgelig kombinere med at Mauritz ble født i eller like etter 1704, jeg tviler litt mer på at Margrethe fikk barn i hele perioden fra 1683 til 1704. Hun må i så fall ha vært en del yngre enn mannen da de giftet seg. Alternativt kan en Iver Koch som døde i Moss i 1747 være en farskandidat.

Hvis du leser innlegg 13 bør det ikke være noen tvil om at Mauritz' far het Christopher.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at sogneprest Jens Holm er nevnt ovenfor. Jeg har en anelse om at han må være far til Charlotte Amalie Holm som er 52 år i ft1801, lenke. Ektemannen er tollkasserer Peter Fogh Loss 1740-etter 1801. De giftet seg i ca 1765 i Drammen og første barn Ole døpt 2.nov.1765 har Hannibal Holm som fadder. Dette er trolig gullsmed Hannibal Holm 1723- som senere finnes i Larvik.

 

I skifter i Larvik ser en at hans mor var Anne Malene Eriksdatter - sist i live i 1773.

 

Det er usikkert om Charlotte Amalie og Hannibal er søsken, da det er 26 års aldersforskjell. Da Charlotte Amalie ikke nevnes i noen av Holm-skiftene i Larvik, kan dette være et rent bomskudd.

 

Men, hvem er foreldrene til Charlotte Amalie Holm ? Hennes sønn Peter Christian Loss 1769-1834 ble bl.a. overtollbetjent. Var hennes far en toller Holm ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lassen mente at en annen person var sønn av Jens Pedersen, nemlig sognepresten i Bragernes Jens Holm, gift med Mette Maria Mørch, f. 1711 i København. Han døde i 1752, og kona døde på Strømsø 7 6 1771. De hadde i alt 5 sønner og 3 døtre, hvorav 2 sønner og 2 døtre overlevde moren. Lassen har åpenbart funnet et skifte etter henne. Men de geistlige skiftene er ikke indekserte, og jeg har ikke sett gjennomdem ennå. En Christian Holm som døde ugift på Strømsø 6 5 1787 kan godt være en av sønnene. Jeg er ikke helt overbevist om at Lassen hadde rett, kronologisk passer det bedre å plassere tolleren mellom de to prestene.

 

Jeg ser at sogneprest Jens Holm er nevnt ovenfor. Jeg har en anelse om at han må være far til Charlotte Amalie Holm som er 52 år i ft1801, lenke. Ektemannen er tollkasserer Peter Fogh Loss 1740-etter 1801. De giftet seg i ca 1765 i Drammen og første barn Ole døpt 2.nov.1765 har Hannibal Holm som fadder. Dette er trolig gullsmed Hannibal Holm 1723- som senere finnes i Larvik.

Men, hvem er foreldrene til Charlotte Amalie Holm ? Hennes sønn Peter Christian Loss 1769-1834 ble bl.a. overtollbetjent. Var hennes far en toller Holm ?

 

De geistlige skiftene finnes med navneregister her på DA: Min lenke

 

Skiftet etter sogneprest Jens Holms hustru, Mette Margaretha Mørch i 1771 nevner fire levende barn:


  •  
  • Christian Holm
  • Johannes Holm, 24 år
  • Kirstine Sophie Holm
  • Hellene Magdalene Holm (bor hos sin farbroder Mathias Holm, sogneprest til Idd og Enningdalen)

Så Charlotte Amalie Holm er nok ikke datter til dette paret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13. juni 1726 blir Friderich Christian døpt i Fredrikstad, foreldre toller Jens Holm og Kari Jochumsdatter (Karen Jochumsdatter Vagel).

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Fredrikstad, Ministerialbok nr. 1 (1717-1731), Kronologisk liste 1726, side 109.

 

 

Ellers finnes en del navn i skiftet fra 1771, på side 826-827 nevnes f.eks. kaptein Jochum Holm, Lorentz Koch og Peder Holm.

Og nederst på side 826 står det noe om Karen Wagel, toller Holms enke i Fredrikstad - og her er familierelasjonen beskrevet, men jeg vet ikke om jeg klarer å tolke det som står helt riktig:

"...tilfalder i arv efter Deres Faders Moder Karen Wagel..."?

 

Hvis dette er rett - er sogneprest Jens Holm sønn av tolleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifte etter Halvor Christophersen Koch 1748 i Fredrikstad, to barn:

Søren, 14 år og Christopher, 12 ½ år.

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Fredrikstad by, Skifteprotokoll 4 , 1720-1759, oppb: Statsarkivet i Oslo.

 

Her nevnes også Mauritz Kock og Lorentz Koch - de er kanskje brødre til Halvor? Mauritz Christophersen Koch kalte to av sine sønner for Halvor - f. 1749 og 1751 (se innlegg 13).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter første gjennomlesning av skiftet må jeg si meg enig i Grethes konklusjon, ikke minst fordi verge ("curator") for søstrene er nevnt som Sr. Just Vagel. Jeg tror dette skiftet kan avdekke flere relasjoner, men det er tidkrevende å lese. Vi får håpe på regn i helgen. Vi vet nå at tolleren Jens Jensen Holm og Karen Vagel (eller Wagel, ortografien varierer) må ha hatt i alle fall tre sønner, Fredrik, d. 1763, Jens, sogneprest i Bragernes, og Mathias, sogneprest i Idd og Enningdalen. Det er ikke umulig at han også hadde en datter gift med Lorenz Coch også, men forbindelsen Holm/Coch kan være en generasjon tidligere. Siden hverken Fredrik eller Jens kalte noen sønn Jens Christian, og vi foreløbig ikke har påvist flere brødre, faller mistanken nå tungt på Mathias. Dette er et spor som burde være mulig å følge opp både direkte på fødselsoppføringer og på eventuelt direkte i skifte, hvis det finnes. Enda en grunn til å ønske regnfull helg.

 

Jeg har ikke brukt Lassen og Delgobe tidligere, og har moret meg med å se hva jeg kunne finne ut av dem. Mens Lassen hadde mye om Holm og mindre om Coch, var det omvendt med Delgobe. Ut fra en oversikt på side 451 i bind 21 ser det ut til at Carl Nilsen Coch ikke er nært knyttet til Coch-ene i Fredrikstad og Moss. De viktigste sidene for denne problemstillingen ser ut til å være 426, Iver Engebretsen Coch, side 435, Halvor Jonsen Coch, og side 450, Christopher Iversen Coch. Christopher var i følge Delglobe gift to ganger, men ingen av konene er navngitt. Mauritz og hans etterkommere er oppført på samme side, selv om han ikke er regnet opp mellom Christopher Iversens barn. Oversikten bekrefter og supplerer det vi har antatt om Mauritz, i den grad man hente bekreftelser fra en annenhåndskilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.