Gå til innhold
Arkivverket

Jeg gjør oppslag i Aftenposten fra 1860 - 2011


Jan Frode Johansen

Recommended Posts

Jeg leter etter følgende personer, som ikke er gravlagt med øvrig kjent familie:

 

Martin Helliksen, født 1903 (i Sande i Vestfold), øvrige søsken + mor gravlagt på Østre gravlund: http://www.begravdeioslo.no/maler/grav/grave_id/56517 

Oscar (Hilmar) Dahl, født 1902 i Oslo - var Dagnys kone (hun ligger i graven på østre) og min bestefar. Han døde trolig en gang på 1950-tallet, har ikke nøyaktig årstall, men pappa er født i 1949 og vet at han døde en gang mellom da og 1955.

 

Hele søskenflokken til Oscar/Dahl-barna, som jeg altså ikke har noen oversikt over (med ett unntak). Trolig har samtlige av jentene endra navn ved eventuelt ekteskap. 

Jenny Elida/Elvida, født 1890 i Åsnes, Hedmark

Margit Ovedia, født 1892 i Oslo

Alf Thorleif - født 1893

Johannes Matheus - født 1895  den eneste av barna som ligger gravlagt med foreldrene på Høybråten: http://www.begravdeioslo.no/maler/grav/grave_id/27812 (faren er på den andre festede graven)

Thorstein - født 1896

Alfhild - født 1898

Loid Thorolf - født 1900

 

Om du finner noen av dem, er det strålende. Men mistenker at flere av dem ikke døde i Oslo, ettersom de ikke er gravlagt med familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jenny DB skrev:

Jeg leter etter følgende personer, som ikke er gravlagt med øvrig kjent familie:

 

Martin Helliksen, født 1903 (i Sande i Vestfold), øvrige søsken + mor gravlagt på Østre gravlund: http://www.begravdeioslo.no/maler/grav/grave_id/56517 

Oscar (Hilmar) Dahl, født 1902 i Oslo - var Dagnys kone (hun ligger i graven på østre) og min bestefar. Han døde trolig en gang på 1950-tallet, har ikke nøyaktig årstall, men pappa er født i 1949 og vet at han døde en gang mellom da og 1955.

 

Hele søskenflokken til Oscar/Dahl-barna, som jeg altså ikke har noen oversikt over (med ett unntak). Trolig har samtlige av jentene endra navn ved eventuelt ekteskap. 

Jenny Elida/Elvida, født 1890 i Åsnes, Hedmark

Margit Ovedia, født 1892 i Oslo

Alf Thorleif - født 1893

Johannes Matheus - født 1895  den eneste av barna som ligger gravlagt med foreldrene på Høybråten: http://www.begravdeioslo.no/maler/grav/grave_id/27812 (faren er på den andre festede graven)

Thorstein - født 1896

Alfhild - født 1898

Loid Thorolf - født 1900

 

Om du finner noen av dem, er det strålende. Men mistenker at flere av dem ikke døde i Oslo, ettersom de ikke er gravlagt med familien.

 

Vi får ta dette litt fortløpende. Tall i filnavn er dato det sto på trykk.

 

Først, Oskar Hilmar Dahl, død 28. juli 1959.

 

dahl04081959.jpg

dahl31071959.jpg

 

Med det vet vi at kun en av søstrene var i live i 1959, og bodde i USA. Hva er siste spor av de to andre søstrene før dette? Er de å finne i folketellingen 1910 og den kommunale folketellingen for 1923?

Endret av Alexander Glasø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, takk! Visste ikke at Oscar døde så sent. Det vet nok faren min, men regna bare med at han døde tidligere - pappa bodde nemlig på barnehjem en stund på 50-tallet fordi moren var syk og ble innlagt. Gikk da ut fra at faren var død, men tydeligvis ikke. Det står i dødsannonsen at det var etter lang tids sykdom, så han kan ha vært syk i mange år

 

Tusen takk for all hjelp. Kvinnene jeg etterlyste har jeg fremdeles ikke funnet noe om - pappa visste ikke engang at han hadde en tante som het Jenny, noe som i og for seg er morsomt siden han og mamma valgte det navnet på meg. Så hva som skjedde med henne, aner jeg ikke, og hun er et av de store mysteriene i slektshistorien foreløpig. Men forstår at de er vanskelige å finne ettersom de trolig har bytta navn. Hun kan ha flytta, dødd tidlig eller lignende. Uansett - tusen takk! Mye å ta av her :)

 

Du vet ikke tilfeldigvis også hva slags hatt Lloyd hadde på seg på bildet over? Det ser ut som det kan være noe militært, men kan også like gjerne være en jernbaneuniform eller lignende. Slikt er ikke min sterke side. 

 

Endret av Jenny DB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.10.2011 den 20.57, Jan Frode Johansen skrev:

Ønsker du oppslag i Aftenposten for å få tilsendt dødsannonse pr e-post m.m , så tilbyr jeg oppslag. Husk å oppgi e-postadresse :)

 

 

 

Vennlig hilsen

 

 

Jan Frode Johansen

Hei.

jeg leter etter min farmor. Har ingen dødsdato på henne.

hun heter 

Hanna Emilie Pettersen (født Edvardsen ) 10.01. 1908

 

mvh

Bente

Endret av Bente Nygård
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenny: Mht. de to søstrene kan nok det beste være å se om du finner familien i folketellingen for Oslo 1923, og se om de er der. Det vil gjøre det lettere å lokalisere de i et nytt søk. Angående hatten vet jeg ikke, bildet er ikke klart nok til å gi gode svar. Det som kanskje slo meg var frelsesarmeen, ettersom han er nevnt som pinsevenn i beskrivelsen av begravelsen - men jeg har lite kunnskap om akkurat slike ting.

 

---

 

Bente: Hva er "siste spor" for din farmor? Dvs, når ble siste barn født? Hvem var nærmeste pårørende? Det er ingen treff på fullt navn, så må kanskje søke på Hanna Pettersen og det gir ganske mange treff. Ytterligere informasjon som kan hjelpe oss verifisere hvilken dødsannonse som kanskje er korrekt ville vært flott. Har du sjekket gravminner på DIS-Norges side osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Alexander Glasø skrev:

Jenny: Mht. de to søstrene kan nok det beste være å se om du finner familien i folketellingen for Oslo 1923, og se om de er der. Det vil gjøre det lettere å lokalisere de i et nytt søk. Angående hatten vet jeg ikke, bildet er ikke klart nok til å gi gode svar. Det som kanskje slo meg var frelsesarmeen, ettersom han er nevnt som pinsevenn i beskrivelsen av begravelsen - men jeg har lite kunnskap om akkurat slike ting.

 

---

 

Bente: Hva er "siste spor" for din farmor? Dvs, når ble siste barn født? Hvem var nærmeste pårørende? Det er ingen treff på fullt navn, så må kanskje søke på Hanna Pettersen og det gir ganske mange treff. Ytterligere informasjon som kan hjelpe oss verifisere hvilken dødsannonse som kanskje er korrekt ville vært flott. Har du sjekket gravminner på DIS-Norges side osv?

Siste spor er en vielsesatest fra Tune sorenskriveri 15 juni 1940. Siste barn vi vet om er min far, Sverre Nygård født 24.12.1931 på rikshospitalet.

vi tror og hun kan ha benyttet navnet Eli.

 

mvh

Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Alexander Glasø skrev:

Jenny: Mht. de to søstrene kan nok det beste være å se om du finner familien i folketellingen for Oslo 1923, og se om de er der. Det vil gjøre det lettere å lokalisere de i et nytt søk. Angående hatten vet jeg ikke, bildet er ikke klart nok til å gi gode svar. Det som kanskje slo meg var frelsesarmeen, ettersom han er nevnt som pinsevenn i beskrivelsen av begravelsen - men jeg har lite kunnskap om akkurat slike ting.

 

---

 

Bente: Hva er "siste spor" for din farmor? Dvs, når ble siste barn født? Hvem var nærmeste pårørende? Det er ingen treff på fullt navn, så må kanskje søke på Hanna Pettersen og det gir ganske mange treff. Ytterligere informasjon som kan hjelpe oss verifisere hvilken dødsannonse som kanskje er korrekt ville vært flott. Har du sjekket gravminner på DIS-Norges side osv?

Siste spor er en vielsesatest fra Tune sorenskriveri 15 juni 1940. Siste barn vi vet om er min far, Sverre Nygård født 24.12.1931 på rikshospitalet.

vi tror og hun kan ha benyttet navnet Eli.

 

mvh

Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg søker dødsannonsen til Terje Elvehjem. Han skal være født 06.05.1952 og død 21.06.1998. Han ligger begravet på Østre Aker kirkegård.

 

Mvh,

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei,

Finnes det en dødsannonse og/eller minneord til Ragnhild Elfrida Evensen i Oslo i 1995?
Jeg finner på både Begravde i Oslo og DIS Norge gravminnesøk ei med samme navn som døde i 1991, men dette er ikke den samme personen siden den dama jeg leter etter fortsatt var i live i 1993 når hennes mann gikk bort.
På Begravde i Oslo får jeg opp 2 treff på dette navnet, begge på Gamle Aker kirkegård men forskjellige gravnummer. Den ene er ikke oppført med verken fødsels- eller dødsdato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut Vilhelm Olsen døydde i Oslo 23/1 1944

Oslo fylke, Oslo skifterett, Dødsfallsprotokollregister nr. 44 (1944-1944), Registerside, Side upaginert
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20090513360657
 

Finst det nokon dødsannonse i Aftenposten f.eks. 26/1 1944? Håpar nokon kan slå opp denne.

 

Mvh.

Torbjørn Igelkjøn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Knut Vilhelm Olsen døydde i Oslo 23/1 1944

Oslo fylke, Oslo skifterett, Dødsfallsprotokollregister nr. 44 (1944-1944), Registerside, Side upaginert
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20090513360657
 

Finst det nokon dødsannonse i Aftenposten f.eks. 26/1 1944? Håpar nokon kan slå opp denne.

 

Mvh.

Torbjørn Igelkjøn

 

kvo.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på jakt etter når Morten Luther Hjortdahl døde. Han er født 7. juni 1819, Sauherad, Telemark. Gm Magdalena Mathilde Scarfenberg

 

Fant på Myheritage at han døde 11.6.1892, lurte på om du kunne se om du fant en dødsannonse på han.

 

Min mail adr. ing-lisl@online.no

 

Mvh

Lise Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Inger Lise Larsen skrev:

Jeg er på jakt etter når Morten Luther Hjortdahl døde. Han er født 7. juni 1819, Sauherad, Telemark. Gm Magdalena Mathilde Scarfenberg

 

Fant på Myheritage at han døde 11.6.1892, lurte på om du kunne se om du fant en dødsannonse på han.

 

Min mail adr. ing-lisl@online.no

 

Mvh

Lise Larsen

Finner ingen dødsannonse, men innførselen i dødsfallprotokollen sier han døde den 12. juni i Maridalsveien 56, nummer 1587:

 

Oslo fylke, Oslo skifterett, Dødsfallsprotokoll nr. A 15 (1890-1892), Dødsfallsprotokollside, Side 222
Permanent bilde-ID: sk20090513370224
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20090513370224
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090513370224.jpg

 

Nummer 62

 

Oslo fylke, Sagene i Oslo, Ministerialbok nr. 3 (1880-1922), Døde og begravede 1892, Side 81
Permanent bilde-ID: kb20060515060085
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060515060085
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060515060085.jpg
 

Endret av Sven Hjortland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du tyde det som står foran navnet , synes det ser ut som det slutter på ...lærer, han har i hvert fall tidligere vært skriver hos politiet, FT 1865.

og kan du tyde hva han døde av

 

Det står enkemann, men på familysearch står det at hustruen Magdalene Mathilde Scharfenberg døde 21.1.1893

 

Ved FT 1865 bodde familien Krogen 6, Bergfjerdingen, nå Dopsgt, Oslo

Ved FT 1875 bor bare konen og noen av barna i Grønlandsleret 21, kan de være skilt, og hvordan kan en event. finne ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, trodde han hadde vært ved politiet hele tiden, men ser at det står han er styrmann ved datteren Rosa Julies dåp i 1853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Inger Lise Larsen skrev:

Ved FT 1875 bor bare konen og noen av barna i Grønlandsleret 21, kan de være skilt, og hvordan kan en event. finne ut av det.

 

18 minutter siden, Inger Lise Larsen skrev:

Takk, trodde han hadde vært ved politiet hele tiden, men ser at det står han er styrmann ved datteren Rosa Julies dåp i 1853

 

Fint om du kan ta dette opp i en egen tråd (du har kanskje en allerede?)  - denne tråden "Oppslag Aftenposten" er ment til nettopp; oppslag ;-)

 

31 minutter siden, Inger Lise Larsen skrev:

kan du tyde hva han døde av

 

Det finnes også et eget tydeforum - https://forum.arkivverket.no/forum/7-tyding-av-skannede-kilder/

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei!

Er det mulig å finne dødsannonsen til Einar Lian, født 29.06.1910 og død 04.03.1968, gravlagt 25.07.1973 på Bekkelaget kirkegård. Likeså hans kone Edith May f. 31.01.1915 og død 30.05.2000.

 

Hilsen

Benn Johan Rislaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.