Gå til innhold
Arkivverket

Marte Kristine Henriksdatter,f ca 1818 i Eidsvoll

Per Evensen
 Del

Recommended Posts

Jeg forsöker å finne foreldre og forfedre til Marte Kristine Henriksdatter,f ca 1818 Dalen i Eidsvoll. Hun döde 13/7 1891 i Asker.

Hun giftet seg 5/11 1846 med Sören Christensen fra Asker. Vielsen fant sted i Oslo domkirke. Jeg har fått oppgitt at faren het Henrik Clausen, men han finner jeg ikke i FT 1801.

Har noen tid til å hjelpe meg midt i julestria ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den linken til det tidligere temaet står det at faren til Marte het Henrik Hansen. I "Eidsvoll bygds historie, Gårdshistorien bind"et er nemlig nevnt en Henrik Hansen under Dalen Østre.

Hans Evensen, f. 1742, br. 1788-1808, da han døde, g.m. Margrete Gunnersdtr., f. 1749, d. 1804.

Barn:

-Even, f.1778

-HENRIK, f. 1790

-Gunner, f.1795

-Anne, f.1781

-Kristine, f. 1785, g.m. David Olsen Kalsegg

MVH

Sindre Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Evensen var dessuten sønn av Even Hansen, husm. i 1760-åra (på Eivens under Dalen Østre), g.m. Kristi Sivertsdtr.

Barn:

-HANS

-Nils

-Marte

Eldste sønn (Hans) tok over plassen og ble den første selveieren på Dalen Østre.

MVH

Sindre Eriksen

Hvis dette er riktig har du døden til Henrik Hansen her: Min lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 19 (1828-1847), Ekteviede 1846, side 874-875.

Det står veldig tydelig der at hennes fødested var Christiania og alder 28. Og farens navn er Henrik Hansen, ikke Clausen

1865:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f60220&gardpostnr=332&merk=332#ovre

Hun var sannsynlig identisk med Marthe Christine Hendriksd. Dalen som ble konfirmert i Eidsvoll 6. oktober 1833.

I 1865 var Henrik Hansson og Gunnhild Nilsdotter husmannsfolk på Sagmoen, Dalen

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f60237&gardpostnr=566&personpostnr=3147&merk=3147#ovre

Henrik var fra Eivens, Østre Dalen. Han døde 8. april 1866 og Gunnhild 12. desember 1868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.