Gå til innhold
Arkivverket

Vad står det längst till höger?

bedaharrysson
 Del

Recommended Posts

Under vaccinered" står det "Naturlig Kopper" - han har hatt kopper (smittkoppor), så han trengte ikke vaksinering. I anmerkningsrubrikken virker det for meg at det står noe om behandlingen han har mottatt, men jeg klarer ikke den eksakte transkriberingen.

Som regel er det bedre å legge ved permanent sidelenke enn bildelenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel er det bedre å legge ved permanent sidelenke enn bildelenke.

Jeg er enig med Eline her, sidelenke er bedre enn bildelenke! Leif Erik har gitt tolkningen, og jeg leser det samme som han gjør.

Nr. 12 er forøvrig innført som Thorer Ihlen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Tack!

Jag tycks aldrig lyckas med länkarna ^_^

Nu följde jag instruktionerna som fanns upplagda på forumet. Tack för att ni ordnade det!

Vad kan "gaaet til forberedelse 3 aar" betyda i detta sammanhang?

Konstigt att han heter Ihlen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vad kan "gaaet til forberedelse 3 aar" betyda i detta sammanhang?

Det betyr vel at han har brukt 3 år på konfirmant-forberedelsene, noe som var betydelig lenger enn det som var normalt.

Han ble født i 1817. De fleste av hans medkonfirmanter ble født i 1820 og ble dermed konfirmert i vanlig konfirmasjonsalder, ca. 15 år gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok! Att döpa sig senare än 15 år tycks inte vara så ovanligt, men här verkar det alltså ha varit så att han faktiskt gått som konfirmand under tre år och liksom "misslyckats"?

Ibland kan man ju se att prästen noterat att personen i fråga är "lam" eller "svagsint", detta känns som en lite ovanlig notering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider