Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Jon Nielsen Borge 1708-1750 sønn av?

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Ja, her hadde det skjedd litt av hvert mens jeg var borte noen få timer.

Hjertelig takk til Frank og Oddvar for nye interessante innlegg.

Det knytter jo også evt. "min" Jon Nilsen til Borge fordi hans far dør på Lille Borge i 1741.

Usikkerheten ligger jo da først og fremst i det at vi ikke vet med sikkerhet at Niels Jonsen er bror av Thor og Ole på Lone.

Et annet usikkerhets moment er jo spriket i alder på 6 år (1707 -1713).

Det kunne jo også være slik at han var sønn av Nils Andersen Askeland i hans første ekteskap. Vi vet jo mewd sikkerhet at to andre sønner av Nisl Andersen bodde på Borge etter at faren giftet seg andre gang med enken etter Nils Toresen, Anne Jacobsdtr.

Det største problemet her er vel mangel på skifter som kunne ha bekreftet enten den ene eller den andre teorien.

Jeg tror jeg må prøve å se litt i Tingbøkene om jeg kan finne noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet etter Nils Torsen Borge i 1715 nevner Nils som sønn av Joen Torresen. Jeg har tidligere spurt Statsarkivet i Bergen om dette se debatten: http://forum.arkivverket.no/topic/180339-skifter-paa-borge-i-arna/

Her er teksten:

Nils Torsen Borge Skjold 418 2 1709-1716. Dato 26. september 1715. Enke Anne Jacobsdatter, og som arvinger hans søsken, og siden de var døde, deres barn. Broren Mathis var død og hadde etterlatt seg datteren Ane, som også var død, og hadde etter seg barna Mathis Larsen, tjener på Harebakken, Sidsele, gift med Rasmus Harebakken, Ane gift med Salomon Natland, Ane gift og tilholdende på Natland, Marte, ugift og tjener på Lie. Mathis andre datter Brita var også død, og hadde etterlatt seg barna Lisbet Jonsdatter, tjener på Dyngeland, Eli, tjener på Borge. Den salige manns andre bror Joen Torresen var også død, og hadde etterlatt seg tre sønner og en datter: Tore Lone, Ole Lone, Nils ute i Kongens tjeneste, og datteren Anne, tjener hos Tore Lone. Den avdødes søster Kari Sæbdal, død og etterlatt seg seks barn: Iver Olsen Sæbdal, Olle Olsen, tjener i byen, Mattis, død, hadde etterlatt seg Nils boende på Lyngbø, Anders Rodland, Peder tjenende her Johan, Anne, tjener broren Nils, 4) Tore Olsen Bratland, Anne Olsdatter boende i byen, Karj Olsdatter i Sandvigen. Den salige manns andre søster Eli Torresdatter var også død og hadde etterlatt seg tre døtre: Brite g.m. Haaken Atlestad, Synneve g.m. Jacob Østebøe, Karj g.m. Niels Bahus,

Mvh Martin H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for siste innlegg. Da har man i alle fall fjernet en hver tvil om hvor Nils Jonsen hører hjemme i dette bildet. Da er det fastslått at han var bror til Ole og Tore Lone og at deres far var Jon Toresen Brattland som igjen var sønn av Tor Mathiassen og Anne.

Det som da gjenstår er å finne beviset som knytter "min" Jon Nielsen Borge/Bergen til Nils Jonsen over. Det er sterke indisier på at så kan være tilfelle, men som vi nå nettopp har fått dokumentert med Nils Jonsen så er der tilfeller hvor bygdebokforfattere ikke klarer å fange opp alle barn. Jeg ser det derfor fortsatt som en mulighet at Nils Andersen Askeland kan ha hatt en sønn Jon, selv om man ikke har funnet det i kirkeboka eller i bygdeboka.

Nils Askeland får en sønn Laurits i 1706. Neste barn Nils Askeland får er en sønn Niels i 1711. Her er det god plass til en sønn Jon mellom disse to. Hans første hustru , Marthe Johansdtr. døde i 1715, 45 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingbok 1721:

Mag/ister Joachim Kaaes bøxelbrev til Nils Joens/øn Bratland paa ½ løb Smør udi Lille Borge ud/en reversen at anvise dat/erit 14 Martij 1721.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Martin. Det plasserer Niels Joensen Brattland på Borge i 1721. Det igjen kan være grunn til at "min" Jon Nielsen kalte seg for Borge ved vielsen i 1740 og ved hans død i Bergen i 1750. Dersom dette er rett, fikk Jon Nielsen Borge en sønn Jon i 1745. Han dukker opp på Lilletvedt i 1763 (kanskje før). Han igjen fikk en sønn Jon Jonsen 1780-1755 som i en periode var forpakter på Borge. Dermed ble på en måte ringen sluttet.

Men der er dessverre fortsatt et men. Jeg vet ikke med sikkerhet om Jon Jonsen Lilletvedt er identisk med sønn til Jon Nielsen som ble født i 1745 i Bergen. Og jeg vet fortsatt ikke med sikkerhet om Jon Nielsen Borge er identisk med mannen med samme navn fra Bratland.

Her får jeg prøve å grave videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt innlegg 23 står det at kone til Thor Jonsen Lone er Kari Nilsdatter Neset, dette skal være Kari Monsdatter Neset. Samtidig prøver eg meg på ett spørsmål som ikke er relatert til dette tema, men som kanskje noen har svar på.

Noch læst Laers Andersen Houcheland och Anders Nielsen Loenes udgifne Schiøde til Tore Joensen Bratland och hans qwinde Karen Mognsdatter paa 27 march Smør och 6 Kander malt udi dend gaard Lone i Schiold Schibrede, Dat/eret Bergen d/en 3. April 1706.

I koppskatten 1645 er oppsittere Lars og Ole Olsen, de må være brødre og sønner av Siri Lone. Har noen oversikt på forholdet mellom Lars Andersen Haukeland og Anders Nilsen Lone, da relatert til Lars og Olse Olsen Lone, som da eigde heile Lone, samen med Torkild Hop.

Tingbok 1668: Anders Larsen Atlestead (Hatlestad) stefnt Oluf Hop for 9 March Smør i Lonne (Lone) som hans S/alig fader har Arfuet for 40 Aar siden, och Imidler tid ingen Rettighed deraf beKommit. Oluf møtte, berettede at hand hafde intet met goedtzet at schaffe, widere end at S/alig Torchel Hop hafde for 10 Aars tid siden begierte at hand wille suare Anders til hans stefnemaal Anlangende sam/m/e goedtz. Afschediget at Anders bør stefne dend som har Kiøbt goedtzit, heller och den det Soldt hafuer, Saa gaais huis Rett er. Niels Olsen EsPeland for Retten fremb Eschede Peder Houge och Oluf ibm: (Houge) at Widne deris Sandhed, Anlangendet det Odels goedtz i Lonne (Lone) som HosPitalit følger eftter S/alig Mogens Larsen Lonne. Da for Retten beKiende for/schrefn/e Peder och Oluff Houge, at det er dem i ald Sandhed Witterligt, at det Kon er en fierdepartt i ald gaarden Lonne, som for/schrefn/e S/alig Mogens Ved Arf och Kiøb berettiget war, Och er det noget I Smør och noget Wahre Landschyld, Nemblig 27 March Smør och 6 Kander Korn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må jeg dessverre melde pass Oddvar. Dette har jeg ikke svar på. Her må man kanskje se hva evt. bygdebokforfatteren har kommet frem til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune!

I innlegg #28 skriver du følgende

Nils Askeland får en sønn Laurits i 1706. Neste barn Nils Askeland får er en sønn Niels i 1711. Her er det god plass til en sønn Jon mellom disse to. Hans første hustru , Marthe Johansdtr. døde i 1715, 45 år gammel.

Ifølge Lars M. Ådna fikk Nils Askeland 9 barn på Askeland. Fra 1706 til 1711 fikk han følgende 4 barn

f. Lars, f. 1706. 7373

f. og g. er tvillinger

g. en dødfødt gutt, f. 1706. 1044

h. Lars, f. 1708. 10138

g. Nils, f. 1711. 8344

Med et unntak er der 2 til 3 år mellom alle barna. Så at her er plass til en sønn til er vel liten.

Mvh. Frank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det nå. Jeg lot meg lure fordi jeg søkte først på gård innehold As og deretter på far med fornavn begynner med Ni. Da fikk jeg 10 resultater fordelt på Søre Askeland, Askeland og Nore Askeland. Det startet med 1691 og gikk kronoligisk til 1711 før 1708 for deretter å fortsette med 1716 og 1722. Dermed overså jeg 1708 som kom etter 1711.

Problemet er imidlertid det samme, nemlig at jeg mangler håndfast bevis på at den Jon Nilsen Borge som befant seg i Bergen og døde der i 1750 er identisk med den Jon Nielsen Brattland, senere Borge som der har funnet frem til i denne debatten. Der er en hæy grad av sannsynlighet for at det er korrekt til tross for at det er 6 års differanse i alder ved hans død som indikerer fødselår på 1707 og fødselen til Jon Nilsen Brattland i 1713.

Det er heller ingen skifter funnet etter Jon Nielsen d 1741 og hustru Marite Mikkelsdtr, død 1768 på Lille Borge som kan bekrefte dette. Det er dessverre den ene lille biten som mangler for at puslespillet skal bli ferdig.

Jeg er imidlertid svært takknemlig for all den hjelpen dere har gitt meg her. Alt er behørig registrert i håp om at denne siste lille biten skal dukke opp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har funnet familien i skifte nr 947 etter Jons bror Nils Nilsen i 1758. Slik jeg forstår det, så er arvingene, foruten enken Kirsten isaksdtr, moren Marta Mikalsdtr og den avdøde broren Jon Nilsens 3 barn, Nils 16 år + Jon 12 år +Anne Johanne uten alder.

nformasjon: Bergen fylke, Bergen by, Skifteprotokoll C 4b , 1748-1760, oppb: Statsarkivet i Bergen.

Merknader: Register på Statsarkivet i Bergens lesesal.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24002/232/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081111650235.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broren soldat Nils Nilsen Roland (=?Rolland) gift juni 1745 Domkirken

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Domkirken, Ministerialbok nr. A 7 (1725-1826), Ekteviede 1745, side 44-45.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8640&idx_id=8640&uid=ny&idx_side=-24

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070306660569.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for den Svein.

Det bekrefter jo de funn som har vært gjort tidligere her i denne tråden. Jon Nielsen Borge må være identisk med den Jon Nielsen Brattland som ble født i 1713. For det første nevnes jo moren Marte Mikkelsdtr., men her nevnes jo også avdøde Jon Nielsens barn, og jeg biter meg da spesielt merke til Anne Johanne. Hun ble født 5-6 måneder etter farens død.

Det eneste lille usikkerhetsmomentet er om den nevnte Jon Jonsen på 12 år er identisk med ham som dukket opp på Lilletvedt og ble konfirmert der i 1763. Jeg har som nevnt ikke funnet noen med Jonsen/Jonsdtr, blant fadderne/forloverne. På den andre siden kan det forklares at han kanskje var den eneste av denne familien som fortsatt var i live i 1776.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å finne ut hvor det ble av Anne Johanne Jonsdtr. og broren Niels etter 1758. Det dør en Anne Johanne i barsel i 1769 i Bergen. Hun hun må jo ha giftet seg i ung alder. En annen med samme navn giftet seg i 1777. Har heller ikke funnet ut hva som skjedde med moren , Anne Joensdtr.

Dersom noen av søskene hadde vært i live etter 1776 er det vel nærliggende å tro at de hadde vært blant fadderne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje jeg må begynne på nytt å se på hvem som var forlovere/faddere for Jon Jonsen Lilletvedt ved hans vielse med Ingeborg Hactorsdtr. Seim i 1776 og ved barnedåpene til deres barn.

Erik Rasmussen Lilletvedt (Nedre Dyngeland) var forlover. Jon bodde hos Erik da han ble konfirmert i 1763 og da han var kommunikant samme år. Erik var da gift med Anne Mikkelsdtr. Søvik. Erik var også fadder i 1778 og 1780.

Den andre forloveren var Mons Olsen Smørås. 1744-1821. Han var gift med Metta Monsdtr. Lund. Hans mor var Elisabeth Mikkelsdtr. Valle?

Øvrige faddere som ikke var av Ingeborg Hactorsdtr.s slekt. i 1776 Amund Andersen Kirkebirkeland, Søren Olsen Valle, Siri Stephensdtr. Kirkebirkeland og Anna Salomonsdtr. Lilletvedt.

I 1780 var disse blant fadderne: Erik Rasmussen Lilletvedt, Halvar Tollefsen Kirkebirkeland, Lars Olsen ibid, Anna Salamonsdtr. Lilletvedt og Barbra Andersdtr. Solheim.

I 1783 finner vi disse blant fadderne: Mons Larsen Lilletvedt og Kari Albertsdtr. Lilletvedt. Øvrige faddere er Ingeborgs slekt.

Som verger for barna ved skiftet etter Jon Jonsen Lilletvedt i 1784 finner vi Mons Larsen Lilletvedt og Halvar Tollefsen Kirkebirkeland (N. Sandven)

Mons Larsen Lilletvedt 1745-1811 var sønn av Lars Monsen Milleshaug/Lilletvedt og Synnøve Karlsdtr. Valle og gift med Anne Salomonsdtr. Grimstad 1741-1799. Hun var datter av Salomon Hallvardsen Grimstad og Brita Mikkelsdtr. Hop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider