Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan var Augmund Jorsalafar 1170-1217 til Israels Jorsalafar.?


Magnus T.J.Johansen
 Del

Recommended Posts

Hvordan var Augmund Jorsalafar 1170-1217 i Familie med Israels Jorsalafar død den 31 May 1269 Location Unknown. Her er Lænken se nedenfor her:

 

http://www.wikitree.com/wiki/Jorsalafar-2

 

og her en Lænke til: http://tree.blargle.homeunix.net/family.php?famid=F1035%ged=jor.ged dateret den 24/12-2011.

 

Om nogen ved ordeligt besked venligst svar mig hurtigst muligt herinde eller på min E/mail direkte som er : faroesjew@olivant.fo

 

MVH. Magnus T.J.Johansen fra Ejde på Færøerne.

post-1104-0-61504200-1324933080_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan var Augmund Jorsalafar 1170-1217 i Familie med Israels Jorsalafar død den 31 May 1269 Location Unknown.

 

Jeg kjenner ikke til det historiske kildegrunnlaget for disse personene, men utifra de opplysninger som kommer fram på nettet er det er ingen grunn til å tro at de var i familie.

 

Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, igen efter Julen. Tak for jeres svar. Men hvad for efternavn mon denne Augmund så have haft da. ???

 

Ved nogen besked om det.???

 

MVH. Magnus fra Ejde på Færøerne.

 

NB. !!! Mitt Træ på Wikitree.com er dette: http://www.WikiTree.com/wiki/johansen-334

 

 

Har før været på sporet og fået og vide at han var helst Israelitt alligevel, men noget ældre end de andre.

post-1104-0-38015600-1324988134_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har før været på sporet og fået og vide at han var helst Israelitt alligevel, men noget ældre end de andre.

 

Det er ikke noe kjent jødisk samfunn i Norge på denne tiden. At denne Augmund skulle være "Israelitt" er derfor mildt sagt usannsynlig. Om han nå hadde vært jøde så hadde han ihvertfall ikke vært korsfarer(!)

Foreslår at du leser litt om jødenes historie i Norge og Skandinavia før du bruker mer tid på å finne jødiske aner i Norge. Her har de historisk sett ikke vært velkomne, og derfor fåtallige. Ifølge Wikipedia er første dokumenterte besøk av en jøde til Norge fra 1683. I 1687 kom en lov som forbød jøders opphold i og adgang til riket. Slik var det til 1851.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligvis skulle jeg nok helst læse nogle Norske Bøger om de Norske Jødene i Norge om den tiden og nu muligvis også. Jeg mener alligevel jeg har været i Debatt før om EMNET og fået at vide at der var alligevel noget om min på - stand om en Israel-litt der i Norge også videre igennem Sverige over til Balkan Landene o.s.v. Har hørt jeg skulle have noget og gjøre med den Forfærdelige Hersker i Filmen kendt for " Dragulla " og muligvis også med Russiske Zaren ikke direkte ,men en avlegger derfra også. Hvor henne fra var Dragulla ved jeg ikke ordeligt ,men muligvis . Kjekkia eller hvordan det staves.

 

Dette virker måske mere Markabert ,men svar mig endeligt om nogen ved besked . MVH. Magnus T.J.Johansen fra Ejde på Færøerne.

 

 

NB.!!! jeg siger " avlegger derfra, da mener jeg med In-Law Tree eller på Norsk helst som " Svigertræ " det hedder . Billedet er af det Frandske ØKSE som de brugte og Halshugge ,Dødsdømte med istedenfor i Gulliantinen i Frankrige. En af Mors Forfædre hed foreksempel Peter Peters (Kaldt for) De La Pierre fra Flandern, de boede i Bergenhausen ,men flyttede senere til Reside i Store Britanien , jeg har Kirkebogs-kopierne fra St. Alphage Church i Canterbury i Stor Britanien ,alså England i dette tilfællet. De La Pierre døde ellers i Budenbach i Tyskland alligevel.Han var gift med Elsabe( Elizabeth Gibbon) Engelandten . Hun var af Stor Britaniens Kongefamilien der i England.

post-1104-0-21880800-1325017180_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det historiske opphavet til karakteren Dracula er den Valakiske fyrsten Vlad IV Tepes (Vlad "Spidderen"), òg kjent med kallenamnet Dracula. Dette siste hadde han etter faren, Fyrst Vlad III Dracul ("Dragen"), og skulle bety "son av Dragen".

 

Ellers er nok Asbjørn inne på noko. Eg er nokså sikker på at det ikkje var "Israelittar" i Norge på 1200-talet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Historien er god nok ,men ikke (Så) sikker alligevel angående det EMNET forde der var visse Folkevandringer og man behøves ikke have fortalt om at de var af Jødisk afstamning forde det var Dødsens Farligt og akkurat som bare at indrømme at man var og blev forfulgt om det kom frem. Så jeg er ikke (Så) sikker i den sag.

MVH. Magnus T.J.Johansen fra Ejde på Færøerne.

 

NB.!!! Det med Jøde indrømmelse er nu om dage også Farligt forde folk kan ikke lide det . De mener de skal Integreres i Samfundet i Norge som Norske akkurat som lidt NAZISTISK Trækk på Nationalisme eller sådant. I Danmark er der helt hen i vejret hvad det angår. Man Spidser det ordeligt op om Jøderne i Danmark. Jeg må indrømme at jeg er lidt bange for Kastrup-Lufthavnen forde de kunne finde på og Stoppe mig der ved et Check-point, så jeg ved ikke ordeligt hvad jeg skal stille op med mitt Jødiske Research, egentligt. Her på Færøerne var jeg i holdt med Politiet ,de optrådte som prallede de af Gestapo og legede akkurat som var de to SS-Gestapo Folk. Jeg tænkte alligevel sikken noget Lort de står for her på Færøerne.

 

NB.!!! Jeg takker for denne gang , vi kommer nok ikke længere denne gang med dette EMNET tusind tak for op-lysningerne alle dere. MHV. Magnus T.J.Johansen fra Ejde på Færøerne. Jeg Logger af nu. !!!

post-1104-0-73259200-1325020154_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, igen og Glædeligt Nyttår skulle man sige.

 

Er kommet videre lidt, men får og slippe fra og skrive det op igen kommer jeg med 2 Lænker fra hvor jeg har skrivet noget om Magnus V. The King of Norway 1156-1184 gift med Eirid Bjørnedatter 1132-1176. O.s.v. Her kommer Lænkerne nedenfor:

 

http://www.123hjemmeside.dk/arkivrim/1986488#8BC43B8A6F1F6A1140A83CF4B... og her også

 

http://www.genealogi.fo/Default.asp?action=kjaktorg&sida=669&KjakID=3&Tradurl... håber bare Lænkene virker.

 

MVH. Magnus T.J.Johansen fra Ejde på Færøerne.

post-1104-0-66025000-1325159880_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på hjemmesiden din skriver du bla.

 

"Har forsket i Augmund og kommet til at hand far var Peter Stefansson Sponheim 1170-1210 gift med Ingebjørg Magnusdatter Sponheim (Støype) som var datter til Magnus V. King of Norway 1156-1184 gift med Eirid Bjørnedatter 1132-1176. Peter Stefansson var søn til Stefan fra Svinøy på Færøerne født 1130 gift med Astrid Unåsdatter samme årstal 1130. Kong Magnus havde også en anden kone kaldt for Gyrid Aslakdatter . Om Kong Magnus var af Jødisk afstamning ved jeg ikke ordeligt endnu...."

 

Magnus V Erlingsson var sønn av Erling Ormsson Skakke og Kristin Sigurdsdatter. Kristin var datter av Sigurd I Magnusson Jorsalfare.

For å kalles jøde måtte en person tradisjonelt være født av jødisk mor. Så at Magnus skulle være av Jødisk avstamning blir nok feil.

Magnus morfar var riktignok en Jorsalfarer.. Jorsal er det samme som Jerusalem.

Moren til Magnus het antakelig Mstislawna(Malmfrid) og var datter av Mstislaw den store av Kijev. og den svenske kongsdatteren Christina Ingesdotter.

Moren til Kristin het antakelig Elrid Bjarnesdotter, datter av Bjørn Haraldsson Jernside, prins av Danmark og Ragnfrid Guttormsdatter (Datter av Guttorm på Rein)

 

Men hvis en ser lenger tilbake vil de aller fleste Europeiske kongehus føre sine slektslinjer tilbake til Jafet eller til Kong David (udokumenterte linjer)

Men da drar man jødebegrepet litt vel langt. (I tillegg finnes det ingen dokumentasjon på at noen av Magnus sine nærmeste forfedre kan kalles jøder)

 

Ifølge en profil på geni.com er Augmund den samme som: Korsfareren Ogmund Petersson på Sponheim.

Født på Sponheim ca 1200/1190/1170, nevnt siste gang i 1217/1220.

Han reiste gjennom Gardariket til Jerusalem i 1217/1220 og ble da derfor kalt Jorsalfarer. Han skal ha vært far til en Peder Unge på Sandven (1226-1293)

Denne Peter er nevnt i Karl Arnt Skarpeids bok side 34: http://www.nb.no/utlevering/nb/c0c2b03faee2057dc9ccb81e499768e2#&struct=DIV34

Men hans forskning har blitt kritisert, så jeg ville ikke stole altfor mye på alt han skriver. Ifølge han skal slekten på Aga også stamme fra Ogmund Jorsalfar.

 

Hvis man følger Ogmunds morslinje, stammet han fra slekten Smør. Og jeg kan heller ikke se at noen andre av hans forfedre skulle være jøder.

Så myten om dette er nok mer knyttet til disse korsfarerne som kalte seg Jorsalfarer.

 

Men her kreves det å holde tunga rett i munn og ikke sluke opplysninger som man finner i tertiær og sekundærkildene!

Uansett så er opplysninger om slekter før Svartedøden et vanskelig og komplisert tema, som krever historisk kunnskap og evne til å kritisk vurdere opplysninger som fremkommer i slike kilder.

-Søk i primærkildene så finnes det nok svar, men da må man ofte kunne beherske latin, norrønt o.l. ;) Men det hjelper selvfølgelig hvis forskeren som skriver om disse slektene er en forsker som har et godt rykte og i tillegg kan lese primærkildene. Uansett lykke til med å grave frem opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge en annen profil inne på geni, var Peder Unge bror av Ogmund. Er det noen som kjenner til hva som er riktig?

Denne Peter, skal være gift med en Sunniva Brynjulvsdatter Aga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, Tak for et intersant svar. Du siger at om man er Jøde så må Moren være det foreksempel. Men om man skal bosætte sig i Israel må du være både fra Moren altså Yiddish Indirecte og fra Faren Jewish mere directe slægtet. Jeg er foreksempel fra Mor som descendant i 5. Generation Anna Margretha Kiebenick fra Friedrichstadt ,Schleswig-Holstein i Tyskland og jeg leder også eftir i Far Linie i Norge. Indirecte i Slægt med Gerda Louise Vedeler som var descendant fra A. Morgenstjerne som igen var en Morgenstjerne der blev dræbt for sine Jødiske Synspunkter i Østerrike. Og nu altså Magnus V. The King of Norway, som ikke er færdigt forsket selvfølgeligt.

 

Kunne skrive mere ,men kanske nok først nu. MVH. Magnus T.J.Johansen fra Ejde på Færøerne.

 

NB.!!! Der er visse besværligheder og blade i den Bog (Lænke). Billede er af Anna M. Kiebenick ,som var Jøde fra Tyskland.

post-1104-0-80571100-1325168714_thumb.jpg

post-1104-0-55470600-1325168766_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne forklaringen på hvem som kan kalles Jøde:

 

A Reconstructionist rabbi would tell you that if your mother or your father is Jewish, then you are Jewish. They would also say that if you were adopted and raised as a Jew, then you are Jewish regardless of whether either of your biological parents were Jewish. But according to.

 

Reform Judaism: "The Central Conference of American Rabbis declares that the child of one Jewish parent is under the presumption of Jewish descent. This presumption of the Jewish status of the offspring of any mixed marriage is to be established through appropriate and timely public and formal acts of identification with the Jewish faith and people. The performance of these mitzvot serves to commit those who participate in them, both parent and child, to Jewish life." In contrast, however:

 

Orthodox or Conservative rabbi would not consider you Jewish if your mother is not Jewish. According to Judaism's law of matrilineal descent, Jewish identity is passed on via the mother only (not the father). The Talmud (Kiddushin 68b) explains that the law of matrilineal descent derived from the Torah (Deut. 7:3-4).

 

At the end of the 20th century, the Reform and Reconstructionist movements, partly motivated by the rise in intermarriage and the number of children with a Jewish father and a non-Jewish mother, decided the law of matrilineal descent needed to be reevaluated.

 

Mer kan leses på Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Who_is_a_Jew%3F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, David. Tak for svaret.

 

Jeg er nok Jøde ellers havde man ikke optaget mig på foreksempel JewishGen.org som fuld Medlem ID#367887 The Johansen Family Tree, Hometown in Ejde The Faroe Islands og videre i Douglas E. Goldman Jewish Genealogy Center Beit Hatfutsot i Tel Aviv i Israel ,med eget Jødisk Familie Nummer på Træet som jeg må holde hemmeligt helst indtil videre. Så det er nok i orden med det med Jøde ,men man er selvfølgeligt inteseret i flere op-dateringer alligevel både fra Moren og Faren. Desbedre.

 

MVH. Magnus T.J.Johansen med det Jødiske Øgenavnet : Menahem Hirsch ellers. På Ejde , Færøerne.

 

NB.!!! I am a mixed Christian Jew allow until Amen.!!!

Billedet er af min Mor ;Jonny Aleksandra Olivia Født Ellingsgaard.

post-1104-0-41355900-1325230678_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.