Gå til innhold
Arkivverket

Slekten Bruun.


David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Jeg tror, at denne Eiler Bruun var søn af Christian Christiansen Bruun og Maren Henrichsdatter Wright. (Jeg kalder ham Christian Christiansen Bruun, for jeg har endnu ikke set ham med navnet Eiler i hverken kirkebog, pantebog eller tingbog.)

 

Jeg har svært ved at se, hvorfor denne Eiler Bruun skulle kalde sin første datter "Maren Wright", hvis hans mor hed Maren Schierven.

 

Forlovere og faddere ved dåb, tyder også på en nærmere tilknytning til Christian (Eiler?), Arent, Henrich og et par medlemmer af Wright-familien.

 

Det var også Peter og Lars Wright, der var forlovere, da Maren Wright Bruun i 1800 i Lardal, blev viet til Søren Lyche Smith.

 

Så - indtil andre kilder viser noget andet, går jeg ud fra den teori.

 

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan tilføje, hvis du skal ind og rette på hjemmesiden, at:

 

Eiler Bruun og Elisabeth Kielmans datter Maren Wright Bruun var gift med Søren Lyche Smith.

 

Christian Eiler Bruun og Johanne Frederikke Strøms datter Maren Wright Bruun var gift med Peter Schnitler Tordenskjold.

 

 

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den hollandske hjemmeside, hvor man er igang med at digitalisere Øresundstoldens register - d.v.s. navnene på de skippere som passerede Kronborg og hvilken last, de havde med, kan man se både Christian Bruun(under Brun), Arent Bruun og Kirstinus Bruun.

 

http://www.soundtoll.nl/public/names.php?order=&volg=1&lname=Bruun

 

Ligeså Andreas, Boye og Peter Wright: http://www.soundtoll.nl/public/names.php?order=&volg=1&lname=Wright

 

 

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eiler Bruun og Elisabeth Kielmans datter Maren Wright Bruun var gift med Søren Lyche Smith.

Christian Eiler Bruun og Johanne Frederikke Strøms datter Maren Wright Bruun var gift med Peter Schnitler Tordenskjold.

 

Hvilken av disse to MWB kan det ha vært som var fosterdatter hos Andreas Christie i Moss ?

 

Stemmer det at Fridericha Elisabeth (f. ca. 1799) var d. av styrmann Søren Lyche g. 1800 m. MWB (f. 1784. død etter 1806), og at

Anne Catharina (1803) og Magrete Fredrikke (1812) var d. av Peder Tordenskiold g. 1803 m. MWB (f.1778) ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror, at denne Eiler Bruun var søn af Christian Christiansen Bruun og Maren Henrichsdatter Wright. (Jeg kalder ham Christian Christiansen Bruun, for jeg har endnu ikke set ham med navnet Eiler i hverken kirkebog, pantebog eller tingbog.)

 

Jeg har svært ved at se, hvorfor denne Eiler Bruun skulle kalde sin første datter "Maren Wright", hvis hans mor hed Maren Schierven.

 

Forlovere og faddere ved dåb, tyder også på en nærmere tilknytning til Christian (Eiler?), Arent, Henrich og et par medlemmer af Wright-familien.

 

Det var også Peter og Lars Wright, der var forlovere, da Maren Wright Bruun i 1800 i Lardal, blev viet til Søren Lyche Smith.

 

Så - indtil andre kilder viser noget andet, går jeg ud fra den teori.

 

Berit Pagh.

 

Hva da, mon tro, med følgende to piker som jeg (også) trodde var barn av forvalter ved Fritzøe jernverk, Eilert Bruun (1707-1777) og Maren Schierven,

hvorav i alle fall den første ser ut til å være født for tidlig til å kunne være d. av Christian Christiansen Bruun og Maren H.d. Wright,

kan disse (ev. én av dem) 'forbli' hos Eilert og Maren Schierven ? :

 

- Christine Bruun (1737-1808), g.m. skipskaptein i Vestre Porsgrunn, Peter Henrichsøn Wright (1731-1785) (barn: Henrich, Maren, Eilert og Iver) og

- Maren Bruun (var det istedet hun som var g.m. Peter Henrichsøn Wright, og Christine ist. g.m. Peter Eilertsen Bruun ?)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var Christian Eiler Bruun og Johanne Frederikke Strøms datter, som var fosterdatter hos Andreas Christie i Moss i 1801 og som blev gift i Moss.

Hun var 21 år i 1801 og altså lidt ældre end den anden MWB.

 

Fridericha Elisabeth blev døbt 12 februar 1800 i Lardal, godt en måned efter Søren lyche og Maren Wright Bruuns vielse, men hun døde 14 juni 1802 af kopper.

 

En ny Frederica Elisabeth blev født 11 sept. 1803.

Nicolea Christophea født 24 juli 1805 - død 15 november 1808.

Hans Paludan født 13 december 1806 - opkaldt efter farfar.

 

9 juli 1809 blev Caroline Mathilde døbt i Brunlanes. "Moderen Maren Brun gift med Capt. Sóren Smith i Laurvig avlet dette Barn i hans Fraværelse mned en Leut. Rórdam af Artilleriet......"

Ifølge Ovenstad skulle dette være Jacob Rørdam.

 

Søren Løche Smith og Maren Wright Bruun fik deres sidste barn:

"Sóren Løke Smith" d.19 november 1811.

 

ifølge en oplysning fra statsarkivet i Kongsberg, som jeg ikke har set, blev de skilt efter 1812.

 

Søren Løche Smith blev far til Hans Frederik f. 28 marts 1815. Moren var pigen Marthe Marie Hansdatter.

 

Søren Løche Smith giftede sig 2.g. 24 sept. 1816 i Eiker med Theocara Schlanbusch (på Herstrøm).

Han døde 5 febr. 1827 i Larvik, 47 år gl.

 

 

Jeg har ikke kigget nærmere på Peter Schnitler Tordenskjold og Maren Wright Bruuns børn.

 

Indlægget redigeret 26 januar.

 

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke mange kildebelagte oplysninger om Eiler Bruun(1707-1777) og hans børn, men efter hvad jeg kan se af skifter og faddere ved barnedåb, så var Christine Bruun datter af Eiler Bruun og gift med Peter Henrichsen Wright.

 

Maren Bruun er jeg ikke stødt på.

 

I ekstraskatten 1762 er datteren Anne Bolette nævnt.

 

 

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fridericha Elisabeth blev døbt 12 februar 1800 i Vardal, godt en måned efter Søren lyche og Maren Wright Bruuns vielse, men hun døde 14 juni 1802 af kopper.

 

Mange takk !

 

Det må være snakk om Lardal (nord for Larvik), ikke Vardal (nord for Gjøvik ved Mjøsa).

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får se hva vi finner til slutt, men her er iallfall familien til Christine nevnt: http://gamlegjerpen.no/Bygdebok/Brekke/SBrekke.htm

 

Som du ser blir også Jens kalt Baar her..

 

Angående Slekten Borre/Baar på Vester Bisholt som Nermo nevner har jeg kommet frem til dette:

 

1. Peder Simonsen Baar, gift med: Johanne Markusdatter, som døde 7 Oktober 1747.

 

2a. Peder Pedersen Baar (ca 1728-)

 

2b. Anne Marie Pedersdatter Baar (1717-1748) Gift med Jens Sørensen Molbech.

 

2c. Pouline Pedersdatter Baar, skiftet etter henne ble holdt 14 April 1746: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=sk08061666&gardpostnr=1118&personpostnr=6467&merk=6467#ovre

 

2d. Jens Pedersen Baar, gift med Zidsel Jensdatter.

 

3da. Peder Jensen Baar, skiftet etter han ble holdt 29 Aug 1760 i Vester Bisholt.

Gift med Anne Jensdatter.

 

3db. Erich Jensen Baar

 

3dc. Anne Jensdatter Baar, gift med Peder Knudsen.

 

Etter samråd med Berit, har jeg forstått at Jens Baar av familien i Bisholt ikke kan være den samme som:

 

Kammerråd og forvalter Jens Baar var gift med Birgitte Cathrine von Bergen. De fik 4 børn døbt i Sct knud i Odense på Fyn, DK imellem 1744 og 1748.

 

Jeg har derfor stryket ut det som faller bort i slektsrekka..

 

Men.. så har jeg funnet igjen slekta i Lassens samlinger: side 5-7. http://arkivverket.no/URN:db_read/db/40122/15/?size=big&mode=0

 

Jeg har ikke fått gått gjennom alt ennå, men her var det mye.. Og jeg ser dere har funnet litt nytt ;) Takker for alle bidrag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg la spesielt merke til er at han nevner at en Mette Andersdatter Baar (f. 1715) ble gift 1734 i Solum med en Christen Bruun

 

Hun var datter av Anders Pedersen Baar (1687-1759) som var sogneprest i Solum og gift med Cecilie Andersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens Pedersen Baar, amtsforvalter på Fyn, fik med Birgitte Cathrine von Bergen ihvertfald disse børn døbt i Sct. Knuds kirke i Odense:

 

Karen Landorph Baar, døbt 17 aug. 1744

Andreas Baar, døbt 23 sept. 1745

Anna Johanne Baar, døbt 13 jan. 1747

Peter Christian Baar, døbt 9 april 1748

 

AO: Odense, Odense, Odense Sct. Knud 1742-1797, opslag 20, 28, 36 og 43

 

 

Jens Baar var også far til Anne Sophie Baar, som i Sct. Knud blev viet d. 19 sept. 1755 til Isach Andreas Cold: opslag 606

En ubekræftet FS IGI Record foreslår, at hendes mor var Anna Ursin.

 

Isach Andreas Cold: http://runeberg.org/dbl/4/0046.html

 

Ovenstående Anna Johanne Baar blev samme sted viet til Peter von Westen d. 20 aug. 1766: opslag 670

 

Peter von Westen: http://runeberg.org/dbl/18/0440.html

 

 

Odensedatabasen har også en smule om Baar-familien: http://www.odensedatabasen.dk/br.aspx?fornavn=&efternavn=Baar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg la spesielt merke til er at han nevner at en Mette Andersdatter Baar (f. 1715) ble gift 1734 i Solum med en Christen Bruun

Hun var datter av Anders Pedersen Baar (1687-1759) som var sogneprest i Solum og gift med Cecilie Andersdatter.

 

Kan det være skipskaptein i Larvik, Christian (Eilert) Christiansen Bruun (1709-1796), g. ca. 1743 m. Maren Henriksdatter Wright (1723-1779),

som (først) blir g. (i 1734, Solum/Skien) med prestedatteren Mette Andersdatter Baar ? (Mette's ektemann skal riktignok ha vært 'Under Told og Tiende Betient').

 

Er det rimelig å anta at Mette's far, sogneprest i Solum, Anders Pedersen Baar (1687-1759), var bror av prokurator Jens Pedersen Baar (Borre) (c1665?-1735) ved Fritzøe Jernverk ?

 

Er det funnet noen som helst forbindelse mellom disse Baar i Nedre Telemark / Larvik og Baar-slekten i Odense ?

 

Er der rimelig å anta at 'Baar' skal assosieres med 'Bjørn' (ty: 'Bär', lat: 'Ursin') ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg la spesielt merke til er at han nevner at en Mette Andersdatter Baar (f. 1715) ble gift 1734 i Solum med en Christen Bruun

 

Hun var datter av Anders Pedersen Baar (1687-1759) som var sogneprest i Solum og gift med Cecilie Andersdatter.

Cecilia (Zidsel) Andersdatter ble gift i 1714 med senere sogneprest i Solum, Anders Pedersen Baar f. 30.jul.1687 i Skien. Hun er datter av skipper Anders Edvardsen von Achen (også kalt Baar) 1663-1703 og Johanne Samuelsdatter Fredesonius 1673-1748. Søster til Cecilia, Karen Andersdatter var gift med Caspar Becker Pedersen Hylle med stor etterslekt med kjente navn i Skien og Porsgrunn.

 

Anders Pedersen Baar skal være sønn av borgermester i Skien, Peder Pedersen Baar 1663-1747 (født i Bragernes) og Mette Andersdatter Storm.

 

Se følgende kilder:

B. S. BAAR OG LITT OM HANS SLEKT av Inger Aarhus - lenke.

Solumslekt.org - lenke om Anders Pedersen Baar. Herfra er det lett å linke seg videre til familien Bruun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ikke ut som om Anders / Peder Pedersen Baar er i nær slekt med Jens Pedersen Baar, jfr. skifter - se lenke Skifteregister for Skien 1666-1808 skifte 14.4.1746 etter Pouline Pedersdatter Baar som synes å være i slekt med Jens Pedersen Baar i Danmark.

 

Et annet skifte 18.6.1740 etter Margrethe Pedersdatter Baar lenke viser at Peder Pedersen Baar er Margrethes bror.

 

Det er ingen personer som nevnes i begge skiftene !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet skifte 18.6.1740 etter Margrethe Pedersdatter Baar lenke viser at Peder Pedersen Baar er Margrethes bror.

 

Altså at Margrethe er søster av borgermester i Skien, Peder Pedersen Baar (1663-1747) ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Jens Baar er her nevnt som Peder Pedersen Baar sin bror, lenke.

 

Hvis dette er riktig, så er det nyttig info i Ovenstad, nemlig at Jens Pedersen Baar, prem.lnt. var sønn av borger og handelsmann på Bragernes, Peder Jensen og Anne Pedersdatter Baar - som da også er foreldrene til Peder Pedersen Baar (og de nevnte søstre i skiftene).

 

Jeg fant også skiftene etter Peder Jensen og Anne Pedersdatter Baar i Bragernes, se sistnevnte lenke. Skiftet etter Peder Jensen er datert 20.aug.1688. Vielsen var 30.nov.1656 iflg. kb.

 

Familien ser altså slik ut:

1. Peder Jensen -1688, borger og handelsmann på Bragernes, gift 30.nov.1656 med Anne Pedersdatter Baar -1706.

1.1 Kirsten Pedersdatter Baar 1661-før 1740 gift med kornett Jacob Nielsen Hedemarch -før 1740

1.1.1 Marthe Kirstine Jacobsdatter (mulig døpt 18.3.1694 i Bragernes gift med A. Tollund

1.2 Peder Pedersen Baar 1663-1747 gift med Mette Andersdatter Storm

1.2.1 Anders Pedersen Baar 1687-1759 gift 1714 med Cicilia Andersdatter

1.2.1.1 Mette Andersdatter Baar 1715- gift 1734 med undertollbetj./visitør Christian Bruun ca 1710-

1.3 Jens Pedersen Baar prem.lnt. gift med Kierstine Hansdatter Falch (dtr av overrådmann i Skien, Hans Jacobsen Falch.

1.4 Maren Pedersdatter Baar gift med Hans Berenhof, parykkmaker i Bragernes

1.5 Margrethe Pedersdatter Baar gift etter 1706 med Ole Andersen -etter 1740, salmaker

1.6 Martha Pedersdatter Baar (ugift og i live i 1706, men mangler i skifter senere).

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager om jeg kommer inn litt i etterkant her, men jeg så ikke dette før nå nettopp..

 

 

Det eksisterer et skifte fra Skien 23 Februar 1680 etter en Jens Bruun.

 

 

Jens Bruun Obr.Leutnant (Arvelater)

Anne Pedersdtr (Arvelaters kone)

Laurs Brun Capt.Lieutnant(Bror)

Aase Korneliusdtr Trinepol?? (Laurs Bruuns kone)

Oluf Brun Major(Major)

Peder Bruun Barn av Jens Bruun

Christian Bruun Barn av Jens Bruun

Johan Bruun Barn av Jens Bruun

Fredrich Bruun Barn av Jens Bruun

Peter Bruun Barn av Jens Bruun

Jacobus Bruun Barn av Jens Bruun

Uldrich Bruun Barn av Jens Bruun

Jorunn Sofia Bruun Barn av Jens Bruun

Johanna Bruun Barn av Jens Bruun

Margaretha Bruun Barn av Jens Bruun

Catharina Abigail Bruun Barn av Jens Bruun

 

Kan jo være av samme slekt, men det finnes sikkert flere Bruun-slekter i Skien..

 

 

Dette er personer jeg er i slekt med og på jakt etter mer opplysninger om.

 

Oberstløytnant Jens Bruun (f. 1636) var etter mine opplysninger sønn av Inger Dorthea Gram (presteslekt fra Fron) og Peter Brun (kommandant i Kristiansand, og tidligere vollmeister ved Agershus etc).

Etter mine opplysninger hadde Peter Brun 5 barn i første ekteskap, og 6 barn i andre ekteskap.

Barnebarnet til Jens Bruun, Lauritz, kuttet ut militærlivet og ble bonde i Åseral, hvor han byttet til gårdsnavnet Ljosland. Og dermed var Brun-navnet ute av vår slekt.

 

Jeg har prøvd å finne dette skiftet i Skien, men uten hell dessverre.

 

Har du en link til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet skifte 18.6.1740 etter Margrethe Pedersdatter Baar lenke viser at Peder Pedersen Baar er Margrethes bror.

 

Dette skiftet indikerer vel at prokurator ved Fritzøe Jernverk, Jens Pedersen Borre (c1660?-1735), neppe var en bror av Margrethe (arvelater) og dennes bror Peder Pedersen Borre (borgermester i Skien) (f. 1663), ellers hadde vel han (Jens) eller han ev. barn vært nevnt i skiftet. Om det da ikke er en feil skiftet at Jens ikke er nevnt ....

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skiftet indikerer vel at prokurator ved Fritzøe Jernverk, Jens Pedersen Borre (c1660?-1735), neppe var en bror av Margrethe (arvelater) og dennes bror Peder Pedersen Borre (borgermester i Skien) (f. 1663), ellers hadde vel han (Jens) eller han ev. barn vært nevnt i skiftet. Om det da ikke er en feil skiftet at Jens ikke er nevnt ....

.

Sammenholder en skiftet etter Margrethe Pedersdatter Baar lenke og skiftet i Bragernes nevnt i #68 hvor navnene er helt like, er det etter min mening bevist at Jens Pedersen (Baar) nevnt i Bragernes, er løytnant og den som er nevnt i Ovenstad og altså ikke prokurator. Løytnanten er død før det andre skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager om jeg kommer inn litt i etterkant her, men jeg så ikke dette før nå nettopp..

 

Dette er personer jeg er i slekt med og på jakt etter mer opplysninger om.

 

Oberstløytnant Jens Bruun (f. 1636) var etter mine opplysninger sønn av Inger Dorthea Gram (presteslekt fra Fron) og Peter Brun (kommandant i Kristiansand, og tidligere vollmeister ved Agershus etc).

Etter mine opplysninger hadde Peter Brun 5 barn i første ekteskap, og 6 barn i andre ekteskap.

Barnebarnet til Jens Bruun, Lauritz, kuttet ut militærlivet og ble bonde i Åseral, hvor han byttet til gårdsnavnet Ljosland. Og dermed var Brun-navnet ute av vår slekt.

 

Jeg har prøvd å finne dette skiftet i Skien, men uten hell dessverre.

 

Har du en link til det?

 

Hei! Det ser ut som at jeg har skrevet Bruun, det riktige skal være Brun.

Og tilhører da militærslekten Brun, som det finnes en egen slektsbok for.

 

Her er skiftet: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=sk08061666

 

Takker for innspill ;) Jeg samler på alt uansett om de heter Brun/Bruun, men først og fremst fra Larvik/Skiensområdet..

 

Takk til Per, Berit, Leif og Bjørn! Her mangler det iallfall ikke på kunnskap ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til indlæg 68:

 

Leif,

 

Jens Pedersen Baar, prlt og søn af Peder Jensen og Anne Pedersdatter Baar, var ifølge Ovenstad gift med en .... Larsdatter Broge.

Skiftet du henviser til, er også efter hans svigerinde Maren Larsdatter Broge.

 

Det var vel Jens Pedersen Borre, procurator i Larvik, som var gift med Kirsten Hansdatter Falch. - ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.