Gå til innhold
Arkivverket

Slekten Bruun.

David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Jeg kan ikke finne at Jens Brun og hans barn passer inn her. Han var av militærslekta Brun.

Hei Berit!

Det stemmer at Jens Brun ikke tilhører samme slekt som jeg kartlegger. Og det kommer også frem i debatten, når det allikevel er med i kartleggingen over slektskretsen rundt familien Bruun i Skien/Porsgrunn/Larvik er det fordi Brun og Bruun i kildene blir blandet og forvekslet. Slik at det er nødvendig å ha oversikt over alle. Jeg velger i mine oversikter å skille disse familiene ved at militærslekten staves Brun, det finnes også en presteslekt ved samme navn. Men den jeg kartlegger bruker Bruun (Har noe Brun slekt i slektstreet også, men ikke samme slekt og ikke fra samme område)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aase Jensdatter er datter av Jens Pedersen Borre og Kristine Hansdatter Falck, Kristine er datter av Hans Jacobsen Falck og Else Pedersdatter Green.

Så fellespunktet er da søstrene Else og Anne Pedersdatter Green.

Hvor sikker er du på at Aase Jensdatter er datter av Kristine Hansdatter Falck ?

Anser du det utelukket at prokurator ved Fritzøe, Jens Pedersen Borre (c1665?-1735)

kan ha fått Aase med en 'tidligere kone' 'NN Arntsdatter' (søster av bl.a. Aase og Anne) ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til indlæg 150:

Ved skiftet efter Stephen Schram er kun 2 af de 6 børn "afsat".

Ulrich Antoni befinder sig ved Gyldenløves hof og Sr. Jens Smit har taget Maria Magdalena til sig.

Nogen må jo have taget sig af de 4 andre.

Af skiftet fremgår det også, at Marcus Arentsen havde boet hos Stephen Schram.

Ved auktionen købte han en del husgeråd og dyner og puder, så det kan se ud som om, han samlede sammen til egen husholdning.

Jeg lurer lidt på, om han er årsagen til, at Johanne Margrethes ene søn hedder Marcus.

Hvis det ikke har noget på sig, kan navnet stamme fra Diderich´s familie.

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor sikker er du på at Aase Jensdatter er datter av Kristine Hansdatter Falck ?

Anser du det utelukket at prokurator ved Fritzøe, Jens Pedersen Borre (c1665?-1735)

kan ha fått Aase med en 'tidligere kone' 'NN Arntsdatter' (søster av bl.a. Aase og Anne) ?

.

Hei Per.

Helt utelukket er vel vanskelig å være uten å ha en dåp/skifte å holde seg til.

-Men jeg regner det som mest sannsynlig, da en slektsforbindelse faktisk er tilstede (Jeg finner heller ingen spor etter en annen kone til Jens..)

Denne forbindelsen gjør Aase til tremenning, men jeg kjenner ikke til noen av hennes foreldres søsken som hadde etterkommere..

(Hvis moren er Kristine Falck) Slik at tremenning behøver ikke å være så langt ute.. De kan gjerne kalles søskenbarn, men jeg skal ta en ekstra kikk på problemet.

Her er det mange slektsforbindelser som krysser hverandre.. Og her er det noen slektsforbindelser på flere kanter.

Tror jeg burde sette meg inn i spesielt Bøckmann, Falck og Schram...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til indlæg 150:

Ved skiftet efter Stephen Schram er kun 2 af de 6 børn "afsat".

Ulrich Antoni befinder sig ved Gyldenløves hof og Sr. Jens Smit har taget Maria Magdalena til sig.

Nogen må jo have taget sig af de 4 andre.

Af skiftet fremgår det også, at Marcus Arentsen havde boet hos Stephen Schram.

Ved auktionen købte han en del husgeråd og dyner og puder, så det kan se ud som om, han samlede sammen til egen husholdning.

Jeg lurer lidt på, om han er årsagen til, at Johanne Margrethes ene søn hedder Marcus.

