Gå til innhold
Arkivverket

Slekten Bruun.

David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Friderich Ludvig Eilertsen

Norway, Baptisms, 1634-1927 birth: 22 March 1791 christening: 22 March 1791 Sandar, Vestfold, Norway residence: 1791 Sandar, Vestfold, Norway

• parents:Eilert Brun, Elisabeth Kielman

Niels Jochum Eilertsen

Norway, Baptisms, 1634-1927 birth: 26 April 1794 Sandar, Vestfold, Norway christening: 1794 Sandar, Vestfold, Norway residence: 1794 Sandar, Vestfold, Norway

----------------------

---------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friderich Ludvig Eilertsen

Norway, Baptisms, 1634-1927 birth: 22 March 1791 christening: 22 March 1791 Sandar, Vestfold, Norway residence: 1791 Sandar, Vestfold, Norway

Niels Jochum Eilertsen

Norway, Baptisms, 1634-1927 birth: 26 April 1794 Sandar, Vestfold, Norway christening: 1794 Sandar, Vestfold, Norway residence: 1794 Sandar, Vestfold, Norway

----------------------

---------------------

Takker for det, da er de lagt inn. Da er "handelsbetjenten" den mest sannsynlige..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sidder og undrer mig over, at du ikke benytter de oplysninger, du allerede har fået - f. eks. i indlæg 5 og nu sidst i indlæg 221 ?

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sidder og undrer mig over, at du ikke benytter de oplysninger, du allerede har fået - f. eks. i indlæg 5 og nu sidst i indlæg 221 ?

Vh,

Berit Pagh.

Hei Berit, jeg har tydeligvis ikke fått lest igjennom debatten på ny, men ser jo nå at du gir endel opplysninger i innlegg 5. Det begynner å bli mange inlegg etterhvert, så jeg må bare få gått igjennom alt på nytt. Takker for alle de opplysningene du har funnet Berit.

Hilsen: David.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Berit, jeg har tydeligvis ikke fått lest igjennom debatten på ny, men ser jo nå at du gir endel opplysninger i innlegg 5. Det begynner å bli mange inlegg etterhvert, så jeg må bare få gått igjennom alt på nytt. Takker for alle de opplysningene du har funnet Berit.

Hilsen: David.

Jeg tror jeg har fått gått igjennom debatten nå og oppdatert slektswikien med årstall og kilder.

(Men det er litt tungvint å få lagt inn alle referanser, så det kommer etterhvert..)

Etter hva jeg har forstått har vi fortsatt noen uløste gåter:

Sikre foreldre til:

* Eilert Bruun (ca 1753–1808) Undertollbetjent i Tønsberg, senere tollbetjent i Stavern.

* Christian Samuel Bruun (f. ca 1815) Nevnt som brodersønn til Johan Christian Bruun ved Folketellingen 1825.

* Kirstenus Bruun, skipper i Larvik, fadder for flere i vår Bruun slekt, nevnt også i: http://dietrich.soun...g=1&lname=Bruun

* Fridrich Ludvig Bruun, født i Stavern, nevnt som volontør i 1814.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene til Eilert regner jeg som sannsynlige på bakgrunn av oppkalling. Men ellers kan jeg ikke se at han er nevnt ettertrykkelig som sønn av Christian Bruun og Maren Wright. Videre har jeg antatt at Christian Samuel var sønn av Børre Strøm Bruun. Ved søking på Familysearch fant jeg Borje Bruhn og Brita Catrina Tillman, med flere barn, blant annet fant jeg Christian Samuel og Amalia Charlotte (Så da er det løst!) Men Kirstinus og Fridrich Ludvig er fortsatt litt uløst for meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Friderik Ludvig Bruun, 15 år gl., blev konfirmeret i Stavern 1. søndag efter Påske i 1806.

Jeg synes, det er både nærliggende og rimeligt at antage, at han var søn af Eilert Bruun og Elisabeth Kielmann.

Født 1791 i Sandefjord - hos forældrene i Tønsberg i 1801 - og flyttet med til Stavern, da faren blev tolder der.

Så er spørgsmålet, om han var volontør i Stavern i 1814 ?

Alderen - 23 år - passer.

Antal personer med netop den navnekombination på den tid, må være begrænset,

---

En Frederich Ludvig Bruun blev konfirmeret, 15 år gl. i Tønsberg Vår Frue 1800.

Det må også være rimeligt at antage, at han er den 16 år gl. handelsbetjent i Tønsberg 1801.

Jeg tør godt vædde på, at han er identisk med den Frederich Ludvig Bruun, som giftede sig 16 juni 1808

i Holmestrand(Botne) med Karen Eline Pettersen.

Børn døbt samme sted

:

Johanne Magdalena, 1809.

Christian, 1811.

Johan Christian, 1813.

VF: Botne Holmestrand Mini 3/2 1799-1819, side 186 - 189 - 198 - 210.

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Friderik Ludvig Bruun, 15 år gl., blev konfirmeret i Stavern 1. søndag efter Påske i 1806.

Jeg synes, det er både nærliggende og rimeligt at antage, at han var søn af Eilert Bruun og Elisabeth Kielmann.

Født 1791 i Sandefjord - hos forældrene i Tønsberg i 1801 - og flyttet med til Stavern, da faren blev tolder der.

Så er spørgsmålet, om han var volontør i Stavern i 1814 ?

Alderen - 23 år - passer.

Antal personer med netop den navnekombination på den tid, må være begrænset,

---

En Frederich Ludvig Bruun blev konfirmeret, 15 år gl. i Tønsberg Vår Frue 1800.

Det må også være rimeligt at antage, at han er den 16 år gl. handelsbetjent i Tønsberg 1801.

Jeg tør godt vædde på, at han er identisk med den Frederich Ludvig Bruun, som giftede sig 16 juni 1808

i Holmestrand(Botne) med Karen Eline Pettersen.

Børn døbt samme sted

:

Johanne Magdalena, 1809.

Christian, 1811.

Johan Christian, 1813.

VF: Botne Holmestrand Mini 3/2 1799-1819, side 186 - 189 - 198 - 210.

Vh,

Berit Pagh.

Hei Berit, veldig bra at du fant konfirmasjonsdatoene.

Når det gjelder den nevnte volontøren, var han ikke utstasjonert i Stavern, men i Nyborg på Fyn.

Problemet ser jeg fortsatt at på passet, som er gjengitt her: http://old.genealogi...sblad_1_2_1991/

Så har han selv? oppgitt at han er født i Stavern, ser at han må være samme som er konfirmert 1806 i Stavern.

(Men holder fortsatt muligheten åpen for at det kan ha eksistert en tredje med det navnet...)

Han kan jo mulig være født i Stavern (eller oppgitt Stavern som sitt hjemsted?(tolket som fødested) og likevel være døpt i Sandar?

Men samtidig ser jeg at faren var tollbetjent 1803-1809 i Stavern: http://www.genealogi...r-1563-1886-b#B så det må jo være samme person (men oppgitt fødested skurrer fortsatt litt)

Har en gang for lenge siden vært bort i noen Bruun i Holmestrand (sikkert de samme) men koblet de ikke til samme slekt...

Navn og alder kan jo passe, så er det mulig at handelsbetjenten gifter seg i Holmestrand, mens den andre av samme navn drar først til Stavern og senere blir volontør, før han igjen returnerer til Norge og bosetter seg antakelig i Moss. (Mulig at det finnes spor etter han der?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner en Louis Fredrich Hedvin Bruun, som blir født 8 Januar 1827 i Stavern.

(Døpt: http://www.arkivverk...11.jpg&siz=full)

Blant fadderne finner jeg: Jomfr. Johanne Bruun, Ejlert Christ(iansen?) Bruun? fra Porsgrund, ?... K. Fabricius, ungkaren? Christian Eilert Bruun.

Faren heter Fredrich og burde være i slekt med våres, mulig han kan være en av disse med navn Friderich Ludvig?

I Larviks historie bind 2, side 345-346 (http://www.nb.no/nbs...96d?index=1#351) nevnes et at han dør 21 Februar 1916.

Og her i Folketellingen 1865: (http://digitalarkive...f01038107004563) nevnes han med kone og barn i Larvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forældrene til Louis Fredrich Hedvin Bruun var "Kjóbm(and) Fred(rich) Bruun og Karen Helene Petersen..."

Det er samme par, som boede i Holmestrand. Se indlæg 232.

"Jomfr. Johanne Bruun", som er fadder til Louis Fredrich Hedvin er sandsynligvis hans storesøster.

Det er vanskeligt at se, men jeg tror nærmere der står "Kjóbm. Christ. Bruun fra Persgrund" ved den 3. fadder.

Jeg kan desværre ikke komme ind på Nasjonnalbibliotekets digitale bøger.

Det er kun for norske IP-adresser.

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forældrene til Louis Fredrich Hedvin Bruun var "Kjóbm(and) Fred(rich) Bruun og Karen Helene Petersen..."

Det er samme par, som boede i Holmestrand. Se indlæg 232.

"Jomfr. Johanne Bruun", som er fadder til Louis Fredrich Hedvin er sandsynligvis hans storesøster.

Det er vanskeligt at se, men jeg tror nærmere der står "Kjóbm. Christ. Bruun fra Persgrund" ved den 3. fadder.

Jeg kan desværre ikke komme ind på Nasjonnalbibliotekets digitale bøger.

Det er kun for norske IP-adresser.

Vh,

Berit Pagh.

Hei Berit, var litt usikker hva det sto, så takk for det. Da anser jeg det som sikkert at Ludvig Fredrich er denne:

*Døpt 1785 i Larvik.

*Konfirmert 1800 i Tønsberg.

*Handelsbetjent 1801 i Tønsberg.

*Gift 1808 med Karen Helene Petersen i Holmestrand.

*Får sønnen Louis Fredrich i Stavern 1827.

Synes han flytter mye på seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plus de 3 andre børn i Holmestrand.

Johanne Magdalene Bruun, 16 år gl., blev konfirmeret i Stavern 1825. Forældre: Købmand Fredrich Bruun og Karen Eline Petersen.

Hun var vaccineret i Holmestrand.

Stavern 1816-1839, side 253.

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plus de 3 andre børn i Holmestrand.

Johanne Magdalene Bruun, 16 år gl., blev konfirmeret i Stavern 1825. Forældre: Købmand Fredrich Bruun og Karen Eline Petersen.

Hun var vaccineret i Holmestrand.

Stavern 1816-1839, side 253.

Vh,

Berit Pagh.

Da skal jeg få lagt de inn iløpet av dagen. Ble mye enklere å holde oversikten etter at jeg fikk laget artikkelen..

Tror også at Eilert Bruun i Sandefjord ganske sikkert er sønn av Christian Bruun sr. og Maren Wright

(Så jeg fjerner da spørsmålstegnet foran navnet i slektswikien) Tror ikke vi kommer noe nærmere, men det er jo mulig at vi finner noe mer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Jeg tipper at 'Kirstinus Bruun', som bl.a. er fadder i Sandar for Maren Wright Bruun

den 25 Mar 1782 (d. av toller i Tønsberg og Stavern, Eiler/Eilert Bruun og Elisabeth Kielmann)

er identisk med Christen Eiler Bruun (c1745?-1795 Larvik) (arsenalforvalter Fredr.vern, senere skipskaptein i Larvik),

som altså antakelig er bror av Eilert.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan Christian Bruun tog navigationseksamen i Kbhvn. 12 august 1807:

Og det er vel 'all' (?) grunn til å tro at det er her er snakk om samme mann som var

født 16 Aug 1788 i Larvik, 13 år i 1801 og elev ved Bernstorffsminde skole i Salinge,

senere 'copist Johan Christian Bruun' når han giftet seg i Stavern 4 Okt 1809,

og endelig tobakkspakker og -fabrikant i Larvik (død 1856) ?

.

(14/8-2013: Fjernet henvisningen til 'Jens', som såvidt jeg forstår må ha vært en ren lese-/transskriberingsfeil for 'Johan')

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, .........med mindre du kan finde én mere med samme navn, samme alder og samme fødested.

Hvorfor skriver du 'Jens' ? Der står ganske tydeligt Johan i kirkebogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper at 'Kirstinus Bruun', som bl.a. er fadder i Sandar for Maren Wright Bruun

den 25 Mar 1782 (d. av toller i Tønsberg og Stavern, Eiler/Eilert Bruun og Elisabeth Kielmann)

er identisk med Christen Eiler Bruun (c1745?-1795 Larvik) (arsenalforvalter Fredr.vern, senere skipskaptein i Larvik),

som altså antakelig er bror av Eilert.

.

Ja, det er vel det mest sannsynlige, men allikevel synes jeg det er litt for usikkert for å konkludere helt ennå..

Johan Christian Bruun tog navigationseksamen i Kbhvn. 12 august 1807:

http://www.skippere....php?site=action

PS: Børre står opført under Brunn.

Vh,

Berit Pagh.

Fantastisk Berit, takker igjen for at du finner gode kilder, jeg skal få lagt det inn..

Og det er vel 'all' (?) grunn til å tro at det er her er snakk om samme mann som var

født 16 Aug 1788 i Larvik, 13 år i 1801 og elev ved Bernstorffsminde skole i Salinge,

senere 'copist Johan Christian Bruun' når han giftet seg i Stavern 4 Okt 1809,

og endelig tobakkspakker og -fabrikant i Larvik (død 1856) ?

.

(14/8-2013: Fjernet henvisningen til 'Jens', som såvidt jeg forstår må ha vært en ren lese-/transskriberingsfeil for 'Johan')

Jens Christian er som du påpeker en feil transkripsjon i den digitale kilden. Har ikke funnet ut hvor jeg skulle si ifra om det ennå.

Men jeg skal prøve å få sendt inn rettelsen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel det mest sannsynlige, men allikevel synes jeg det er litt for usikkert for å konkludere helt ennå..

Fantastisk Berit, takker igjen for at du finner gode kilder, jeg skal få lagt det inn..

Jens Christian er som du påpeker en feil transkripsjon i den digitale kilden. Har ikke funnet ut hvor jeg skulle si ifra om det ennå.

Men jeg skal prøve å få sendt inn rettelsen..

Kilder er nå lagt inn og rettelse sendt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christian Eilert Bruun fik borgerskab som skipper og handelsmand d. 15 februsr 1773.

Larvik, Tingbok 20, side 398.

I samme tingbog på side 411 (og 424) findes en indførsel fra 10. juni samme år, hvor han - her omtalt som Christian Bruun junior - beretter om en ulykke i den engelske kanal med sit førende skib Fides, som ejedes af Hans og Jørgen Crystie i Brevik.

-----

Tingbok 21, side 215:

Henrich Bruun fik borgerskab som skipper og handelsmand d. 23 februar 1778.

Han har altså været borger i Larvik, før han nedsatte sig i Porsgrunn.

-----

Tingbok 21, side 311:

Eilert Bruun købte klokker Mogens Steens hus i Sandefjord 1779. (Findes også i Pantebok 2 1760-1781, side 416.)

Side 332:

Eilert Bruun fik borgerskab som handelsmand med bopæl i Sandefjord 3 april 1780.

-----

Ved alle 3 anmodninger om borgerskab står der - selvfølgelig - at de er fødte i Larvik.

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Hei i et tidligere innlegg #34: http://forum.arkivverket.no/topic/93792-7838-oberstloeytnant-jens-bruns-etterkommere-skienhitt/page__st__20

Nevnes dette: "Til Berit.Jeg vet ikke om du samler på absolutt alle ved navn Brun, men jeg fant en skolelærer Fredrik Ludvig Brun f. Fredriksværn som innflyttet til Avaldsnes 2.11.1828, skulle til gården Landa. Fra Avaldsnes kirkebok.Mvh Sol"

Kan dette være en av våre tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til innlegg 203:

1760 Publicæ Absoluti. Dom: 1 adv: udi Ejd: Anne Lisbeth Christiansdatter Arveschoug for begagne Lejermaal? med ægtemanden Petter Christiansen Bruun.

Eidanger Mini 1760-64 s. 381, Publice Absolverede:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7860&uid=ny&idx_side=-14

De kan vel tenkes å være foreldre til sjømanden Kirstinus Bruun, begr. 21. mai 1795 i Akershus Slottsmenighed, 33 år gml., dessuten muligvis s.s. Kirstinus Bruun, Laurvig som 5-5-1784 passerte Øresundstollen i retning Sandefiord - Kiøbenhavn, 25-8-1784 Kiøbenhavn - Friderichstad, 9-9-1785 Nantes - Østersøen, Kirstein Bruun 9-11-1785 Kønigsberg - Laurwig, 19-3-1787 Laurvig - Kiøbenhavn og 18-4-1787 Kiøbenhavn - Friderichshald (ref,. innlegget til Berit Pagh).

En Christian Bruun reiste utenlands ca. 1780-81, 10-11 år før han henved 30 år gml. arvet sin morfars søstersønn (mors fetter) Peder Andersen Baar 9. nov. 1791 (uvisst om han fortsatt var i live): http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=31&filnamn=sk08061666&gardpostnr=1841&personpostnr=11254&merk=11254#ovre. Det kan ha vært samme mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste link i forrige innlegg er til en transkripsjon av en transkripsjon av skiftet etter Peder Andersen Baar (Schousgaard). Her er en link til en (ant.) eldre transkipsjon: http://www.eidangerslekt.org/porsgrunn-slekt/porsgrunn-1762/anders-schousgaard-%25201719.htm

Men den får jeg ikke lest fra min utenlandske IP-adresse.

Anførte Anne Lisbeth Christiansdatter Arveschoug (f. 9.5.1743 Osebakken, Gjerpen, d. før 1792) var forøvrig kusine (5 ganger forskjøvet) til min mor.

Skiftet etter Peder Andersen Baar (Schousgaard) er forøvrig vel verdt et nærmere studium i seg selv. Utrolig at han har anført hele slekta som arvinger!

mvh

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Jeg har ikke lest hele tråden og vet ikke om dette er nevnt før, eller om det er av interesse, men legger inn opplysninger funnet i boka Sankt Nicolai kirke, København:

Begravelser, s. 595:

«Jørgen Hammers datter Ellen Catrinas mand, søkaptajn Petter Brun 24. juli 1693»

Edit: Sjøkapteinen hører vel helst til militærslekten Brun

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til innlegg 203:

1760 Publicæ Absoluti. Dom: 1 adv: udi Ejd: Anne Lisbeth Christiansdatter Arveschoug for begagne Lejermaal? med ægtemanden Petter Christiansen Bruun.

Eidanger Mini 1760-64 s. 381, Publice Absolverede:

http://www.arkivverk...ny&idx_side=-14

De kan vel tenkes å være foreldre til sjømanden Kirstinus Bruun, begr. 21. mai 1795 i Akershus Slottsmenighed, 33 år gml., dessuten muligvis s.s. Kirstinus Bruun, Laurvig som 5-5-1784 passerte Øresundstollen i retning Sandefiord - Kiøbenhavn, 25-8-1784 Kiøbenhavn - Friderichstad, 9-9-1785 Nantes - Østersøen, Kirstein Bruun 9-11-1785 Kønigsberg - Laurwig, 19-3-1787 Laurvig - Kiøbenhavn og 18-4-1787 Kiøbenhavn - Friderichshald (ref,. innlegget til Berit Pagh).

En Christian Bruun reiste utenlands ca. 1780-81, 10-11 år før han henved 30 år gml. arvet sin morfars søstersønn (mors fetter) Peder Andersen Baar 9. nov. 1791 (uvisst om han fortsatt var i live): http://digitalarkive...merk=11254#ovre. Det kan ha vært samme mann.

Interessant, jeg hadde på bakgrunn av skiftet etter Peder Baar registrert Christian (f. ca 1761) som sønn av Anne Elisabeth Arveschoug og Christian Bruun, men ifølge det du har funnet het kanskje faren Petter Christiansen Bruun? Hvis det stemmer må vel Petter Christiansen Bruun være samme som denne: http://solumslekt.or...hp?person=15141 , han var sønn av Christian Bruun og Mette Andersdatter Baar. Denne Christian (f. 1761) kan jo godt være den samme som Kirstinus og reiste som han også utenlands.. På samme kirkebokside står det at Anne Lisbeth også hadde leiermål med leutnant Ludvig Prinds (stemmer jo også med skiftet..)

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider