Gå til innhold
Arkivverket

Cora Hansen, 113 år - 1899-2012 - Drangedal, Minnesota, Alberta

Celvin Ruisdael
 Del

Recommended Posts

• Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

• Arne Solås

10

• Gunnar Aabøe

7

• Ken V. Nordberg

10

• Celvin Ruisdael

40

Jeg ser nå at Cora faktisk har slektninger i Alberta, Canada. Vet du om familien kjenner til dette ?

Det meste jeg vet om henne er hentet fra det intervjuet som Cora gav til lokalavisen i Bagley MN, Farmers Independent i april 2002. Jeg har skrevet en artikkel om henne for norsk Wikipedia, som et sammendrag

Hun nevnte ikke noe om at de hadde besøkt Norge eller holdt kontakten med noen i Drangedal, eller andre steder i Norge. Cora og mannen drev en ganske stor gård til 1972, så det spørs vel hvor mye fri de hadde til å reise. Hun ble enke i 1975, da Richard døde (de flyttet fra ranchen til byen Elkwater i 1972). Etter det er hun bosatt flere steder i Saskatchewan og Alberta

Hvis hun hadde besøkt Norge tror jeg hun ville nevnt det i intervjuet (men jeg kan jo ta feil). Det er vel ikke sikkert at Cora kjenner til at hun har en halvsøster engang.

Jeg merker forresten at jeg har blitt rørt av oppveksten til hennes mor, Else Marie på Grønnøya. Else Marie ble foreldreløs som 5-åring, da blodsotten herjet i 1859 (dysenteri-epidemi). Begge foreldrene og to av søsknene døde. De var de første av i alt ca 100 i Drangedal som døde i løpet av de månedene epidemien herjet. Eldstebroren, Knud, går bort noen få år senere, bare 25 år gammel. Else Marie vokste opp som fosterdatter på Østre Tveten i Bamble. Hun bodde på Bamble til hun giftet seg i 1878.

Miniatyrbildet viser et avsnitt fra kb, over de fire fra Grønøen som døde i epidemien

post-2595-0-00850000-1326405219_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, denne Blodsotta i 1859 var en tøff epidemi som man antar at tok livet av rundt 600 mennesker i kommunene rundt Sannidal/Kragerø.

Det blir jo litt på siden av tråden her, men siden du nevner dette så har jeg tatt vare på noe jeg scannet fra en artikkel, men jeg husker ikke kilden, men tror det var fra et av Årsskriftene til Kragerø og Skåtøy Historielag. Kragerø Blad har også hatt artikkler om denne pesten. Bl.a. en artikkel skrevet av Per Naas. Eikenes ligger i Drangedal på grensen til Sannidal og svært nær Grønnøya.

"Da den engelske fregatten "Prince of Wales" vinteren 1859 returnerte fra

oppdrag i Calcutta i India, lå 24 årige matros Markus Gundersen Gjerde,

bosatt i Sannidal men opprinnelig fra Eikenes i Drangedal, ombord med

en ondartet dysenteri. Sykdommen artet seg som en akutt

tykktarmskatarr med slimete, blodblandete uttømmelser - ofte hver

annen til tredje time. Magesmerter og feber forsterket plagene.

Etter å ha nådd Liverpool i februar tilbrakte den norske sjømannen

fem uker på sykehus. Men ettersom hans dysenteri var blitt kronisk, var

det kun en utgang på sykdommen - døden! Markus var smertelig klar

over at det gikk mot slutten, men han ville så gjeme treffe igjen sin far

og sine søsken før det var for seint. For sine siste slanter skaffet han seg

plass på dampbåten Nedenæs, som gikk til Norge. Penger til lugar eller

forpleining ombord hadde han imidlertid ikke. En plass på dekket under

overfarten, i et barskt farvann en rå og kjølig april måned, ble en ny

lidelse for den arme matrosen.

