Gå til innhold
Arkivverket

Gamle juletradisjoner


Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Min far, født 1894 i Røros, fortalte meg at man etter gammel skikk ikke gikk på besøk til noen første juledag. Men på denne dagen var der det julkut, som var en kappkjøring med hest og slede. Jeg mener å huske han sa dette var en forlystelse for ungdommen i første rekke.

 

Tradisjonen er gjenopptatt i Rendalen med julkut rundt Lomnessjøen: http://www.ostlendingen.no/nyheter/midt-%C3%B8sterdal/trim-for-ribbefettet-1.5912953?localLinksEnabled=fal

 

Kjenner noen til denne skikken fra andre kanter av landet, kanskje under et annet navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far, født 1894 i Røros, fortalte meg at man etter gammel skikk ikke gikk på besøk til noen første juledag. Men på denne dagen var der det julkut, som var en kappkjøring med hest og slede. Jeg mener å huske han sa dette var en forlystelse for ungdommen i første rekke.

 

Tradisjonen er gjenopptatt i Rendalen med julkut rundt Lomnessjøen: http://www.ostlendingen.no/nyheter/midt-%C3%B8sterdal/trim-for-ribbefettet-1.5912953?localLinksEnabled=fal

 

Kjenner noen til denne skikken fra andre kanter av landet, kanskje under et annet navn?

 

Dette var nok en vanlig og sikker jule-skikk på landsbygda ja, og husker godt dette omtalt.

De brukte å si "Ut å kjøre julkut"!

Vanligvis brukte de vel spiss-slede tror jeg, men en vanlig arbeids-slede gjorde nok også nytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Reidar. Jeg lurer på hva siste ledd i ordet julkut betyr. Da finner jeg Falk og Torp etymologisk ordbok et verb kute (norsk) som betyr "løbe". kjenner du et slikt ord fra din dialekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Rendalen, og andre steder oppi Østerdala, så kuter vi. Det vil si vi springer eller løper.

 

At det var julkut første juledag: Det kommer ikke ifra at de kjørte med hest til og fra kirka og høytidsmessa? Det er fortalt om unsetingene som kom kjørende til kirka i Øvre med hest og slede. Etter gudstjenesta vanket det kanskje en dram før de startet på turen hjem. Og da var det kappkjøring. Hvem hadde den raskeste hesten? Det var ikke høytidsgudstjeneste i Ytre Rendal kirke før annen dag jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Oddbjørg.

 

Da tipper jeg vi har funnet opprinnelsen til siste ledd i ordet julkut.

 

Nei, det var ikke til kirka på Røros de dro, som lå ca 2 mil unna. Julkuten foregikk nok i nærområdet, etter hva jeg fikk fortalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svenskene sier også julkut.

 

I svenske Fataburen, kulturhistorisk Tidsskrift 1919 finnes stykket ”Forna dagars jul i Bjuråker” av Louise Hagberg (starter på side 28).

 

Her kan man lese:

 

”Så snart gudstjänsten var slut, fingo alla brått att komma ut

ur kyrkan och begiva sig på hemvägen; det var en allmän tävlan

om vem som skulle hinna hem först, ty den skulle först av alla få

sin skörd inbärgad. Detta bruk sitter i än, och »köra julkuten» är

ett vanligt uttryck för att köra fort. De, som hade varit på

bönvarvet, hade ju ingen väg att köra, utan de gingo fram och åter,

men alla begåvo sig dock ej direkt hem till sitt, ibland blev det

bjudning utav, mest för de äldre, och då kunde det väl hända, att

en eller annan efter den trakteringen nästan »kunde gå på knäna»,

innan han äntligen kom hem.”

 

-------

 

Alf Prøysen brukte også ordet kute - og snart skal vi synge:

 

"I krubba låg en liten gutt, så fresk og rein og god, og mor hass dreiv å stelte'n og far hass sto og lo.

Og gjetergutta der omkring dom kute tel og frå, og bar med seg små lamunger som gutten skulle få."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva med å kaste julekort, er det kjent rundt i landet? Julafta føre middag snik du deg rundt til grannane og legg frå deg (eller kastar) eit julekort i gangen deira utan å bli oppdaga. Eg har i grunnen aldri forstått dette heilt - viss du blei oppdaga, måtte du nemleg inn for å få traktement, og kvifor ein absolutt skulle unngå det -- ? Småkaker er då godt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva med å kaste julekort, er det kjent rundt i landet? Julafta føre middag snik du deg rundt til grannane og legg frå deg (eller kastar) eit julekort i gangen deira utan å bli oppdaga. Eg har i grunnen aldri forstått dette heilt - viss du blei oppdaga, måtte du nemleg inn for å få traktement, og kvifor ein absolutt skulle unngå det -- ? Småkaker er då godt?

 

Må bare svare for min egen del, og har ikke hørt om den skikken på mine trakter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.