Gå til innhold
Arkivverket

Jeg gjør oppslag i Aftenposten fra 1860 - 2011


Jan Frode Johansen

Recommended Posts

Jeg trenger også oppslag i dødsannonsen til Anna Skogland død i Oslo 8.12.1960 og Henning Skogland død 9.8.1991. Mvh. Johan Arthur Hansen

post-3741-0-46456200-1465297741_thumb.jpg

post-3741-0-52323400-1465297751_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er det noen som kan se etter

Lisa Grethe Stenmark gm Kristiansen, f.nov 1827?

Marie Christina/Kirstine/"Kristine Stenmark" gm Larsen, f.sept 1840?

Regine Stenmark, d. 6.10.1880?

Deborah Stenmark, d. 8.4.1945?

Finnes det noen som heter "Oscar Stenmark" i trefflisten, død etter 1910 en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er det noen som kan se etter

Lisa Grethe Stenmark gm Kristiansen, f.nov 1827?

Marie Christina/Kirstine/"Kristine Stenmark" gm Larsen, f.sept 1840?

Regine Stenmark, d. 6.10.1880?

Deborah Stenmark, d. 8.4.1945?

Finnes det noen som heter "Oscar Stenmark" i trefflisten, død etter 1910 en gang?

post-3741-0-88911300-1465304818_thumb.jpg

post-3741-0-30446000-1465305199_thumb.jpg

Endret av Sven Hjortland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker!

Betyr det at de andre ikke fantes?

 

Det er mulig de finnes, men å faktisk finne fram til de er ofte en helt annen sak. Slike søk er ikke alltid nøyaktige, ettersom ikke alle ting plukkes opp av arkivets søkemotor. Noen ganger har det med kvaliteten på scanningen, andre ganger med orddeling i dødsannonsen å gjøre - f. eks ved at søket følger linjen og ikke tar i betraktning kolonnene rundt annonsene. En annen ting er at man ikke alltid vet hvordan en persons navn er skrevet. I noen tilfeller er det jo bare fornavn, noen ganger kallenavn, noen ganger er pikenavn på kvinner tatt med og andre ganger ikke.

 

Etter min erfaring er det lettere å finne menn enn kvinner når man ikke kjenner til eksakt dødsdato, mest grunnet variablene i søk etter kvinner som har blitt gift. Det blir ofte veldig mye å gå gjennom basert på antall treff. Hvis man vet omtrentlig når personen døde kan man ha flaks ved manuell gjennomgang av utgaver, istedet for å søke på utallige variabler av fornavn osv.

 

Når det gjelder folk født så langt tilbake som 1827 og 1840, eller død i 1880... Man skal være ganske heldig for å finne noe. Aftenposten var en langt mer lokal avis på det tidspunktet, og dødsannonser var heller ikke så vanlig som i dag. Mulig det også dreier seg litt om klasseskille ettersom dødsannonser fra 1800-tallet i Aftenposten ser primært (eller i alle fall ganske ofte) å dreie seg om personer med "fine" navn o.l. Jeg kan nok telle på en hånd antall ganger jeg har funnet noe relevant fra 1800-tallet som folk har etterlyst i denne tråden. I de få tilfellene har det også dreid seg om prominente personer, som geistlige skikkelser, eller bedriftseiere og slik hvor man hadde større behov for å komme med slike bekjentgjørelser i media.

 

Det er mulig du kan finne Regine ved søk på NB.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg visste ikke hvordan søk fungerer i den databasen, trodde kanskje det var enkelt å bare søke opp ulike navn. Skjønner nå at det er mer komplisert enn som så. Takk for opplysningene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Finnes det notiser som dødsannonse eller dødsfallsmelding på Thomas Bodom Feyer, f. 1851 i Egersund?  Han var tidligere styrmann.  Han levde ved morens død i 1898, men jeg finner han ikke i senere tellinger.  Trolig var han da pasient på Dikemark.  Han hadde ikke søsken.  Han var eneste sønn til Johan Feyer som skapte Fayancefabrikken i okka by.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Finnes det notiser som dødsannonse eller dødsfallsmelding på Thomas Bodom Feyer, f. 1851 i Egersund?  Han var tidligere styrmann.  Han levde ved morens død i 1898, men jeg finner han ikke i senere tellinger.  Trolig var han da pasient på Dikemark.  Han hadde ikke søsken.  Han var eneste sønn til Johan Feyer som skapte Fayancefabrikken i okka by.

post-3741-0-02854900-1465728648_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er det mulighet å sjekke om Aagot Thorsen hadde dødsannonse i 1994? 
F. 1909
D. 23.11.1994

Muligens hun står som Aagot Johanna Thorsen.

Det hadde vært supert om det fantes!

Hilsen Ingrid Kleppe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Er det mulighet å sjekke om Aagot Thorsen hadde dødsannonse i 1994? 

F. 1909

D. 23.11.1994

 

Muligens hun står som Aagot Johanna Thorsen.

 

Det hadde vært supert om det fantes!

 

Hilsen Ingrid Kleppe

post-3741-0-28283700-1465895381_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er interessert i eventuell dødsannonse for Agnethe Eline Brøgger f. Lie (født 1876) som oppgis død i Oslo 27. juni 1956, begravet i Askim. Hun var barnløs. Hvem averterte dødsfallet? Med vennlig hilsen      Torbjørn Pihl     (fam.pihl@frisurf.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er interessert i eventuell dødsannonse for Agnethe Eline Brøgger f. Lie (født 1876) som oppgis død i Oslo 27. juni 1956, begravet i Askim. Hun var barnløs. Hvem averterte dødsfallet? Med vennlig hilsen      Torbjørn Pihl     (fam.pihl@frisurf.no)

Denne?

post-3741-0-85752600-1466108177_thumb.jpg

Endret av Sven Hjortland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg prøver å finne norske slektninger for Florence Allen i Florida. Kan du være så snill å se etter dødsannonsen til  Egon Andresen, f 1896 i Oslo og død i Oslo 11.01.1982. Begravet på Nordstrand. Jeg lurer på om han har etterkommere. Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å finne norske slektninger for Florence Allen i Florida. Kan du være så snill å se etter dødsannonsen til  Egon Andresen, f 1896 i Oslo og død i Oslo 11.01.1982. Begravet på Nordstrand. Jeg lurer på om han har etterkommere. Hilsen Tore

 

Jeg finner han kun på oversikt over anmeldte dødsfall. Selv om det ikke er alle som har dødsannonse så kan jo det bety at han ikke hadde etterkommere. Eventuelt sto den i en annen avis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at du undersøkte saken, Alexander. Han het egentlig Johan Egon Andresen. Kanskje han finnes under det navnet? Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at du undersøkte saken, Alexander. Han het egentlig Johan Egon Andresen. Kanskje han finnes under det navnet? Hilsen Tore

 

Ser dårlig ut, Tore. Under anmeldte dødsfall står han kun med "Egon" som fornavn. Han dukker også opp på lister over begravelser. Jeg søkte litt på forskjellige varianter av navnet uten suksess. I går gikk jeg gjennom mange treff på Andresen i den relevante perioden, men det eneste nytt jeg fant da var en begravelseliste som søk på "Egon" ikke hadde plukket opp (grunnet trykksverte.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan slå opp i Aftenposten 12.10.1992. Det gjelder dødsannonsen til Olav Fostenes Knudsen som døde 9.10.1992. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan slå opp i Aftenposten 12.10.1992. Det gjelder dødsannonsen til Olav Fostenes Knudsen som døde 9.10.1992. Mvh. Johan Arthur Hansen

 

post-3599-0-10811300-1468361354_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Kanskje litt på siden dette her, men jeg søker et resultat i Holmenkollstafetten 1956 som ble arrangert 14.5. Det gjelder plasseringen til Herefoss IL i herreklassen. Vet ikke om det sto komplette resultatlister i avisen, men vil tro at denne avisen er den beste kilden.

 

Mvh

Benn Johan Rislaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor nøtt her jeg håper noen orker å hjelpe meg med:

 

Jeg er på jakt etter Elisabeth Pedersøn Bonde (Pederssøn/Pedersen). Dette var hennes pikenavn, og jeg vet ikke om hun giftet seg.

Hun kan ha kalt seg enten begge etternavnene eller bare ett av dem. I FT for Kristiania 1910 står hun som Pedersøn Bonde, i adressebok for Kristiania 1929 står hun som Elisabeth Bonde.  

Jeg har (så langt) ikke funnet spor av henne etter 1929, så hun kan ha dødd da evt giftet seg eller flyttet, selvfølgelig.  I 1929 bodde hun i Torvald Meyersgate, Oslo.  

 

Hun var født i 1897 på Tynset.  Fødselsdato er muligens 20.7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Kanskje litt på siden dette her, men jeg søker et resultat i Holmenkollstafetten 1956 som ble arrangert 14.5. Det gjelder plasseringen til Herefoss IL i herreklassen. Vet ikke om det sto komplette resultatlister i avisen, men vil tro at denne avisen er den beste kilden.

 

Mvh

Benn Johan Rislaa

 

Herefoss står under klasse A. Ser ut som 18. plass i den klassen med 55.41.

 

post-3599-0-78806400-1468443100_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.