Hvis det ikke har noget på sig, kan navnet stamme fra Diderich´s familie.

Berit Pagh.

Hei Berit!

Takker for opplysningen, ja det er nærliggende å tro at dette er oppkalling.

Marcus Arentzen er jo etter det jeg har skrevet ned, sannsynlig bror av Stephens kone.

-Og det ville ikke overraske meg om han var fadder til Stephens sønn av samme navn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel da rimelig å anta at høiesteretsassessor Eskild Bruun (f. rundt 1805 ?) var sønn av Arnt Christiansen Bruun (1752-1831) i Arendal, i hans 2. ekteskap (i 1793) med Johanne Lovine Aschildsen.

.

Riktig, født 12. okt. 1804 og døpt 5.des.1804 http://www.arkivverk...y&idx_side=-284. - i Kristiansand som alle de andre barna.

Johanne Cathrine Gierdrum er født 4. jun. 1759, se dåpen 9. jun. 1759 i Kristiansand http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9560&idx_id=9560&uid=ny&idx_side=-49

(Arnts første hustru).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johanne Cathrine Gierdrum er født 4. jun. 1759, se dåpen 9. jun. 1759 i Kristiansand http://www.arkivverk...ny&idx_side=-49

(Arnts første hustru).

.

Foreldre til Johanne Cathrine f. 1759 [og (den noe eldre ?) broren Christian Severin Gjerdrum, g. 2 Nov 1784 i Kr.sand m. Arnt's søster Anna] var som

det framgår av dåpsinnførselen Amund Gjerdrum og Anne Marie Christensdatter [som (rundt 1756 ?) holdt sin senere svigerdatter, ovennevnte Anna Christiansdatter Bruun ved dåpen].

Noen som har mer informasjon om disse ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Foreldre til Johanne Cathrine f. 1759 [og (den noe eldre ?) broren Christian Severin Gjerdrum, g. 2 Nov 1784 i Kr.sand m. Arnt's søster Anna] var som

det framgår av dåpsinnførselen Amund Gjerdrum og Anne Marie Christensdatter [som (rundt 1756 ?) holdt sin senere svigerdatter, ovennevnte Anna Christiansdatter Bruun ved dåpen].

Noen som har mer informasjon om disse ?

.

Jeg har funnet en del om Gierdrum mfl. på slekts- og historiesidene om Kristiansand til Asbjørn Karlsen, se Kristiansand http://www.asbjorn.info/kristiansand/ og Gierdrum http://www.asbjorn.i...tter_Wiborg.htm

Flere andre kjente slekter er også omtalt (bla litt ned/opp i hierarkiet på nettstedet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

David:

Ang. den ukendte Diderich:

Kan det være Didrich Eden (også stavet Eeden) ?

Jeg har gennemgået ekstraskatten 1743 på Kari Thingvolds netside: https://docs.google.com/View?id=dcg8n2bw_314wqbd38n

Den eneste Didrich, jeg får øje på, dukker op på foto 35 ved nr. 295:

"Enchen Sal. Didrich Eden"

I skifteregister for Larvik er der i 1786 skifte efter Stephen Didrichsen Eeden. http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=sk07071672&gardpostnr=1247&personpostnr=8954&merk=8954#ovre

Det er måske værd at undersøge, om dette er Stephen Diderichsen - kaldet Schram - i skiftet efter Åse Jensdatter Borre.

Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fundet det endegyldige bevis, men meget tyder på, at Stephen Diderichsen Schram senere kaldte sig - eller blev kaldt - Stephen Diderichsen Eeden.

Han var gift med Catharina Elisabeth Hachsdatter, hvilket fremgår af følgende skifte: http://digitalarkive...&merk=4529#ovre

Hun døde allerede november 1749.

Skiftet fra januar 1750 omtaler 2 døtre: Elisabeth Sophia 3 år og Anna Johanne 1 år.

Huset lå på Tordstrand mellem Christen Nielsen Sundschiers hus på den vestre og Hans Pedersen Halds hus på den østre side.

Skifteprotokoll 9, side 152a

I februar samme år - knap en måned senere - solgte Christen Nielsen Sundschier sit hus til Cort Hachsen - Catharina Elisabeths bror.

Husets beliggenhed var mellem Abraham Dahles på den vestre side og Stephen Diderichsen Edens på den østre side.

Stephen Diderichsen Eden var vitterlighedsvidne sammen med svoger Ole Hansen Sem.

Pantebok, Larvik by, 1744-1760, side 113.

Der var skifte efter Stephen Diderichsen Eedens kone Boel Evensdatter i februar 1775.

Huset lå på Tordstrand og naboen mod vest var stadig Cort Hachsen.

De havde sønnerne Even 19, Diderich 16, Lars 11 og Stephen 8.

Skifteprotokoll 10, side 117a.

Der er indført et skifte i samme protokol side 354a efter Stephen Diderichsen Eeden i 1786.

Han efterlod sig hustruen Ahlet Erichsdatter og døtrene Bodil Catharina 10, Maren Margrethe 7 og Elen Johanne 3 år.

Sønnerne fra ægteskabet med Boel Evensdatter er også nævnt, her med oplysningerne:

Even Stephensen myndig og udenlands.

Diderich Stephensen myndig og bor i Larvik.

Lars Stephensen myndig og udenlands.

Stephen Stephensen 22 år og bor i Larvik.

Til gengæld er ægteskabet med Catharina Elisabeth Hachsdatter ikke nævnt og heller ikke døtrene.

Om det bare betyder, at døtrene er døde, tør jeg ikke sige.

Dette skifte blev holdt i byfogedens hus, da huset allerede var solgt 18 dec. 1783.

Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Navnet Eden (Eeden) finnes såvidt jeg kan se noe senere bl.a. i Østfold og i Hordaland, men det er ikke lett å se noen forbindelse til Diderich (f. rundt 1680 ?) ...

Skal tro om Catharina Elisabeth's svigerfamile var av hollandsk herkomst ? Navnene Hach og Cort kunne kanskje tyde på det ?

Noen som vet hvem 'Peder Pedersen Sandefjord' (f. rundt 1660 ?) var ? ('Død forlengst' ved skiftet på Torstrand i Larvik i 1747).

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
  • 5 måneder senere...

2.Christian Bruun, Senior. f. 12/2-1709 d.Februar 1796, Begravet 4/3-1796 i Østre Porsgrunn. Gift ca 1744 med Maren Henrichsdatter Wright.

Barn:

a.Arnt Bruun 1752-1831.

b.Henrich Bruun ca 1753-1796, (g. Constance Rasch)

c.Christian Eiler Bruun, Junior. f.1745 d.ca 1795(??) (g. Johanne Frederica Strøm)

d.Just Bruun, f.5/3-1757 d.1816. (g1: Engel Birgitte Christensen, g2: Antonette Wibe Steen)

e.(USIKKER??)Eiler Bruun, ca 1753-1808. (g. Elisabeth Kielmann)

f.Anna Bruun (g. Christian Severin Gierdrum)

g.Else Bruun.

Jeg beklager, at jeg melder mig så sent på denne tråd. Jeg håber, at den stadig bliver læst.

Det fremgår af ovenstående citat fra indlæg #144, at Just Bruun skal være søn af Christian Bruun og Maren Henrichsdatter Wright. Den nøjagtige dato for hans fødsel 5/3-1757 fremgår også af Delgobes optegnelser samt af en del hjemmesider.

Mit spørgsmål er, om nogen kender en primærkilde til, at Just Bruun er søn af Christian Bruun og Maren Henrichsdatter Wright?

Just Bruun blev skipper og borger i Trondheim, hvilket fremgår af hans børns dåb. Han blev gift 1) 26. september 1784 i Trondheim [Vår Frues kirkebog] med Antonetta Vibe Steen (ca. 1761 - 1789), datter af Søren Steen og Kristi Avlesdatter. De fik børnene:

1. Christian Bruun, døbt 29. juli 1785 i Domkirken.

2. Marta Christina Bruun, døbt 21. september 1786 i Domkirken.

3. Maren Wright Bruun, døbt 7. september 1787 i Vår Frue.

4. Else Bruun, døbt 7. september 1787 i Vår Frue.

Efter Antonettas død flyttede han til Kristiansand og giftede sig der 2) 28. maj 1791 med jomfru Engel Birgitte Christensen (ca. 1759 - 1823), datter af Christensen og Maren Møldrup.

Just Bruun døde i Ny-Hellesund 5. oktober 1816 [Jørgen Gløersen, Dødsfall i Norge 1763-1825], og ved hans skifte [Mandal Sorenskriveris skifteprotokol 27. november 1816] nævnes følgende arvinger: Enken Engel Bergitte Bruun samt følgende børn af foregående ægteskab med afdøde Antonette Bruun født Steen:

1. Christen Bruun, gift, i Trondheim.

2. Maren Wrigth Bruun, gift med Ole Sand i Trondheim.

3. Else Bruun, gift med Philip Hendrich Kriebel i Trondheim.

Christian Bruun (1785-1829) var gift med Marie Helene Henriette Danholm, en datter af købmand i Kristiansund Knud Danholm. Parret fik fire børn, men blev skilt, og Christian Bruun flyttede til Tromsø, hvor han ernærede sig som skipper og købmand, indtil han forliste på havet 7. marts 1829. Nulevende efterkommere.

Marta Christina Bruuns skæbne kender jeg ikke, men hun må være død før farens skifte i 1816.

Maren Wright Bruun (1787-?) giftede sig 3. september 1809 i Trondheim [Domkirkens kirkebog] med købmand Ole Sand. Parret fik flere børn og har nulevende efterkommere.

Else Bruun (1787-1836) giftede sig med tegnelærer og portrætmaler Philip Henrich Kriebel. Parret fik ingen fælles børn, men Kriebel fik tre børn uden om ægteskabet. Parret flyttede fra Trondheim til Bergen, videre til Kristiansand og endte i Stavanger.

Tilbage til Just Bruun er der mange gode indicier for, at han skal være søn af Christian Bruun (1709-96) og Maren Wright (1723-79), f.eks. at han opkalder to af sine børn efter forældrene og yderligere en datter efter sin mormor Else Justdatter Schavenius, ligesom han velsagtens selv er opkaldt efter dennes far Just Larsen Schavenius. Yderligere optræder han - som det også nævnes i denne tråd (indlæg #7) - som fadder ved broderen Arnt Bruuns dåb af en datter i Kristiansand 7. januar 1794.

Men dette er som nævnt bare indicier. Så vidt jeg kan se, mangler Larviks kirkebøger - i det mindste på Digitalarkivet - for den periode, hvor Christian Bruun (1709-96) og Maren Wright (1723-79) fik børn. Skiftet efter Christian Bruun (1709-96) [Larvik By 1792-1812, s. 921ff.] nævner ikke de potentielle arvinger (måske fordi boet var håbløst insolvent?).

Hvis der ikke er bevaret primærkilder, findes der så tidlige og troværdige vidnesbyrd om slægtsforholdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skipper Christian Brun i Larvik og hans kjæreste er nevnt i tingbok 18, f. 298 ab for Larvik by 1755 http://arkivverket.n...read/30313/307/

Om dette er nyttig må andre avgjøre, men dette må i alle fall være like i forkant av vielsen.

Utdrag av en avskrift som er langt fra ortografisk korrekt:

"... at hand sidst afvigte 24de augt. om aftenen i

mørkningen var inde hos sin skipper Hr.

Christian Brun, som er boende næst veed arrest-

huuset og som hand der talede med skipperen

indkom hands kiæreste Madell Brun af

kiøkkenet og sagde der var stor allarm

[298b]

i slutteriet, bad derfore vidnet vilde gaae

derind, men vidnet som ikke tænkte det var

af nogen betydning undskyldede sig der for

strax derefter indkom Madell Brun atter

og sagde hand endelig maatte indgaae i slutter-

huset, da hun kunde høre de der vilde tage

livet af et menniske, hvorpaa hand bad

en hos sig staaende matros ved navn Jens

Sørensen følge sig som og skeede, og da de

kom hen imod arresthuset, stod Hr. Hans Prahl

der paa trappen og raabte til dennem at

de maatte skynde sig, hvorpaa hand tillige

med Jens Sørensen saa hastig som de kunde

opløb igienem gangen, og da vidnet ind-

kom i gaarden, saa hand der Jonas Jacob-

sen ligge paa jorden og Jsach Jacobsen

ovenpaa, da han med sin haand slog Jsach

Jacobsen et slag i nakken, tog hannem

saa i skulderen og kastede hannem et støkke

fra sig, da det var skeed sagde Jonas Jacobsen:

Gud trøste mig hand har stukket mig, men før-

end vidnet opkom igiennem gangen, hør-

de hand Jonas skrige og da Jonas sagde hand

var stukken spurgde vidnet hannem, hvor hand

var stukket, derpaa svarede hand under brøsted

og fleere ord hørde vidnet ikke af hannem

og da han fornam at Jonas Jacobsen saa grove-

ligen var bleven tracteret frygtede hand at

Jsach Jacobsen skulde søge leilighed at undflye

derfore hand løb hen og slog ham atter et slag

paa munden da hand laae med andsigted i

væjret, men Jsach rørede sig ikke derved, der-

efter bar vidnet tillige med Jens Sørensen Jonas

Jacobsen ind i kiøkkenet hvor der var saa mørkt

at de ikke kunde finde stæd at lægge eller sætte

hannem og Jens Schougen som var der inde sva-

rede der var ingen hiemme og de havde intet lys

men da de traf skorstensstøben, sadte vid-

net Jonas Jacobsen der og bad Jens Schougen

holde hannem, derefter vidnet og Jens Søren-

sen udgik og bar Jsach Jacobsen ind i kiøkke-

net og lagde hannem paa gulvet, da de fik lys

fra Hr. Christian Brun og tilstrømede man-

ge mennisker men vidnet kand ikke erjndre

og navngive hvem først indkom ..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....

Skiftet efter Christian Bruun (1709-96) [Larvik By 1792-1812, s. 921ff.] nævner ikke de potentielle arvinger (måske fordi boet var håbløst insolvent ?).

Når fant dette skiftet (i Larvik ?) etter Christian Bruun sted ? Døde ikke Christian Bruun i Porsgrunn (i februar 1796) ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skipper Christian Brun i Larvik og hans kjæreste er nevnt i tingbok 18, f. 298 ab for Larvik by 1755 http://arkivverket.n...read/30313/307/

Om dette er nyttig må andre avgjøre, men dette må i alle fall være like i forkant av vielsen.

Hvilken vielse henviser du til her ?

Christian (Eilert) Christiansen Bruun (1709-1796) og Maren Henriksdatter Wright (1723-1779)

ble såvidt jeg vet gift en gang rundt 1743, og fikk sine 10 barn fom. da og frametter, muligens med Just (f. 1757) som yngstemann.

Jeg har notert åtte barn (og mangler dermed to) : Else c1743, Peter c1743, Christian c1745, Arnt 1752, Henrich c1753, Eilert c1753, Anna c1756, Just 1757.

Ref. Jan Tuxen's innlegg:

Når det gjelder Arnt Bruun's omtalte datter (som vel må være hans første barn i 2. ekteskap, Johanne Catherine, f. 17 Des 1793),

så ser det altså ut til at hun ble hjemmedøpt seks dager gammel den 23. desember og så døpt i kirken to uker senere, den 7. januar 1794.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken vielse henviser du til her ?

Christian (Eilert) Christiansen Bruun (1709-1796) og Maren Henriksdatter Wright (1723-1779)

ble såvidt jeg vet gift en gang rundt 1743, og fikk sine 10 barn fom. da om frametter, muligens med Just (f. 1757) som yngstemann.

Jeg har notert åtte barn (og mangler dermed to) : Else c1743, Peter c1743, Christian c1745, Arnt 1752, Henrich c1753, Eilert c1753, Anna c1756, Just 1757.

.

Hei Per, denne slekten kan jeg ingenting om. Jeg leste tilfeldigvis side 9 i denne tråden og ser nevnt en skipper Christian Brun i Larvik. Jeg kom da på den skipper Christian Brun med kjæreste fra tingboken i 1755. Om dette er samme person eller ikke har jeg ingen formening om, men tenkte som så at de burde nevnes her. Inneforstått at siden Christian Bruns kiæreste nevnes så påfølges det senere trolig med en vielse.

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Per, denne slekten kan jeg ingenting om. Jeg leste tilfeldigvis side 9 i denne tråden og ser nevnt en skipper Christian Brun i Larvik. Jeg kom da på den skipper Christian Brun med kjæreste fra tingboken i 1755. Om dette er samme person eller ikke har jeg ingen formening om, men tenkte som så at de burde nevnes her. Inneforstått at siden Christian Bruns kiæreste nevnes så påfølges det senere trolig med en vielse.

Det er vel meget sannsynlig at det var faren til bl.a. Arnt (og 'sikkert' også Just) som her var vitne til slåssingen ved arresten i Larvik i 1755,

en tildragelse som altså såvidt jeg skjønner må ha funnet sted mange år (minst 12) etter han ble gift med sin "kiæreste Madell Brun" ('kiæreste' vel her i betydningen 'hustru').

Ble det forresten drap ut av dette ? Og var det arrestanter som slåss ?

.

Endret av Per Nermo / Ekeberg / Oslo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel meget sannsynlig at det var faren til bl.a. Arnt (og 'sikkert' også Just) som her var vitne til slåssingen ved arresten i Larvik i 1755,

en tildragelse som altså såvidt jeg skjønner må ha funnet sted mange år (minst 12) etter han ble gift med sin "kiæreste Madell Brun" ('kiæreste' vel her i betydningen 'hustru').

Ble det forresten drap ut av dette ? Og var det arrestanter som slåss ?

.

Mademoiselle betyr ugift/frøken.

Ja, fangevokteren ble drept, og den ene fangen satt fengslet fra før for et drap - han fikk dødsdom to ganger. Hele saken finnes her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mademoiselle betyr ugift/frøken.

Det har du selvsagt rett i, og det peker unektelig i retning av at paret på dette tidspunktet (1755) ikke var gift.

Så dersom det virkelig er snakk om 'vår' skipper Christian Bruun (1709-1796) i Larvik, så ser det ut til at

eventuelle barn født til da (dvs. kanskje fem-seks stykker !) må være født utenom ekteskap (kan det være mulig ?),

eller eventuelt ha en annen mor enn denne kvinnen (hans tilkommende, som kom inn fra kjøkkenet og var engstelig) i 1755.

Hans 'kiæreste' er i 1755 omtalt som Mad(emois)ell(e) Brun, hvilket jo er 'meget mistenkelig', siden Maren vel slett ikke het 'Brun'

før hun ev. ble gift med Christian. 'Vår Christian' var gift med Maren Henriksdatter Wright, datter av

kjøpmann Henrik Realfsen Wright og hans første hustru Else Justsdatter Scavenius.

Dette får en jo til å spørre seg om det her er snakk om en annen skipper i Larvik, Christian Bruun, som altså ble gift med sin kjæreste frk. Brun etter 1755.

(Jeg beklager at jeg ikke fikk mistanke om dette litt tidligere i kveld ....)

.

Endret av Per Nermo / Ekeberg / Oslo
Lenke til kommentar
Del på andre sider