Gå til innhold
Arkivverket

Jeg gjør oppslag i Aftenposten fra 1860 - 2011


Jan Frode Johansen

Recommended Posts

Spørsmål

 

Tidligere var avisene ofte flinke til å omtale alle som oppnådde høy alder. Jeg lurer på om det er mulig å foreta søk i Aftenposten 1860-2011, f.eks "fyller 102 aar (år)" - skrev man fylder på 1800-tallet ? - og så få opp en liste med alle treffene ?

 

Hvis det er mulig, og ikke alt for krevende, så er jeg kjempeinteressert i alt av funn for de som ble eldre enn 100 år etter 1860

 

Kommer treffene opp i kronologisk orden ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neppe mulig, men finner du dødsannonsen til Sonja Magna, f.Karelkoff i Vardø 1908 død på Frelsesarmeens eldrebolig Ensjø etter 1995? Var gift Solbø, men slilt ca. 1989, navn etter skilsmissen ukjent, var avisbud i Aftenposten.

Min adr: rolfjerp@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3.11.1876 skal det stå en artikkel om en morder. Her er en dårlig gjengivelse av noe tekst fra nb.no:

 

for Viosftraffc» uiod nt hcnscrttts lil liui»unrigt Gtrnfardcidc. 9Jærßærenbc Sag er rcift iutob iliomo^ 3of)anfcu Husing, ber i SJJrer^cbcn of (ttjuuif drcrbtc og roucdc eit Pige ifjor Vaar, huor for I)oit bleu tilfuubct at hauc fit Vio for...

 

Kunne du legge ut teksten fra angjeldende artikkel?

 

Med vennlig hilsen

Rune Nedrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål

 

Tidligere var avisene ofte flinke til å omtale alle som oppnådde høy alder. Jeg lurer på om det er mulig å foreta søk i Aftenposten 1860-2011, f.eks "fyller 102 aar (år)" - skrev man fylder på 1800-tallet ? - og så få opp en liste med alle treffene ?

 

Hvis det er mulig, og ikke alt for krevende, så er jeg kjempeinteressert i alt av funn for de som ble eldre enn 100 år etter 1860

 

Kommer treffene opp i kronologisk orden ?

Kanskje denne listen gir litt info.

http://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_Norges_eldste_personer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3.11.1876 skal det stå en artikkel om en morder. Her er en dårlig gjengivelse av noe tekst fra nb.no:

 

for Viosftraffc» uiod nt hcnscrttts lil liui»unrigt Gtrnfardcidc. 9Jærßærenbc Sag er rcift iutob iliomo^ 3of)anfcu Husing, ber i SJJrer^cbcn of (ttjuuif drcrbtc og roucdc eit Pige ifjor Vaar, huor for I)oit bleu tilfuubct at hauc fit Vio for...

 

Kunne du legge ut teksten fra angjeldende artikkel?

 

Med vennlig hilsen

Rune Nedrud

 

post-77-0-23558100-1326415811_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du finne dødsannonsen til Anthon Martinius Pedersen død i Oslo 27.2.1940 begravet 13.6.1941 på Ullern kirkegård.

 

Mvh. Johan Arthur Hansen

 

E-post er sendt.

 

Mvh.

Torbjørn Igelkjøn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neppe mulig, men finner du dødsannonsen til Sonja Magna, f.Karelkoff i Vardø 1908 død på Frelsesarmeens eldrebolig Ensjø etter 1995? Var gift Solbø, men slilt ca. 1989, navn etter skilsmissen ukjent, var avisbud i Aftenposten.

Min adr: rolfjerp@hotmail.com

 

E-post er sendt.

 

Mvh.

Torbjørn Igelkjøn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål

 

Tidligere var avisene ofte flinke til å omtale alle som oppnådde høy alder. Jeg lurer på om det er mulig å foreta søk i Aftenposten 1860-2011, f.eks "fyller 102 aar (år)" - skrev man fylder på 1800-tallet ? - og så få opp en liste med alle treffene ?

 

Hvis det er mulig, og ikke alt for krevende, så er jeg kjempeinteressert i alt av funn for de som ble eldre enn 100 år etter 1860

 

Kommer treffene opp i kronologisk orden ?

 

I skrivande stund er søket hos Nasjonalbiblioteket utilgjengeleg, men det vil sannsynlegvis gje ein god del fleire treff enn det ein får i Aftenposten sitt eige søk. "Fyller 102" gjev 43 treff i Aftenposten sitt eige søk. "Fylder 102" gjev 0 treff. Her er det berre å prøve seg fram. Ein god del av innhaldet vil vere vanskeleg å søkje seg fram til i det heile tatt. Innlegg #128 viser kvifor. Dette er særleg eit problem med aviser frå tida med gotisk skrift, men eg har etter å ha jobba med denne tråden sett at det er ein god del dødsannonsar like opp til vår tid som er der, men som likevel er umogelege å finne ved søk.

 

Dersom eg skulle sende alle slike notisar ville nok dette verte ei omfattande oppgåve. Du får evt. setje opp ei liste over det du er interessert i, så får eg, Jan Frode og/eller andre sjå kva me orkar å slå opp. Eg nyttar i same slengen høvet til å reklamere litt for Aftenposten Arkiv. Eit abonnement kostar 99 kr. for ein månad, noko som ikkje er nokon stor kostnad dersom ein er ute etter å finne ut alt det som har stått om personar over 100 år gjennom tidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker også noen oppslag i Aftenposten:

 

Jonas Tandberg f. 29.06.1920 d. 26.06.1990 Bærum, Akershus

 

Ludvig Tandberg f. 29.05.1877 d. 09.09.1949 Bærum, Akershus

 

Conrad Peder Johansen f. 20.01.1895 d. 03.12.1969 Bærum, Akershus

 

Jenny Emilie Johansen f. 13.08.1892 d. 07.04.1969 Bærum, Akershus

 

Georg Helfred Kristoffersen f. 07.11.1894 d. 09.08.1965 Bærum, Akershus

 

Karoline Tandberg f. 14.02.1892 - vet ikke når hun døde, men hun står oppført i Aftenposten 30.04.1970, Bærum, Akershus.

 

Min mail er: anja_ta@online.no

 

Takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet til å finne dødsannonsen til Alfhild Tangen f.11.9.1900 og død i Oslo 19.4.1996?

 

Mvh. Johan Arthur Hansen

 

Eg greier diverre ikkje å finne nokon dødsannonse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skrivande stund er søket hos Nasjonalbiblioteket utilgjengeleg, men det vil sannsynlegvis gje ein god del fleire treff enn det ein får i Aftenposten sitt eige søk. "Fyller 102" gjev 43 treff i Aftenposten sitt eige søk. "Fylder 102" gjev 0 treff. Her er det berre å prøve seg fram. Ein god del av innhaldet vil vere vanskeleg å søkje seg fram til i det heile tatt. Innlegg #128 viser kvifor. Dette er særleg eit problem med aviser frå tida med gotisk skrift, men eg har etter å ha jobba med denne tråden sett at det er ein god del dødsannonsar like opp til vår tid som er der, men som likevel er umogelege å finne ved søk.

 

Dersom eg skulle sende alle slike notisar ville nok dette verte ei omfattande oppgåve. Du får evt. setje opp ei liste over det du er interessert i, så får eg, Jan Frode og/eller andre sjå kva me orkar å slå opp. Eg nyttar i same slengen høvet til å reklamere litt for Aftenposten Arkiv. Eit abonnement kostar 99 kr. for ein månad, noko som ikkje er nokon stor kostnad dersom ein er ute etter å finne ut alt det som har stått om personar over 100 år gjennom tidene.

 

Hei Torbjørn og takk for et fyldig og godt svar. Jeg fant denne filen med søketips. Her står det endel om mulighetene og begrensningene. Det står at det kun er redaksjonelt stoff som er søkbart (dvs ikke annonser). I tillegg kommer problemer med bokstav- og ordgjenkjenning i den gotiske perioden, som var til 7. april 1912.

 

Flott innsats at dere gjør oppslag. Jeg er helt enig i at det er verdt 99 kroner for de som har behov for å foreta mange søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbudet!

 

Er det mulig å finne dødsannonsen til disse to:

 

Ove Anton Østlie, død i Kristiania 18.1.1901

 

Ragnhild Dagmar Østlie, død i Kristiania 29.3.1905

 

annegroek at gmail.com

 

Mvh

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torbjørn og takk for et fyldig og godt svar. Jeg fant denne filen med søketips. Her står det endel om mulighetene og begrensningene. Det står at det kun er redaksjonelt stoff som er søkbart (dvs ikke annonser). I tillegg kommer problemer med bokstav- og ordgjenkjenning i den gotiske perioden, som var til 7. april 1912.

 

Flott innsats at dere gjør oppslag. Jeg er helt enig i at det er verdt 99 kroner for de som har behov for å foreta mange søk.

 

Nasjonalbiblioteket har også OCR-skanna annonsene i motsetnad til Aftenposten sjølv, som i dei fleste tilfelle ikkje har gjort annonsane søkbare. For å finne dei treffa som ein ikkje finn i Aftenposten sitt eige søk må ein enten gå på eit bibliotek som har avtale med Nasjonalbiblioteket om tilgang til digitale aviser, eller ein må bla seg fram ved hjelp av Aftenposten sitt arkivabonnement.

 

I akkurat dette tilfellet er ikkje skilnaden så stor. Nasjonalbiblioteket gjev 45 treff, som er berre to meir enn Aftenposten Arkiv. Men når det gjeld dødsannonsar er skilnaden på dei to søkjemotorane svært stor, og det er jo ganske lett å finne dødsannonsane dersom ein veit kva avisutgåve den står i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nasjonalbiblioteket har også OCR-skanna annonsene i motsetnad til Aftenposten sjølv, som i dei fleste tilfelle ikkje har gjort annonsane søkbare. For å finne dei treffa som ein ikkje finn i Aftenposten sitt eige søk må ein enten gå på eit bibliotek som har avtale med Nasjonalbiblioteket om tilgang til digitale aviser, eller ein må bla seg fram ved hjelp av Aftenposten sitt arkivabonnement.

 

I akkurat dette tilfellet er ikkje skilnaden så stor. Nasjonalbiblioteket gjev 45 treff, som er berre to meir enn Aftenposten Arkiv. Men når det gjeld dødsannonsar er skilnaden på dei to søkjemotorane svært stor, og det er jo ganske lett å finne dødsannonsane dersom ein veit kva avisutgåve den står i.

 

Hei Torbjørn

 

Har du mulighet til å foreta et testsøk for meg '102 aar'. Jeg er interessert om det kommer opp treff også fra den gotiske perioden (dvs før april 1912) . År ble skrevet med dobbelt-a dengang.

 

På forhånd takk!

 

Språkrådet sendte meg en e-post med følgende opplysninger:

 

(sitat)

 

"Overgangen fra å skrive aa til å skrive å skjedde på slutten av 1800-tallet og begynnelsen av 1900-tallet. Ved rettskrivningsreformen i 1917 ble å tilrådd for både ”riksmål” og ”landsmål”. Dette ble gjort obligatorisk først ved rettskrivningsreformen i 1938.

 

Ved rettskrivningsreformen i riksmål (senere bokmål) i 1917 fikk mange ord med -ld- skrivemåten -ll-. Verbet fylde gikk over til fylle da, og altså presensformen fylder til fyller."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

 

Oppretter av emnet trenger selv hjelp da mitt abbonnement på digitale aviser Aftenposten er utgått.

 

 

Jeg ønsker svært gjerner tilsendt en artikkel i Aftenposten vedr. forliset av skipet " Silja " der Inger Marie Paulsen (Bozic ?) også døde og forsvant den 25 eller 26 juli 1969 .

 

Aftenposten hadde et stykke om dette dengang.

 

Håper på hjelp :) jafjohan@start.no

 

Mvh

 

Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker også noen oppslag i Aftenposten:

 

Jonas Tandberg f. 29.06.1920 d. 26.06.1990 Bærum, Akershus

 

Ludvig Tandberg f. 29.05.1877 d. 09.09.1949 Bærum, Akershus

 

Conrad Peder Johansen f. 20.01.1895 d. 03.12.1969 Bærum, Akershus

 

Jenny Emilie Johansen f. 13.08.1892 d. 07.04.1969 Bærum, Akershus

 

Georg Helfred Kristoffersen f. 07.11.1894 d. 09.08.1965 Bærum, Akershus

 

Karoline Tandberg f. 14.02.1892 - vet ikke når hun døde, men hun står oppført i Aftenposten 30.04.1970, Bærum, Akershus.

 

Min mail er: anja_ta@online.no

 

Takk! :)

 

Då har eg funne dødsannonsar for alle, bortsett frå Jonas Tandberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbudet!

 

Er det mulig å finne dødsannonsen til disse to:

 

Ove Anton Østlie, død i Kristiania 18.1.1901

 

Ragnhild Dagmar Østlie, død i Kristiania 29.3.1905

 

annegroek at gmail.com

 

Mvh

Anne

 

Her fann eg dødsannonse for den fyrste, men ikkje den siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)

Har du mulighet til å foreta et testsøk for meg '102 aar'. Jeg er interessert om det kommer opp treff også fra den gotiske perioden (dvs før april 1912) .

(...)

 

http://www.nb.no/sok/search.jsf?query=%22102+aar%22&nav=mediatype%3Aaviser&nav=title%3A*&fromDate=18600101&toDate=19400101&linkedFrom=AVISER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å finne dødsannonse på Trine Jensen, død i Oslo ca 22/10 - 1938?

 

min epost:

leifeo at broadpark.no

 

Eg har sett i morgonutgåvene frå 22/10 til 31/10, utan å finne nokon dødsannonse.

 

Hei !

 

Oppretter av emnet trenger selv hjelp da mitt abbonnement på digitale aviser Aftenposten er utgått.

 

 

Jeg ønsker svært gjerner tilsendt en artikkel i Aftenposten vedr. forliset av skipet " Silja " der Inger Marie Paulsen (Bozic ?) også døde og forsvant den 25 eller 26 juli 1969 .

 

Aftenposten hadde et stykke om dette dengang.

 

Håper på hjelp :) jafjohan@start.no

 

Mvh

 

Jan Frode

 

E-post er sendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har sett i morgonutgåvene frå 22/10 til 31/10, utan å finne nokon dødsannonse.

 

Takk for at du prøvde. Jeg får lete videre andre steder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.