Gå til innhold
Arkivverket
Per Evensen

Marte Kristine Henriksdatter,f ca 1818 i Eidsvoll

Recommended Posts

Per Evensen

Jeg forsöker å finne foreldre og forfedre til Marte Kristine Henriksdatter,f ca 1818 Dalen i Eidsvoll. Hun döde 13/7 1891 i Asker.

Hun giftet seg 5/11 1846 med Sören Christensen fra Asker. Vielsen fant sted i Oslo domkirke. Jeg har fått oppgitt at faren het Henrik Clausen, men han finner jeg ikke i FT 1801.

Har noen tid til å hjelpe meg midt i julestria ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum
Sindre Eriksen

I den linken til det tidligere temaet står det at faren til Marte het Henrik Hansen. I "Eidsvoll bygds historie, Gårdshistorien bind"et er nemlig nevnt en Henrik Hansen under Dalen Østre.

Hans Evensen, f. 1742, br. 1788-1808, da han døde, g.m. Margrete Gunnersdtr., f. 1749, d. 1804.

Barn:

-Even, f.1778

-HENRIK, f. 1790

-Gunner, f.1795

-Anne, f.1781

-Kristine, f. 1785, g.m. David Olsen Kalsegg

MVH

Sindre Eriksen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sindre Eriksen

Hans Evensen var dessuten sønn av Even Hansen, husm. i 1760-åra (på Eivens under Dalen Østre), g.m. Kristi Sivertsdtr.

Barn:

-HANS

-Nils

-Marte

Eldste sønn (Hans) tok over plassen og ble den første selveieren på Dalen Østre.

MVH

Sindre Eriksen

Hvis dette er riktig har du døden til Henrik Hansen her: Min lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Trond Ø. Lunde

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 19 (1828-1847), Ekteviede 1846, side 874-875.

Det står veldig tydelig der at hennes fødested var Christiania og alder 28. Og farens navn er Henrik Hansen, ikke Clausen

1865:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f60220&gardpostnr=332&merk=332#ovre

Hun var sannsynlig identisk med Marthe Christine Hendriksd. Dalen som ble konfirmert i Eidsvoll 6. oktober 1833.

I 1865 var Henrik Hansson og Gunnhild Nilsdotter husmannsfolk på Sagmoen, Dalen

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f60237&gardpostnr=566&personpostnr=3147&merk=3147#ovre

Henrik var fra Eivens, Østre Dalen. Han døde 8. april 1866 og Gunnhild 12. desember 1868

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Per Evensen

Mange takk for god hjelp! Nå tenker jeg å legge inn årene för jul. En riktig god jul til dere alle!

Med julskinkhälsning fra Per

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

God jul til deg også,Per!:D

Hilsen Ann-Mary

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.