Gå til innhold
Arkivverket

Jeg gjør oppslag i Aftenposten fra 1860 - 2011

Jan Frode Johansen

Recommended Posts

En stor nøtt her jeg håper noen orker å hjelpe meg med:

Jeg er på jakt etter Elisabeth Pedersøn Bonde (Pederssøn/Pedersen). Dette var hennes pikenavn, og jeg vet ikke om hun giftet seg.

Hun kan ha kalt seg enten begge etternavnene eller bare ett av dem. I FT for Kristiania 1910 står hun som Pedersøn Bonde, i adressebok for Kristiania 1929 står hun som Elisabeth Bonde.  

Jeg har (så langt) ikke funnet spor av henne etter 1929, så hun kan ha dødd da evt giftet seg eller flyttet, selvfølgelig.  I 1929 bodde hun i Torvald Meyersgate, Oslo.  

Hun var født i 1897 på Tynset.  Fødselsdato er muligens 20.7.

Denne klarer jeg ikke finne ut av, gitt. Er noen Elisabeth Bonde opp gjennom årene, men gjerne med ekstra fornavn. Lette etter dåpen for å kanskje finne ut om hun hadde flere fornavn, men klarte ikke lokalisere den.

Jeg ser jo i folketellingen for Oslo 1923 så står hun oppført som "Arbeidsudyktig" og kan dermed ha vært syk over lengre tid. En annen ting jeg tenker i den forbindelse er at hun bor jo tydeligvis hos moren sin. Det er jo ikke gitt at alle i en husholdning er oppført i adresseboken, spesielt hvis de ikke har noen spesiell stilling/jobb. Det kan jo hende at hun fortsatt bor hos moren også etter 1929, men ikke er oppført i boken. Jeg ser at siste oppføring av Ellen Bonde i adressebøkene for Oslo er 1939, og så er hun fraværende fra 1941 (sjekket ikke videre utgaver.)

Jeg kikket derfor i dødsfallsrullene for å se om jeg fant Ellen Bonde, med tanke på at et oppslag på dødsfallet gjort av statsarkivet kunne kanskje nevnt barn, men ikke noe resultat i årene rundt 1939-1941. Jeg sjekket også etter Elisabeth mellom 1928 og 1933 uten resultat. Jeg kan jo fort ha oversett en oppføring, så kanskje verdt å dobbeltsjekke dette, samt gå gjennom flere årganger. Det kan vel også være nyttig å se etter de andre pikenavnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Trenger oppslag om Anna Kristine Andresen og det som står i Aftenposten 22.10.1983. Mvh. Johan Arthur Hansen

post-3599-0-05967300-1469397342_thumb.jpg

Beklager sent svar, vært litt opptatt i helgen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Ønsker du oppslag i Aftenposten for å få tilsendt dødsannonse pr e-post m.m , så tilbyr jeg oppslag. Husk å oppgi e-postadresse smile.gif

Vennlig hilsen

Jan Frode Johansen

Hei Jan Frode!

Jeg lurte på om du kunne hjelpe meg oppslag etter dødsannonsen til Maren Petronelle Elisabeth Salicath f.1862 (Betty )

Jeg har en formening om at hun døde i 1953.

Mvh

Bjørn Hjemdal

bhjemdal@online.no

Ønsker du oppslag i Aftenposten for å få tilsendt dødsannonse pr e-post m.m , så tilbyr jeg oppslag. Husk å oppgi e-postadresse smile.gif

Vennlig hilsen

Jan Frode Johansen

Hei Jan Frode!

Jeg lurte på om du kunne hjelpe meg med oppslag etter dødsannonsen til Maren Petronelle Elisabeth Salicath f.1862 (Betty )

Jeg har en formening om at hun døde i 1953.

Mvh

Bjørn Hjemdal

bhjemdal@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Ønsker ett oppslag i Aftenposten på Aasta Elvira Mølsæter død 20.9.1985 og Torbjørn Johannes Mølsæter død 26.10.1972. Mvh. Johan Arthur Hansen

På søk på "Mølsæter" og deres fornavn navn finner jeg ingenting relatert til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torvald (Larsen) Rogdar fra Egersund f 1915 d. 1997 var med i illegalt avisarbeid under krigen, og senere arbeidet han som sekretær i Oslo.  Kan han finnes omtalt i avisen, med bilde?  Det er foto av den mannen jeg er på utkikk etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torvald (Larsen) Rogdar fra Egersund f 1915 d. 1997 var med i illegalt avisarbeid under krigen, og senere arbeidet han som sekretær i Oslo.  Kan han finnes omtalt i avisen, med bilde?  Det er foto av den mannen jeg er på utkikk etter.

Han er omtalt en del ganger over årenes løp, men jeg kan ikke finne noe med bilde. En sønn er navngitt i boken "Studentene fra 1935 : biografiske opplysninger, artikler og statistikk samlet til 25-års jubileet september 1960" som er tilgjengelig på NB.no. Kanskje det er mulig å kontakte han for å høre om bilde?

Endret av Alexander Glasø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Anna Marie Beyer (født Smith) 1852-1920, dør den 15. mars 1920. Jeg er på jakt etter hennes dødsannonse og nekrolog. Hun brukte gjerne bare Marie Beyer, også kalt for Maisen.

De samme opplysningene ønskes for hennes bror Konsul Christen Smith 1864-1937, dør i Berlin 6. oktober 1937.

Endret av Mathias Beyer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det dødsannonser på disse personene?

02.015

Arthur Johannes Evensen Gamle Aker kirkegård 1920-01-13   1993-09-16

http://www.begravdei...me/sort_order/1

----

Gravnr: 15.007.03.031 Klemetsrud kirkegård  

Egil Evensen 24.02.1918 - 18.05.1987 Gravlagt: 22.05.1987

Karoline Marie Evensen 19.03.1915 - 24.12.2009 Gravlagt: 06.01.2010  

http://www.begravdei.../grave_id/94598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkjer dødsannonse til (Ingeborg) Elisa (Batalden) Minken.

Ho vart gravlagd 20/5 1946 på Norstrand i Oslo.

Ho er døypt Ingeborg Elisa men brukte truleg berre Elisa. På gravminnet står namnet Elisa Minken (Batalden er pikenamnet).

Ho var skild.

Mvh Torbjørn

Endret av Torbjørn Henrik Hillersøy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det dødsannonser på disse personene?

02.015

Arthur Johannes Evensen Gamle Aker kirkegård 1920-01-13   1993-09-16

http://www.begravdei...me/sort_order/1

----

Gravnr: 15.007.03.031 Klemetsrud kirkegård  

Egil Evensen 24.02.1918 - 18.05.1987 Gravlagt: 22.05.1987

Karoline Marie Evensen 19.03.1915 - 24.12.2009 Gravlagt: 06.01.2010  

http://www.begravdei.../grave_id/94598

Arthur J. Evensen, dødsannonse i Aftenposten 6.10.1993:

Min far

Arthur J. Evensen

sovnet rolig inn

23. september 1993

Frank

Bisettelsen har funnet sted

Aftenposten 30.12.2009:

Vår aller, aller kjæreste mamma, bestemor, oldemor og venn

Karoline Marie Evensen

født Johansen 19. mars 1915

døde fra oss i dag

Båtstø/Lambertseter

24. desember 2009

Tulla

Monja

Iris og Viktor

Odd

Begraves fra Lambertseter sykehjems kapell

onsdag 6. januar kl. 10.30

Endret av Lars Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen,Lars!  :)

Da var det ikke  noen dødsannonse  i Aftenposten på 

Egil Evensen 24.02.1918 - 18.05.1987 Gravlagt: 22.05.1987 ?

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Søker dødsannonse og mulig nekrolog for Harald Magnus Dahl som døde 29.6.1961 - han var født 6.12.1886 i Kristiania.  Han var ansatt som fylkesgartner i Bærum kommune fra 1913 til 1957.  Mvh Roar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider