Gå til innhold
Arkivverket

Jens Christian Holm

Per Holte Rosenkilde
 Del

Recommended Posts

Jens Christian Holm er ikke født i Idd (med mindre jeg har vært blindere enn vanlig). Men Mathias Holm ble utnevnt i 1769, så han kan være født før Mathias tiltrådte. Det skjedde trolig våren 1770, for fra da av ble ministerialboka ført felles for Idd og Enningdalen, og håndskriften er en annen.

Jeg vet foreløbig ikke hvor Mathias virket før han fikk embedet i Idd. Den andre muligheten til å se Mathias i kortene falt også i grus, de geistlige skiftene for Nedre Borgesyssel er ikke digitaliserte. Det aner meg at de også må ha gått tapt, i likhet med en del verdslige skifter fra området. Det er imidlertid ikke utenkelig at Jens Christian er født før 1770, så alt håp er ikke ute ennå. Jeg vil heller ikke utelukke at Jens Christian var sønn av en hittil ukjent bror.

Mvh

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

• Oddbjørn Johannessen

7

• Grete Singstad

39

• Leif Salicath

5

• Per Holte Rosenkilde

22

I 1801 bor Maria Holm, 83 år, som presteenke i Idd. Hvis dette er Mathias' hustru (og alderen er riktig), kan hun ikke være mor til Jens Christian - til det blir hun for gammel.

Jens Holms eldste barn var født midt på 1740-tallet (Johannes 24 år i 1771, og Christian var eldre), og i 1801-tellingen finner vi døtrene på Nes prestegård i Buskerud. Helene Magdalene, som er gift med sogneprest Otto Christian Glatwed, er 49 år, og Christine Sophie er 53 år.

Hvem som var eldst av brødrene Jens og Mathias vites ikke ennå, men siden Mathias først giftet seg i 1756 er han vel yngre.

Ellers er jo skrivedrengen Mathias Holm på 17 år interessant - dette kan jo være et barnebarn av sognepresten til Idd og Enningdalen. Han bor i 1801 i Halden hos Hans Holst De Kløcker, "Justitzraad, byefoged, sorenskriver og postmester".

Tar også med Johan Henrich Holm, 65 år, residerende kapellan i Sandsvær, Buskerud. Min lenke - Hvor han skal plasseres er jeg ikke sikker på, men han hører vel helst med til samme slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1801 bor Maria Holm, 83 år, som presteenke i Idd. Hvis dette er Mathias' hustru (og alderen er riktig), kan hun ikke være mor til Jens Christian - til det blir hun for gammel.

Ser nå i innlegg 18 at Mathias Holm giftet seg med jomfru Engel Scheen i 1756, Maria er da kanskje hustru nr. 2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad #21 og #22.

For å oppklare litt, så kan jeg nevne at det må være to samtidige Hannibal Holm. Gullsmeden i Larvik er nok ikke født i Bragernes og har neppe noen tilhørighet dit. Den andre er auksjonsfullmektig i Lier, Hannibal Holm f.12.mar.1723 -6.mai.1789 er sønn av byskriver i Bragernes, Tobias Holm -1745 og Christine Holgersdatter som ble gift 1.jun.1718 i Christiania. En bror av Hannibal, Jonas ble døpt i 1719 i Christiania.

Denne Hannibal gifter seg først i 1768 og selv om han kan ha fått barn før dette, antar jeg at han ikke kan være far til Charlotte Amalie Holm f.1749. Imidlertid har Hannibal ytterligere en bror, nemlig Casper f. ca 1720 hvor Hannibal opptrer som fadder for flere barn av ham. Charlotte Amalie er ikke funnet, men kan meget mulig være datter av Casper hvis hustru er ukjent hos Delgobe og Lassen så vidt jeg kan se. (Jeg kan ha oversett noe, etter å ha sett igjennom over 200 sider om Holm hos Delgobe og Lassen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad #21 og #22.

For å oppklare litt, så kan jeg nevne at det må være to samtidige Hannibal Holm. Gullsmeden i Larvik er nok ikke født i Bragernes og har neppe noen tilhørighet dit. Den andre er auksjonsfullmektig i Lier, Hannibal Holm f.12.mar.1723 -6.mai.1789 er sønn av byskriver i Bragernes, Tobias Holm -1745 og Christine Holgersdatter som ble gift 1.jun.1718 i Christiania. En bror av Hannibal, Jonas ble døpt i 1719 i Christiania.

Denne Hannibal gifter seg først i 1768 og selv om han kan ha fått barn før dette, antar jeg at han ikke kan være far til Charlotte Amalie Holm f.1749. Imidlertid har Hannibal ytterligere en bror, nemlig Casper f. ca 1720 hvor Hannibal opptrer som fadder for flere barn av ham. Charlotte Amalie er ikke funnet, men kan meget mulig være datter av Casper hvis hustru er ukjent hos Delgobe og Lassen så vidt jeg kan se. (Jeg kan ha oversett noe, etter å ha sett igjennom over 200 sider om Holm hos Delgobe og Lassen).

Denne tråden burde jeg kanskje fulgt med i, her var det mange kjente navn og familier, kanskje har jeg forlengst noen svar. Foreløpig, bare til det siste, Hanibal Holm, auksjonsforvalteren på Bragernes var født i Christiania (som broren som nevnes bl.a.), men er IKKE bror til Casper Nielsen Holm om det er han det siktes til selv om han er fadder til Caspers barn. Hanibal døpt 12.05.1723 i Vor Frelsers Kirke i Christiania var sønn av Tobias Holm (kjent som byskriver på Bragernes) og Kiersten Holgersdatter fra Bragernes (datter av Holger Andersen, kornmåler ved Strømsøe, kremmer, borger i Christiania) og Dorothea Nielsdatter.

Så får jeg se om jeg rekker å gå systematisk gjennom tråden, det jeg måtte ha er nok mest tilknytninger rundt Christiania/Aker/Bragernes og det nærmeste tettesteder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden burde jeg kanskje fulgt med i, her var det mange kjente navn og familier, kanskje har jeg forlengst noen svar. Foreløpig, bare til det siste, Hanibal Holm, auksjonsforvalteren på Bragernes var født i Christiania (som broren som nevnes bl.a.), men er IKKE bror til Casper Nielsen Holm om det er han det siktes til selv om han er fadder til Caspers barn. Hanibal døpt 12.05.1723 i Vor Frelsers Kirke i Christiania var sønn av Tobias Holm (kjent som byskriver på Bragernes) og Kiersten Holgersdatter fra Bragernes (datter av Holger Andersen, kornmåler ved Strømsøe, kremmer, borger i Christiania) og Dorothea Nielsdatter.

Jeg så at Delgobe hadde spørsmålstegn ved Casper, så du har sikkert rett mht hans opphav. lenke

Da er jeg uten spor mht. hun med det fine (kongelige) navn Charlotte Amalie (Holm). Det lyder litt dansk jfr. "dronning Charlotte Amalie, gift med kong Christian V som regjerte fra 1670 til 1699". Hverken Lassen eller Delgobe har noen andre med navn Charlotte så vidt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så at Delgobe hadde spørsmålstegn ved Casper, så du har sikkert rett mht hans opphav. lenke

Da er jeg uten spor mht. hun med det fine (kongelige) navn Charlotte Amalie (Holm). Det lyder litt dansk jfr. "dronning Charlotte Amalie, gift med kong Christian V som regjerte fra 1670 til 1699". Hverken Lassen eller Delgobe har noen andre med navn Charlotte så vidt jeg kan se.

Jeg har 29 Charlotte/Charlotta Amalie fra 16- og 1700-tallet som jeg fant ved raskt navnsøk. Ingen "Holm", men det betyr ikke at den du søker ikke kan være blandt disse 29 - et slektsnavn kommer ofte ikke fra faren (gjerne moren, men også fra tidligere ledd på begge sider). Som jeg skrev i forrige innlegg, jeg skal se hva jeg rekker å se på - først bør jeg lese tråden (for å kunne slutte meg til de konklusjoner som er kommet til nå). Eventuelle kommentarer kan derfor komme litt tilsynelatende usystematisk ( men systematisk for meg )

Og ikke å forglemme - den opprinnelige etterlysning (om han ikke er identifisert i et av de mange innlegg jeg ikke har lest)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenken til Svein Rindedal i innlegg 17 til Sollieds samlinger ga oss navnene på toller Jens Holms søsken.

Synes det er greit å skrive opp navnene her slik at vi får bedre oversikt.

Skifte i Bergen 1714 etter visitør Lars Holm. Søsken er arvinger

1. Jens Holm, toller i Fredrikstad

2. Christen Jensen Holm, bor i Tønsberg

3. Maren Jensdatter Holm, bor i Fredrikstad

4. Sl. (salig) Else Holms sønn, Jens Matzen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sønn het trolig Peder.

Jeg benytter anledningen til å gjenta min tidligere etterlysning av opphavet til Peder Pedersen Holm, 31 år og bosatt i Gråten i Skien ved FT1801, f. ca. 1770.Peder ble gift med Anne Maria Olsdatter Wierich, og hadde barna

1. Gurine Petronelle, f. 1795 i Skien (kan navnet Petronelle være en familietradisjon?)

2. Petter Ulrik Holm, f. 1798 i Solum

3. Jacob Anton Petter Holm, f. 1801 i Solum

4. Jørg(en) Michael Holm, f. 1804 i Solum

5. Christian Fredrik Holm, f. 1807 i Solum.

Anne Maria d. 1813 i Solum..

Samtidig med Peder bor det en Jens Pedersen Holm, 41 år, i Brevik ("lenger ned i elva") ved FT1801. Han var gift med Gunhild Henriksen, trolig fra København. Og Coch, nevnt i diskusjonen, er også et gammelt Brevik-navn.

Har noen tips om min Peder, er jeg svært takknemmelig.

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke gjøre det til en vane å svare på mine egne innlegg, men "min" Peder Pedersen Holm ble gift 2. gang med Ingeborg Nilsdatter fra Skare på Tromøy ved Arendal. Barna er

1. Anne Marie (etter 1. kone)

2. Ingeborg Cathrine (Jeg har ikke lett etter morens mor)

3. Nils Jacob

4. Abraham

5. Anne Marie (igjen)

6. Nicoline Kirstine

7. Jens Peder

Kan "Jens Peder" i denne sammenheng være signifikant?

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette har noe med den Jens Christian som det spørres etter i første innlegg, men legger inn en dåp i Risør 17/2 1767 Jens Christian med far Mathias Holm

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9816&idx_id=9816&uid=ny&idx_side=-54

Dette er gullsmed Mathias Hermansen Holm.

I debatten [#5396] Slekten Gasmann står det en del om han, bl.a. dette som Oddbjørn Johannessen har skrevet i innlegg 135 og 136:

"Lars Hansen Gasmann (se f.eks. innleggene 121 og 125) har sannsynligvis likevel hatt ei datter døpt Margrethe. Jeg kan ellers ikke forstå hvem som ellers skulle være far til den Margrethe Larsdtr. Garsmand/Gasmand som blir begravet 43 år gammel 8. juni 1761 i Risør (Risør KLOK B-2). Der nevnes hun riktignok bare som 'Guldsmedens Mathias Holms huustru', men i skiftekortkatalogen for Øster-Risøer og Arendal ved Statsarkivet i Kristiansand finner vi henne identifisert to ganger:

25/2 1762 er det skifte etter Margrethe Larsdtr. Garsmand g.m. Mathias Holm, gullsmed. De har følgende arvinger (Arendal skifteprot. nr. 4, fol. 561):

1. Lars Herman Hyphner, 8 år

2. Johan Petter, 6 år

3. Maren Sophia, 9 år

17. juli 1765 er det så skifte etter Mathias Holms andre hustru, Aase Olsdtr. (Arendal sk.pr. nr. 5, fol 171). Det er ingen barn i dette ekteskapet, og arvingene er da avdødes mor, Thorbor Biørnsdtr., og avdødes 4 gjenlevende søsken, samt ei død søsters seks døtre.

Opplysninger ellers på kartotekkortet: 'Mathias Holm var fyrst gift med Margaretha Larsdtr. Gasmand og hadde borna Maren Sophie og Lars Herman'.

Går vi så tilbake til Risør KLOK B-2, vil vi finne følgende av Mathias Holms og Margrethe Larsdatter Gasmands barn:

1. Herman Høpne, døpt 10/8 1751; begr. 6/10 1751, 8 uker gml.

2. Maren Sophia, døpt 30/9 1752

3. Lars Herman Høpner, født 26/12 1753 - døpt 3/1 1754

4. Johan Peder, døpt 21/2 1756

Fadderne er stort sett Risør-borgere, titulert Madame og Monsieur - og med slektsnavn som Winther, Stub, Rich, Fyrst (Fürst), Biørn, Bever, Horster, Juell, Bistrup, Moss, Sommer, Molbec. Men også eierfamilien Ellefsen ved Egelands verk er representert.

Jf. FS (IGI) kan det se ut som om gullsmeden Mathias Holm i Risør ikke taklet enkemannstilværelsen så godt. Margrethe Gasmann ble altså begravet 8/6 1761. Ekteskapet med Aase Olsdtr. blir så inngått 12/5 1762. Det ble svært kort, i og med at hun må ha avgått ved døden før skiftet etter henne 17/7 1765. 25/9 1765 gifter gullsmeden seg så for tredje gang - nå med Sara Jensdtr. Muller (Müller), også det i Risør.

FS tillegger for øvrig Mathias Holm og Margrethe Gasmand nok et barn, Cort Christian - døpt i Risør 10/7 1758. Det er dessuten der oppført en sønn i Mathias Holms 3. ekteskap, Jens Christian - døpt i Risør 17/2 1767. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er gullsmed Mathias Hermansen Holm.

I debatten [#5396] Slekten Gasmann står det en del om han, bl.a. dette som Oddbjørn Johannessen har skrevet i innlegg 135 og 136:

"Lars Hansen Gasmann (se f.eks. innleggene 121 og 125) har sannsynligvis likevel hatt ei datter døpt Margrethe. Jeg kan ellers ikke forstå hvem som ellers skulle være far til den Margrethe Larsdtr. Garsmand/Gasmand som blir begravet 43 år gammel 8. juni 1761 i Risør (Risør KLOK B-2). Der nevnes hun riktignok bare som 'Guldsmedens Mathias Holms huustru', men i skiftekortkatalogen for Øster-Risøer og Arendal ved Statsarkivet i Kristiansand finner vi henne identifisert to ganger:

25/2 1762 er det skifte etter Margrethe Larsdtr. Garsmand g.m. Mathias Holm, gullsmed. De har følgende arvinger (Arendal skifteprot. nr. 4, fol. 561):

1. Lars Herman Hyphner, 8 år

2. Johan Petter, 6 år

3. Maren Sophia, 9 år

17. juli 1765 er det så skifte etter Mathias Holms andre hustru, Aase Olsdtr. (Arendal sk.pr. nr. 5, fol 171). Det er ingen barn i dette ekteskapet, og arvingene er da avdødes mor, Thorbor Biørnsdtr., og avdødes 4 gjenlevende søsken, samt ei død søsters seks døtre.

Opplysninger ellers på kartotekkortet: 'Mathias Holm var fyrst gift med Margaretha Larsdtr. Gasmand og hadde borna Maren Sophie og Lars Herman'.

Går vi så tilbake til Risør KLOK B-2, vil vi finne følgende av Mathias Holms og Margrethe Larsdatter Gasmands barn:

1. Herman Høpne, døpt 10/8 1751; begr. 6/10 1751, 8 uker gml.

2. Maren Sophia, døpt 30/9 1752

3. Lars Herman Høpner, født 26/12 1753 - døpt 3/1 1754

4. Johan Peder, døpt 21/2 1756

Fadderne er stort sett Risør-borgere, titulert Madame og Monsieur - og med slektsnavn som Winther, Stub, Rich, Fyrst (Fürst), Biørn, Bever, Horster, Juell, Bistrup, Moss, Sommer, Molbec. Men også eierfamilien Ellefsen ved Egelands verk er representert.

Jf. FS (IGI) kan det se ut som om gullsmeden Mathias Holm i Risør ikke taklet enkemannstilværelsen så godt. Margrethe Gasmann ble altså begravet 8/6 1761. Ekteskapet med Aase Olsdtr. blir så inngått 12/5 1762. Det ble svært kort, i og med at hun må ha avgått ved døden før skiftet etter henne 17/7 1765. 25/9 1765 gifter gullsmeden seg så for tredje gang - nå med Sara Jensdtr. Muller (Müller), også det i Risør.

FS tillegger for øvrig Mathias Holm og Margrethe Gasmand nok et barn, Cort Christian - døpt i Risør 10/7 1758. Det er dessuten der oppført en sønn i Mathias Holms 3. ekteskap, Jens Christian - døpt i Risør 17/2 1767. "

Mathias Hermandsen Holm giftet seg i Moss med Margrethe Larsdtr. Gasmann 8-8-1750, trolig var de kjent fra før siden Margrethe ble døpt i Bamble 31-1-1717. Hennes far Lars Hansen Gasmann ble hammersmedmester på Moss Jernverk. Det er kansje ikke så rart at Jens Christian Holm havnet i Moss da familien til farens første kone bodde her.

Mvh Knut Thorvaldsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde med noe som het "hurtigsvar", men hvor det innlegget ble av, aner jeg ikke.

Prøver igjen Jakob Jensen Holm gift 1718 Fredrikstad Maren Nilsdtr Thue::Kildeinformasjon: Østfold fylke, Fredrikstad, Ministerialbok nr. 1 (1717-1731), Kronologisk liste 1718, side 14.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7447&idx_id=7447&uid=ny&idx_side=-19

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061016020235.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her var toller Holm og Karen Jokumsdtrs sønn Mathias døpt 1718 i Fredrikstad..Kildeinformasjon: Østfold fylke, Fredrikstad, Ministerialbok nr. 1 (1717-1731), Kronologisk liste 1718, side 15.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7447&idx_id=7447&uid=ny&idx_side=-20

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061016020236.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde meg på en første oppsummering i innlegg 18, der jeg antydet at kapellan i Idd, senere sogneprest i Skedsmo, var far til toller i Fredrikstad Jens Jensen Holm, og at han igjen var opphav til presten Jens Jensen Holm. Jeg hadde en vag forhåpning om at Jens Christian Holm kunne være blant tollerens etterkommere. Vi var også inne på at det måtte være en forbindelse mellom familiene Hom og Coch.

Etter nærmere ettersyn i Lassen kan jeg fastslå at Skedsmo-presten er ute av historien. Lassen har oppført ham med tre andre etterkommere, noe som i seg selv ikke beviser så mye. Men når han påviser at de tre alle levde lenge og vel etter 1714 kan vi bare slå fast at Lars Holm og hans søsken ikke kan ha vært Jens Pedersen Holms etterkommere.

Vi vet sikkert om tre sønner etter tolleren Jens Jensen Holm: Fredrik, Jens og Mathias. Fredrik døde i 1761 og kan ikke være far til Jens Christian, og Jens (Bragernes-presten har vi jo sett skiftet etter). Annen gjennomsøking av Lassen avslørte også Mathias – uten noen sønn Jens Christian. Fintyding av skiftet etter tolleren kan trolig avsløre om Lorens Coch og eventuelt også broren Mauritz, var gift med en datter av ham, og om det kan ha vært flere søsken. De 84 år gamle presteenken i Idd Maria Holm kan for eksempel være en søster av Mathias (d. 1777) som giftet seg med etterfølgeren hans. Men det blir vanskeligere og vanskeligere å plassere Jens Christian inn blant hans etterkommere.

Da blir det naturlig å se på hans søsken, og Lars døde åpenbart barnløs, skiftet nevner bare søsknene. Nå har det dukket opp en ny god Jens Christian-kandidat i Risør, der til og med faren er utstyrt med fornavnet Mathias som en av tollerens sønner. Dette får meg til å rette oppmerksomheten mot Maren Jensdatter Holm. Hun var gift med Samuel Andersen i Fredrikstad, og sammen fikk de sønnen Samuel Stub, f. 1694. Han var prest i Risør til sin død senest 1774. Det kan være et sammentreff, og det kan være betydningsfullt, jeg vet foreløbig ikke.

Jacob Jensen Holm fra innlegg 40 har jeg problemer med å plassere, han kommer en halv generasjon før tollerens kjente barn.

Mvh

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar med det som står om tollerens bror, Christen Jensen Holm i Tønsberg på vigerust.net - Tønsberg by og Holmestrands borgerskap på 1720-tallet:

"Christen Jenssen Holm, borger med bevart borgerbrev 1720, bruker små husnæring som en borger, er også konsumpsjonsskriver 1722, lignet 1729 til rd 4-0."

Legger samtidig inn Snarvei til slektsnavn i de norske byene 1680-1730 som finnes på vigerust.net.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at sogneprest Jens Holm er nevnt ovenfor. Jeg har en anelse om at han må være far til Charlotte Amalie Holm som er 52 år i ft1801, lenke. Ektemannen er tollkasserer Peter Fogh Loss 1740-etter 1801. De giftet seg i ca 1765 i Drammen og første barn Ole døpt 2.nov.1765 har Hannibal Holm som fadder. Dette er trolig gullsmed Hannibal Holm 1723- som senere finnes i Larvik.

I skifter i Larvik ser en at hans mor var Anne Malene Eriksdatter - sist i live i 1773.

Det er usikkert om Charlotte Amalie og Hannibal er søsken, da det er 26 års aldersforskjell. Da Charlotte Amalie ikke nevnes i noen av Holm-skiftene i Larvik, kan dette være et rent bomskudd.

Men, hvem er foreldrene til Charlotte Amalie Holm ? Hennes sønn Peter Christian Loss 1769-1834 ble bl.a. overtollbetjent. Var hennes far en toller Holm ?

Leif, jeg vet ikke om du har denne informasjonen - men Charlotte Amalie Holm og Peter Fogh Loss døpte sønnen, Jens i Strømsø 10. nov. 1770, gravlagt 2. jan. 1770.

Som nevnt tidligere ble sogneprest Jens J. Holms sønn, Christian, gravlagt i Strømsø 14. mai 1787. Her får vi vite at han var født 22. nov 1742 i Helsingør. Merknad "K: Borger og Vinforlader. K: for 16 Aar siden her paa Stedet boesatt med sin Jfrue-Syste Kirstine Sophie, død i u-giftt stand. K: Begr i 2 Dal: Jord med Stor-Kl: forud"

Fra Strømsø tar jeg også med en annen interessant mann, nemlig handelsmann og borger Christopher Christenssen Holm, som kan være sønn av Christen Jensen Holm. Han ble gravlagt 12. des. 1783, og det oppgis at han ble født i "Skougsbøgd" 30. sept. 1716. Merknad: "K: i tvende ægteskaber, fader til 11 Børn, af hvilke 3, nemde 2 Pigeb: og en Søn, som giftt er i Christiania, taed Moderen begge lever, eftter nogle maaneders Syglighed funden død ved sin søe=Boe om morgenen d: 5de, i sit sidste ægteskab 40de og sin alde"

Hvor er Skougsbøgd (Skogsbygd)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir litt "fra det ene til det andre", men tar med at Halvor Christoffersen Coch og Moritz Christoffersen Coch virkelig var var brødre ...og at svogeren het Anders Svendsen Rambech, fra dette brevet dat.Moss desember 1728:::jon: Østfold fylke, Fredrikstad by, Skifteprotokoll 4 , 1720-1759, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25305/102/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081120320103.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde meg på en første oppsummering i innlegg 18, der jeg antydet at kapellan i Idd, senere sogneprest i Skedsmo, var far til toller i Fredrikstad Jens Jensen Holm, og at han igjen var opphav til presten Jens Jensen Holm. Jeg hadde en vag forhåpning om at Jens Christian Holm kunne være blant tollerens etterkommere. Vi var også inne på at det måtte være en forbindelse mellom familiene Hom og Coch.

Etter nærmere ettersyn i Lassen kan jeg fastslå at Skedsmo-presten er ute av historien. Lassen har oppført ham med tre andre etterkommere, noe som i seg selv ikke beviser så mye. Men når han påviser at de tre alle levde lenge og vel etter 1714 kan vi bare slå fast at Lars Holm og hans søsken ikke kan ha vært Jens Pedersen Holms etterkommere.

Vi vet sikkert om tre sønner etter tolleren Jens Jensen Holm: Fredrik, Jens og Mathias. Fredrik døde i 1761 og kan ikke være far til Jens Christian, og Jens (Bragernes-presten har vi jo sett skiftet etter). Annen gjennomsøking av Lassen avslørte også Mathias uten noen sønn Jens Christian. Fintyding av skiftet etter tolleren kan trolig avsløre om Lorens Coch og eventuelt også broren Mauritz, var gift med en datter av ham, og om det kan ha vært flere søsken. De 84 år gamle presteenken i Idd Maria Holm kan for eksempel være en søster av Mathias (d. 1777) som giftet seg med etterfølgeren hans. Men det blir vanskeligere og vanskeligere å plassere Jens Christian inn blant hans etterkommere.

Da blir det naturlig å se på hans søsken, og Lars døde åpenbart barnløs, skiftet nevner bare søsknene. Nå har det dukket opp en ny god Jens Christian-kandidat i Risør, der til og med faren er utstyrt med fornavnet Mathias som en av tollerens sønner. Dette får meg til å rette oppmerksomheten mot Maren Jensdatter Holm. Hun var gift med Samuel Andersen i Fredrikstad, og sammen fikk de sønnen Samuel Stub, f. 1694. Han var prest i Risør til sin død senest 1774. Det kan være et sammentreff, og det kan være betydningsfullt, jeg vet foreløbig ikke.

Jacob Jensen Holm fra innlegg 40 har jeg problemer med å plassere, han kommer en halv generasjon før tollerens kjente barn.

Mvh

Per

Mens jeg ennå er med på forumet, du skriver at tolleren at 3 barn og at Friderich (egentlig døpt Friderich Christian 13.06.1726) døde i 1761 og ikke kan være far til en sønn av samme navn. Jo, Friderich døde i 1763 og enken fødte en sønn som fikk farens navn 2måneder senere (27.05). Redigerer meg selv: Ovenstående er riktig, men har ingenting med Jens Christian å gjøre, mens sønnen Jens (1761-1761) er jo ikke aktuell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avslutter kvelden med monsieur Hermann Holm fra Bragernes, som to ganger opptrer som fadder i Lier - 1759 og 1760. I 1760 heter dåpsbarnets far Eilert Holm.

Kan det være en forbindelse til gullsmed Mathias Hermansen Holm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grete Singstad

Skrevet i dag, 20:46 PM

Leif, jeg vet ikke om du har denne informasjonen - men Charlotte Amalie Holm og Peter Fogh Loss døpte sønnen, Jens i Strømsø 10. nov. 1770, gravlagt 2. jan. 1770.

.

Takk for det. Jeg hadde dåpen, men manglet begravelsen som for øvrig var 2.jan.1771 (feil transkribert).

Det er nok flere barn, bla. en Jens døpt 18.mar.1782 i Hurum lenke begr. 3 år 4 mndr. gammel begr. 26.jul.1785. Mellom de to Jens er det god plass til flere og der finner jeg i transkribert kb for Hurum, Christian Pedersen Loss begr. 7.aug.1792 druknet i Bragernes 16 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg burde starte en egen tråd, men forsøker her allikevel vedr. Charlotte Amalie Holm f. ca 1749 i Drammen. Hun var altså gift med visitør, overtollbetjent Peder Fogh Loss 1739- som etterhvert flyttet til Strømmen, Svelvik - den gang Hurum. De fikk barna Ole 1765-, Peter Christian 1769-1834, Jens 1770-1771, Christian 1776-1792 og Jens 1782-1785.

Far til Peder Fogh Loss var Peder Christian Hansen Loss død etter 8.apr.1768 som var gift med Petronelle Christine død 12.mar.1780 i Bragernes. De hadde minst 7 barn hvorav en søster Boel er interessant i denne sammenheng. Hun ble døpt 21.feb.1729 i Strømsø, gift 3.jul.1750 med Peder Nielssøn Holm, fikk en sønn Christen som døde i 1754. Selv ble hun begr. 19.jul.1756 samme sted. Min teori er nå at de to søsknene Loss giftet seg med to søsken, dvs. at Charlotte Amalie var søster av Peder Nielssøn Holm.

Det er ikke funnet noen Niels Holm i Drammen, men Lassen har en Nils Holm, dreier begr. 5.3.1726 i Christiania. Hans hustru begr. 17.jun.1721 i Christiania, mao. riktig alder.

Videre var en av de "Byens 6-mænd" i Drammen, Casper Nielsen Holm f. 3.nov.1714 og begr. 17.okt.1776 i Bragernes. Jeg er litt usikker på ham, men det er interessant at det ikke synes å være noen andre "Nielsen/Nielsdatter Holm" i Drammen på første halvdel av 1700-tallet i samme sosiale skikt.

Jeg er klar over at det kom mange til Drammen fra Danmark, så Niels Holm kan være derfra. Jeg håper noen kan bidra videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Skoger.

Takk for svar. Dessverre er ikke kirkebøkene fra denne tiden bevart.

Charlotte Amalie Holm f. ca 1749 i Drammen. Hun var altså gift med visitør, overtollbetjent Peder Fogh Loss 1739- som etterhvert flyttet til Strømmen, Svelvik - den gang Hurum. De fikk barna Ole 1765-, Peter Christian 1769-1834, Jens 1770-1771, Christian 1776-1792 og Jens 1782-1785.

Jeg har ikke funnet Charlotte Amalie Holm døpt hverken i Strømsø eller Bragernes. Alderen i FT 1801 er trolig for lav, hun vil ellers ha vært 16 år da Ole ble født i 1765. Nå er jo selvsagt dette mulig, men i søken etter hennes dåp, bør vi nok starte søket en god del år før 1749.

Skiftet etter sogneprest Jens Holms hustru, Mette Margaretha Mørch i 1771 nevner fire levende barn:

• Christian Holm
  • Johannes Holm, 24 år
  • Kirstine Sophie Holm
  • Hellene Magdalene Holm (bor hos sin farbroder Mathias Holm, sogneprest til Idd og Enningdalen)

I Bragernes har jeg funnet fem barn av sogneprest Jens Holm:

Sønnen Cristian ble født i Helsingør 22. nov. 1742, og trolig er Johannes også født der ca 1744

Sogneprest Jens Holm døde 28 aug. 1751, gravlagt 3. sept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider