Gå til innhold
Arkivverket

Kontribusjon/kontribusjonsskatt 1600-tallet


Mari Schumann Nicolaisen
 Del

Recommended Posts

Hei! :)

 

Jeg trenger litt hjelp for å få med meg hva kontribusjon/kontribusjonsskatt egentlig var. I ei lærebok jeg har står følgende om kontribusjon:"I 1672 var kontribusjonen endeleg på plass i Danmark, og i 1681 vart han også innført i dei norske kjøpstadene. Det var ei avgift som kvilte på dei fleste varer. Ho vart ikkje oppkravd i salsleddet, men når varene fysisk passerte bygrensa. Kontribusjonen verka såleis som ein innanlands toll som bøndene betalte på veg til byen med handelsvarene sine."

 

I ei oppgave jeg har skrivi hvor jeg har brukt ovenfornevnte tekst, fikk jeg en kommentar på at kontribusjonsskatten ikke var en skatt betalt på varer solgt, men en skatt som ble utlignet etter fullgård, halvgård osv.

 

Jeg har med andre ord misforstått endel. Er det forskjell på kontribusjon og kontribusjonsskatt? Noen som kan forklare litt? :)

 

 

Mvh.

Mari Schumann Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med andre ord misforstått endel. Er det forskjell på kontribusjon og kontribusjonsskatt? Noen som kan forklare litt? :)

 

Kontribusjon betyr bidrag (som i engelsk contribute), og i bunn og grunn var de fleste skatter og avgifter kontribusjoner til statskassa! Kontribusjonsskatt brukes i alle fall om den skatten, utlignet etter gårdklassesystemet (helgårder, halvgårder osv), som fra midten av 1640-tallet erstattet en del eldre skatter. Se Norsk Historisk Leksikon for mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og nyttig link. :)

 

Jeg kan med andre ord gå ut fra at kontribusjonen som forfatteren av læreboka nevner kun er èn av mange avgifter, mens betegnelsen "kontribusjonsskatt" er bundet til èn spesiell avgift som ble utregnet på grunnlag av gårdklassesystemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontribusjon betyr bidrag (som i engelsk contribute), og i bunn og grunn var de fleste skatter og avgifter kontribusjoner til statskassa! Kontribusjonsskatt brukes i alle fall om den skatten, utlignet etter gårdklassesystemet (helgårder, halvgårder osv), som fra midten av 1640-tallet erstattet en del eldre skatter. Se Norsk Historisk Leksikon for mer.

 

Det stemmer vel sånn omlag... men ordet "kontribusjon(sskatt)" vert brukt meir avgrensa enn dette.

 

Ifl. Norsk Historisk Leksikon var det brukt om den generelle leilendingsskatten frå 1644, jf. http://www.lokalhistoriewiki.no/index.php/Leksikon:Leilendingsskatt

Ordbruken finn vi att i katalogane for lensrekneskapa.

Rimelegvis er det dette som er bakgrunnen for merknaden Mari har fått.

 

Men... Ordet "kontribusjon(sskatt)" er også nytta om ein fast skatt på byar, t.d. her:

http://www.arkivverket.no/arkivverket/content/download/9091/92401/version/2/file/Regnskap+G.pdf

(om lenkja ikkje fungerer: gå til http://www.arkivverket.no/arkivverket/Tema/Regnskap/Byregnskap

og klikk på lenkja "Forord til katalog om byregnskap" under "Se også" til høgre)

Sjå s. 4 i pdf-dokumentet som kjem opp.

Det som er omtala der, er nok bakgrunnen for det som Mari har funne i læreboka.

Kontribusjonen for byane var tydelegvis ein fast skatt, og ved somme høve er ein ekstraskatt

utlikna med verdi lik ein brøkdel av kontribusjonen. Til dømes prinsessestyr i 1664, 1667 og 1670, då alle kjøpstader skal betale i prinsessestyr halvparten så mykje som dei elles betaler i kontribusjon,

jf. http://www.arkivverket.no/arkivverket/content/download/8858/90681/version/3/file/Regnskap+C.pdf

(s. 7 om Prinsessestyr).

 

 

Så.... først må vel Kristian gå botsgang i RA og framskaffe nøyaktig informasjon til Mari.

 

.. og så må Mari konfrontere ein historielærar som ikkje har lest leksa si godt nok. (eller kanskje heller: var uforsiktig nok til å tru at han hadde lest all leksa si godt nok.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :)

 

Dette var veldig oppklarende. Jeg ser at begrepet som blir brukt i lenkene er "konsumpsjonsavgift" om den kontribusjonen forfatteren av læreboka nevner (om jeg da ikke har misforstått). Jeg får satse på at dersom jeg bruker dette begrepet gjør jeg meg bedre forstått i oppgaven (selv om jeg vitterlig henviste til læreboka da jeg skrev om denne skatten sist også). Forøvrig ser jeg at denne konsumpsjonsavgiften var en fast avgift til forskjell fra de mange ekstraskattene som ble pålagt mellom 1680 og 1762, og således kanskje er noe læreren burde vite om. Samtidig ser jeg at den tilsynelatende ikke er veldig godt kjent her inne heller, noe jeg tar som et tegn på at den kanskje ikke er så kjent likevel. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.