Gå til innhold
Arkivverket

Skifteattest/dødsmelding


bjornar
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Er det mulig for slektninger å få tilgang til dødsmeldinger eller skifteattest tilbake til 1960?

 

Hvor skal man isåfall henvende seg, er det hos riksarkivet?

 

Mvh

 

Bjørnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Er det mulig for slektninger å få tilgang til dødsmeldinger eller skifteattest tilbake til 1960?

 

Hvor skal man isåfall henvende seg, er det hos riksarkivet?

 

Mvh

 

Bjørnar

 

For å få opplysninger fra skifterettenes dødsfallsarkiv, må man henvende seg til det statsarkiv som har skifterettsarkivet for det distriktet det dreier seg om (se våre hjemmesider). De vil bedømme om opplysningene kan regnes som fritt tilgjengelige, eller om det må søkes om innsyn som part.

 

mvh

 

Odd Halvorsen

Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vil bedømme om opplysningene kan regnes som fritt tilgjengelige, eller om det må søkes om innsyn som part.

 

mvh

 

Odd Halvorsen

Statsarkivet i Oslo

 

Jeg trodde offentlige skifter i skifterettens arkiver var nettopp det - offentlige? Må man være part i saken for å få innsyn i et skifte eller tilgang til en skifteattest? Hvilke klausuleringsbestemmelser er det som eventuelt gjelder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde offentlige skifter i skifterettens arkiver var nettopp det - offentlige? Må man være part i saken for å få innsyn i et skifte eller tilgang til en skifteattest? Hvilke klausuleringsbestemmelser er det som eventuelt gjelder?

Det kan foreligge opplysninger i forbindelse med skiftebehandlingen som må vurderes opp mot taushetsplikten i forvaltningslovens § 13. Dette kan også forekomme i "offentlige skifter", selv om spørsmålet i utgangspunktet her gjaldt opplysninger fra skifterettenes dødsfallsarkiv. Men dette betyr ikke at alle opplysninger fra slike arkiv er taushetsbelagte. Man kan altså få innsyn - uavhengig av partsstatus - i en rekke opplysninger fra skifterettsarkiver yngre enn 60 år.

 

Odd Halvorsen

Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Så da kan vi konkludere med at skifterettens arkiver som en hovedregel er åpne og fritt tilgjengelige. Ditt opprinnelige svar kunne gi et annet inntrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få opplysninger fra skifterettenes dødsfallsarkiv, må man henvende seg til det statsarkiv som har skifterettsarkivet for det distriktet det dreier seg om (se våre hjemmesider). De vil bedømme om opplysningene kan regnes som fritt tilgjengelige, eller om det må søkes om innsyn som part.

 

mvh

 

Odd Halvorsen

Statsarkivet i Oslo

 

Takk for svar! Da henvender jeg meg til arkivet i oslo.

 

mvh

 

Bjørnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Takk for svar! Så da kan vi konkludere med at skifterettens arkiver som en hovedregel er åpne og fritt tilgjengelige. Ditt opprinnelige svar kunne gi et annet inntrykk.

 

 

Dette var interessant eller kanskje heller merkelig lesning!

 

Jeg henvendte meg til skifteretten i Stavanger i forbindelse med en skifteattest, og ble kontant avvist med at alle skifteattester er å oppfatte som underlagt taushetsplikt, og således ikke offentlig tilgjengelige.

 

Er det forskjellig praksis ved de enkelte skifteretter?

 

Er det ingen overordnede regler som må følges?

 

Hvem har oppsynet med skifterettene, og hvor er klageinnstansen?

 

Er det hele styrt av den enkelte skifteretts forgodtbefinnende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette spørsmålet var rettet til meg, så har jeg nok noen kommentarer, men jeg ønsker å vite hvem jeg kommuniserer med, så derfor hadde det vært fint om du endret visningsnavnet ditt. Her ser du hvorledes det gjøres - http://www.arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Hjelp/Hjelp-til-debattfora/Endre-visningsnavn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår kommentar i denne saken skrev vi at det aktuelle statsarkiv vil bedømme om opplysningene kan regnes som fritt tilgjengelige, eller om det må søkes om innsyn som part. Det viktige ord om synes å ha blitt oversett i denne debatten.

 

Mvh Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår kommentar i denne saken skrev vi at det aktuelle statsarkiv "vil bedømme om opplysningene kan regnes som fritt tilgjengelige, eller om det må søkes om innsyn som part" . Det viktige ord om synes å ha blitt oversett i denne debatten.

 

mvh Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

 

 

Først, beklager at jeg ikke la inn fullt navn. Jeg har ingen tanker om å være anonym.

 

Nei, min gode Odd Halvorsen, det ble ikke oversett av meg. I Stavangers tilfelle er ingen skifteattester fritt tilgjengelige, ingen er offentlige. En mulighet for innsyn for en som ikke er "part" i saken finnes ikke.

 

 

 

Og spørsmålet mitt er som før - er alt opp til den enkelte skifterett, som vurderer etter eget forgåttbefinnende?

 

Er det ikke felles regler?

 

Er det klare regler om såkalt "part" i saken?

 

Ved en "saksbehandlig" skal det normalt være klagemulighet, hvor finnes den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifteattest er noe annet enn enkeltopplysninger i saken. Attester utstedes kun der det er rettighetsbehov. Der skifterettsarkivet har kopi av utstedte skifteattester, må innsyn i disse kopiene vurderes som for andre dokumenter. Generelt gjelder det at alle opplysninger i en sak må vurderes konkret i forhold til taushetsbeleggelse. Det er ikke slik at alle opplysninger er fritt tilgjengelig eller omvendt at alt er taushetsbelagt i forbindelse med dødsfall og skifte. Det må utøves skjønn i forhold til lovverket. Det er svært forskjellig hva slags opplysninger som kommer frem i slike saker. Mange ganger er opplysningene lite sensitive, men det hender at opplysninger om adopsjon, psykisk helse, farskapssaker, selvmord osv kommer frem. Heller ikke opplysninger om den enkeltes økonomiske situasjon kan frigis uten videre. Se ellers Arkivverkets hjemmesider om taushetsbelagte opplysninger.

 

Mvh Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit, Odd!

Men du omgår spørsmålet.

 

Hvem påser at skifteretten utviser skjønn etter lovverket, og ikke etter eget forgåttbefinnende?

 

Når Stavanger skifterett påstår at alle skifteattester er ikke offentlige, og bare den som er part i saken kan søke om innsyn, hvem skal da insturere dem, eller er det ikke noen overordnet myndighet?

 

Normalt i en saksbehandling i det offentlige, skal offentligshetloven følges, og en avgjørelse skal underrettes den som søker, med vedlagt lovbestemmelse om hvor avgjørelsen kan påklages.

 

Er skifterettene hevet over dette lovverket?

 

Og for ordens skyld, jeg snakker om "vanlige" skifteattester som inneholder lite og ingenting om sensitive opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette temaet har vært oppe til diskusjon i tidligere temaer her i dette forumet. Istedenfor å gjenta hva som er blitt skrevet tidligere, lenker jeg til noen av disse temaene:

 

- http://forum.arkivve...__fromsearch__1

 

- http://forum.arkivve...__fromsearch__1

 

- http://forum.arkivve...__fromsearch__1

 

- http://forum.arkivve..._1#entry1459918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for informasjonen Tore.

 

Det hele viser at forvaltningen på dette området ikke fungerer.

 

I mitt konkrete tilfelle gjalt det spørsmål om en arving som jeg representerte. Men da denne arvingen ikke var oppført på skifteattesten var personen ikke arving, og således ikke part i saken, i følge skifteretten!

 

Jeg forstår nå at den enkelte skifterett driver for seg selv, og har ingen instruksjoninstans som kan irettesette dem, når de ikke forstår lovverket.

 

De driver altså etter eget forgåttbefinnende, og kan tydelig skifte "politikk", når ny leder er på plass. Slik kan en skifterett endre holdning fra å være forståeslefull overfor publikum til det motsatte, eller omvendt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.