Denne tøffe hjemtransporten tok nok de siste livskreftene fra dødssyke

Markus Gjerde. Som et menneskelig skjelett overtrukket med gulhvit,

tilstrammet hud ble han, ifølge øyenvitner, rodd i land i Kragerø den 20.

april. Etter legekontakt, der Markus naturlig nok klaget over sterk frost,

tilbrakte han fem døgn med god pleie hos losjivert Hans Eie. Først den

26. april ble den avkreftede unggutten hentet av broren Klas og kjørt

hjem til Sannidal.

Etter hjemkomsten fikk den syke sjømannen naturlig nok besøk, blant

annet kom broren Steinar Gundersen fra Eikenes. Markus' siste store

ønske var derved oppfylt, han hadde fått se igjen sine kjære.

Den 16. mai 1859 sovnet unge Markus Gjerde inn - endelig befridd for

smerter og månedslange lidelser. Blodsotta, som de neste ukene og

månedene skulle få kirkeklokkene i dette distriktet til å kime over

hundrevis av døde, hadde krevd sitt første offer."

Det er skikkelig tragisk å lese kirkeboken fra Sannidal dette året. Ingen dør av denne sykdommen før Marcus dør 16 mai, og etter denne dagen dør nesten alle som en av "dysenteri".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingeborg Olsd. (1828(?) - 1884 , Ingeborg Helenes mor

Oppsummering av det vi har (mottar gjerne input fra noen som har ytterligere opplysninger)

1828 Saude

Ingeborg Olsd. var et vanlig navn i Sauherad i 1820-årene. I 1828 har kb oppføringer av tre døpte Ingeborg Olsd. i løpet av et halvår (+ ytterligere tre i november-desember)

Rette Ingeborg er trolig http://www.arkivverket.no/URN%3akb_read?idx_kildeid=5982&idx_id=5982&uid=ny&idx_side=-11 (# 9), f. 16. des 1828,

datter av Ole Olsen Årneskåsa og Marte Larsdatter (Steenhoug) Steinhaug, i følge tilsendt informasjon som jeg fikk :

(siterer)

"Det begynte med at jeg la merke til at Ingeborg Helene kom fra Lintangen når hun giftet seg. Det viser seg at Ingeborg Olsdatters bror Ole Olsen (f. 12. sep 1824 frå Årneskåsa* i Næs annex (Sauherad) kom til Drangedal i 1847. Han har altså tatt seg av Ingeborg Helene når hennes far og stemor drar til USA, og moren dør. Jfr. også at det står under Ingeborg Helenes fødsel at moren het Ingeborg Olsdatter Kaasa** som antagelig er en vanlig forkortelse av Årneskåsa. Det er mye Kåsanavn i Telemark, men de er ofte forkortet av et lengre navn." (sitat slutt)

* det står Aaraas i kb 1824. I nærheten av Aaraas ligger Aarnæs, med flere bruk som heter Kaasa.

Årneskåsa (Aarnæskaasa), forkortet til Kåsa (Kaasa). **Finner ikke kildene for aat hun het Kaasa eller at Ole Olsen var fra Aarnæskaasa (Årneskåsa)

1865 Skilbredmoen, Drangedal

Oppføring FT_1865

1873 Holt

Da Ingeborg Helene Ellingsdatter Skilbred ble døpt var Elling 22 år og moren, Ingeborg Olsdatter 45 år i flg kb (min). Begge var da i Holt i Aust-Agder, sannsynligvis i jobbsammenheng.

1884 Drangedal

KB døde 1884

Ingeborg Olsdatter ser ut til å dø 18. feb. 1884 (kb oppgir her f.år. 1824, men trolig er 1827-28 korrekt (jf oppføring ft 1865 og kb Holt 1873)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søskenflokken på Grønnøya

> > Navn på barn i søskenflokken på Grønnøya:

> > Knud, f. 6.3.1841

> > Ole, f. 15.4.1843

> > Anne, f. 9.5.1845

> > Jørgen, f. 11.6.1847

> > John, f. 28.9.1849

> > Jens, f. 27.9.1851

> > Margrethe, f. 8.1.1854

> > Else Marie, f. 8.5.1856

> > Ole Bjørn, f. 22.12.1858

Barn nummer 1:

Knud døde i 1866 (bare 25 år gammel) - noen årsak kan jeg ikke finne. KB døde 28. okt 1866 (# 33)

Nummer 2:

Ole døde i blodsotten (1859).

Nummer 3:

Anne (som ble værende på Grønnøya etter foreldrenes død) giftet seg - i 1866 - med Aasold Gundersen Eikenes. Sandøkedal FT 1865. Det kan se ut som at ektemannen kom flyttende til Grønnøya, ikke unaturlig kanskje da Annes eldstebror dør samme året. Paret fikk sju barn, uklart hvor lenge de ble værende på øya. Anne dør 4. sep 1906. KB døde

Nummer 4:

Jørgen ble "omplassert" i en periode etter at søsknene ble foreldreløse. Men han hadde returnert til Grønnøya før 1865, og hjalp til på gården. FT 1865. Han fikk datteren Jørgine med Aase Maria Ellefsdatter Kiil (Kaasene u/Nesland) den 22. juni 1866. Datteren født utenfor ekteskap.

Nummer 5:

John kom til onkel John på Upsal i 1859, etter å ha blitt foreldreløs. FT 1865. Han flyttet sammen med sin "nye familie" til Sannidal (nær Kragerø) våren 1866. Som voksen flyttet han til Amerika (1870).

Nummer 6:

Jens gjorde det samme som Nummer 5. FT 1865

Nummer 7:

Margrete var en av dem som ble satt i fosterfamilie etter at foreldrene døde i 1859. Hun giftet seg senere med en fra Drangedal, Gunder Sørensen Skilbreddalen. FT_1865

Nummer 8:

Else Marie - (kommentarer her er unødvendige).

Nummer 9:

Ole Bjørn - døde i epidemien sommeren 1859.

Fant litt om John, Jens og Jørgen . Elling og Else Marie dro først til Norman Co., der de hadde slektninger, står det om de. Det kan ha vært til Else Maries brødre de dro

GRØNØEN

John Jensen (Jenson) Grønøen was born 28th of September 1849 on the Grønøen

farm in Drangedal parish, lower Telemark, Norway. As a 21 year old boy he

left Norway with his brother Jens in the spring of 1870 and went to America

to find himself a home. Their brother Jørgen had gone ahead the year before.

They met their brother in Leland, Minnesota, and remained there until the next summer,

when they went west to Rice Co. Minn.

In the spring of 1872 they

went further west in the company of Hakon Benson and wife. They were each

equipped with a pair of oxen and went west by land. In three weeks time and

many troubles they arrived at Norman

Co., where they all took land in the Town of Fossum. On the 28th of

September 1872 John Grønøen was married to Miss Amalia Larson, who the

spring previously had come to the settlement together with her parents. They

had 8 children, of whom one is dead. The others are at home helping their

parents in operating the large farm. John Grønøen and Amalia Larson were the

first to marry here in the settlement. The marriage was conducted in

the Grønøen's own house by Pastor K. Bjørgo, who at the same time held

services here. At this service the first children were baptized in the

congregation, namely Henry L. Aamoth, Karen Hanson and Nils J. Nelson.

http://files.usgwarchives.net/mn/norman/bios/fossum.txt

Fant referanse til registrering på kirkegården John ble begravet (mener dette er den rette John). Han døde 90 år gml i 1940. F.dato 28. sep 1849 stemmer. Norman County. Hadde flyttet til Flom Township

Jensen, John (ie: Jenson) Sept. 28 1849.00 May 5 1940.00 2.00 255, 277 5.00 141.00 91.00 East Wild Rice Cemetery - Flom Twp., No. Co., Mn. NCI - 5/16/1940 Father

http://freepages.genealogy.rootsweb.ancestry.com/~maggiebakke/lena.html (midt på siden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjengen på Skilbred

Har noen noen opplysninger eller stikkord om hva som skjedde med Ellings søsken på Skilbred ? (stedsnavnet ble også skrevet Skilberei, Skilbereid i kb)

Foreldre : Klaus (Claus) Stiansen og Asborg Pedersd. (Kurdøla, Sannidal)

Hvis opplysningene som jeg fant er korrekte, hadde han 2 brødre og 2 søstre :

- Karen Maria, 30.3.1844 - død ung 31.3.1853

- Stian, f. 22.1.1847 (på Skilbred i FT) 1865, død 24. juli 1867

- Peder, f. 20.4.1849 (også han på Skilbred 1865), ble 1873 g.m. Laurentze Janette Olsen (f. i Kragerø 24. mai 1842). De fikk fire barn

- Elling, f. 22.1.1852

- Karen Maria II, 25.10.1854

Faren :

Født i Nedistua, Henneseid, Drangedal, 1802 som sønn til Stian Nilsmundson Våje og Johanne Marie Jørgensd. Bustrak. D. 1881

Moren :

Født i Sannidal, Telemark, 1822 som datter til Peder Thomassen Kurdøla og Inger Olsdatter Kurdøla. D. 1855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering for de som følger tråden

Jeg har nå fått etablert kontakt med slektsforskermiljøet i Medicine Hat. Min kontaktperson er en nær venn av familien. Jeg sendte nettopp en forespørsel dit (se under). Jeg valgte å avvente spørsmål om halvsøsteren, siden det kan være et 'følsomt tema'. Tar det derfor litt forsiktig (med spørsmål om de besøkte Norge eller holdt kontakt med venner, familie etter at de reiste)

Cora and her family - SOME QUESTIONS

1. Jenner. When was the place founded (established) ? What is the connection to Carlstad (Carlstadt ?), later renamed Alderson ?

2. Else Marie (Cora's mother). What is her date of death ? Where was she buried ?

3. Elling (Cora's father). What is his date of death ? Where was he buried (name of cemetery)?

4. Richard Hansen (Cora's husband). Where was he born ? What is his date of birth and date of death ? Is place of burial Elkwater ?

5a. Emma M (Cora's sister). What is her date of birth and date of death ? What's full form of M. in her name ?

Where was she buried ? What is name of Emma's husband (if she ever married)

5b. Cora's brother, Peter (or spelling Peder ?) O. What is his date of birth and date of death ? What's full form of O. in his name ?

Where was he buried ? What is name of Peter's spouse (if he ever married)

6. News article in Farmers Independent, local paper of Bagley MN, writes Cora moved to Elkwater in 1972 (after living for 60 years at the farm), after that she moved to several other

places in Saskatchewan and Alberta, until she settled in Medicine Hat. Can you give brief details where she lived (and when) ?

I am looking for a short listing of her residences after 1972

7. Family. What's birthdays of Eleanor and Alistair. Where was Alistair born ? Were his parents Scottish immigrants ?

When did Eleanor and Alistair marry ? Is correct spelling of surname Mac Arthur (not MacArthur)

Date of birth of James and Allyson. James' nickname is Jim ? Is he married to Patricia ?

What's date of birth of Obi and Brooks ?

8. Did Elling, Else Marie, Cora or Eleanor ever visit Drangedal or Norway after 1882 ?

Or did they keep contact with family or friends after emigration ?

9. Photos. Are some photos of Cora available (not copyrighted ones) ? I would be thrilled to have one of her as young and maybe

one from recent years. Maybe photos can be scanned and sent via e-mail ?

10. Is there a document stating exact date of Cora's birth. US Census of 1900 states March 1899, but not exact date. Is it possible to scan an old document (an official certificate, or family bible entry), stating her date of birth ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nummer 3:

Anne (som ble værende på Grønnøya etter foreldrenes død) giftet seg - i 1866 - med Aasold Gundersen Eikenes. Sandøkedal FT 1865. Det kan se ut som at ektemannen kom flyttende til Grønnøya, ikke unaturlig kanskje da Annes eldstebror dør samme året. Paret fikk sju barn, uklart hvor lenge de ble værende på øya. Anne dør 4. sep 1906. KB døde

Jeg ser at Aasold Gundersen Eikenes var bror til Markus Gunnarsen Eikenes, sjømannen som kom med "Blodsotta" til Sannidal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at Aasold Gundersen Eikenes var bror til Markus Gunnarsen Eikenes, sjømannen som kom med "Blodsotta" til Sannidal.

Takk Gunnar for opplysning ! Fint når detaljene kommer på plass. Det ser ut som om både Elling m/familie og Else Marie m/familie har etterlatt seg mye historie i området

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Gunnar for opplysning ! Fint når detaljene kommer på plass. Det ser ut som om både Elling m/familie og Else Marie m/familie har etterlatt seg mye historie i området

Hei,

Bare hyggelig. Her var det nære familiebånd, ikke så rart at de raskt ble smittet.

Har oversikt over mange etterkommere her etter Anne Jensdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Bare hyggelig. Her var det nære familiebånd, ikke så rart at de raskt ble smittet.

Har oversikt over mange etterkommere her etter Anne Jensdatter.

Ca. hvor langt er det fra Eikenes til Grønnøya ? Hvis jeg har forstått det rett, så grenser Eikenes til daværende Sannidal kommune, og Grønnøya ligger heller ikke så langt unna grensen til Sannidal ?

Kjekt å høre at Anne har etterkommere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca. hvor langt er det fra Eikenes til Grønnøya ? Hvis jeg har forstått det rett, så grenser Eikenes til daværende Sannidal kommune, og Grønnøya ligger heller ikke så langt unna grensen til Sannidal ?

Kjekt å høre at Anne har etterkommere!

Hei,

Her er et kartusnitt fra www.norgeskart.no som viser området.

post-138-0-51518500-1326824438_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Her er et kartusnitt fra www.norgeskart.no som viser området.

Takk for kartet. Med det kommer flere detaljer på plass, bl.a Kumløya, Ingeborg Helenes øy (eller rettere mannen hennes sin øy, Hans Alfredsen Kumløya 1877-1933), og Kurdøla, nederst til høyre på kartet, er også i nabolaget

Det ser ut som om Eikenes ligger "en god rotur" unna Grønnøya.

Terrenget rundt Nedre Toke virker å være forholdsvis skrånende, i og med at høydekotene på kartet ligger tett.

Bilde av Nedre Toke sett fra Kjendalsøya, høsten 2004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Siste nytt

Jeg ringte nettopp til Canada og hadde en kjempefin prat med Coras datter, Eleanor !

Hun og familien er i siste innspurt med å finne svarene på de spørsmålene jeg hadde (se kopi lenger opp, innlegg #57 på s. 3), og ventet bare på bekreftelse hvor hennes tante er begravet

Jeg vil holde de som følger tråden oppdatert, og legger ut svarene her når de kommer

Celvin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekreftet kopi av Coras fødselsattest mottatt

Oppdaterer tråden etter å ha fått tilsendt info fra Eleanor i går kveld, inklusive bekreftet kopi av Coras fødselsttest (den er avskrift fra originalen)

Cora er registrert som Kaja Magrethe Skjelberg, f. 25. mars 1899

(se vedlagte miniatyrbilder under - det til høyre er selve attesten)

post-2595-0-76906600-1328366898_thumb.jpg

post-2595-0-14016300-1328366926_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ken

Bare hyggelig :-)

Takk for dine bidrag. De bidro til at denne tråden ble god og at vi fikk nøstet opp mye rundt hennes bakgrunn i Drangedal

Jeg har nå sendt en stor mengde opplysninger til Canada

Celvin

PS! Ønsker deg en fortsatt god søndag. Hjertelig takk til alle som har postet innlegg med opplysninger om familien

---

OPPSUMMERING AV SAKEN (jeg laget den kun i engelsk språkdrakt). Oppsummeringen inkluderer noen elementer som ikke har blitt drøftet på denne tråden

Overview of available information

docu & info CORA HANSEN, ANCESTORS AND FAMILY

1. Norway

a) Elling's slektslinje/ancestry line back to ca. year 1500

b ) Shrine made 1767 by Elling Olsen Kurdøl (1717-1786) - Cora's greatgreatgreat grandfather

c) Sled made 1792 by Ole Ellingsen (1766-1827) - Cora's greatgreat grandfather

d) Knud Jensen Stemmen (1782-1870) - Else Marie's grandfather. Klokkergården photos

e) Grønøen (today's spelling Grønnøya) photo from January 2012

f) Birth and baptism Elling - 22 JAN 1852

g) Birth and baptism Else Marie - 8 MAY 1856

h) Dysentery (flux, bloody flux) epidemic outbreak 1859 - Else Marie's parents and 2 siblings dies

i) Norway Census 1865 Skilbred, Drangedal

j) Norway Census 1865 Grønøen, Drangedal

k) Norway Census 1865 Tveten østre, Bamble. Else Marie there as fosterdaughter

l) Listing of all Else Marie's siblings

m) Listing of all Elling's siblings

n) Norway Census of agriculture 1865, Skilbred and Grønøen farms (info on livestock and sowing seed)

o) Marriage Elling and Else Marie 1878. Drangedal kirke photos

p) Emigration protocol 1882

1.1 Cora's half-sister Ingeborg Helene Ellingsd. 27 OCT 1873 - 22 AUG 1953.

a) Birth and baptism, Holt (Tvedestrand)

b ) Her mother, Ingeborg Olsdatter (1828-1884), born in Sauherad

c) Listing of grandchilden and great grandchildren currently living in Norway

2. Minnesota, USA

a) Arrival in the USA

b ) US Census 1900, Silver Creek, Beltrami Co.

c) US Census 1910, Holst, Clearwater Co.

d) School photo, Dist 64 students - Emma and Edvart 1902

e) School attendance record, Cora 1906

f) Border Crossing 30 Apr 1912

3. Canada

a) Census recording 1916, Jenner, Alberta

b ) St. Olaf's Pioneer Cemetery, Sask. (tombstones Jens J., Claus S., Arnt, Edvart)

c) Patent application, Edvard Christian Clausen, Govan, Sask, 1915

d Info from Eleanor MacArthur, e-mail dated 3rd Feb 2012

e) Documents and exact date of birth (Cora)

- Certified Copy of Birth Register "full and complete transcript of the entries appearing on record in the

Register of Birth" (Beltrami Co.) Recorded as Kaja Magrethe Skjelberg 25 MAR 1899

- Passport, issued 1967 ; Cora Margrethe Hansen (née Clausen)

f) Photos of Cora

4. Denmark

a) Recording of Richard Hansen's birth 4 FEB 1905 (Ballerup, Sjaelland)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NY OPPDATERING 11. feb 2012

Oversikten over Elling og Else Marie og deres ti barn (se innlegg 45, side 3) er nå oppdatert med de siste opplysningene som jeg har fått inn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Jeg fikk nettopp inn et sørgelig budskap fra Coras barnebarn :

I dag morges, 18. april kl. 05:45 lokal tid (13:45 norsk tid) døde Cora. Hun døde fredfylt, mens hun sov

...

Vedlagt et bilde tatt på 113-årsdagen hennes den 25. mars

post-2595-0-82455000-1334779320_thumb.jpg

post-2595-0-86860800-1334779519_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CORA HANSEN 25. mars 1899 - 18. april 2012

Jeg synes denne passer som en avslutning av denne tråden :

Telemarks vakre fylkesblomst Søstermarihand - orkideen Dactylorhiza sambucina

Poster den her for å hedre minnet etter Cora på vegne av alle på tråden som har bidratt med opplysninger om familien

Jeg lyser fred over hennes minne

...

vedlagt bilde av Cora som ung (fra ca. 1920)

post-2595-0-99968900-1334961134_thumb.jpg

post-2595-0-76013100-1334961207_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider