Gå til innhold
Arkivverket

Slekten Bruun.

David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Dette får en jo til å spørre seg om det her er snakk om en annen skipper i Larvik, Christian Bruun, som altså ble gift med sin kjæreste frk. Brun etter 1755.

Nettopp, jeg ville bare bringe det budskapet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inden det går helt galt her:

Ser man nærmere efter, så står der Madme Brun - altså Madame Brun.

Vh,

Berit Pagh.

Ja da får jeg ta den feilen på min kappe å beklage. Takk for rettelsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Mange takk, Berit ! Det var godt du fikk stoppet oss ....

(Men vielsen (ev. trolovelsen) til Maren Wright og Christian Bruun (rundt 1743 ?, i Larvik ?) har man vel ikke kunnet finne ?)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre der f.eks. findes en kgl. bevilling til at vies uden trolovelse og lysning/ eller "hjemme i huset" i en protokol et sted, så lader det sig ikke gøre på grund af de manglende kirkebøger.

Det er vel mest sandsynligt, at de blev viet i Larvik.

---

Til Jan Tuxen:

Jeg finder ikke Just Bruun i Borgerrullen for Kristiansand, men han må stå i Trondheims Borgerbog - måske med oplysninger om, hvor han kom fra.

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når fant dette skiftet (i Larvik ?) etter Christian Bruun sted ? Døde ikke Christian Bruun i Porsgrunn (i februar 1796) ?

.

Espen Tjernshaugen var så venlig at tilføje en link til skiftet, som blev afsluttet 8. december 1801. At skiftet fandt sted i Larvik skyldes nok, at Christian Bruun var borger her. Der er tilsyneladende ingen genealogiske data i skiftet, så det er vel ikke sikkert, at det drejer sig om Christian Bruun (1709-96). Men der omtales en auktion 20. august 1795 og en "Session" (hvad er det?) d. 3. marts 1796, altså dagen før Christian Bruuns begravelse. Der omtales også en panteobligation, som forrentes frem til 3. marts 1796.

Egentlig omtalte jeg bare skiftet, fordi jeg savner dokumentation for Christian Bruun og Maren Henriksdtr. Wrights børneflok, herunder specielt Just Bruun. Jeg kan jo lidt provokerende spørge, om alle har skrevet af efter Delgobe eller hinanden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finder ikke Just Bruun i Borgerrullen for Kristiansand, men han må stå i Trondheims Borgerbog - måske med oplysninger om, hvor han kom fra.

Vh,

Berit Pagh.

Ved vielsen i Kristiansand 28. maj 1791 med Engel Birgitte Christensen omtales han som "Skipper og Enkemand fra Trondhiem". Kan det tænkes, at han har bevaret sit borgerskab i Trondheim, selvom han flyttede til Ny-Hellesund?

Er borgerbøgerne tilgængelige online?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer tilbake til Else Brun nevnt i #167 som datter av Just Bruun og Anne Thonetta Steen, datter av hyttemester Søren Steen og Kirstina Avlesdatter. Hun ble gift med Philip Hendrich Kriebel, ikke i Trondheim, men i Garnisonskirken i København, 16.aug.1804 hvis en skal tro på FS https://familysearch...M9.1.1/FVBM-Z61 . Jeg finner dem ihvertfall ikke noe ekteskap i Trondheim.

Jeg har sett henne nevnt som Else Wright Bruun, men er det riktigere å kalle henne Else Bruun ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skannet rettergangsmateriale - Underrett - Sør-Trøndelag - Trondheim rådstuerett - Rådstuerettsprotokoll 1772-1793, side 247:

1781 den 30 April

"Just Brun módte for Retten og begierede, at han som er barnefóed i

Laurvigen, maatte vinde sit Borgerskab som Skipper her af Bÿen........"

Så kommer vi det nok ikke nærnere.

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg vi snakker om 2 forskjellig Brun slekter. Vi har militærslekten Brun som staves stort sett med en U. Denne slekt har ingenting med Skipper Christian Bruun

å gjøre. Men det er forvirrende med disse Brun slektene. Har selv holdt på med Militærslekten Brun en stund, men har et stykke igjen til mål. Når man begynner med den slekten så skal man ha en stor porsjon tålmodighet. Har samlet masse navn på barn av disse personene men har problem med å sette de på rett person, da flere het det samme.

De var Capteiner og serganter og oberster og generalmajorer

Har flere spørsmål angående den familien.?

1. Hvem var Brigadesjef av Brun da en Brigaderinne Brun var fadder til Anders Olsen Stub og Kaptein Motzfeldt i Verdal i 1731 og 1732.

2. Maren Sophia Christiansdatter Brun gift med Jacob Ludvig Cluver -var hun datter i 1 ekteskap til Christian Brun og Ellen Rasbech?

3. Christian Brun var han sønn av Jens Pedersen Brun eller faren Peter Brun- ? Dette er den Christian som bodde i Verdal. Eller hadde de begge en sønn som het Christian.

4. Denne Jacobus Brun som dør 16 juni 1741 i Verdal- var han sønn til Jens Pedersen Brun - eller Andreas Brun.

Dette er bare en brøkdel av puslespillet som jeg har å nøste opp.

Noen som vet noe om dette.

Veldig takknemlig for hjelp her.

Ellers har jeg en hel del om den slekten, men må klare å sette de riktig sammen.

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De personer, der er omtalt i de sidste indlæg, hører til skipper Christian Bruuns familie.

At de ind imellem også kaldes Brun skyldes de forskellige kilder.

Hvis du går længere tilbage i tråden, er også militærslægten omtalt.

---

Det viser sig at være skiftet efter Christian Bruun junior(som i ekstraskatten 1762 kaldes Christian Eiler), der henvises til d. 8 december 1801.

Der nævnes en panteobligation af 28 januar 1788 til købmand Gabriel Hofgaard i Drammen.

Christian Bruun lånte 1000 rdl. af Gabriel Hofgaard mod pant i sin gård, som var nabo til Christian Frederichsen.

Denne gård havde han købt 28 marts 1787 af Hans Falkenberg for 690 rdl. og ved samme lejlighed købte Hans Falkenberg Christian Bruuns gård i Storgaden mellem Mathias Fuglbergs og Madame Saxes gårde for 1390 rdl.

På den måde fik han penge til at betale en gæld fra 24 januar 1785. Ved denne indførsel kaldes han Christian Bruun Junior.

Skannede tinglysningsdokumenter: Pantebok - Vestfold - Larvik by 1781-1791, siderne 254, 227 og 135

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Philip Hendrich Kriebel, ektemannen til Else Bruun er omfattende omtalt i Stavanger museums årbok,

http://www.museumsta...ich Kriebel.pdf

Der nevnes også at han døde 3.mai.1846 og at Else Bruun døde 22.aug.1836 begge i Stavanger. Kriebel giftet seg på nytt med Anne Christine Michelsdatter Hindal 1806-1845 som var mor til en av hans utenomekteskaplige barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å blande 2 forskjellige Brun-slekter her er vel kanskje ikke helt lurt. Denne tråden handler jo eg. ikke om militærslekten.

Jeg har mye om militærslekten, men mangler også mye om de mindre omtalte leddene. Jeg vet ikke hvor jeg skal lete i denne tråden for å finne militærslekta for å kunne svare på spørsmål om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skannet rettergangsmateriale - Underrett - Sør-Trøndelag - Trondheim rådstuerett - Rådstuerettsprotokoll 1772-1793, side 247:

1781 den 30 April

"Just Brun módte for Retten og begierede, at han som er barnefóed i

Laurvigen, maatte vinde sit Borgerskab som Skipper her af Bÿen........"

Så kommer vi det nok ikke nærnere.

Vh,

Berit Pagh.

Mange tak til Berit! Jeg er enig i, at dette med god sikkerhed fastslår, at Just Bruun i Trondheim er søn af Christian Bruun Senior og Maren Wright i Larvik.

Også tak for præciseringen af, at skiftet afsluttet 8. december 1801 omhandler Christian Bruun Junior og ikke, som jeg troede, Christian Bruun Senior.

Tillad mig at dvæle lidt mere ved denne familie.

I Delgobes samling (http://arkivverket.n...ad/db/43502/698) står et notat om Christian Bruun Senior og Maren Wright, som måske kan tydes derhen, at de blev gift 12. december 1744 i Porsgrund. Jeg har ikke kunnet finde vielsen i sognene Eidanger, Solum og Gjerpen.

Da Just Bruun og Antonetta Steen får døbt deres søn Christian Bruun (1785-1829) i Trondheim Domkirke 29. juli 1785 optræder en Jfr. Anna Bruun som fadder. Det kan næppe dreje sig om Justs storesøster Anne Bruun (ca. 1754-1789), eftersom hun er blevet gift med Christian Severin Gierdrum d. 2. november 1784 i Kristiansand. Men hvem er Anna Bruun så?

Ved to af Eilert Bruuns og Elisabeth Kielmans børns dåb i Sandar optræder en hr. Kirstinus Bruun som fadder. Det gælder Maren Wright Bruun (døbt 25. marts 1782) og Frederik Ludvig Bruun (døbt 28. marts 1791). I Akershus Slottsmenighed begraves 21. maj 1795 en sømand Kirstinus Bruun, 33 år gl. Om der er tale om samme person, ved jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirstinus Bruun, som er nævnt i indlæg 11 og 54 var også fadder til et af Henrich Bruuns børn.

Fadderskaberne og det sjældne navn - Kirstinus + Bruun - taget i betragtning, fristes man jo til at tro, at han også var søn af Christian Bruun senior, men jeg tror, det bliver vanskeligt at finde kilder, der kan bevise det.

Der er ikke skifte efter Christian Bruun.

Siden Kirstinus Bruun ikke er til at finde i databasen for Larvik skifter, har han måske boet i Christiania. Her mangler skifter for den periode.

Når han står som sømand og ikke skipper, har han sandsynligvis ikke haft borgerskab noget sted.

Så begynder det at blive svært. :-)

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirstinus Bruun, som er nævnt i indlæg 11 og 54 var også fadder til et af Henrich Bruuns børn.

Fadderskaberne og det sjældne navn - Kirstinus + Bruun - taget i betragtning, fristes man jo til at tro, at han også var søn af Christian Bruun senior, men jeg tror, det bliver vanskeligt at finde kilder, der kan bevise det.

Der er ikke skifte efter Christian Bruun.

Christian Bruun skal være død i Feb og begravet 4 Mar 1796 i Porsgrunn.

Jeg har notert en skiftedato 25 Des 1796, men kan ærlig talt ikke huske å ha sett dette skiftet.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider