Gå til innhold
Arkivverket
Anne Kirsti Solheimsnes

Bjørset Jølster

Recommended Posts

Anne Kirsti Solheimsnes

Ove Christiansson.Kor kom han ifrå, ser at joleiksoga frå jølst meiner at han kom frå møre. Sikkert vanskeleg å finne ut av.

Han dø i 1718.Gift m. Barbara Danielsdotter Bugge

Else Åsmundsdotter Bjørset, korleis kan det ha seg at ho kom til jølster.

(d. 1807) frå Bergen, gift med lensmann Tollef Hanssen Bjørset på Bjørset.

Far til Else i Bergen var Aasmund Henrichsen. Han var gift med Berite Gundersdtr. Eg har funne fire barn. Henrick f. 1709, Aasmund f. 1711, Else f. 1717 og Berite f. 1720.

Mvh

Anne

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Yngve Nedrebø

Ove Christiansen, født ca. 1653, vokste opp på Bergenhus festning, der han fra svært ung alder var oppasser for kommandanten. Han ble etter hvert underoffiser, og ble tilsatt ved Sunnfjordske kompani.

For å få posisjonen på festningen må han ha hatt gode kontakter. Jeg har gjettet på at forbindelsen har gått via Christian Nielsen Holberg, som i perioder var fungerende kommandant der. Christian Holberg skal ha hatt minst et uektefødt barn, født ca. 1653 i Nordfjord, og han var sjef for Sunnfjordske kompani. Jeg har funnet det fristende å tro at Ove kan være det uektefødte barnet til Christian Holberg, men noe bevis har jeg ikke.

Else Åsmundsdatter, som ble fungerende lensmann i Jølster, var godt voksen da hun giftet seg med lensmann Tollef Bjørset. Hun kan være kommet til Sunnfjord som guvernante eller i noenlunde tilsvarende posisjon hos presteskap eller andre kondisjonerte, men vi finner ikke konkrete opplysninger om hennes funksjon.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive