Gå til innhold
Arkivverket
Reidar Oddløkken

Kirkebok Engerdal

Recommended Posts

Reidar Oddløkken

Noen som vet hvor en finner kirkebok for Engerdal fra før 1881?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Magne Østhus

Noen som vet hvor en finner kirkebok for Engerdal fra før 1881?

Hei Reidar !

Da kan du prøve Rendalen.

Lykke til.

Mvh. Magne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Reidar Oddløkken

Hei Reidar !

Da kan du prøve Rendalen.

Lykke til.

Mvh. Magne.

Ok og tusen takk, da skal jeg sjå mer på det i morra:-)!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jon Mamen

Fra prestegjeldshistorikken:

23 Engerdal

Ved kgl. res. 9.4.1870 med virkning fra 1.8. s.å. ble det opprettet en hjelpepreststilling for fjelldistrikter av Trysil, Rendalen, Tolga og Røros prestegjeld. Ved kgl. res. 3.3. 1910 med virkning fra 1.1.1911 ble Engerdal prestegjeld opprettet av de områder fra Trysil, Rendalen, Tolga og Røros prestegjeld som ble betjent av hjelpepresten for "Østerdalens nordlige fjelddistrikter". Embetshandlinger før 1.1.1911 må derfor søkes i Trysil, Rendalen, Tolga og Røros prestegjeld. Ved kgl. res. 3.11.1910 med virkning fra 1.1. 1911 ble hjelpeprestembetet for "Østerdalens nordlige fjelddistrikter" nedlagt.Inndeling pr. 1.1. 1992: Engerdal med Drevsjø, Elvdal, Sømådal og Elgå kapeller. Kirkebøker før 1881/1911; se 22 Trysil, 26 Rendal og 30 Tolga, samt 681 Røros i Sør Trøndelag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Reidar Oddløkken

Fra prestegjeldshistorikken:

23 Engerdal

Ved kgl. res. 9.4.1870 med virkning fra 1.8. s.å. ble det opprettet en hjelpepreststilling for fjelldistrikter av Trysil, Rendalen, Tolga og Røros prestegjeld. Ved kgl. res. 3.3. 1910 med virkning fra 1.1.1911 ble Engerdal prestegjeld opprettet av de områder fra Trysil, Rendalen, Tolga og Røros prestegjeld som ble betjent av hjelpepresten for "Østerdalens nordlige fjelddistrikter". Embetshandlinger før 1.1.1911 må derfor søkes i Trysil, Rendalen, Tolga og Røros prestegjeld. Ved kgl. res. 3.11.1910 med virkning fra 1.1. 1911 ble hjelpeprestembetet for "Østerdalens nordlige fjelddistrikter" nedlagt.Inndeling pr. 1.1. 1992: Engerdal med Drevsjø, Elvdal, Sømådal og Elgå kapeller. Kirkebøker før 1881/1911; se 22 Trysil, 26 Rendal og 30 Tolga, samt 681 Røros i Sør Trøndelag.

Tusen takk for utfyllende forklaring Jon, og kanskje du har tips om hvor en skal lete for å finne f.eks. Drevsjø rundt 1830?

Det blir på siden, men jeg husker deg Jon fra egen bygd for rundt 30-35 år siden :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Magne Østhus

Hei !

Drevsjø.

F. T. 1801 Reendhalen.

F. T. 1865 Rendalen.

F. T. 1875 Rendal.

F. T. 1900 Øvre Rendal.

F. T. 1910 Øvre Rendal.

Lykke til med videre leting.

Mvh. Magne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Reidar Oddløkken

Hei !

Drevsjø.

F. T. 1801 Reendhalen.

F. T. 1865 Rendalen.

F. T. 1875 Rendal.

F. T. 1900 Øvre Rendal.

F. T. 1910 Øvre Rendal.

Lykke til med videre leting.

Mvh. Magne.

Takk igjen Magne, skal sjå litt på det :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jon Mamen

Jeg sender en hilsen i adventstida tilbake til Folldal, hvor jeg og familien bodde 1973-80.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Reidar Oddløkken

Jeg sender en hilsen i adventstida tilbake til Folldal, hvor jeg og familien bodde 1973-80.

Tusen Takk, da går det en hilsen andre veien også :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.