Gå til innhold
Arkivverket

Jeg gjør oppslag i Aftenposten fra 1860 - 2011


Jan Frode Johansen

Recommended Posts

Eg finn ikkje noko om dei i Aftenposten. Det står ei liste over begravelsar 4/6, men dei er ikkje nemnde der. Eg finn heller ikkje nokon dødsannonse, eg har bladd i morgonutgåvene frå 31/5 til 4/6. Ein kan spekulere i om det stemmer at dei vart gravlagde denne datoen, og om det i så fall har hatt noko med ulukke eller krigen å gjere.

 

Finst det nokon gravstein som evt. kan seie noko om kor tid dei døydde? Det skulle vel også vere mogeleg å spørje statsarkiv eller kyrkjekontor om dei står i kyrkjebøkene. Opplysningar om dødsårsak har 80 års klausul, men dette er for å hindre at nokon kan få tak i opplysningar om f.eks. sjølvmord osv. Om dødsårsaka f.eks. var ei ulukke vil eg tru at det må vere mogeleg å få greie på det.

Hei og mange takk for at du sjekket, jeg finner ingen gravsten for disse hos DIS gravminner står de kun med datoen 4/6-1940 så jeg får kanskje forøke kirkekontoret, kikket også i dødsfallprotokoll/register for 1940 fant dem ikke der heller.

Så da er nok arkivet eller kirkekontoret neste stopp. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Fins det noen dødsannonse, nekrolog eller annen meddelelse etter at Harald Bredo Eriksen født 1924 døde 27 okt 2010?

 

Med takk, eric

 

Eg finn ikkje noko frå 2010 ved søk i Aftenposten. Derimot fann eg dette på Google, så det ser ut som om du må leite vidare på Kanariøyane. Om dette er "rett" person må han ha døydd 27. april 2010, og ikkje i oktober.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg finn ikkje noko frå 2010 ved søk i Aftenposten. Derimot fann eg dette på Google, så det ser ut som om du må leite vidare på Kanariøyane. Om dette er "rett" person må han ha døydd 27. april 2010, og ikkje i oktober.

 

Torbjørn, - takk!

 

Dette avdekket at jeg har tastet inn feil i selve databasen. Det er mannen som døde på kanariøyene som interesserer meg, og det var i april. Han giftet seg med det jeg tror var en engelsk dame i 1994 på Kanariøyene. Han skal ha en sønn, trolig fra et tidligere ekteskap, og jeg håper at en dødsannonse kan gi meg noen flere hint om etterslekten hans.

 

mvh eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det mulig å få hjelp til å finne dødsannonsen i Aftenposten til

Ragnhild (Gustava) Johnsen

f. 21.05.1860 i Kristiania

Gift 19.05.1883 i Kristiania med Hermann Atmer

Døde sannsynligvis i første halvdel 1904 i Brooklyn.

Hun annonserte selv i Aftenposten 13.03.1891 da hennes sønn Thorleif Hermann Atmer døde 23.02.1891 i Brooklyn.

 

Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg prøvde det også.

 

Minner elles om dei forenkla søkjesidene eg har laga for søk i Aftenposten, sjå Lenke. Mange av dødsannonsane kan finnast på denne måten, og då er det berre for meg å slå opp. Dersom det ikkje er mogeleg å finne nokon på denne måten må ein bla seg fram, og det vert for omfattande dersom ein ikkje veit nokonlunde nøyaktig tidspunkt for kor tid ei dødsannonse kan ha stått på trykk.

 

Minner også om at eit abonnement på Aftenposten Arkiv "berre" kostar 99 kr. per månad, og kan seiast opp for kvar månad. Då kan ein leite ubegrensa så mykje ein berre orkar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torbjørn, - takk!

 

Dette avdekket at jeg har tastet inn feil i selve databasen. Det er mannen som døde på kanariøyene som interesserer meg, og det var i april. Han giftet seg med det jeg tror var en engelsk dame i 1994 på Kanariøyene. Han skal ha en sønn, trolig fra et tidligere ekteskap, og jeg håper at en dødsannonse kan gi meg noen flere hint om etterslekten hans.

 

mvh eric

 

Vigselen 12/3 94 reknar eg med du har frå før. Elles ser det ut som om han har vore ein kjend idrettsmann som har vore nemnd m.a. i samband med segling.

 

Dødsannonse i Aftenposten 23/9 1977:

post-77-0-29378800-1329180170_thumb.jpg

 

Sonen vart f. i 1967: Lenke, og du finn han att ved å søkje på førenamn og fødselsdato i skattelistene frå 2001 i avisa Sagat.

 

Her er ein vigsel frå Aftenposten 28/2 1953, men eg kan ikkje seie om dette er den same Harald Bredo Eriksen som i 1967:

 

Formiddagsbryllup:

(...)

post-77-0-67019500-1329181739_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vigselen 12/3 94 reknar eg med du har frå før. Elles ser det ut som om han har vore ein kjend idrettsmann som har vore nemnd m.a. i samband med segling.

 

Dødsannonse i Aftenposten 23/9 1977:

post-77-0-29378800-1329180170_thumb.jpg

 

Sonen vart f. i 1967: Lenke, og du finn han att ved å søkje på førenamn og fødselsdato i skattelistene frå 2001 i avisa Sagat.

 

Her er ein vigsel frå Aftenposten 28/2 1953, men eg kan ikkje seie om dette er den same Harald Bredo Eriksen som i 1967:

 

Formiddagsbryllup:

(...)

post-77-0-67019500-1329181739_thumb.jpg

 

Takk, dette ga inspuirasjon. Fikk ikke med alt dette da jeg søkte i ftenposten, men mannen var heller ikke sentral da. Har nå lært at jeg kan prøve enda hardere å søke etter spesifikke oplysninger.

 

Første søkeresultat i din første lenke (Vigselen, Aftenposten 1994.02.20) er en 50-årsomtale, muligens, den villle jeg satt pris på.

 

Dødsannonsen etter Hjørdis (min grandtante) inneholder hennes datter Liv, som jeg har tapt av syne. Hun skiftet antakelig navn etter to ekteskap og skilsmisser, her fikk jeg navnet på 1 ektemann, antakelig den siste, men ikke lett å søke etter.

 

Den siste vielsen til Harald Bredo var rett, han var gift 3x.

 

eric

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer noen ønsker til:

 

- Hans Ingvald Johannessen (født: 10 Nov 1889 - død: ca. 1955 (+/-)

- Edith Synnøve Johannessen (født: 27 Okt 1914 - død: 1931

 

Er veldig takknemlig for den jobben som blir gjort.

 

Mvh Fredrik Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg prøvde det også.

 

Minner elles om dei forenkla søkjesidene eg har laga for søk i Aftenposten, sjå Lenke. Mange av dødsannonsane kan finnast på denne måten, og då er det berre for meg å slå opp. Dersom det ikkje er mogeleg å finne nokon på denne måten må ein bla seg fram, og det vert for omfattande dersom ein ikkje veit nokonlunde nøyaktig tidspunkt for kor tid ei dødsannonse kan ha stått på trykk.

 

Minner også om at eit abonnement på Aftenposten Arkiv "berre" kostar 99 kr. per månad, og kan seiast opp for kvar månad. Då kan ein leite ubegrensa så mykje ein berre orkar.

 

Takk for at du prøvde å finne personene og for lenken som jeg skal se litt nærmere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker oppslag i Aftenposten vedr. dødsannonse for Aase Bergljot Synnøve Lie, d. 13.10.1995 gravlagt 13.11.1995 på Grefsen kirkegård.

 

 

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Leter etter dødsannonser for:

 

- Olga Andersen født: Nyland. (f: 1 Jul 1911 og døde: 17 Okt 1999 i Oslo.

- Tove Ragnhild Øyan født: Andersen. (f: 1942 og døde: 15 Nov 1981 i Oslo.

- Tore Bjarne Andersen (f: 7 Des 1961 og døde: 16 Apr 1963 i Oslo.

- Torbjørn Andersen døde 2010. Tror han døde i november måned, ikke sikker.

- Dagny Marie Andersen (f: 1913 og døde: 1937, slutten av året.

- Fanny Josefine Andersen (død: 1946, trolig dettte også sent på året.

 

Takk for alle som blir funnet.

 

Email: fredrik.k.a@hotmail.com

 

Mvh Fredrik Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har lagt ut på DIS spørsmål om hjelp til å finne dødsannonser uten respons.

Har DU mulighet til å finne følgende tre ?

 

Marie Bjerke, død 4 oktober 1960

Even L. Bjerke, død 4 april 1981

Aagot Johansen, f. Bjerke, død 29 oktober 1987

 

Med vennlig hilsen

Arne Haaland

 

E-mail: a-haa2@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desse tre fann eg utan altfor store problem via Nasjonalbibliotek-søket. Fredrik sine fann eg derimot ingen av, så her må ein evt. prøve å bla seg fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forgjeves lett etter dødsannonsen eller dødsnotis til pianistinne Alfhild Henriette Engebretsen f. 20.12.1883 død etter 1951 - gift med maleren Ørnulf af Fjordene Salicath. Selv om han trolig bodde i Elverum eller Hamar på den tiden så er det litt rart om det ikke kom noe i Aftenposten da hun døde. Kanskje du kan hjelpe meg Jan Frode ?

 

Litt redd for spam så her er en tilnærmet epostad.: leifs krolltegn broad med park bak og deretter no. Bruk alternativt pm. eller vis evt svar her.

 

mvh

Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har lagt ut på DIS spørsmål om hjelp til å finne dødsannonser uten respons.

Har DU mulighet til å finne følgende tre ?

 

Marie Bjerke, død 4 oktober 1960

Even L. Bjerke, død 4 april 1981

Aagot Johansen, f. Bjerke, død 29 oktober 1987

 

Med vennlig hilsen

Arne Haaland

 

E-mail: a-haa2@online.no

 

Takk for hjelpen. Mvh Arne Haaland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leter etter dødsannonser for: - Olga Andersen født: Nyland. (f: 1 Jul 1911 og døde: 17 Okt 1999 i Oslo. - Tove Ragnhild Øyan født: Andersen. (f: 1942 og døde: 15 Nov 1981 i Oslo. - Tore Bjarne Andersen (f: 7 Des 1961 og døde: 16 Apr 1963 i Oslo. - Torbjørn Andersen døde 2010. Tror han døde i november måned, ikke sikker. - Dagny Marie Andersen (f: 1913 og døde: 1937, slutten av året. - Fanny Josefine Andersen (død: 1946, trolig dettte også sent på året. Takk for alle som blir funnet. Email: fredrik.k.a@hotmail.com Mvh Fredrik Andersen

 

Her greidde eg ikkje å finne andre enn Thorbjørn Andersen frå 2010.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forgjeves lett etter dødsannonsen eller dødsnotis til pianistinne Alfhild Henriette Engebretsen f. 20.12.1883 død etter 1951 - gift med maleren Ørnulf af Fjordene Salicath. Selv om han trolig bodde i Elverum eller Hamar på den tiden så er det litt rart om det ikke kom noe i Aftenposten da hun døde. Kanskje du kan hjelpe meg Jan Frode ? Litt redd for spam så her er en tilnærmet epostad.: leifs krolltegn broad med park bak og deretter no. Bruk alternativt pm. eller vis evt svar her. mvh Leif

 

Då har eg sendt dødsannonse for ei Alfhild Henriette Lund f. Engebretsen 1883, d. 18/4 1978. Så er spørsmålet om dette er rett person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg ønsker å benytte meg av tilbudet ditt :)

 

Jeg skulle gjerne hatt oversendt dødsannonsen for Riise Busch, død 17 sept. 1902, begravet 22 sept 1902 på Østre Gravlund.

 

 

Mailadressen min er : da-k@online.no

 

mvh,

 

Dag Karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei igjen,

 

Takk for hjelpen med forrige forsøk!

 

Jeg prøver på nytt, og ønsker dødsannonsene for:

 

Leif Odvar Halvorsen, død 12. feb. 1992, begr. 25. feb. 1992, Østre Aker og

Ellen Elise Halvorsen, død 1975, begr. 10. sept. 1975, Østre Aker

 

Min mailadresse er : da-k@online.no

 

På forhånd takk,

 

Dag Karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.