Gå til innhold
Arkivverket

Cora Hansen, 113 år - 1899-2012 - Drangedal, Minnesota, Alberta


Celvin Ruisdael
 Del

Recommended Posts

Else Marie mistet foreldrene sine og to søsken som 5-åring

 

Faren, Jens og kona døde i en epidemi (blodsott, dysenteri) i år 1859. Da reiste bror til Jens, John, til Grønnøya for å hjelpe den foreldreløse barneflokken (det var 7 barn som overlevde blodsotten).

 

Folketellingen har to av barna - de eldste på øya i 1865

Knudt Jens. (25) og søsteren Anne Jensd. (21). Knudt må ha vært rundt 19 år i 1859, Anne 15

 

Alle de andre barna ser ut til å ha havnet i fosterhjem

 

Else Marie, Coras mor, bodde på Bamble helt til bryllupet. Etter bryllupet en gang flyttet hun og mannen til Kragerø, der de var bosatt da de utvandret

 

De som døde var Else Maries foreldre Jens Jørgen Knutsen Stemmen, * 06.03.1817 i Drangedal, † 14.06.1859 på Grønøya - Else Katrine Olsdatter Vefall, * 09.10.1818 (RETTET), † 07.07.1859 og to av brødrene : Ole 15.04.1843-13.07.1859 ; Ole Bjørn 22.12.1858-13.07.1859

 

Blodsotten i 1859

 

Alt i alt regner en med at det døde 600 mennesker i bygdene Kragerø, Drangedal, Holla og Bamble i de månedene sjukdommen herjet. Det innebærer at 5 % av befolkningen i området døde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Arne Solås

    10

  • Gunnar Aabøe

    7

  • Ken V. Nordberg

    10

  • Celvin Ruisdael

    40

Det kan se ut som Arne har funnet en halvsøster av Cora. Hvis han giftet seg (datteren var uektefødt) med Ingeborg Helene's mor (Ingeborg Olsdatter) er hun vel død før 1878 da han gifter seg med Else Marie. Dette giftemålet og Ingeborgs dødsfall (hvis de eksisterer) kan da kanskje verifisere at Elling var gift to ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan se ut som Arne har funnet en halvsøster av Cora. Hvis han giftet seg (datteren var uektefødt) med Ingeborg Helene's mor (Ingeborg Olsdatter) er hun vel død før 1878 da han gifter seg med Else Marie. Dette giftemålet og Ingeborgs dødsfall (hvis de eksisterer) kan da kanskje verifisere at Elling var gift to ganger.

 

kb ved bryllupet 1878 har ungkar Elling Klausen. Han 26 år, Else Marie 22

 

En halvsøster er i tilfelle en hittil helt ukjent opplysning om familien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... du har rett i det. Da giftet han seg i så fall aldri med Ingeborg Olsdatter. Både navn, alder og bosted stemmer; så det er godt mulig at det er rett Elling Klausen og at han hadde ihvertfall en datter før han giftet seg med Else Marie i 1878. FT 1865 gir heller ingen indikasjoner på at det fantes andre passende kandidater med samme navn i Drangedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... du har rett i det. Da giftet han seg i så fall aldri med Ingeborg Olsdatter. Både navn, alder og bosted stemmer; så det er godt mulig at det er rett Elling Klausen og at han hadde ihvertfall en datter før han giftet seg med Else Marie i 1878. FT 1865 gir heller ingen indikasjoner på at det fantes andre passende kandidater med samme navn i Drangedal.

 

Interessant nøtt, dette ...

 

Bernt K skrev at han har en fyldig oversikt. Kanskje den kan gi noen svar ?

 

Cora nevnte ikke noe om en halvsøster i det lange intervjuet med Farmers Independent i 2002

 

@ Ken : så du mener det er altoverveiende sannsynlig at Ingeborg Helene er Coras halvsøster ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Ken : så du mener det er altoverveiende sannsynlig at Ingeborg Helene er Coras halvsøster ?

Jeg er alltid litt forsiktig med konklusjoner; særlig i de tilfeller jeg ikke selv har gransket mye i det aktuelle området. Men navnet stemmer (Elling Clausen), alderen stemmer, og han kommer fra Drangedal (men jeg tyder ikke bostedet som Skjelbreid; "Stillebek" kanskje? Noen som er kjent i området kan kanskje tyde bedre). Dessuten er navnet rimelig sjeldent, og jeg finner ingen andre fra Drangedal med navnet i FT 1865. Dersom den Elling Klausen fra Drangedal som er oppgitt som Ingeborg Helene's far i 1873 ikke er samme person som Coras far, skulle man jo tro at han kunne finnes igjen i FT 1865. Jeg er derfor "cautiously optimistic ", som man sier her, at det er snakk om en og samme Elling Klausen, og dermed en halvsøster av Cora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alltid litt forsiktig med konklusjoner; særlig i de tilfeller jeg ikke selv har gransket mye i det aktuelle området. Men navnet stemmer (Elling Clausen), alderen stemmer, og han kommer fra Drangedal (men jeg tyder ikke bostedet som Skjelbreid; "Stillebek" kanskje? Noen som er kjent i området kan kanskje tyde bedre). Dessuten er navnet rimelig sjeldent, og jeg finner ingen andre fra Drangedal med navnet i FT 1865. Dersom den Elling Klausen fra Drangedal som er oppgitt som Ingeborg Helene's far i 1873 ikke er samme person som Coras far, skulle man jo tro at han kunne finnes igjen i FT 1865. Jeg er derfor "cautiously optimistic ", som man sier her, at det er snakk om en og samme Elling Klausen, og dermed en halvsøster av Cora.

 

Elling Klaus. Skilbred (aka Skjelbreid) var den eneste Elling Klaus. f. 1850-1854 - 1852 +/- 2 år i Telemark 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det nok temmelig sikkert at Arne har rett og at det er snakk om en halvsøster av Cora.

 

Ja, det ser sånn ut. Koblet ikke den muligheten med det samme. Han må ha

foretatt seg et 'ungkarssprell' ...

 

Det var ingen andre Elling Klausen'er i passende alder i resten av landet heller (verken personer fødte i Dangedal eller andre steder)

 

Ingeborg kan ha etterkommere i området - kan bli sjokk for familien i Canada hvis de ikke vet noe om dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn konfirmasjonen:

 

Kildeinformasjon: Telemark fylke, Drangedal i Drangedal, Ministerialbok nr. 10 /1 (1885-1894), Konfirmerte 1888, side 172.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5621&idx_id=5621&uid=ny&idx_side=-126

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060915040008.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn konfirmasjonen:

 

Kildeinformasjon: Telemark fylke, Drangedal i Drangedal, Ministerialbok nr. 10 /1 (1885-1894), Konfirmerte 1888, side 172.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5621&idx_id=5621&uid=ny&idx_side=-126

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060915040008.jpg

 

Takk, Arne for oppslag og for lenker

 

...

 

Da Ingeborg Helene Ellingsdatter Skilbred ble døpt var Elling 22 år og moren, Ingeborg Olsdatter 45 år i flg kb

 

Ingeborg Helene Ellingsdatter Skilbred * 27.10.1873 (ikke 2. nov), † 22.08.1953.

 

Ingeborg Helene bare er rundt 8 1/2 gammel når faren reiser

 

---

 

ft_1865

 

SKILBREDMOEN: Inderst Ingeborg Olsd. (ug) 38 år, dagarbeiderske,

f. i Saude pr.gj ca. 1827-28

 

Anne M Andersd., hennes "uekte" datter, 3 år

 

---

 

kb døde 1884

 

Ingeborg Olsdatter ser ut til å dø 18. feb. 1884 (kb oppgir f.år. 1824 - trolig er 1827-28 koorekt, hvis hun var født i 1824 ville hun vært nesten 50 år da datteren, Ingeborg Helene ble født)

 

Ingeborg Helene ble foreldreløs (i og med at faren hadde utvandret og moren dør) som 10-åring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppslag om Cora i dagens Kragerø Blad Vestmar

 

Canadas eldste (112) stammer fra Drangedal

http://kv.no/nyheter/canadas-eldste-112-stammer-fra-drangedal-1.6707457

 

Ser de blingser litt med fakta i dette avsnittet

 

"Men ikke lenge etter utvandret de til Amerika med sine da fire barn*. I Amerika kom det seks** barn til, med Cora som den siste. Hun ble født like etter*** at familien hadde flyttet videre til Canada."

 

* De var fire som reiste (mor, far, og de to eldste sønnene. (Asborg døde i Drangedal, f. sep 1880, d. 20.2.1881)

** Sju barn var født i Amerika

*** Cora f. i Minnesota 25. mars 1899; familien flyttet fra Minnesota til Canada 13 år senere (1912)

 

TA følger opp (også de har noen faktafeil)

 

...

 

Litt om hennes helse

 

The newspaper reported that her health held up extremely well until this year (2011), according to Hansen’s daughter, Eleanor MacArthur. Her daughter reported to the News that Hansen has been bed-ridden since about May 2011, doesn’t see well, and can’t hear. They communicate by writing on a dry erase board.

In a report in the Medicine Hat News dated March 26, 2011, the reporter wrote: To put her age in the right perspective it helps to realize Hansen was a teenager when the Titanic sank.

“I think she realizes how old she is,” said Eleanor MacArthur. “She has a strong religious faith and sometimes she says, ‘I’ve just been forgotten.’”

Hansen is no longer able to walk, but that is something she always loved to do -- go for long walks.

“I don’t think she has any pain, and the only medication she is on is for blood pressure,” Mac Arthur told the News.

MacArthur says her mom, who spent her married life as a farmer’s wife, has always excelled in cooking and baking and in particular making Scandinavian sweets.

“My dad was a hunter and she could prepare wild game very well and that is something that’s difficult to do,” said MacArthur.

MacArthur says there’s no real history of longevity genes, but her mom has always been a very determined person.

 

(hentet fra lokalavisen i Bagley MN, Farmers Independent 11. jan 2012)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elling og Elses 10 barn

 

KLADD - OPPDATERT 11. feb 2012

 

Elling Clausen Skilbred, f. i Drangedal 22. jan 1852 - død 20. sept 1930 (*) (78 år)

Else Marie Jensd. Grønøen, f. i Drangedal 8. mai 1856 - død 17. apr 1921 (*) (nær 65 år gml)

 

Elling og Else Marie fikk 10 barn - 3 født i Norge, 7 i Minnesota

1.Jens Jørgen Clausen, Drangedal 28.mars 1879, død Govan, Saskatchewan 1933, ble 54 år

2.Asborg Marie Ellingsd., Drangedal 22. sep 1880 ; død Drangedal 20.2.1881, ble 1/2 år

3.Claus Stefanus Clausen, Drangedal 8. okt 1881, død Govan, Saskatchewan 19. mai 1969, ble 87 1/2 år

4.Arnt Magnus Clausen, 2. feb 1884, død Govan, Saskatchewan 9. mars 1932, ble 48 år

5.Edvart Christian Clausen, f. 11. juni 1886 (****) - død Govan, Saskatchewan 8. juli 1937, ble 51 år

6.Asborg Elise Clausen "Lise", 25. nov 1888, død 23. des 1899, bare 11 år gml (***)

7.Ole Peder Clausen, 12. apr 1891, død 21. mars 1945, nesten 54 år gml

8.Emma Marie, gift Fishburn, f. 3. nov 1893 (****), død 13. nov 1972 (79 år)

9.Clarence Arthur Clausen, 30. mai 1896, død Rice Co. MN 10. mai 1991 var prof. v. St. Olaf College, nær 95 år

10.Cora Margrethe, gift Hansen (f. reg Kaja Magrethe Skjelberg), Beltrami/Clearwater Co. 25. mars 1899, bor i Medicine Hat, Alberta

 

(*) Elling og Else Marie ble gravlagt i Iddesleigh, Alberta (Rainy Hills Lutheran Cemetery), rundt 8 km vest for Jenner

 

(**) Govan, Saskatchewan er St. Olaf's Pioneer Cemetery

 

(***) ble gravlagt på Norway Lake Cemetery.

 

(****) f.år i hht US census 1900 avviker med ett år for Edvart (oppført født 1887) og Emma M (1894)

 

Arnt, Edvart, Asborg Elise, Ole Peder (Peter), Emma og Clarence er alle trolig født i Norman Co. MN

 

Ved tellingen i Canada 1916 bor Ole Peder "Peter", Clarence og Cora hos foreldrene i Alberta. Det ser ut som om de fire eldste Jens, Claus, Arnt og Edvart var i Saskatchewan. Emma ble gift Fishburn og døde i Porterville, California

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arne Solås :

"Sjekket dåpen til sønnen Alf, født 3. juni 1907. Her er morens navn skrevet Ingeborg Helene Ellings."

 

 

 

Flott - da finnes det nok levende slektninger i Norge:)

 

Jeg fikk tilsendt disse opplysningene

 

Hans Alfredsen Kumløya f. 28.02.1877, d. 01.04.1933 (Drangedal, drukningsulykke i innsjøen Toke)

g.m. Ingeborg Helene Ellingsdatter Lintangen, f. 27.10.1873 i Tvedestrand (Holt), d. 22.08.1953 (Drangedal)

 

Paret fikk fem barn, som alle nå er døde

 

- Alf, f. 03.06.1907 (Drangedal), d. 2002 Sandefjord, g.m. Severine Marie Edvardsdatter Andersen, f. 28. aug 1911 i Sandefjord. Gift 1945. Hun døde 1999 i Sandefjord.

- Kari, f. 26.10.1908 (Drangedal), døde ugift 1995

- Olga, f. 02.11. 1910 (Drangedal), døde ugift 2000

- Ida, f. 23.07.1912 (Drangedal), d. 1965. Var g. m. Ivar Evju (som levde 1907-1992) fra Gvarv. Paret var bosatt der

- Erling, f. 22.02.1914 (Drangedal), døde ugift 1995

 

Coras halvsøster, Ingeborg Helene har nålevede etterslekt i Norge (barnebarn og oldebarn).

 

(Jeg tar forbehold om at jeg har fått alle datoene korrekt med meg, har ikke rukket å slå de opp i kb)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannidal Historielag, fikk for en del år siden en flott slede som har tilhørt Coras tipp-oldefar. I forbindelse med en artikkel jeg nylig skrev i Arven, et lite lokalhistorisk blad som historielaget gir ut, oppdaget jeg at vi her i Sannidal også har et flott skrin i kirken som tidligere ble brukt til å gi offergaver. Dette skrinet ble gitt av Coras tipp-tipp-oldefar i forbindelse med byggingen av Sannidal kirke i 1767.

For de som måtte være med interessert i dette så finnes det mulighet til å laste ned Arven fra historielagets nettsider: www.sannidal historielag.no

Her finner du artikkelen om sleden i PDF format: http://www.sannidalhistorielag.no/upload/files/arven0_92.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannidal Historielag, fikk for en del år siden en flott slede som har tilhørt Cora’s tipp-oldefar. I forbindelse med en artikkel jeg nylig skrev i ”Arven”, et lite lokalhistorisk blad som historielaget gir ut, oppdaget jeg at vi her i Sannidal også har et flott skrin i kirken som tidligere ble brukt til å gi offergaver. Dette skrinet ble gitt av Cora’s tipp-tipp-oldefar i forbindelse med byggingen av Sannidal kirke i 1767.

For de som måtte være med interessert i dette så finnes det mulighet til å laste ned ”Arven” fra historielagets nettsider: www.sannidal historielag.no

Her finner du artikkelen om sleden i PDF format: http://www.sannidalhistorielag.no/upload/files/arven0_92.pdf

 

Hei Gunnar, og takk for lenke og et flott innspill. Dette, og alt som kommer inn her på forumet om bakgrunnen til familien tror jeg kan være av stor interesse for Coras familie.

 

Jeg holder på å knytte kontakt med slektsforskermiljøet i byen der Cora bor, og det ville vært fint å kunne formidle til dem det som vi finner. Jeg vet forresten ikke om de kjenner til etterkommerne etter Ingeborg Helene, Coras halvsøster der borte. Utover Ingeborg Helenes slektsgren i Norge, vet du om Elling og Else Marie har nære slekninger i området ?

 

(spør ikke om navn, men lurer på om det finnes slektninger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Celvin,

 

Jeg har oversikt over endel av hennes 3-menninger, men de er nok borte alle sammen etter det jeg ser.

Når det gjelder 4-menninger til hennes datter Eleanor så finnes det mange her i distriktet.

Jeg har ikke gjort særlig mye arbeid rundt Cora's slekt, men oppdaget raskt at jeg kunne knytte henne opp mot det jeg hadde liggende fra tidligere, og det var da jeg oppdaget hennes tilknytning til personene i artikkelen jeg skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Celvin,

 

Jeg har oversikt over endel av hennes 3-menninger, men de er nok borte alle sammen etter det jeg ser.

Når det gjelder 4-menninger til hennes datter Eleanor så finnes det mange her i distriktet.

Jeg har ikke gjort særlig mye arbeid rundt Cora's slekt, men oppdaget raskt at jeg kunne knytte henne opp mot det jeg hadde liggende fra tidligere, og det var da jeg oppdaget hennes tilknytning til personene i artikkelen jeg skrev.

 

Grei oppdagelse det, å kunne knytte henne opp mot det materialet du allerede har. Ja, det står mange etternavn i artikkelen din på personer som er i slekt. Sleden fra 1792 og skrinet fra 1767 er skikkelig flotte kulturminner.

 

Datteren og ektefellen hennes feiret 50-års bryllupsdag i 2008. De la da ut dette bildet.

 

Cora, som gifet seg med Richard Hansen i 1934, har kun en datter og en svigersønn. Hun har også to barnebarn og et oldebarn. Jeg antar at datteren kan være født rundt 1935 (hun giftet seg i 1958).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.