Gå til innhold
Arkivverket

Jeg gjør oppslag i Aftenposten fra 1860 - 2011

Jan Frode Johansen

Recommended Posts

Kommer noen til:

- Alf Moe Andersen død: 1989 i Oslo.

- Fridolf Rynyan Eriksen død: 1962 i Oslo.

- Harry Armand Larsen død: 1958, finnes også i notiser i avisen 10 juni og utover, hørt at han druknet. Hvis du finner noen av disse notisene hadde det vært gøy.

- Ragnhild Marie Aspen død: 1956 i Oslo.

- Peder Ludvig Aspen død: 1971 i Oslo.

- Marit (Mossa) Haakonsen død: 2008 i Oslo.

- John Harry Haakonsen død: 1992 i Oslo.

Takker for den flott hjelpen og at du tar deg tid. Håper du får fremgang med de andre!

Mvh Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då har eg funne 3 til frå lista i #85 (merka med raudt). (Håpar dei to siste er rette personane). Resten har eg ikkje funne ved å bla i morgonutgåvene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Alf Moe Andersen død: 1989 i Oslo. Finn ingen dødsannonse, har sett i morgonutgåvene frå 10. til 20. juli.

- Fridolf Rynyan Eriksen død: 1962 i Oslo. Fann ein Fridolf Eriksen, d. i 1972

Eg sender denne og dei andre dødsannonsane på e-post.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tok jeg visst feil: Etternavnet på Fridolf skulle være Eriksen.

Forvekslet to etternavn.

Skjekk på Eriksen så tror jeg du finner ham.

Beklagar, eg meinte Eriksen. Eg fann ingen Fridolf Eriksen d. i 62, og lurte på om du hadde skrive feil årstal.

FT 1910: Lenke

Den personen som var f. i 1895 er truleg den som d. i 1972 (og som eg har sendt dødsannonsa for).

Aviser - Aftenposten 1972.01.27

...Pensjonist Haakon Wllberg f. 1901 Tidl. verkstedarbeider Reidar Marius Eriksen f. 1902 Pensjonert skredder Christian Rohde f. 1894 Smed Pridolf Eriksen f. 1895 Tidl. vaskehjelp Gudrun Eikrem f. 1899 Husmor Randi Thorbjornsen f. 1924 Pensjonist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker du oppslag i Aftenposten for å få tilsendt dødsannonse pr e-post m.m , så tilbyr jeg oppslag. Husk å oppgi e-postadresse :)

Er ikke dette noe som vi alle kan gå inn på selv - direkte? Vil gjerne vite hva man gjør da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dear Torbjorn,

I wonder if you are able to help me with any of the following notices which I think should be found in Aftenposten. My address is "murrhemp" then "@" then "telus" then "." then "net" Thank you so much

Johannes Westergaard 1900/06/09 and 10

Olga Heyerdahl 1957/05/07 1957/04/28

Mathias Tybring Smith 1943/03/29 and 30 04/01

Elfriede Smith 1969/01/02 and 03

Elfriede Lae 1984/09/20

Roald Westergaard Sundby and Elfriede Smith 1931/08/22 Marriage?

Johan Andreas Smith 1912/04/06 and 09

Thea Wiese 1931/01/09 and 11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Flott tilbud :)

Kan du skaffe meg dødsannonse på:

Tor Andersen d. ca. 1966.....Han var gift med Lina.

Jon Johnstad d. i okt.2003

Mi e-postadresse: gustavam@bbnett.no

Mvh Gustav Amb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette noe som vi alle kan gå inn på selv - direkte? Vil gjerne vite hva man gjør da.

Eg har tidlegare laga eit par testsøkjesider for søk i Nasjonalbiblioteket og Aftenpostenarkivet, noko eg skreiv litt om her. Dette er som sagt berre eksperimentering frå mi side, og har sine feil og manglar. M.a. har eg funne ut at datosøket fuskar litt. Men eg har i alle fall hatt god nytte av dei ved oppslag i denne tråden, sjølv om det viser seg at det er ein del det ikkje er mogeleg på søkje seg fram til.

Fordelen med å søkje i Nasjonalbiblioteket framfor Aftenposten sitt eige søk er at Nasjonalbiblioteket har ocr-skanna heile avisene, medan Aftenposten berre har gjort deler av avisene søkbare. Dvs. at ein f.eks. kan søkje seg fram til mange dødsannonsar hos Nasjonalbiblioteket, medan Aftenpostensøket stort sett manglar desse.

Mange bibliotek har avtale med Nasjonalbiblioteket, slik at ein kan gå på biblioteket og bla i - eller laste ned avissider frå Aftenposten og nokre få andre aviser. Eventuelt kan ein bestille tilgang hos Aftenposten. Abonnement på Aftenposten Arkiv kostar 99 kr. i månaden (evt. meiner eg å hugse at ein kan ein bestille 24 timars tilgang for 49 kr). Dermed kan ein sitje heime i stova (eller på do for den del), og bla i gamle aviser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Flott tilbud :)

Kan du skaffe meg dødsannonse på:

Tor Andersen d. ca. 1966.....Han var gift med Lina.

Jon Johnstad d. i okt.2003

Mi e-postadresse: gustavam@bbnett.no

Mvh Gustav Amb

Eg finn diverre ikkje Tor. Eg finn heller inga dødsannonse for Jon (=John?), berre dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dear Torbjorn,

I wonder if you are able to help me with any of the following notices which I think should be found in Aftenposten. My address is "murrhemp" then "@" then "telus" then "." then "net" Thank you so much

Johannes Westergaard 1900/06/09 and 10

Olga Heyerdahl 1957/05/07 1957/04/28

Mathias Tybring Smith 1943/03/29 and 30 04/01

Elfriede Smith 1969/01/02 and 03

Elfriede Lae 1984/09/20

Roald Westergaard Sundby and Elfriede Smith 1931/08/22 Marriage?

Johan Andreas Smith 1912/04/06 and 09

Thea Wiese 1931/01/09 and 11

I have sent you the death notices mentioned above.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Den 23 mai 1943 skal det stå en melding om dødsfallet til "Enkefru Olava Olsen".

Det hadde vært fint å få sett denne, men mest interessert er jeg i å se dødsannonsen hennes.

E-mail: al.tov"krøllalfa"hotmail.com

VH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dear Torbjorn,

Thank you again for your help. The most recent announcements were very close to the heart and so apreciated. One has led to another in the quest for current cousins. Could you please locate the following:

Seeberg, Finn 1972/12/16

Thanks, Tybring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Vibekke: Eg greier ikkje å finne nokon dødsannonse, og sender oversikta over anmeldte dødsfall frå 25/5 43 som vedlegg.

@ Tybring: I have sent the death notice and an obituary.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Liv her fortsatt? Flott tjeneste i alle fall... Kan du hjelpe med den fullstendige teksten, gjerne kopi av avissida, for disse tre spennende innslagene:

Aftenposten 1922.08.30

...kjendt Kristiania-mand, bogholder Victor Swane, er af gaaet ved døden i en alder af 62 aar...af forlængst af døde kjøbmand Chr. Swane paa hjørnet af Toldbodgaden og Skip pergaden og havde faaet sin ud dannelse ved handelsakademiet i Kjpbenhavn. Senere opholdt han sig i flére aar i...

Aftenposten 1952.06.07

...det heller ikke tatt bort, sier Kristian Swane. med svart kullstov og sand som blåser opp i hvitmalingen for det minste lille pust fra sjoen. Derfor skal det mye øl til for å pusse opp en båt...litt anderledes i gamle dager da, sier Swane, som er forhenværende ma skinsjef hos Wilhelmsen...sjøkanten. — Mye var anderledes før, sier Swane. — Da måtte de bruke slisker og ruller og greier...

Aftenposten 1928.10.06

Dødsfall. Kaptein Carl Knuting Kaas er igår avgått ved døden efter et kort sykeleie. Kaus var født i Oslo. Etter endt middelskoleeks amen for han etpar...:

mvh eric (adresse eric punktum swane krøllalfa tele2 punktum no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Takk.

Det går vel på "anmeldte dødsfall" og begravelsestidspunktet. Men vet du om Aftenposten hadde "enerett" på å trykke dødsannonser i Oslo ?

Det er jo flere aviser som kom/kommer ut i hovedstaden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kan ikkje tenkje meg at dei hadde nokon einerett. Under krigen var det vel ikkje så mange aviser som fekk komme ut, men kva for konkurrentar dei evt. hadde veit eg ikkje.

Edit: Det står litt om dette her: http://no.m.wikipedia.org/wiki/Dagsavisen

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Kan du finne dødsannonsen til Anthon Martinius Pedersen død i Oslo 27.2.1940 begravet 13.6.1941 på Ullern kirkegård.

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider