Gå til innhold
Arkivverket

Francke / Schwanner

Stig Danielsen
 Del

Recommended Posts

Jeg ble for kort tid siden klar over dette diskusjonforumet.

Jeg tror jeg har lest det meste som er skrevet av innlegg her og på DIS sine sider angående slektene Francke og Schwanner som kom fra Tyskland til Norge på 1600-tallet.

Jeg har også vært gjennom Leiv Skjerve sine sider og jeg ser at det fortsatt er en god del mangler/uklarheter i disse slektene

Det jeg lurer på er følgende:

1) Alle Petter/Peder Franckene født på 1600-tallet på Leiv Skjerve sine sider. Jeg mener å ha sett at det mer eller mindre er konkludert med at Petter Frantzen Francke er født ca. 1631 og at han holdt til på Tallerås til tidlig på 1700-tallet. Hans sønn Per/Peder Pettersen født ca. 1658 holdt til på Honslo, og hans sønn igjen Petter Pedersen Francke født ca. 1687 var vel kanskje den som tok over og bygde opp Tallerås igjen etter at den brant i 1709/1710?

Det vil si at Petter Pettersen f. 1631 og Peder Pettersen f. 1635 hos Skjerve ikke eksisterer? Det vil også si at Barbro Pettersdtr, Johan Johansen Schwanner f. ca. 1629 sin siste kone er født litt senere enn først antatt og det passer jo bedre med alderen på barna til Johan og Barbro

2) Jeg har en Johan Johansen Schwanner (Franck) f. ca. 1666 og far til prest Johan Støren. Han holdt vel til i Soknedal om jeg ikke husker feil? Er det bevist at Johan Johansen f. ca. 1666 er sønn av Johan Johansen Schwanner f. ca. 1629? Jeg ser at Johan Johansen f. ca. 1666 ikke er med på Skjerve sine sider.

3) Annichen Johansdtr. Schwanner f. ca 1650 og Andreas Johansen Schwanner f. 1631. (søsken): Jeg er litt usikker på hvem som er far til disse to.

Jeg har sett både Johan Andreasen f. 1623, sønn av Andreas Olufsen f. 1590, og førstnevntes onkel Johan Olufsen f. ca 1600 som far.

Jeg mener å ha sett i et brev fra R. Støren til John Prytz at Andreas f. 1631 var sønn av Johan Olufsen f. 1600, mens Skjerve har Johan Andreasen f. 1623 som far.

Er det kommet noen konklusjon på dette?

4) Andreas Johansen Franck f. ca 1679:

Denne skal være forløper til smedslekten i Trondheim. Er dette bare antagelser eller finnes det noe håndfast her?

Jeg stammer forøvrig fra Francke/Schwanner via Johan Johansen Schwanner (Smelter) (Swan) f. 1629 og Margrethe Räfvel sin datter Kari Johansdtr. f. ca. 1680 og fra Per/Peder Pettersen Hongslo f. ca 1658 sin datter Malene Pedersdtr.

mvh

stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble for kort tid siden klar over dette diskusjonforumet.

Jeg tror jeg har lest det meste som er skrevet av innlegg her og på DIS sine sider angående slektene Francke og Schwanner som kom fra Tyskland til Norge på 1600-tallet.

Jeg har også vært gjennom Leiv Skjerve sine sider og jeg ser at det fortsatt er en god del mangler/uklarheter i disse slektene

Det jeg lurer på er følgende:

1) Alle Petter/Peder Franckene født på 1600-tallet på Leiv Skjerve sine sider. Jeg mener å ha sett at det mer eller mindre er konkludert med at Petter Frantzen Francke er født ca. 1631 og at han holdt til på Tallerås til tidlig på 1700-tallet. Hans sønn Per/Peder Pettersen født ca. 1658 holdt til på Honslo, og hans sønn igjen Petter Pedersen Francke født ca. 1687 var vel kanskje den som tok over og bygde opp Tallerås igjen etter at den brant i 1709/1710?

Det vil si at Petter Pettersen f. 1631 og Peder Pettersen f. 1635 hos Skjerve ikke eksisterer? Det vil også si at Barbro Pettersdtr, Johan Johansen Schwanner f. ca. 1629 sin siste kone er født litt senere enn først antatt og det passer jo bedre med alderen på barna til Johan og Barbro

Dette er "uryddig farvann", og vi har vel kan hende ikkje nok til å konkludere her. Det eg har er:

Petter Frantzson, f. c 1631

Støren nemner at Petter Frantzson var garmakar på Svorkmo. Av m.a. Orkdalsboka ser vi at han var postbonde på Tallerås. I 1701-tellinga er nemnt på Talderaas: Postbunde Petter Frands., 70 år.

Dersom Barbro Pettersdotter, Johan Smelter si (siste) kone, skal vere dotter av Petter Frantzson (som m.a. hevda i Innsetboka) kan, som du nemner, ikkje fødselsår i Innsetboka (1634) stemme. Da ville ho vere nærare 60 år når siste dottera vart født i 1692. Eg vil heller tru at ho var jamngamal med Petter Pettersson under...

Det kan for meg sjå ut til at Petter Frantzson har vore gift to gonger: I fyrste ekteskap med ukjent, to born: Petter og Barbro, født på 1650-talet. I andre ekteskap(*) fire born født kring 1680-talet: Frantsvis f. 1677, Johanna, Ole og Els. Leiv Skjerve har ein teori om at mor til desse var Benedichte (Bente) Frantzdotter [Jagow] som verkar rimeleg.

Petter Pettersson, f. c 1658

I 1701 finn vi på Svorkmo: Peder Petters., 43 år, Garmag. bor paa bundegaard. "Bundegården" er i dette tilfelle Hongslo, der han òg er nemnt som Per Petters., 42 år, Garmager ved Løckens /kaaber/werch . Han var i 1688 brukar på halve Hongslo [Orkdalsboka]

Gift med Marit Olsdotter som døyde i 1704 og etterlot seg 10 born, "Alle smaa og hos faderen": Petter, Fredrik, Ole, Kiersti, Eli, Gjertru, Berit, Lisbet, Malene og Dordi. Det er vel same Peder Hongsloe som i 1705 vert gift på nytt med Marit Jørgensdotter, og som i 1710 vert gravlagt i den i ettertid skandaliserte gravferda som endte i "fyld og skjenderi" og rettssak.

Petter Pettersson, f. c 1687

Vart trulova med Karen Simensdotter Hongslo i 1710. Er nok den Pietter Pedersen Francke, 54 år, som vart gravlagt i 1737 (dvs. f. c 1683)

Ut frå dette ser det for meg ut til at Petter Pettersen f. 1631 og Peder Pettersen f. 1635 ikkje har nokon plass. Eg finn heller ikkje noko kjeldebelegg for desse. Petter/1631 skal vere Petter Frantzson (som ein òg ser på alder i 1701) og borna lista trur eg er i andre ekteskapet. Dei fire siste borna lista under Petter/1635 er å finne mellom dei ti borna til Petter/c1658 over.

2) Jeg har en Johan Johansen Schwanner (Franck) f. ca. 1666 og far til prest Johan Støren. Han holdt vel til i Soknedal om jeg ikke husker feil? Er det bevist at Johan Johansen f. ca. 1666 er sønn av Johan Johansen Schwanner f. ca. 1629? Jeg ser at Johan Johansen f. ca. 1666 ikke er med på Skjerve sine sider.

Så vidt meg bekjent er dette ikkje bevist. Ragnvald Støren legg fram dette som ei moglegheit at den Johan Johansson (Svan) som er nemnt i Budalen i 1690-åra er ein son av Johan Smelter på Grutsæter f. 1633 (oppgitt å vere 30 år i 1664). Han meiner òg at Johan i Budalen vart gift 1695 med Cathrine Arntsdotter, dotter av Arnt Jørgensson på Grutsæter. Dette kan dårleg stemme når Arnt er 32 år gamal i 1701 og såleis omtrent jamngammel med Cathrine. Her trur eg nok Støren har rota litt...

3) Annichen Johansdtr. Schwanner f. ca 1650 og Andreas Johansen Schwanner f. 1631. (søsken): Jeg er litt usikker på hvem som er far til disse to.

Jeg har sett både Johan Andreasen f. 1623, sønn av Andreas Olufsen f. 1590, og førstnevntes onkel Johan Olufsen f. ca 1600 som far.

Jeg mener å ha sett i et brev fra R. Støren til John Prytz at Andreas f. 1631 var sønn av Johan Olufsen f. 1600, mens Skjerve har Johan Andreasen f. 1623 som far.

Er det kommet noen konklusjon på dette?

I følgje Innsetboka (s. 261) har eg notert at Johan Andreasson f. 1623 fire born: Andreas, Arne, f. 1653, Johan og Kari. Andreas Johansson f. 1631 kan sikkert vere ein bror, men da vanskeleg som son av åtte år eldre Johan Andreasson?

Her har eg for lite informasjon til å kunne seie noko meire...

Jeg stammer forøvrig fra Francke/Schwanner via Johan Johansen Schwanner (Smelter) (Swan) f. 1629 og Margrethe Räfvel sin datter Kari Johansdtr. f. ca. 1680 og fra Per/Peder Pettersen Hongslo f. ca 1658 sin datter Malene Pedersdtr.

Eg er nysgjerrig: Korleis er linja attende til Malene Pedersdotter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede vært innom og lest innleggene på det gamle forumet Reidar og Berit :) Mye info der...

Takk for oppklarende svar Håvard :) Det stemmer bra med de inntrykkene jeg satt med.

Malene Pedersdtr. er min 6*tippoldemor.

Malene Pedersdtr. - Malene Jørgensdtr. - Benjamin Larsen Skjølberg - Lars Benjaminsen Semsåsen - Berit Larsdtr. Nordlandshaugen - Ingeborg Olsdtr. Vollmo - Berit Knutsdtr. Skåvei - Lovise Snoen - Eva Knudsen Muan - Stig Danielsen.

Slektskapet kan forøvrig ses på http://harestubben.no.

mvh

stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser vel at det fortsatt er nokre ting som er uklart, særleg kring ektefeller i dei tidlege ledd. Franke-folket på Innset og Kvikne er òg noko diffust og kunne trengt ein gjennomgang. Det hadde vore interessant med ein fullstendig kjeldekritisk gjennomgang av desse slektene...

For øvrig har eg notert meg muligheita for den linja frå Malene Pettersdotter Hongslo til belgmakarfolket på Skjølberg. Eg har òg notert eit par solide spørsmålsteikn foreløpig. Det foresvever meg at Malene P. ville vere ganske gammel ved giftermålet med Jørgen Olsson (men eg har ikkje notata mine her...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig at dere som skriver her ser ut til å ha skaffet dere en ganske bra oversikt over det som hittil har fremkommet ang. dette tyskættede villniset, som aldri ser ut til å bli nøstet skikkelig opp. Har jo selv i lengre tid forsøkt å bidra her, men fortsatt er det uvisst om min linje går fra Räfvel (ant. inkl. Francke i Innset) eller Francke på Svorkmo, mens Schwanner skal være sikkert opphav. Problemet er at min ane Petter Johansen Schwanner (på Voll i Meldal) døpes senvinteren 1684 rundt fire måneder etter at Margrete Räfvel blir gravlagt senhøstes 1683, og navneskikken hos Petters familie tyder litt mot Barbro Pettersd. som mor, men det stemmer ikke i tid hvis Margrete Räfvel dør kort tid hun gravlegges. (Men er hun bortkommet i terrenget en del måneder tidligere og så gjenfunnet på et senere tidspunkt, kan jo evt. Johan smelter ha giftet seg med Barbro tidlig nok til at hun kan være Petters mor.) Det er i det hele tatt nesten ubegripelig hvor tvers igjennom vanskelig dette skal være, siden slike personmiljøer jo ellers gjerne er ganske godt dokumentert, og her er til og med nærheten til Orkdalens lensmannssmiljø stor.

En annen detalj er å føre et helt sikkert bevis for eller mot at Johan Johansen i Budal / Soknedal er identisk med den eldste sønnen "Johan Johansen" som Johan smelter ifølge vanlig navneskikk selvsagt skal ha.

Tror det som må til er at arkivkyndige personer gjennomgår alle tilgjengelig arkivalia og deretter sammenfatter det en finner til et mest mulig oversiktlig hele, som så kan fortolkes videre av slektsforskere. Disse tett sammenvevde innvandrerslektene har en så stor del av landets befolkning som nålevende etterkommere at det nærmest burde være en oppgave for lønnet arkivpersonell eller (tilsvarende) andre godt kyndige i slektshistorie å tilrettelegge litt bedre! Det blir jo feil at et fåtall personer på ren hobbybasis nærmest skal slite seg helt ut på noe som vel må betraktes som generell norsk historie for så å levere det endelige resultatet gratis ut til alle de som gir blaffen inntil noen presenterer materialet fullstendig "ferdigtygget" til gjennomsyn.

Jeg begynner i alle fall å bli lei all "drøvtyggingen" ang. disse slektene, siden bare et fåtall ekstra detaljer fra dokumenter gjerne kan være nok til å avklare mye mer, men slike ser jo ikke noensinne ut til å kunne bli funnet. I alle fall ikke av amatører, siden en må regne med at det vil være tidkrevende å lete seg frem til slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Stig!

Vi har samme opphav og de samme spørsmålene. Kjekt at emnet blir løftet opp igjen. Du har sett denne tråden ? http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/172984-peder-pettersen-hongslofrancke-garmager-ca-1658-1710/page__pid__1479534#entry1479534

Jeg har ikke så mye å tilføye, men Peder Pettersen er ialt oppgitt med 13 barn. Han begraver et spedbarn, Oluf, 1.9.1695.

Ellers er det i tillegg til Petter Frans, Postbonde 70 år på Talderaas og Per Pettersen 42 Hougslo og nevnt en Peder Pettersen Garmager 43 http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=48&filnamn=mt16381701&gardpostnr=331&personpostnr=871&merk=871#ovre

Det kan sjølsagt være snakk om dobbeltførsel, men er en mer sansynlig kandidat til denne Petter på Talleraas som må bygge opp igjen gården. Petter den eldre begynner å bli vel så gammel...

Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært greit med en skikkelig gjennomgang her ja, prøvd å fått det meste bekreftet/avkreftet, men det er vel tvilsomt om vi kommer opp med en fullstendig fasit.

Mulig lønnet arkivpersonell kunne vært løsningen som Odd Roar sier, for dette tar tid.

Jeg har sett den tråden du nevner ja John Tore. Jeg tror jeg har trålet gjennom det aller meste av Francke og Schwanner/Svan og vært gjennom de fleste andre tyske slektene i området også.

mvh

stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Stig!

Vi har samme opphav og de samme spørsmålene. Kjekt at emnet blir løftet opp igjen. Du har sett denne tråden ? http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/172984-peder-pettersen-hongslofrancke-garmager-ca-1658-1710/page__pid__1479534#entry1479534

Hei, der var det eg hadde det med aldaren på Malene P. frå, ja: Står det til truande at ho vart gift med Jørgen i ein alder av 45 år, og seinare mor til Malene J.? Om det er henne, kan vi finne ein korrekt alder?

Jeg har ikke så mye å tilføye, men Peder Pettersen er ialt oppgitt med 13 barn. Han begraver et spedbarn, Oluf, 1.9.1695.

Ellers er det i tillegg til Petter Frans, Postbonde 70 år på Talderaas og Per Pettersen 42 Hougslo og nevnt en Peder Pettersen Garmager 43 http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=48&filnamn=mt16381701&gardpostnr=331&personpostnr=871&merk=871#ovre

Det kan sjølsagt være snakk om dobbeltførsel, men er en mer sansynlig kandidat til denne Petter på Talleraas som må bygge opp igjen gården. Petter den eldre begynner å bli vel så gammel...

Eg har gått ut frå at dette er same mannen. Det står vel og om garmakaren på verket at han "bor paa bundegaard", så dobbeltføring her kan godt vere mogleg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ref. innlegg nr. 8.

En god ide, som jeg gjerne vil være med å betale for. Vi er mange etterkommere, så her burde det være mulig å slå oss sammen for å hyre inn en profesjonell. Mange har nedlagt et stort og imponerende arbeid med disse slektene allerede, men det hadde vært veldig givende om vi kunne få flest mulig eller alle de siste brikkene på plass.

Jo flere som bidrar, jo billigere blir det for hver og en av oss!

Vennlig hilsen

Anne Franck Paasche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til 12:

Først og fremst gjelder det vel å finne tilleggsopplysninger til det som nå er kjent, men da må en gjerne i verksarkiver (hvis aktuelle slike finnes), og da blir det lett et visst timeforbruk.

Men det er jo slik at har en flaks og finner akkurat de rette detaljene ekstra, så kan det jo spare en mengde tid til mer luftige spekulasjoner, som sjelden avklarer noe særlig likevel.

Bl.a. har jeg jo tidligere skrevet en del om Johan Johansen i Soknedal -- uten å kunne bevise noe endelig ved det.

(Ellers kan jeg nevne at vi også har felles opphav i malmfinnerslekten i Sel, og der var her aktuelle Frantz Francke garmaker en periode, etter hva jeg tidligere har lest.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største utfordringa ligg nok i å finne arkivmateriale som kan bidra. Her er det jo i si tid lagt ned eit stort arbeide av Ragnvald Støren, som vi har vore heldige å få noko innsyn i gjennom skanna materiale som er påsta her. Eg ser for meg at eit prosjekt på dette burde starte med gjennomgang av det materialet han har samla og som vel finst i Riksarkivet. Om Støren har henvisning til originalkjeldene vil neste steg vere å oppsøke desse for verifisering.

Det som kunne vore interessant i fyrste omgang hadde vore å fått knytta kjelder til dei ulike opplysningane vi har i dag. Mykje av det som er kome fram i desse ulike trådane er gjenfortalt og sitert i fleire ledd, og opphavet er ofte noko uklårt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant - er dette noko som berre kan sporast i reine mannslinjer?

Ja, det er riktig. I er den vanligste i Norge (men ca like mye av R1b og R1a også). Det er vel mye av I i Tyskland også - særlig i nord. Sverige er vel det landet som har mest av I. Nå vet vi jo ikke om denne karen helt sikkert er direkte etterkommer i mannslinje, men han har navnet, og har generasjon for generasjon notert. Kommer det en til som er etterkommer i ren mannslinje, så vil vi fort få sjekket dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forresten mulig at man ved "autosomal testing" kan finne ut om vi som mener å være Franck-etterkommere er i slekt, men dette er et spørsmål som f.eks. kan rettes til den tråden på dette forumet som heter "Norgesprosjektet DNA" (jeg har ikke satt meg ordentlig inn i den problematikken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er å få verifisert Francke og Schwanner slekten. Etter det jeg har sett på dette forumet så er det flere slekter som lurer i bakgrunnen.

Jagow er nevnt som inngiftet i Franckeslekten. Og her er det også diskutert om Jagow kan være opphav til Mago/Maggo. Franz Mago er ofte nevnt sammen med Niels Frantzen med søsken. Flere av disse Frantz-sønner/døtre er forlovere til Belgmakerfamilien og omvendt.

Hartung lurer også i bakgrunnen uten at jeg har sett noe bevist familieforhold med Francke/Schwanner fra eldre tider enda.

Jeg har en mistanke om at det er sterkere bånd mellom disse familiene enn det som er kommet frem til nå.

mvh

stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har heilt rett - I tillegg er det andre familier som vi ikkje har noko slektsnamn på: Arnt Jørgensson si ætt, Simen Røstvender si ætt ("Lovits-ætta") og fleire...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også et tema fra det gamle forumet, kanskje Tore Vigerust har et poeng i å oppsøke tyske kilder?

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=43125&sok=th%FCringen&nr=3&antinnlegg=6&startnr=&antall=&spraak=n#anker

Vet ikke hvor interessant denne debatten er i dette temaet? Men legger inn en lenke likevel!

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=71399&sok=th%FCringen&nr=2&antinnlegg=40&startnr=&antall=&spraak=n#anker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til 11: Jeg tror ikke det er Malena Pedersdatter som begraves 73 år gammel i 1740. I kirkeboka står Malena Pietersdatter Hongsloe, og det er vel heller ei unevnt datter av Petter Franzen Talleraas? Peder Pettersens barn blir konsekvent nevnt som Pederdøtre og -sønner.

Jeg judiserer på om det finnes et skifte etter Marit Olsdatter Hongslo som begraves 13.4.1704. Hvor har ellers Skrondal i Orkdalsboka barneflokken fra?

Peder Pettersen Hongslo dør ca. 1710, heller ikke etter han finner jeg skifte. Seks av barna finne vi gift, hvor de andre tok veien er for meg ikke kjent.

Finner forresten et pikebarn begravet fra Peder Hongslo 24.2.1697.

Jeg er ellers enig i at det er verdt å følge opp de andre slektene som eer nevnt. Slektslinjer krysses..

Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg judiserer på om det finnes et skifte etter Marit Olsdatter Hongslo som begraves 13.4.1704. Hvor har ellers Skrondal i Orkdalsboka barneflokken fra?

Det finnes ikke skifte etter Marit, men det finnes skiftedesignasjon:

1704

Ørchedals Tingl.

Dend 3die Novbr Blef

holden arfveskiftte paa

Hongsloe eftter sl. Marit

Olsdatter

Til deling:

18 Rdr 3 ort 4 s

Arvinger:

Petter Pedersen, Friderich

Pedersen, Olle Peders.

Kirstj Pedersdatter

Elj Pedersdatter, Giertru

Pedersdatter, Beritte Pe-

dersdatter, Lisbet Peders-

datter, Malena Pedersdatter

Dordj Pedersdatter

Alle smaa og hos faderen

Mvh. Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. 19:

Tror ikke det er så mye å lure på om Jagow og Maggo er samme navnet -- mange merkelige ordvridninger i eldre tid.

For å belyse dette kan jeg nevne opphav jeg har her på Vestlandet, dvs. flere personer med det sjeldne fornavnet Gebus eller Gibbus -- nok av hollandsk avstamning. Dette er en annen form av franskspråklige Gilles (også skrevet Gillus), og hvis en kjenner etter hvordan tunge og munn beveger seg ved uttalen, så sies den ene varianten med tungen opp litt inne i munnen (i Norge) eller fri tunge (fransk), mens den andre (vel utledede) sies med leppene klemt sammen (gjelder konsonantene i midten). Parallelt sies "Jagow" med tungen fritt, mens (utledede) "Maggo" uttales med litt sammenholdte lepper (gjelder forbokstaven). Slike forskjeller i hvordan navnet nedtegnes kan derfor antagelig skyldes at ulike personer og miljøer bare har beveget tunge og lepper litt forskjellig når navnet er blitt sagt muntlig, og så har skriftlige nedtegnelser blitt gjort ut fra uttalen.

Skulle det være noen sammenheng mellom slektene Francke og Jagow, så bør fornavnet Frantz være av interesse, siden begge slekter benytter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 år senere...
På 14.11.2011 den 14.01, Odd Roar Aalborg skrev:

Hyggelig at dere som skriver her ser ut til å ha skaffet dere en ganske bra oversikt over det som hittil har fremkommet ang. dette tyskættede villniset, som aldri ser ut til å bli nøstet skikkelig opp. Har jo selv i lengre tid forsøkt å bidra her, men fortsatt er det uvisst om min linje går fra Räfvel (ant. inkl. Francke i Innset) eller Francke på Svorkmo, mens Schwanner skal være sikkert opphav. Problemet er at min ane Petter Johansen Schwanner (på Voll i Meldal) døpes senvinteren 1684 rundt fire måneder etter at Margrete Räfvel blir gravlagt senhøstes 1683, og navneskikken hos Petters familie tyder litt mot Barbro Pettersd. som mor, men det stemmer ikke i tid hvis Margrete Räfvel dør kort tid hun gravlegges. (Men er hun bortkommet i terrenget en del måneder tidligere og så gjenfunnet på et senere tidspunkt, kan jo evt. Johan smelter ha giftet seg med Barbro tidlig nok til at hun kan være Petters mor.) Det er i det hele tatt nesten ubegripelig hvor tvers igjennom vanskelig dette skal være, siden slike personmiljøer jo ellers gjerne er ganske godt dokumentert, og her er til og med nærheten til Orkdalens lensmannssmiljø stor.

.....

Jeg ble nysgjerrig på hva som ligger bak antydningen om at Margrete Räfvel ev. skulle være 'bortkommet i terrenget en del måneder tidligere og så gjenfunnet på et senere tidspunkt' ?

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider