Gå til innhold
Arkivverket

Jeg gjør oppslag i Aftenposten fra 1860 - 2011


Jan Frode Johansen

Recommended Posts

E-post er sendt.

 

Det ser ut som om dødsannonsen til Nævland er i tre ulike Aftenpostenaviser, dessutan fann eg ein takkeannonse i ei fjerde avis. Eg finn ingen nekrolog, men har berre slått opp på treffa frå Nasjonalbiblioteket.

 

Ein Torgny Rasch-Ege mista kona (?) i 1948, og ser då ut til å ha gjort svenske av seg. Eg finn ikkje noko meir om han.

 

Mvh.

Torbjørn Igelkjøn

 

Mange takk for god hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rolf

 

Det hadde vært fint om du kunne angitt dato for disse oppslagene . Gjelder dette dødsannonser ?

 

 

Vennlig hilsen

 

Jan Frode

 

Hei

 

Jeg sier takk for tilbudet om oppslag i Aftenposten, og ønsker at du gjør oppslag på

 

 

Andreas Marentius Larsen

Inger Marie Larsen f. Clausdatter

Kristian Arnold Larsen

Emilie Larsen f. Kristiansen Berg

 

På forhånd takk

 

Mvh

Rolf Bråthe

roskarbr krøllalfa gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg legg ut e-post frå Rolf som informasjon:

 

Hei

 

 

 

Tusen takk for hjelpen. Det ble treff på Emilie Larsen som var min oldemor. Kristian Arnold Larsen var min oldefar, og en av hans sønner Emanuel Larsen som døde i 1926 var min bestefar. I 1926 var min mor 5 år, og etter dødsfallet flyttet mor og bestemor fra Oslo. Etter dette og i min tid har det aldri vært noen kontakt denne veien mot den delen av familien siden bestemor giftet seg igjen tidlig på 1930 tallet. Derfor ville det vært av interesse å finne noe ut om denne delen både bakover og til i dag.

 

 

 

Kristian Arnold Larsen f. 1869-05-03, og hans kone Emilie Larsen f. Kristiansen Berg f. 1866-09-20 flyttet fra Skedsmo til Christiania. De hadde 10 barn født mellom 1891 og 1908. Foruten min bestefar som døde i 1926 fant jeg for en tid tilbake en reportasje om hans bror Tidemand Larsen som døde i 1929 etter en ulykke i Vika.

 

 

 

Som du forstår har jeg forsøkt meg via Aftenposten, men har ikke klart å finne dødsannonser på mine mange slektninger som bodde i Oslo. Jeg har søkt på navn, men finner ikke selve annonsene. Jeg har også satt navn mellom 2 anførselstegn.

 

 

 

Har du et tips til meg ang søkemetode?

 

 

 

På forhånd takk

 

 

 

Mvh

 

Rolf Oskar Bråthe

 

Då er nok den Kristian eg fann frå 1935 den rette. Eg har sendt nekrolog frå 1935, samt dødsannonsar på Emanuel og Tiedemann. Dessutan artikkel frå Aftenposten om ulukka (dette er vel den same som han har frå før).

 

Dei to fyrste personane han nemner finn eg ikkje. Det kan vere at dei "druknar" i mengda, og det ville jo sjølvsagt

vore mykje lettare om ein visste dødstidspunktet (dersom det er dødsannonsane ein ser etter då).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søker en dødsannonse for Johan Peter Halvorsen - forhenværende tolloppsynsmann - døde som enkemann 27 desember 1915 i Kristiania. J.P.Halvorsen ble født 12 november 1829 i Berg, Østfold. Min epost er kjellathalvorsendotcom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er nemnd i "Anmeldte dødsfall" i aftennummeret 28/12, men eg finn ikkje nokon dødsannonse. Har sett gjennom avisene fram til og med 3/1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er nemnd i "Anmeldte dødsfall" i aftennummeret 28/12, men eg finn ikkje nokon dødsannonse. Har sett gjennom avisene fram til og med 3/1.

 

Ok. Takk skal du ha !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tilbud!

Finnes dødsfallet til Andreas Wilhelm Wexels Øien der? Han var f. 1855, fredsaktivist, lærer, forfatter og redaktør. Han skal ant. ha levd til i slutten av trettitallet.

mvh Anne Elise

aelise-f krøllalfa online dot no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Kjempeflott tilbud!

 

Finner du dødsannonsen til Hanna Bolstad Pettersen som døde 29.juni 1970?

Og dødsannonsen til Eugen Pettersen som døde 5. mai 1953?

 

BibiElv krøllalfa hotmail.no

 

VH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg Jan Frode !

 

Dette hørtes veldig intr. ut, og kanskje det kan være med på å hjelpe meg litt på veien også :)

 

Jeg ønsker svært gjerne å få min farmor og farfars dødsannonse, de døde lenge før jeg ble født.

 

Farfar heter Johan Solberg og han døde 26 oktober i 1949

Farmor heter Margit Solberg (født Tjernsrud) og døde i mars 1952

 

Begge ligger på Høybråthen Kirkegård.

 

Takker så mye for svar Jan Frode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aftenposten Morgen 1/11 49:

post-77-0-97085400-1320360870_thumb.jpg

 

Aftenposten Morgen 24/3 52:

post-77-0-91087100-1320360943_thumb.jpg

 

Eg finn verken Wexels Øien eller Pettersen ved å søkje meg fram. Det står forresten ein del om ein tidlegare A. W. Wexels. Eg har også leita etter dødsannonsar for Pettersen i morgonutgåvene, utan å finne noko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tusen hjertelig takk Jan Frode ! Jeg fikk ett lite gips når jeg leste dødannonsen til min farmor og farfar nå.

Må prøve å skrive dette ut, og dele dette med min pappa.

Hjertelig Jan Frode :)

Hilsen Nina Solberg Melan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan Frode

 

Tusen takk for artikkelen du sendte meg.

 

Har enda noen flere ønsker om oppslag og denne gang gjelder det dødsannonser;

 

10.11.1960 Leonore Røssberg

30.05.1962 Oleif Røssberg

24.09.1977 Inger Røssberg

24.02.1982 Karl Johan Røssberg

17.08.1984 Edith Røssberg

 

Mailadr har du - men sender den med allikevel; stidrag @ online.no

 

Med vennlig hilsen

 

Stig Løchen Dragseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leonore finn eg ikkje. Aftenposten morgen 10/11 1960 lar seg ikkje opne.

 

Sender resten på e-post.

 

Mvh.

Torbjørn Igelkjøn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at Stig trår til når jeg ikke er inne og kan svare dere. Tusen takk Stig og evt. andre :)

 

 

 

Vennlig hilsen

 

 

Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei... jeg abonnerer også på Aftenposten nå, men finner at det ikke er så lett å finne ord/ personer som står omtalt, særlig fra de gotiske bokstavenes tid. Så lurer jeg på om noen andre har gode råd her, tips, bokstaver eller tegn man kan bruke for å finne det man søker. Ser særlig at de eldre s-ene blir til f osv.

 

Ellers er jo dette et tilbud som vi må håpe flere aviser også kan tilby etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg er ingen ekspert på søketeknokker desverre , må bare prøve meg fram. Kanskje andre her inne har noen tips ?

 

Vennlig hilsen

 

Jan Frode

 

Hei... jeg abonnerer også på Aftenposten nå, men finner at det ikke er så lett å finne ord/ personer som står omtalt, særlig fra de gotiske bokstavenes tid. Så lurer jeg på om noen andre har gode råd her, tips, bokstaver eller tegn man kan bruke for å finne det man søker. Ser særlig at de eldre s-ene blir til f osv.

 

Ellers er jo dette et tilbud som vi må håpe flere aviser også kan tilby etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Jan Frode,

 

Ser du noe i Afterposten for: d. 16/6 2004 Sigrid Johanna Melbye? Hun ble født 7/8 1907. Tusen takk! Min adresse er: margaretmiller4@charter.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Jan Frode,

 

Ser du noe i Afterposten for: d. 16/6 2004 Sigrid Johanna Melbye? Hun ble født 7/8 1907. Tusen takk! Min adresse er: margaretmiller4@charter.net

 

E-post med dødsannonse er sendt.

 

 

Hei.

 

Finnes det noen jubileumsomtale eller lignende om fløytisten Aksel Andersen i 1917 ?

 

; o} knut f

 

Eg greier ikkje å finne noko om han. Ein Aksel Andersen er nemnd i ei dødsannonse i januar 1917:

http://www.nb.no/sok/search.jsf?query=Aksel+Andersen&nav=mediatype%3A*&nav=title%3A*&fromDate=19170101&toDate=19171231&linkedFrom=AVISER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nok ha dato for dødsannonse søk

 

 

 

Mvh

 

Jan Frode Johansen

 

Flott tilbud!

Finnes dødsfallet til Andreas Wilhelm Wexels Øien der? Han var f. 1855, fredsaktivist, lærer, forfatter og redaktør. Han skal ant. ha levd til i slutten av trettitallet.

mvh Anne Elise

aelise-f krøllalfa online dot no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Dette er fantastisk.

Men, jeg søker ikke dødsannonser. Jeg søker informasjon om en rettsak som gikk under krigen antagelig 1942-1943. Det er rettsaken hvor Vidkun Quisling stevner kunsthandler Arvid Warberg for svindel av Quislings malerisamling. Kunsthandleren satt med pengene og erfaringen, Quisling satt med malerisamlingen og naiviteten. Etterpå satt kunsthandleren med malerisamlingen og Quisling med erfaringen.Dette resulterte i at kunstsamleren ble banket opp av Quislings fire torpedoer men rettsaken gikk allikevel sin gang. Kan man finne noe om denne rettsaken i Aftenposten fra den tiden ?

 

Takknemlig for svar om det finnes

 

Hilsen

Helge Warberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hello Jan Frode,

 

I wonder if you are able to locate a death notice in Aftenposten for my great great great grandparents. They both died in Oslo as follows:

 

1) Ole Larsen Sundby died Jan 21, 1896

 

2) Petronelle Amundsdatter Sundby died Aug. 22, 1897

 

 

Thank you for your kind offer to help. My email is murrhemp @ telus "dot" net

 

Tybring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.