Gå til innhold
Arkivverket

Jeg gjør oppslag i Aftenposten fra 1860 - 2011

Jan Frode Johansen

Recommended Posts

Ønsker du oppslag i Aftenposten for å få tilsendt dødsannonse pr e-post m.m , så tilbyr jeg oppslag. Husk å oppgi e-postadresse smile.gif

Vennlig hilsen

Jan Frode Johansen

Hei.

Ønsker dødsannonse på min far: Sverre Andersen født: 13.01.1909 død ca. 01.05.1969 - 31.09.1969

Mvh.

Torgeir.

Torgeir@kleppnett.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Ønsker dødsannonse på min far: Sverre Andersen født: 13.01.1909 død ca. 01.05.1969 - 31.09.1969

Mvh.

Torgeir.

Torgeir@kleppnett.no

Hei, denne klarer jeg ikke å finne dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, denne klarer jeg ikke å finne dessverre.

Hei!

Tusen takk så langt. men er det mulig at mine opplysninger kan være feil. og er det mulig at det kan være en gang i 1969. På forhond takk.

mvh.

torgeir@kleppnett.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til Jan Frode -

hadde innlegg på dette forum - innlagt 21/10  og sist skrevet på den 23/10 :-

Dødsfall I Oslo -

dessverre klarer ikke få dette innlagt her - kan du se noe etter 1860?

mvh Finn H Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsannonser er nesten fraværende i de tidligste årene av Aftenpostens arkiv (starter i 1860.) Fra 1880 til 1900 begynner man å se noen, men stort sett er det snakk om offentlige figurer, rike mennesker, og andre som det var viktig for allmennheten å vite om. Det er vel først i årene 1900-1920 at det begynte å bli vanlig med dødsannonser fra alle sosiale lag, men selv i den tiden og senere fantes det andre aviser som folk valgte å publisere annonsene i framfor Aftenposten. Dette kan vel ha hatt noe med hvem som leste hvilken avis, sosiale forskjeller osv. Aftenposten var vel en mer borgerlig avis. Jeg kan ikke støtte dette med noen kilder, det er kun min erfaring basert på oppslagsønsker og hva jeg har sett i disse sammenhengene.

Men jeg kan alltids prøve å finne den du leter etter. Er det Henricha Claudia Arnesdatter Brandt vi snakker om her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Tusen takk så langt. men er det mulig at mine opplysninger kan være feil. og er det mulig at det kan være en gang i 1969. På forhond takk.

mvh.

torgeir@kleppnett.no

Nå har jeg sjekket alle treff på "Sverre Andersen" i 1969. Det er en del irrelevante treff pga en fotballspiller med samme navn. Fant to dødsfall, men fødselsår stemmer ikke. Det kan jo hende at dødsannonsen ikke sto på trykk i Aftenposten. Hvor bodde han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Alexander-

takker for tilbakemelding -  Ja det er Henricha Claudia Arnesdatter Brandt sitt dødsfall jeg er på jakt etter.

Når hennes ektemann dør står det ikke noe om status.   Jeg har lett både før og etter den dato i forskjellige kirkebøker.

Er veldig takknemlig for hjelp.

mvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Alexander-

takker for tilbakemelding -  Ja det er Henricha Claudia Arnesdatter Brandt sitt dødsfall jeg er på jakt etter.

Når hennes ektemann dør står det ikke noe om status.   Jeg har lett både før og etter den dato i forskjellige kirkebøker.

Er veldig takknemlig for hjelp.

mvh Finn

Jeg kom på at alle utgaver av Aftenposten før 1921 ligger fritt tilgjengelig på www.nb.no så du kan prøve å søke der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Kan denne dødsannonsen muligens ha stått i Aftenposten. Det gjelder Lloyd Sigurd Johnsen, født 04.03.1923 og død 08.06.2009, gravlagt fra Ski kirke.

Hans kone Signy Johnsen f. 25.02.1930 og død 04.02.1984.

Mvh

Benn Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei

Dette er fantastisk.

Men, jeg søker ikke dødsannonser. Jeg søker informasjon om en rettsak som gikk under krigen antagelig 1942-1943. Det er rettsaken hvor Vidkun Quisling stevner kunsthandler Arvid Warberg for svindel av Quislings malerisamling. Kunsthandleren satt med pengene og erfaringen, Quisling satt med malerisamlingen og naiviteten. Etterpå satt kunsthandleren med malerisamlingen og Quisling med erfaringen.Dette resulterte i at kunstsamleren ble banket opp av Quislings fire torpedoer men rettsaken gikk allikevel sin gang. Kan man finne noe om denne rettsaken i Aftenposten fra den tiden ?

Takknemlig for svar om det finnes

Hilsen

Helge Warberg

Hei, det finnes mer info om dette i boken til Hans Fredrik Dahl, En fører blir til. Nevnes at rettsaken ble reist offentlig i august 1938.

Er du i slekt med Kunsthandler Arvid Warberg eller vet noe om han ? Det gjelder en dokumentarfilm og veldig takknemlig hvis du kan kontakte meg på asteckmest@gmail.com eller 99024606. Takk. Mvh Arne Steckmest

Endret av arne steckmest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei,

Jeg ser etter en dødsannonse for

Karl Hamborg

Født: 28.09.1893

Død: 30.01.1966

Hadde vært kjempeflott om du fant noe i Aftenposten :-)

mvh

Marius Holm Enerud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg ser etter en dødsannonse for

Karl Hamborg

Født: 28.09.1893

Død: 30.01.1966

Hadde vært kjempeflott om du fant noe i Aftenposten :-)

mvh

Marius Holm Enerud

Jeg finner anmeldt dødsfall og to tilfeller av oppføring i begravelselister, men ingen dødsannonse. Har forsøkt forskjellige variasjoner på søk. Mulig den sto i en annen avis.

Fant denne, vet ikke om den er relevant:

post-3599-0-06815000-1481489217_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Hei, jeg vet ikke om det er ok å spørre etter flere personer?

Men, er det mulig å finne dødsannonsene til følgende;

Bertha Abrahamsen (pikenavn( født 23.03.1878)

Willhelm Abrahamsen, født 13.07.1881

Ivar Abrahamsen, født 1884

Rachel Abrahamsen, født 28.10.1885 (hun var fotograf)

Erling Abrahamsen, født 01.02.1893

Ingrid Abrahamsen, født 22.06.1895

Mvh Adéle Marie Moe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erling:

Aftenposten 20.10.1952 - post-5105-0-83971000-1482941173_thumb.png

Aftenposten 13.12.1952 - post-5105-0-06737100-1482941195_thumb.png

Rachel:

Aftenposten 23. september 1958 - post-5105-0-48867500-1482941832_thumb.png

Jeg vet ikke om du har denne fra før, men legger inn for Serafine Jeanette Abrahamsen også - Aftenposten 8.2.1945 - 

Bertha:

Aftenposten 23.6.1956 - 

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingrid Abrahamsen (gift 1937 med Olaf Flesseberg)

Norske Skulefolk B 1, side 422 - 

http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2010102505023

Norske gardsbruk : Buskerud fylke. 2, side 1753 - 

http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2012071324005

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og tusen hjertelig takk...

Jeg hadde heller ikke Sarafine sin dødsannonse så det var kjempe flott :)

Mvh Adèle Marie

Erling:

Aftenposten 20.10.1952 - attachicon.gif1952_EA_AFP_20 oktober.png

Aftenposten 13.12.1952 - attachicon.gif1952_EA_AFP_13 desember.png

Rachel:

Aftenposten 23. september 1958 - attachicon.gif1958_RA_AFP_23 september.png

Jeg vet ikke om du har denne fra før, men legger inn for Serafine Jeanette Abrahamsen også - Aftenposten 8.2.1945 - attachicon.gif1945_SA_AFP_8 februar.png

Bertha:

Aftenposten 23.6.1956 - attachicon.gif1956_BA_AFP_23 juni.png

Å, så spennende.... tusen takk... det var ikke før jeg så dødsannonsen til søsteren at jeg viste hvem Ingrid giftet seg med.

Da er jeg et lite stykke lenger når det gjelder den familien :)

Mvh Adèle Marie

Ingrid Abrahamsen (gift 1937 med Olaf Flesseberg)

Norske Skulefolk B 1, side 422 - attachicon.gifNorske Skulefolk_Ing Ab_Fles.png

http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2010102505023

Norske gardsbruk : Buskerud fylke. 2, side 1753 - attachicon.gifNGaarBr_Bu_2_IA_F.png

http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2012071324005

Hei igjen, kan jeg spørre om en liten ekstra ting?

Det er en av slekta jeg driver å leter etter og klarer ikke å finne han..

Hans Adolf Hansen  ble  født 27/6-1847 i Drøbak 

Sist "sett" i Kristiania/Oslo 

Han går også under navnet Hans Abrahamsen eller Hans A. Abrahamsen.

Du klarer ikke å se om det er en dødsannonse på han?

Mvh Adèle Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og godt nyttår!

Jeg er på utkikk etter en Syvert Knudsen, født 15.04.1877. Han bodde i Fredensborggate 25 og var selger. Siste gang jeg finner han nevnt i Adresseboka for Oslo er i 1935, og lurer på om han kan være død på den tiden. Har dessverre ikke noen eksakt dødsdato, og det kan vel være nesten umulig å finne ham med et så vanlig navn, men dersom du har tid til å gjøre et forsøk hadde det vært fint.

Mvh

Benn Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og godt nyttår!

Jeg er på utkikk etter en Syvert Knudsen, født 15.04.1877. Han bodde i Fredensborggate 25 og var selger. Siste gang jeg finner han nevnt i Adresseboka for Oslo er i 1935, og lurer på om han kan være død på den tiden. Har dessverre ikke noen eksakt dødsdato, og det kan vel være nesten umulig å finne ham med et så vanlig navn, men dersom du har tid til å gjøre et forsøk hadde det vært fint.

Mvh

Benn Johan

Samme mann som bodde i Bækkegaten 8 i 1923? - 

Finner ikke noen dødsannonse i AP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg søker etter dødsannonsen til Knut Kristian Haugland f. 01.02.1921 og død i oktober 1980, den skal ha stått i Aftenposten.

Mvh

Benn Johan Rislaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg søker etter dødsannonsen til Knut Kristian Haugland f. 01.02.1921 og død i oktober 1980, den skal ha stått i Aftenposten.

Mvh

Benn Johan Rislaa

post-3599-0-65913000-1484064890_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider